Anchor Steam Amber Ale

Gestart door Adrie, 28-10-2002 09:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Nieuwsgierig gemaakt door Jan Willems verhalen over Amerikaanse bieren ben ik eens op zoek gegaan. In onze plaatselijke slijterij bleek een amber ale te koop van de Anchor Steam Brewery uit San Fransisco.
En inderdaad, heel anders dan de ambers die we hier gewend zijn. Ondanks de slechts 4,8% alcohol een bier met veel body, moutig en karamellig door een behoorlijk percentage caramouten. Verder viel uiteraard een hoge hopdosering op. Een opvallende combinatie, die me eigenlijk wel beviel. Het bier was zowel zoetig moutig als zeer hoppig, terwijl het bij de meeste West-Europese bieren een van twee is.

Dat wil ik wel eens nabrouwen, dus ik ga nadenken over een recept. Wordt dus vervolgd...

Groeten,

A3

JWVG

H3,

Anchor steam is inderdaad een prima bier, beschrijving klopt wel, maar het is geen amber. Het is de enige commerciele incarnatie van een geheel oorspronkelijke Amerikaanse bierstijl - de California Common of 'Steam beer' (die laatste term mag niet gebruikt worden voor andere bieren aangezien Anchor Steam het alleenrecht heeft). Heel belangrijk, naast een flinke hopgift, is de gist. Het is een soort lagergist dat het ook nog goed doet (dus clean blijft) op iets hogere temperaturen. Eigenlijk lijkt het dus wel wat op Kolsch of Alt gist. Wyeast heeft 'California Common' gist, maar evt. zou een kolsch gist een goed alterantief zijn.

Amerikaanse amber ale is meer een versie van een Pale Ale. De verschillen zijn niet zo heel groot, maar in ieder geval mag je dan toch een iets fruitiger gist gebruiken, alsmede wat zwaarder geeeste mouten (vienna of munchener). Voor een Steam bier zou ik alleen pale mout en crystal gebruiken. Overigens heb ik nog wel wat informatie thuis liggen over de ingredienten van Anchor Steam.

 :degroeten: Jan Willem.

JWVG

De gist van Wyeast is 2112, 'California Lager'.

JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Je kent hem dus, leuk! Denk ik eindelijk een exemplaar van een amber ale te hebben, blijkt het een apart type te zijn! Overigens staat op het etiket wel dat het een amber is.

Als ik een Amerikaans bier ga brouwen, hoef ik niet precies deze na te maken, hoor. Maar nu heb ik in ieder geval een indicatie van hoe zo'n bier moet smaken. Niets voor jou om een importlijntje van Amerikaanse bieren naar Europa op te zetten?? Of zullen we ze gewoon maar zelf gaan brouwen?

Groeten,

A3

JWVG

Gewoon zelf brouwen, denk ik. Ik ben bang dat met Belgie naast de deur we niet veel gegadigden zullen vinden.

Ja, ik ken het zeker, want het wordt in San Francisco gebrouwen en daar woonden we vlak bij. We hadden het altijd op tap. Wellicht hebben ze bij jouw bierwinkel ook Liberty Ale, gemaakt door dezelfde brouwerij, en zo ongeveer de standaard voor een american india pale ale.

Anchor Steam is trouwens zo'n beetje wat HOegaarden was voor (noord) Nederland. Na een lange tijd van alleen slechte mega-brouw-pils het eerste speciale bier dat doorbrak en de weg voorbereidde voor een bier renaissance (om maar eens geen grote woorden te gebruiken). Het is daarom waarschijnlijk het meest beroemde beter bier in de VS.

Jw.


Adrie

Inderdaad, Liberty Ale hebben ze ook. Die moet ik dan ook maar eens proberen. Wat een straf...  :'(

Groeten,

A3

Herman

Ik heb uit nieuwsgierigheid ook een flesje Liberty Ale gekocht. De anchor steam heb ik wel eens eerder gehad. Iemand enig idee of de gist opkweekbaar is? Ik kan het zo wel proberen, maar dat vind ik een beetje zonde van de moeite, als het niet lukt.

Herman

Adrie

Ik heb geen idee, maar als je het gaat proberen, laat dan maar even weten of het lukt.

Groeten,

A3

JWVG

Ik meen me te herinneren dat die bieren in principe gefilterd worden, maar dat er wel eens iets tussendoor glipt - sommige mensen hebben wat kunnen opkweken. Overigens gebruiken ze voor de liberty ale en anchor steam gisten natuurlijk verschillende gisten.

 :degroeten: Jan Willem.

Herman_Holtrop

Zouden ze dan speciaal voor export wel gist in de fles laten, er zit nl echt een (weliswaar klein) sediment in de fles.

Nou ja, ik probeer het wel. Ik heb genoeg flesjes wort in de koelkast staan.

Herman

Adrie

Gisterenavond een fles Liberty Ale opengetrokken. Oef, wat een hop. De dry-hopping was goed te proeven (een Orval-achtig effect), alleen was duidelijk een andere hopsoort gebruikt. De smaak leek een beetje grapefruit-achtig, naar verluid afkomstig van de Cascade hop. Heerlijk! Dit bier schreeuwt erom nagebrouwen te worden.

Groeten,

A3

Herman

Hoi A3,

Gelijke zielen.....? Ik heb gisteren dus ook een fles opengetrokken. Eerste reactie: brouwfout, ik heb wel eens een bier gebrouwen dat hier op leek.
Na een paar slokken vond ik het wel lekker. Niet zo zeer de hoge hopdosering als wel het type hop is denk ik datgene dat me minder kan bekoren. Het kan ook zijn dat ik gewoon een oude fles had.
Wel leuk om na te brouwen!

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Of je een oude fles had is eenvoudig te proeven. Als het bier een papierachtige, kartonachtige of leerachtige smaak had dan was het bier verouderd. Overigens zijn er ook proevers die assiociaties hebben met sherry en porto. Ik zelf heb dat niet.

Overigens kan de verouderingssmaak al optreden bij vrij jonge bier als men tijdens het gehele brouwproces geen maatregelen getroffen heeft om de opname van zuurstof, anders dan bij het beluchten van het afgekoelde wort, zo veel mogelijk te beperken.  :rundum:

 :degroeten: Jacques

JWVG

Heren!

alhoewel ik van hieruit natuurlijk niet kan proeven of het een brouwfout was, vermoed ik dat dat niet het geval was. Toen ik voor het eerst echte, all-out Amerikaanse pale ales of IPA's proefde dacht ik ook dat er iets mis was. Het duurt even voor je eraan gewend bent. Heel veel hop, maar vooral heel ander soort hop dan we in NL gewend zijn. Ik zal proberen om een paar flesjes Sierra Nevada Pale Ale mee te nemen, wat zo ongeveer de standaard is voor de stijl, dan kunnen we die volgend jaar na de Rochefort proeven. Misschien ook nog een Full Sail IPA. De anchor steam is, zoals eerder gezegd, toch een wat ander soort bier, en het hop gehalte daarvan is beter te pruimen voor ons soort mensen. Overigens is anchor steam van de tap nog lekkerder dan uit de fles. Net als de Koninck, eigenlijk. Je koopt hier het bier per 'pitcher', een grote kan, en verdeelt het dan. Op zich ook wel een leuke manier.

Groetjes uit CA,

Jan Willem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.