Brouw TV

Gestart door Oscar, 23-04-2008 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MM

Leuke aflevering

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 18-04-2014  09:15 uNiet iets om je druk over maken.
En ja, ik weet het anderen denken er anders over.
Tja maar in godsnaam waarom zou je het risico nemen als het simpel te voorkomen is.

Edolem

Citaat van: Ralph op 16-04-2014  20:46 uWeer een leuke aflevering Oscar! Misschien een idee voor een volgend thema: gisthuishouding/gist opkweken?

Ja dat vind ik een hele leerzame! Misschien zijn er ook hobbybrouwers met een gistbank (??? of zeg ik nu iets geks?)


Oh en die kweeperen? Wat levert dat voor een soort bier? Want ik kan via een collega aan een boel kweeperen komen....

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 18-04-2014  15:03 uTja maar in godsnaam waarom zou je het risico nemen als het simpel te voorkomen is.

Mijn punt is dat het geen risico is. In water uit de kraan groeien geen bierschadelijke micro-organismen.

seed7

Citaat van: Edolem op 18-04-2014  15:56 uOh en die kweeperen? Wat levert dat voor een soort bier? Want ik kan via een collega aan een boel kweeperen komen....

Ik hoop op een heel aromatische fruitlambiek. Ik heb hier uit het openbaar groen japanse sierkweeen geplukt en ingevroren.

Van gewone kweeperen kun je ook een heerlijke gelei maken of wijn. Je kunt ze ook konfijten, erg lekker maar wel een beetje korrelig.

Ingo

Peterrr

Leuke aflevering, weer eens wat anders.

En inderdaad leuk om te zien hoe anderen het vullen van de flessen doen... ( maar die compressor krijg ik hier noooooit voor mekaar  ;D)

grt Peterr

orangeloo

Citaat van: Polleke op 16-04-2014  21:47 uDie modificatie, die is toch niet nodig? Bij mij zat er al zoiets bij!
Het rode kapje / tafelvoetje wat eigenlijk op je flessenboom hoort (toch?) past er ook boven over en doet hetzelfde! :proost:


Doe ik ook al 3,5 jaar. Hmmm wie zou mij dat geleerd hebben.  :weetniet:
Vandaar dat het bij mij niet spettert ^-^.

Henielma

Mooie aflevering weer Hans en Oscar. Inderdaad leuk om te zien wat voor trucjes anderen toepassen. Het leukste in al zijn eenvoud vond ik die hele krat met lege flesjes waarbij in 1 keer de 24 lege flesjes rechtop op de aanrecht staan.

EBC

leuk weer!

Maar wel wat kanttekeningen...

De avvinatore met oxi of sulfiet doet niets. Die producten hebben een inwerktijd van tenminste 15 minuten bij continu contact, en dat krijgen ze zo niet. Sulfiet is sowieso al zinloos.... het hoort niet in de brouwerij thuis. De avvinatore is wel geschikt voor Star San.

Het sproeien van Star San is toch een gevaarlijke aangelegenheid. Ik zou daar zeer gematigd mee omgaan. De onzichtbare nevel die je verspreidt adem je gemakkelijk in, en dat is niet ok.

En dan nogmaals... HANDSCHOENEN. Reinigings- en ontsmettingsmiddelen werken tegen organische verontreiniging... mensenhanden zijn ook organisch en lossen op.

En inderdaad dat waterslot, niet enkel bij openen, maar ook bij het optillen van een vat of fles... eerst het waterslot verwijderen.

Oscar

Ik ga er weer even lekker tegenin... >:D

Citaat van: EBC op 19-04-2014  22:15 uDe avvinatore met oxi of sulfiet doet niets. Die producten hebben een inwerktijd van tenminste 15 minuten bij continu contact, en dat krijgen ze zo niet. Sulfiet is sowieso al zinloos.... het hoort niet in de brouwerij thuis.

Dat zou betekenen dat alleen schoonmaken al voldoende is... desinfecteren levert dan geen extra resultaat op... ;)  Want de bieren van de brouwers in het filmpje zijn van prima kwaliteit en hebben tot op heden geen enkele vorm van infecties in hun flesjes...

Citaat van: EBC op 19-04-2014  22:15 uHet sproeien van Star San is toch een gevaarlijke aangelegenheid. Ik zou daar zeer gematigd mee omgaan. De onzichtbare nevel die je verspreidt adem je gemakkelijk in, en dat is niet ok.

