Blij, eindelijk weer een kaamvrij bier

Gestart door JeroenCV, 14-08-2008 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Ja het is gelukt  :elifant: :hoera: :elifant: :hoera:

Na maanden lang proberen, en 5 brouwsels door de WC te hebben gespoeld heb ik eindelijke mijn kaamprobleem overwonnen.

Ik heb een mooie blonde gebrouwen, in nieuwe mandflessen vergist, met een nieuwe hevel. En alles in chloorbleek te hebben gedesinfecteerd (en met MilliQ water te hebben gespoeld) heb ik gisteren voor de 2de keer in 2008 een bier gebotteld. 41 flesjes gevuld.

Recept heb ik thuis op de comp...dus komt later.

Het bier is ver uitvergist. van 1066 naar 1008. 87.9% Dit met Wyeast belgian Abbey II.

En een heerlijk frisse hopsmaak. Ik kan niet wachten tot ik het eerste biertje hiervan kan drinken. Wat was het al heerlijk voor het de flesjes inging.

Hopmans

Gefeliciterd!  :elifant: :hoera:

Ik heb ook problemen met mijn vorige mandfles gehad.
Wat was nu het probleem?
Er zat een luchtbel in het glas die in contact stond met de binnenkant van de fles.
 :)

De Waard

Klinkt nogal beangstigend, 5 maal een mislukte batch door contaminatie! Hangt mij dat ook boven het hoofd? Ik behandel de mandflessen ( 20 liter) met chlooroplossing, maar ik spoel met leidingwater. Verre van steriel dus, meer normale "keuken hygiene".

Hebben meer mensen hier last van?

Jacques

Nee hoor. Ik heb jaren en jaren gewerkt met mandflessen. Geen enkel probleem met infecties.

MO

Nee joh, geen probleem. Ik gebruik altijd chemipro oxi, maar dan veel minder dan op de gebruiksaanwijzing wordt aangegeven. En daarna alleen leidingwater. Nederlands leidingwater is niet kiemvrij, maar bevat heel weinig micro-organismes.

Bedenk dat Jeroen heel lang bekend stond op dit forum als de-man-van-de-grote-spuiters. Daar bestaan prachtige filmpjes van.

JeroenCV

Citaat van: MO op 14-08-2008  23:13 uBedenk dat Jeroen heel lang bekend stond op dit forum als de-man-van-de-grote-spuiters. Daar bestaan prachtige filmpjes van.

Terwijl ik wel altijd chem oxi pro gebruik.

De spuiters waren aan ander probleem dan de kaam. De kaam had ik in het plastic gistvat. Dat vat is nu dus weg. Echter bleek toen dat de infectie ook in mijn hevel zat. Dus daarom heeft het 5 batches geduurd voor het weg was.

MaartenM

Ik moet zeggen dat ik altijd alleen sulfiet en citroenzuur gebruik voor ontsmetting. Dit vanwege een zeer onaangename bijsmaak in mijn eerste brouwsel waar ik een chloorhoudend middel gebruikte. Dit zou toch ook voldoende moeten zijn?

Hopmans

CiteerDit zou toch ook voldoende moeten zijn?
Ja, maar dat mag je op dit forum niet zeggen.  ;)

Als je de boel steriel wilt krijgen, en je hebt geen Chempro,
dan kan je bijvoorbeeld spoelen met chloor, en
vervolgens met soda of caustic soda spoelen.
Dit ontgeurt de chloor enigzinds.
Als klap op de vuurpijl kan je sulfietwater gebruiken.

Op deze manier ben je verzekerd van steriel materiaal zonder chloorgeur.

 :degroeten:

MaartenM

Ik zou het liefste helemaal dat soort middelen niet gebruiken... Is er een reden om sulfiet níet te gebruiken als enige ontsmettingsmiddel (als je het een half uur laat staan)?

Hopmans

Het is volgens Jacques geen sterke ontsmetter,
maar een link naar een bronvermelding heb ik nooit gezien.
 :weetniet:

De-Geert

Volgens mij is het voorkomen van een kaaminfectie niet eens een zaak van goed ontsmetten, maar vooral van het voorkomen van zuurstof in je gistvat/fles.

oranjeboombiertje

Hey Hop,

Heb jij wel een link naar een site waar te vinden is dat sulfiet micro-organismen afdood? Op school hebben ze mij namelijk al veel middelen genoemd om dat te doen maar nog nooit sulfiet :denken:

Ik ben van mening dat je prima bier kan brouwen zonder schoonmaakmiddelen en alleen heet water, dat heb ik meer dan 10 brouwsels lang zo gedaan. Daarna 1 infectie en met chempro verder gegaan, nooit meer een infectie gehad.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: Hopmans op 15-08-2008  08:25 uHet is volgens Jacques geen sterke ontsmetter,
maar een link naar een bronvermelding heb ik nooit gezien.

