ONK 08 C2 - Blond - Ben Jacobs

Gestart door b.jacobs, 05-06-2008 10:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

b.jacobs

Ik ben nog niet zo heel lang lid van 't Wort Wat. Mijn eerste probeersel was een clubrecept voor een tripel. Erg lekker geworden. Mijn tweede bier was een zelf bedacht recept voor een blond. Het lag in mijn bedoeling die verder te ontwikkelen tot een soort huisrecept (ik heb net de derde versie op de fles) maar dit eerste blond bier werd zowaar tweede op het ONK 08 in de C klasse. Dus veel moet ik er niet meer aan versleutelen.
Ik wilde een blond maken met een soort mout en een soort hop. Zo eenvoudig mogelijk dus, want als beginner heb je nog niet veel voorraden. Ik koos voor pilsmout en als hop de Hallertauer Perle, omdat dat een mooie aroma hop zou zijn. Als je het recept beziet dan merk je dat ik er weinig van heb gebruikt als bitterhop en het dubbele voor de aroma's (ik hou van een mooie geur). Het bier heeft dan ook een heerlijke neus.
Ik ben er wel trots op dat een eigen probeersel een tweede plaats bereikt. Het zorgvuldig en vooral schoon werken werpt dan direct zijn vruchten af.

Mijn recept:
Pilsmout 3 EBC  3000 gram
Linde bloesem Honing   200 gram
Kandijsuiker   50 gram
Bitterhop: Hallertauer Perle 5,5 % alfazuur   10 gram, 90 minuten
Aromahop: Hallertauer Perle 5,5 % alfazuur   20 gram, 15 minuten
Koriander: 2 gram, 15 minuten
sinaasappelschil (gedroogd): 2 gram, 15 minuten

Gist: 1214 Belgian Ale giststarter 400 cc (5 dagen opgekweekt uit buis)
Maischwater: 12,5 liter
Spoelwater: 6,5 liter
53: 20 min   63: 20 min   72: 40 min   78: 1 min
Uiteindelijk: 10 liter Blond, SG 1064.

Volgens het juryrapport zou er iets meer bitterhop in kunnen (logisch want aromahop gebruikt) en een fruitiger soort gist. Iemand een idee voor een goede gistsoort?

Mijn idee: experimenteer met aromahop, geeft je bier meer geur en smaak.

MO

Er zijn niet veel fruitigere gisten dan de Chimay gist (die jij hebt gebruikt). Misschien bij wat hogere temperatuur vergisten.

RobinB

Citaat van: b.jacobs op 05-06-2008  10:21 uVolgens het juryrapport zou er iets meer bitterhop in kunnen (logisch want aromahop gebruikt)

Hier weer de door Jacques veel genoemde spraakverwarring: bitterhop vs bitterhoppen.
De Perle is volgens mij een "dual-purpose" hop, dus zowel een bitter als aromahop.

Waar de Keurmeester waarschijnlijk op doelt is meer hop gebruiken om mee te bitteren (bitterhoppen), dus meer toevoegen aan het begin van het koken. :)
Wat was eigenlijk het doel van de 50 gr kandijsuiker?
Lijkt me een kandidaat om weg te laten, mocht je nog wat aan het recept willen schaven?

Pad

Wanneer werd de honing toegevoegd? Tijdens koken? Na het koken? Tijdens de gisting? Bij het bottelen?

RobinB

Als ik de hoeveelheid Pilsmout zie, schat ik dat het recept voor 10 l is.
Dan lijkt me 200 g honing een beetje veel om mee te bottelen  :clownsmile:

Ik zou het na het hevelen van de hoofdgisting toevoegen.

b.jacobs

Citaat van: RobinB op 06-06-2008  13:44 uHier weer de door Jacques veel genoemde spraakverwarring: bitterhop vs bitterhoppen.
De Perle is volgens mij een "dual-purpose" hop, dus zowel een bitter als aromahop.

Waar de Keurmeester waarschijnlijk op doelt is meer hop gebruiken om mee te bitteren (bitterhoppen), dus meer toevoegen aan het begin van het koken. :)
Wat was eigenlijk het doel van de 50gr kandijsuiker?
lijkt me een kandidaat om weg te laten, mocht je nog wat aan het recept willen schaven?

Dank voor je reactie. Beide kan: of een bitterhop gebruiken of meer Perle.

De 50 gram suiker had er inderdaad niet in gehoeven.

b.jacobs

Citaat van: Pad op 06-06-2008  15:34 uWanneer werd de honing toegevoegd? Tijdens koken? Na het koken? Tijdens de gisting? Bij het bottelen?

De honing werd laatste 10 minuten meegekookt. Zou mogelijk beter bij de vergisting moeten worden toegevoegd.
Ben

b.jacobs

Citaat van: RobinB op 06-06-2008  15:49 uAls ik de hoeveelheid Pilsmout zie, schat ik dat het recept voor 10l is.
Dan lijkt me 200g honing een beetje veel om mee te bottelen  :clownsmile:

Ik zou het na het hevelen van de hoofdgisting toevoegen.