En dan nogmaals... HANDSCHOENEN. Reinigings- en ontsmettingsmiddelen werken tegen organische verontreiniging... mensenhanden zijn ook organisch en lossen op.

En dan naast de handschoen ook een mondkapje op ?  ;D ;D je moet eens kijken in hoeveel brouwerijen ze met handschoen werken? Heb jij tijdens het schoonmaken in je brouwerij handschoenen aan?  En beschermende kleding? Mondkapje voor?
 ;D ;D    Een beetje (verdunde) loog op je handen kan niet zo heel veel kwaad indien de contacttijd vrij kort is..

Citaat van: EBC op 19-04-2014  22:15 uEn inderdaad dat waterslot, niet enkel bij openen, maar ook bij het optillen van een vat of fles... eerst het waterslot verwijderen.

En dat ben ik wel met je eens... :)

Twentse Schapekop

Citaat van: EBC op 19-04-2014  22:15 uEn inderdaad dat waterslot, niet enkel bij openen, maar ook bij het optillen van een vat of fles... eerst het waterslot verwijderen.

En ik geef iedereen gelijk dat ze hier om "zeuren" Maar in de spanning van de opnames  ging ik een beetje van het padje af. Normaal trek ik wel het waterslot eruit. Maar toch mooi om te zien dat de afleveringen goed worden bekeken.
Oscar en Hans bedankt voor de opnames, ondanks de terechte kritiek vind ik het mooi geworden :proost:

Adbrouwt

Citaat van: Twentse Schapekop op 20-04-2014  17:58 uEn ik geef iedereen gelijk dat ze hier om "zeuren" Maar in de spanning van de opnames  ging ik een beetje van het padje af. Normaal trek ik wel het waterslot eruit. Maar toch mooi om te zien dat de afleveringen goed worden bekeken.
Oscar en Hans bedankt voor de opnames, ondanks de terechte kritiek vind ik het mooi geworden :proost:
Tja dat is wat een camera met je doet. Alles komt onder een vergrootglas. Doet inderdaad totaal niets af aan de mooi gemaakte aflevering.   Het is niet zeuren denk ik maar gewoon opbouwende kritiek. Leuk om in je brouwerij te hebben mogen kijken :duimop: :duimop:

matthew

Ik vond het leuk om mee te werken aan een aflevering van BrouwTV. Dat je onder het toeziend oog van de lens het net iets anders doet dan gebruikelijk beaam ik ook.


bierfan

Citaat van: Oscar op 20-04-2014  14:52 uik ga er weer even lekker tegenin... >:D

Dat zou betekenen dat alleen schoonmaken al voldoende is... desinfecteren levert dan geen extra resultaat op... ;)

Hier heb ik ook al vaker over nagedacht. Normaal gesproken doe ik een flesje na het drinken 3 keer goed uitspoelen
en daarna wegzetten. Voor het bottelen ff spoelen met oxi. Contacttijd is dan hooguit 10 seconden.
Heeft dit spoelen met oxi dan wel of geen nut. Contacttijd is eigenlijk veel te kort.

RobinB

Citaat van: Oscar op 20-04-2014  14:52 uDat zou betekenen dat alleen schoonmaken al voldoende is... desinfecteren levert dan geen extra resultaat op... ;)
Dat zou best kunnen, maar waarom het risico nemen op verpest bier?
Zo aseptisch mogelijk werken op de punten waar het om gaat is nooit een slecht advies. De juiste desinfectantia horen daar ook bij.

CiteerEn dan naast de handschoen ook een mondkapje op ?  ;D ;D Je moet eens kijken in hoeveel brouwerijen ze met handschoen werken?
Dit is natuurlijk kolder, een goed advies ter voorkoming van letsel is een goed advies.
Dat anderen het ook slecht doen, doet daar niks aan af, hun voorbeeld hoeft/dient niet gevolgd te worden. Met verkeersovertredingen haal je je rijexamen ook niet...

Citaat van: bierfan op 20-04-2014  23:15 uHier heb ik ook al vaker over nagedacht. Normaal gesproken doe ik een flesje na het drinken 3 keer goed uitspoelen
en daarna wegzetten. Voor het bottelen ff spoelen met oxi. Contacttijd is dan hooguit 10 seconden.
Heeft dit spoelen met oxi dan wel of geen nut. Contacttijd is eigenlijk veel te kort.
De contacttijd is langer dan je denkt.
Stel je drukt de avinnatore een keer of 3-4 in, dat en het uitspoelen en aflopen van de vloeistoffilm duurt langer dan je denkt.
De contacttijd is zeker enkele minuten, genoeg tijd voor zowel Star San als oxi om een effect te sorteren.