Louis,

Wat dacht je van deze draad.

Hopmans

CiteerIk ben van mening dat je prima bier kan brouwen zonder schoonmaakmiddelen en alleen heet water
Mee eens, als het maar opdroogt.
 :degroeten:

De Waard

Ik ben nu een kleine 2 jaar bezig en ik heb ongeveer 70 batches gemaakt (20 liter). Nooit een probleem gehad. Daarom vond ik het rapport van 5 verloren batches verontrustend, het kán dus wel....

Ik ontsmet nu alles met huishoud Chloor, ik krijg geen Cl lucht, maar je moet natuurlijk wel goed spoelen. Alcohol zou een goed alternatief zijn (ik had toevallig zo.n 10 liter in huis), maar dit bleek verwoestend voor een plastic hevel die ik juist gekocht had.( hij versplinterde in kleine stukjes, ik vraag me af welk plastic dit was). Bovendien reinigt alcohol niet. Waterstof peroxide zou een goede oplossing zijn, dat hoef je misschien niet te spoelen. Maar het is veel te duur.

Terug dus naar het bleekwater uit de supermarkt. De dikke soort is ook wel handig, maar ook dit moet je zeer goed spoelen. Ik denk niet dat er een micro-organisme is dat aanraking met geconcentreed bleekwater kan overleven...

De-Geert

Spiritus is volgens mij ook een goede ontsmetter, maar die moet je ook goed naspelen.

Een alternatief voor waterstof peroxide is Chemipro Oxi, of een variant (zoals Ecover zuurstof bleekmiddel, die veel goedkoper is).

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 15-08-2008  09:38 uWat dacht je van deze draad.

Volgens mij wordt daar vermeld dat sulfiet + zuur wel een desinfectant is. Maar (ook daar vermeld) berust de werking op het vrijkomen van SO2-gas, dat sterk desinfecterend en blekend werkt. Maar omdat het gas snel verdwijnt (daarom stinkt het zo) is het niet zeker of alle bacteriën en sporen van bacteriën gedood worden.

Hopbier

Jacques

Ik heb ook nooit beweerd dat sulfiet geen desinfectant is. Mijn punt is dat het maar matig werkt. Niet alle middelen werken even goed en even snel.
Sommige middelen maken schoon en desinfecteren in één. Chemipro Caustic is zo'n middel.
Met andere woorden: je hebt effectieve middelen en minder effectieve middelen. Hoe effectiever een middel werkt des te meer je er op mag vertrouwen.
Het nadeel van Chemipro Caustic is dat je restanten heel goed moet verwijderen omdat deze heel vervelende bijsmaakjes kunnen geven.

JeroenCV

Citaat van: De Waard op 15-08-2008  11:18 uIk ben nu een kleine 2 jaar bezig en ik heb ongeveer 70 batches gemaakt (20 liter). Nooit een probleem gehad. Daarom vond ik het rapport van 5 verloren batches verontrustend, het kán dus wel....

Ik brouw ook al best wel een tijdje nu, en tot laatst nooit last gehad. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Hopmans

Er zijn bepaalde bacterien die aardig hardnekkig kunnen zijn.
Zo kan je 20 keer de boel schoonmaken met bij wijze alleen water, en zo heb je een vet probleem.
De meesten die last van infecties hebben gehad (waaronder ik na mijn wilde gist experimenten)
komen er weer vanaf dankzij Chloor.

Na dit bericht ga ik de boel ook ontsmetten.
Mijn mandfles gaat in een bleekwateroplossing, daarna in een sodaoplossing, en dan in een sulfiet/citroenzuur oplossing.
De rubber stop gaat in de azijn.
Het koperwerk en de kogelkraan gaan in de sulfiet/citroenzuur oplossing.
Door het citroenzuur laat de oxidatielaag van het koper los waar de bacterien op zitten.

 :degroeten:

De Waard

Ik las iets over een hevel: die zijn volgens mij super gevaarlijk. Ik spoel de hevel uit met een tuinslang, en ik dacht dat hij dan wel schoon zou zijn. Een keer echter vond ik een klont schimmel in de hevel. Probleem is dat hij nat blijft, en kennelijk spoel je niet alles zomaar weg, ook als je een halve minuut schoon water er door spuit. Nu vul ik de hevel voor gebruik altijd eerst met bleek, en spoel hem daarna nog eens uit het water.

