Te weinig hop toegevoegd

Gestart door Kruimeltje, 15-05-2008 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kruimeltje

Ik heb tijdens het brouwen te weinig hop toegevoegd. Nu heb ik geprobeerd droog te hoppen tijdens de lagering, maar dit voegt weinig toe qua bitterheid. Ik heb al 20 liter gebotteld maar moet nog 55 liter. Is het verstandig hop te koken in een een pannetje en dit toe te voegen aan het bier voor het bottelen? Ik heb ook bittere oranjeschillen liggen, dit kan ik ook toevoegen.

Hop olie of aroma kan ik niet bestellen bij mijn leverancier.

groetjes,

Doeke

oranjeboombiertje

Koudhop geeft nooit bitterheid aan het bier. Bitterheid krijg je alleen bij 100 graden (koken dus).

Als je geen hop extract (isohop) kan krijgen kan je dit zelf maken. Neem gewoon een goed bittere hop (magnum, Target, etc) en kook dit in water voor minimaal een uur.

Dan ga je met een glas of maatbeker bier proberen hoeveel druppels je nodig hebt voor de juiste smaak. Dit reken je om naar hoeveel je moet toevoegen op je brouwsel en klaar is kruimeltje.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Door hop te koken in water zul je bepaalde stofen uit de hop oplossen, maar ik betwijfel of je daardoor dezelfde bitterheid mee krijgt als koken in een wort, omdat een wort andere stoffen bevat welke, denk ik, ook het isomerisatieproces beinvloeden. Het is het proberen waard, maar reken wel ff uit hoeveel hop je moet koken en welke bitterheid je daarmee verkrijgt. Opzich een leuk experiment.

Oranjeschillen zou ik niet doen,want deze geven een onprettige bitterheid

Edgar

Koken in water werkt wel degelijk. Het geïsomeriseerd extract waar Wesley het over heeft is de beste oplossing, eenvoudig en effectief. Ook kleinere Brouwland-verdelers hebben dat dacht ik vaak wel op voorraad.

Als je hop in water (of beter: moutextract) wil gaan koken, denk er dan om dat je relatief veel hop moet toevoegen in een klein volume vloeistof, om je bier niet te veel te verdunnen. En dat je in geval van moutextract goed uitrekent hoeveel suikers je ermee toevoegt, zodat je een veilige nagisting hebt.

Jaap

Hoi Doeke,

Ik heb hier nog ergens een half flesje hopextract staan, geef het straks wel af aan de bushalte in Buren.

Jaap

Kruimeltje

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.

Ik wilde net een pannetje op gaan zetten, maar ga het eerst proberen met het hopextract van Jaap. Altijd handig een hobbybrouwer in de buurt.

Jaap bedankt (ik kom wel eens wat biertje brengen).



Oscar

Citaat van: Kruimeltje op 15-05-2008  19:48 uAltijd handig een hobbybrouwer in de buurt.

In een ander draadje hadden we het erover: maar dit is ook (of kan ook zijn ) een voordeel van een "vereniging"! Je weet je medebrouwers in de buurt vaak wel te vinden. Ik gelukkig wel... :weetbeter:

Kruimeltje

Wij zijn de enige hobbybierbrouwers op Ameland, ik hoop dat er nog veel meer komen (doe mijn best). Van een vereniging is nog geen sprake met twee man.

MO

He, ik dacht dat jij de enige hobbybrouwer was op Ameland. Wauw, het zijn er twee! Heb net je dubbel op, lekker bier, misschien wat aan de bittere kant voor de stijl.

Kruimeltje

Het bittere is voor jou geen probleem volgens mij. Zelf heb ik een droge mond van de Maredsous van gisteravond. Ik heb Jaap aangeboden samen wat biertjes van jou te komen proeven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.