Gebruik van pale mout

Gestart door hansHalberstadt, 14-08-2008 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Deze week heb ik pale mout gekocht bij van der Kooy en wil daar wat mee gaan experimenteren. Mijn vraag is nu wat de specifieke eigenschappen zijn en wat dat voor gevolgen heeft voor de smaak en het gewenste maischtrajekt. Ik begrijp dat het een broeimout is.
HansH
   

RoodeLeeuwVenlo

Goede vraag Hans,

Hier ben ik ook benieuwd naar.

Louis

Drents Hopbier

Citaat van: hansHalberstadt op 14-08-2008  11:27 uDeze week heb ik pale mout gekocht bij van der Kooy en wil daar wat mee gaan experimenteren. Mijn vraag is nu wat de specifieke eigenschappen zijn en wat dat voor gevolgen heeft voor de smaak en het gewenste maischtrajekt. Ik begrijp dat het een broeimout is.

Heb je alle beschikbare informatie (ook van het internet) al doorgelezen en blijft dan deze vraag bestaan?

http://home.orange.nl/jnaikema/Briesstabel.htm#Pale%20Ale%20Malt
http://home.orange.nl/jnaikema/mout.html#hoepfner
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/mout.html

Hopbier

Hopmans


Hey, reclame voor je eigen site maken mag niet.
 :neenee:

Eduard

Nja,

Ik heb veel pale mout gebruikt (Maris Otter). Het geeft een iets vollere en nootachtigere smaak aan het bier dan lagermout/pilsmout. Het is ook ietsje donkerder. Qua kleur nog net iets lichter dan Vienna, maar dus iets anders gemaakt en daardoor niet direct vergelijkbaar.

Tip: maak een brouwsel met alleen maar pale mout en een wat neutrale gist. Lichtjes hoppen met Engelse hop en je weet wat voor soort smaak deze mout geeft. Je krijgt in elk geval een lekkere dorstlesser voor de nazomer!

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 14-08-2008  15:09 uHey, reclame voor je eigen site maken mag niet.

Reclame niet, linken wel.

Haal liever die schele van je weg, ik schrik er telkens van  :)  Was die vorige de havenkade?

Hopbier

Hopmans


CiteerReclame niet, linken wel.
Mmmm............

CiteerHaal liever die schele van je weg, ik schrik er telkens van.
Ik vind het wel een lekker ding, maar ik kan d'r niet goed zien.

CiteerWas die vorige de havenkade?
Nope, de Anchor brouwerij.

 :degroeten:





hansHalberstadt

Uit de info tot nu toe (bedankt voor de links) begrijp ik dat palemout op een wat hogere temperatuur gemout is, waardoor de enzymprocessen al verder zijn gevorderd in de korrel dan bij pilsmout. Daardoor is de mout iets donkerder, maar heeft wel veel enzymen en er ontstaat blijkbaar een specifieke smaak (proberen via een referentie brouwsel) maar ook kun je hierdoor zonder problemen een infusietrajekt doen bij 1 temperatuur zoals de Engelsen (bv 65 grC).
Begrijp ik het nu goed dat het belangrijkste verschil tussen Munich mout en palemout zit in de temperatuur van het afeesten? 
HansH
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.