MaartenM

Hallo allemaal,

Mijn sulfiet is helaas op  :verbergen: en ik moet mijn mandfles ontsmetten voor gebruik. Ik dacht dan nu maar de bleek/natronloog manier te gebruiken maar even een paar vraagjes:

- verdunnen jullie de bleek nog verder
- hoeveel gebruiken jullie
- hoe lang laten jullie het inwerken
- hoe geconcentreerd is jullie natronloog oplossing
- hoe veel gebruiken jullie
- hoe lang laten jullie het inwerken
- hoe vaak spoelen jullie hiermee
- hoe vaak spoelen jullie na met water

alvast bedankt
Maarten

Adrie

Ik gebruik altijd spiritus en dat werkt uitstekend. Bleek vind ik rommel, natronloog gebruik ik alleen voor het schoonmaken van buizen en dergelijke waar ik niet bij kan. Loog is behoorlijk agressief en heeft risico's bij het gebruik. Spiritus ontsmet uitstekend en is niet gevaarlijk. Drie keer omspoelen na het ontsmetten is genoeg.

Jacques

Voor het reinigen van mandflessen gebruik ik altijd Chemipro Caustic. Maakt uitstekend schoon en desinfecteert ook meteen.

MaartenM

Chemoxipro wil ik liever niet aan... ik heb één keer iets soortgelijks gehad en ondanks dat ik dacht dat ik goed had omgespoeld zat er een ziekenhuis geur/smaak aan het bier (chloorfenol?)

Adrie: met hoeveel spiritus spoel je en hoe lang laat je het inwerken? En spoel je dan nog na of laat je het verdampen?

Adrie

Ik gebruik een flinke scheut en zorg dat de hele fles in contact komt door te zwenken. Na een paar minuten giet ik het weg (of terug in de fles als de mandfles goed schoon was) en spoel ik het drie keer na.

Overigens bewaar ik mijn mandflessen altijd met een laagje spiritus erin (afgedekt met een stukje aluminiumfolie), zodat eventuele bacteriën en schimmels geen kans krijgen.

Trouwens, als je mandflessen goed schoon en droog zijn opgeborgen, hoef je niet zo bang te zijn voor besmettingen. Kaam heeft trouwens zuurstof nodig, dus in een met een waterslot afgesloten fles kan kaam (mits het bier nog een beetje nagist) na het overhevelen als het goed is niet tot ontwikkeling komen.

Jacques

Voor chloorfenol hoef je niet bang te zijn als je de flessen/vaten die je behandeld hebt goed met water hebt nagespoeld (3x spoelen en tussentijds al het spoelwater weggieten).

Om kaam te voorkomen doe je er goed aan niet te lang te wachten met bottelen.
Ook is het verstandig om de inhoud van de mandfles af te stemmen op het volume van het bier dat je hebt. De hoeveelheid vrije ruimte dient zo klein mogelijk te zijn. Op dit manier heb je het minste last van het in- en uitzetten van het gas in de fles en voorkom je dat zuurstof bij afkoeling aangezogen wordt.

MaartenM

Hartelijk dank weer voor jullie reacties! Nog even ter verduidelijking: ik heb nog nooit een infectie gehad in mijn bier (zover ik weet, hoewel MO ooit een klein schimmeltje dacht te proeven) maar ik ontsmet normaal met sulfiet/citroenzuur. Nu heb ik echter geen sulfiet meer en moet het dus even anders doen.

Nog een vraagje: ik begreep dat 70-75% alcohol effectiever is dan pure alcohol als desinfectant. Verdunnen jullie dan nog met 25% water?

Adrie

Ja, dat klopt. Ik doe er altijd nog wat water bij al meet ik dat niet zo nauwkeurig.

Overigens heb ik altijd een plantenspuit met (iets verdunde) spiritus bij de hand bij het brouwen en gist kweken. Even een onderdeel besproeien en laten inwerken en het is (voldoende) ontsmet. Heel handig.

Hopmans

Hey Adrie,

Als je de spiritus eruit spoelt; vul je de fles dan helemaal met water, of is dit ook met een laagje, en dan schudden?

 :degroeten:

Adrie

1. Spiritus eruit gieten en even uit laten lekken
2. Beetje water erin, zwenken, eruit gieten en even laten uitlekken
3. zie 2.
4. zie 3.
5. vullen met wort of bier.

Hopmans

Handig.
Ik denk dat ik ook overstap op deze methode.
Alcohol is natuurlijk en bier-eigen, en stinkt niet zo erg als chloor.
Dat je dan minder water kan gebruiken trekt mij wel (geld/milieu etc.).
 :duimop:

Caspar

Nou, heb je wel eens aan spiritus geroken Hop... dit stinkt ook behoorlijk!

De-Geert

Ik maak ook graag gebruik van spiritus. Het is goedkoop en effectief (maar stinkt wel inderdaad). En ik houd niet zo van agressieve middelen, zoals chloor en loog.