Dank,
Het was ook niet om te bottelen, maar gebruikt bij de laatste 10 minuten koken. Je hebt gelijk, misschien na de hoofdgisting toevoegen, blijft er meer smaak van hangen.

Ben

Oscar

Honing kan prima bij het koken toegevoegd worden. Ik zou dan alleen gaan "back-honingen"  :D :D  dus de honing toevoegen als je het vuur hebt
uitgezet. Dan is het wort nog warm en kan de honing zich nog even mooi met het wort vermengen en je behoud de meeste aroma's.

Jacques

Als je een fijne honingsmaak aan je bier wilt geven kun je de honing het beste toevoegen bij het bottelen ten behoeve van de hergisting. De honingaroma's kunnen dan niet meer verdampen. Dat kan wel als je de honing toevoegt tijdens de nagisting/lagering.

b.jacobs

Citaat van: Jacques op 06-06-2008  20:46 uAls je een fijne honingsmaak aan je bier wilt geven kun je de honing het beste toevoegen bij het bottelen ten behoeve van de hergisting. De honingaroma's kunnen dan niet meer verdampen. Dat kan wel als je de honing toevoegt tijdens de nagisting/lagering.

Dat ga ik zeker ook een keer proberen. Kun je aangeven hoeveel honing je per liter moet toevoegen? Net als bij suiker 7 a 9 gram per liter bier?

Herman

Honing is niet compleet vergistbaar zoals suiker, dus moet je meer gebruiken. Volgens mij is het een factor 0,7 of zo. Dus eerder 10-13 gram per liter toevoegen.

Edgar

Voor Brouwerinneke's Huppel Tripel hebben we de honing bij vlam uit toegevoegd. Er zit nu een heel mooie honing-geur en -smaak aan het bier.

Die vergistvaarheid is toch niet zo laag Herman? Was het niet 20 gewichtsprocent vocht?

Herman

20% vocht en volgens mij iets van 10% dextrines. Dus ca 70%, kan natuurlijk best 75% zijn. Overigens wil ik een ervaringsfeitje niet onvermeld laten. Ik heb nog niet zo lang geleden ook eens honing gebruikt en het bier is toen na einde gisting op 1.012 uiteindelijk doorgegist tot ca 1.006! Wilde gist uit honing? Wie weet....

Edgar

Citaat van: Herman op 07-06-2008  00:14 u20% vocht en volgens mij iets van 10% dextrines.

Aha! Dat verklaart (mede, ('no pun intended' :D ), want het is ook een extractbier) het hoge eind-SG van de Huppel Tripel. Overigens is het niet zo raar om, als je een echt honing-karakter wilt, ook een wat hogere zoetheid te hebben; ik vind het wel passen.

MO

Ik weet dat bij Maasland altijd 10 g/L honing wordt gebruikt voor de hergisting op fles.

huizerbrouwer

Honing meekoken?
Ik ben eens bij een aantal imkers langsgeweest ivm met een te maken honingbier.
Honing mag nooit of te nimmer gekookt worden of verwarmd worden boven de 35
graden celcius. Imkers verwerken honing koud. Door honing te verwarmen boven de 35 graden
verliest deze het grootste deel van zijn geur en smaak. Zonde van de Lindebloesemsgeuren en smaken.
Toevoegen aan het einde van de hoofdvergisting of na het hevelen voor de lagering dan
krijgt ook het ontwijkende koolzuur geen kans geurstoffen af te voeren.

Groeten Wil.

Edgar

Het probleem huizerbrouwer is het kennelijk grote aantal sporen van bacteriƫn en wilde gisten die altijd in koudgeslagen honing zitten. Om die reden wordt de honing toch vaak verhit. Liefst zo kort mogelijk om zo weinig mogelijk aroma's te verliezen.

huizerbrouwer

Tja enge beestjes is altijd een probleem, ook bij honing.
De bijtjes zelf sterven momenteel massaal uit en niemand weet er  de oorzaak van.

Ik weet helaas ook geen andere manier dan de honing snel te verhitten en weer af te koelen.
Zonde van het kostelijke spul. De vraag is natuurlijk of alle aanwezige organismen schadelijk
zijn voor het bier. Ik heb geen flauw idee wat er zoal leeft in een potje honing.


Groet.

RobinB

Citaat van: huizerbrouwer op 09-06-2008  22:18 uDe bijtjes zelf sterven momenteel massaal uit en niemand weet er  de oorzaak van.

Was dat niet gewoon een of andere mijt/luis?
En verder erg opgeklopt door de media mbt GSM UMTS en andere oorzaken...

(alhoewel het zeker wel ernstig is momenteel)

Arthur B

Vraagje aan de experts: de sinaasappelschillen in dit recept, zoet of bitter?

Ik gok bitter?

En de BE-256 als gist is een redelijk alternatief neem ik aan?

Alvast bedankt voor het meedenken!

tdp

Zou de Lallemand Abbaye gebruiken, heeft veel gelijkenissen.
Qua schillen: zou de bittere nemen inderdaad. Maar goed, je zou ook een sinaasappel kunnen schillen en die schillen toe kunnen voegen (zonder het wit).

Arthur B


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.