Zolang je er maar voor zorgt dat de flesjes schoon zijn voor je ze ontsmet.

bierfan

Ik heb geen avvi-nog wat.. :biersmile: en spoel meestal in een wasbak met oxi oplossing.
Dus die contacttijd is zeker niet lang. Schoon zijn ze zeker. Tot nu toe gaat het goed.

Misschien zijn we af en toe wel te voorzichtig.

RobinB

Ik zie nog geen reden om niet een avinnatore te halen! ;)
Liever te voorzichtig dan over-bagatelliseren.

seed7

Citaat van: RobinB op 20-04-2014  23:39 uIk zie nog geen reden om niet een avinnatore te halen! ;)
Liever te voorzichtig dan over-bagatelliseren.

De avvinatore is een prima ding, ware het niet dat ik nu al aan mijn tweede toe ben :(

Over-bagitaliseren hoeft niet. Het tegengestelde ook niet. Ik denk dat je met kokend water en water van 85°C meer dan 95% gevrijwaard bent van problemen. Kan ik het hard maken? Neen. Ik raad ook niemand aan het zo te doen, maar van de bestrijders van product X, Y, Z of van de advocaten van de producten A, B of C zie ik geen harde bewijzen.

De eigenlijke vraag is, op welk moment en met welke methode beoordeel ik, of jullie, of iets voldoende kiemvrij is?

Ingo

Herman

Bij het proeven van een enige maanden gerijpt eindproduct.

RobinB

Je kan een simpele time to kill curve bepalen voor een aantal kiemen waar je bang voor bent?
Of je haalt je info uit de literatuur.
Die zegt overigens meer over oxi (H2O2) dan over Star San... ;)

seed7

Citaat van: Herman op 20-04-2014  23:50 uBij het proeven van een enige maanden gerijpt eindproduct.

Ja maar, ja maar, ik houd van zuurbier en geen van mijn bieren wordt zuur... ;)

Ingo

bierfan

Citaat van: RobinB op 20-04-2014  23:39 uIk zie nog geen reden om niet een avinnatore te halen! ;)
Liever te voorzichtig dan over-bagatelliseren.

Klopt, eigenlijk weet ik pas sinds dit filmpje van het bestaan van zo'n ding.
Te voorzichtig is altijd goed...




DP

Citaat van: ErwinH op 18-02-2014  21:40 uGeweldige filmpjes Oscar!   :groots:
Ik vroeg mij alleen af of er nog een versie met geluid te bekijken is van de kerstspecial 2010?   -> 
Blijkbaar is vanwege auteursrechten de audio geblokkeerd...

"Deze video bevatte eerder een auteursrechtelijk beschermd audionummer. Vanwege een claim van een auteursrechthouder is het audionummer permanent gedempt."  :-X

 :-\ Potjandorie das erg jammer, ben zo trots op dit filmpje.

  :huilen: DP

hobbybob

Ik spoel mijn flesjes ook na het uitschenken ( meestal op het einde van de avond ).
Voor het bottelen op de avinnatore 2x indrukken en op de kop wegzetten
( 2x met starsan gedaan maar de schuimvorming is zo erg dat ik het nu met oxi doe )

Geen problemen gehad, belangstrijkste is wel dat je de goed flesjes spoelt na het uitschenken

arluijen

Eerlijk gezegd gebruik ik de avinatore (zpel je dat seau?) ook niet. Ik pak het weer wat anders aan:

- Na inschenken uit flesje, direct paar keer omspoelen & omgekeerd in krat zetten.
- Voor bottelen draai ik alles in de kratten weer goed om en zet ze buiten in de tuin
- Met de tuinslang spuit ik alle flessen vol, keer ze om.
- Daarna vul ik een gistvat met starsan / caustic soda (ik gebruik om de keer caustic). Het mooie is dat ik precies evenveel in dat gistvat stop als dat ik zometeen ga bottelebn.
- Met een hevel vul ik (bottel zo je wilt) alle flessen met de starsan / caustic vanuit het gistvat (daarna is mijn hevel dus ook al ontsmet)
- even laten staan (tot wel 30 minuten)
- Alles omkeren
- weer vullen met schoon water met tuinslang (laatste twee stappen paar keer herhalen tot schoon)

klaar.

Lijkt wat meer werk misschien maar feit is dat ik gewoon in de tuin, op het terras, met een tuinslang op flesjes sta te mikken. Laarzen zijn een must. Kinderen kunnen ook meedoen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.