Oscar

spiritus beval een deel methanol ! Maar dit zal snel met water mengen en/of verdampen. Het is grotendeels ethanol.

De-Geert


Oscar

Mensen wijzen op de eventuele risico's/gevaren bij verkeerd gebruik (hoe klein deze risico's ook zijn) van methanol wordt je blind !  :pasop:

De-Geert


Hopmans

Erger is dat blauwe spul.
Daarvan word je impotent.
 :-\

Maar 3 keer spoelen is naar mijn nuchtere verstand voldoende.


MaartenM

Nog even een ander vraagje: waar kopen jullie je spiritus? ik had 1 L voor 2,79 bij de Gamma, maar dat kan vast goedkoper...

MaartenM

Nou, net met de spiritus aan de gang geweest en ik had blijkbaar een verkeerde: op de verpakking staat 85% ethanol, 5% houtgeest (methanol), maar er blijkt ook een blauwe kleurstof in te zitten (die prima weg te wassen is) én iets wat vreselijk stinkt en zelfs na 5x wassen en 2x met kokend water nog te ruiken is. Ik heb toen mijn aller aller laatste beetje sulfiet gebruikt met citroenzuur en na dan nog 3x met water spoelen is de geur bijna helemaal weg :( nou op hoop van zegen maar....

Adrie

Spiritus stinkt inderdaad, maar dat komt door de damp die in de fles hangt. Na drie keer spoelen zijn alle resten weg, behalve dat beetje damp in de fles. Van die damp (en de stank) merk je echter later niets.

Ik koop het gewoon bij de supermarkt voor weinig.

MaartenM

Ha Adrie,

Nou je hebt me wel gerustgesteld, ik dacht al een verkeerde soort te hebben gekocht! Maar wat is eigenlijk die stank? Methanol en ethanol stinken niet zo en dat was je sowiesow helemaal weg?
En kan mijn plastic gistingsemmer ook tegen spiritus?

Met vriendelijke groeten
Maarten

Adrie

Ik doe alles met spiritus: rvs, plastic, glas. En ik leef nog.  :ziek:

MaartenM

Ik dacht meer aan of het plastic wordt aangetast, maar blijkbaar niet :D

RobinB

Puur methanol kan inderdaad plastics oplossen, dus altijd handig eerst te controlleren met een klein drupje!
Misschien is de blauwe kleur en geur/smaak nog te verwijderen met aktieve kool (Norit)?

het methanol krijg je er niet mee uit, dus nog steeds niet drinken! ;)

MaartenM

Het zou 85% ethanol, 5% methanol en 10% water moeten zijn... dus geen pure methanol. Ik weet niet hoe het met de oplosbaarheid van plastics in ethanol zit. (Zit meer in de organische chemie...)

RobinB

Vallen plastics daar niet onder dan?

Hoe dan ook, het was meer om aan te geven dat ik het van die 5% niet zo verwacht.
De rest zal water zijn inderdaad.

Adrie

Heren, even nadenken. In wat voor materiaal worden flessen spiritus verkocht?

MaartenM

Beetje off topic: nee, plastics zijn lange ketens van kleine repeterende eenheden, ik maak meer ingewikkelde "kleine" molekulen

MaartenM

Je hebt helemaal gelijk Adrie  :verbergen: lhoewel de fles natuurlijk een speciale coating aan de binnenkant zou kunnen hebben   ;D

Adrie


MaartenM

Ik plaag je maar Adrie, je hebt helemaal gelijk!

Adrie

Weet ik. Maar in principe zou het trouwens best kunnen.

RobinB

Methanol zit trouwens doorgaans in een glazen fles (niet zonder reden) ;) ;D

MaartenM

Zit bij ons in dezelfde plastic veiligheidscans waar ook alle oplosmiddelen inzitten. Volgens mij gaat het trouwens ook prima in die simpele 10 L afvaltankjes...

RobinB

HAHAHAHA!!!
Kom er ineens achter dat ik de hele tijd met aceton in mijn hoofd zat in plaats van methanol!

Foutje, bedankt!  :pan:

De-Geert

Citaat van: RobinB op 26-08-2008  10:37 uKom er ineens achter dat ik de hele tijd met aceton in mijn hoofd zat
Dat lijkt me niet gezond  ;D

Menno

OK, nog even mee-off-topicen:
Zou je niet een brandstoftank kunnen gebruiken voor de opslag van bepaalde reinigingsmiddelen? Die haal je voor 'n paar eurie bij een automaterialenzaak... :weetniet:

JeroenCV

Tuurlijk kan dat Menno, maar komen reinigingsmiddelen niet al in een verpakking?  :weetniet:
Dus waarom nog een andere verpakking? :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.