Bier smaakt naar slootwater

Gestart door pannetje, 02-04-2008 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pannetje

Hallo brouwers,

Ik ben een maandje geleden begonnen met brouwen, en heb 2 extracten gemaakt.

Een barley wine van Muntons en een bock bier van Muntons.

Nu hebben beide bieren een slootwater geur en bijsmaak. Ik heb dit eerder geproefd bij een bier dat "Maximiliaan" heette, in een Amsterdamse kroeg.

Nu lees ik hier nergens iets over dus ben benieuwd naar jullie reacties.

Het enige wat ik heb toegevoegd is kristalsuiker en water, en daarna laten gisten.


Zou het aan het kraanwater liggen? en zo ja wat hier aan te doen?
pH waarde van het kraanwater is 5


Caspar

Hoi Pannetje,

pH 5 lijkt me een beetje laag voor kraanwater... ruikt het niet een beetje naar riool, putlucht of rotte eieren? Als dit het geval is ruik je zwavel.

Gerb

Hoe lang geleden heb je dit bier in de fles gedaan? Bier heeft toch wel 2 maanden op fles nodig om z'n hoogtepunt te bereiken. Zeker een barleywine zal minstens zo lang nodig hebben. Voor die tijd vind ik de meeste bieren niet erg lekker.

Ik heb nog nooit slootwater op, maar kan me ook voorstellen dat je een gistige smaak bedoeld. Probeer eens te lageren. Dus: overhevelen vanuit het vat waarin de hoofdvergisting plaats vindt, waarbij je de meeste gist achterlaat in het vat. Dan zet je dit nieuwe vat koel weg en na 2 weken ga je bottelen. Er zweeft dan genoeg gist in het bier om te hergisten in de fles (met ongeveer 8 gram suiker per liter bier).

MO

Kun je iets meer zeggen over de afwijkende smaak. Misschien nog wat beter beschrijven?

pannetje

Hoi,

Bedankt voor de reacties,  :bijdrage_forum:

Het heeft inderdaad. wat weg van een putlucht,
het bier is drie weken geleden gebotteld met hergisting op de fles. (Dit geldt voor beide bieren)
De eerste vergisting was in het gistvast gedurende tien dagen, beide bieren gebotteld op SG van 1010.

Ervan uitgaande dat het niet aan de korte lagering ligt, waar komt dan de zwavel vandaan?


pannetje

Heb net wat door de forums gezocht en zag dat MO hier een artikel aan gewijd heeft.
Bedankt voor de reacties.  :biersmile:

Hopmans

Wat ga je de volgende keer dan doen aan de zwavellucht?
 :weetniet:

Ik weet niet beter of de zwavellucht zoals bijvoorbeeld Westmalle gist die produceert,
bij het lageren door het waterslot eruit moet gaan.

Als het al gebotteld is blijft het in het flesje.

 :(

Caspar

Nou, het trekt ook in de fles redelijk weg in de loop der tijd. Ik heb laatst een Westmalle gist opgekweekt en het bier dat ik hiermee heb gebrouwen had een enorme vieze zwavelgeur en -smaak. Reden zou bij mij kunnen zijn geweest:

- Gist in slechte conditie
- Te vroeg overgeheveld
- Onvoldoende lang gelagerd

Nu, 3 maanden later is de zwavel aanzienlijk verminderd en smaakt het bier redelijk zoals de vertrouwde Westmalle tripel.

pannetje

Wat ik hier aan ga doen is het volgende (op advies van ik meen Gerb)

-vergisting in 2 stappen, dus eerst de hoofdvergisting, dan overhevelen naar een ander gistvat zodat de dode gistcellen
 achterblijven.
-Als de zwavel alias putlucht te erg is , ga ik wachten met bottelen zodat  in de loop van een x aantal dagen, de zwavellucht "vervliegt"

ik weet niet of het volgende hier mee te maken heeft maar misschien helpt het;

-water koken voor gebruik
-reinigingsmiddelen zoals oxi etc. vermijden, dus in eerste plaats schoonmaken en daarna uitkoken om te
 desinfecteren, of het geheel in de oven op 100C. Immers in het oude egypte hadden ze ook bier zonder dat ze    chemische reinigingsmiddelen gebruikten  :idea:


RobinB

Citaat van: pannetje op 03-04-2008  14:01 uImmers in het oude egypte hadden ze ook bier zonder dat ze    chemische reinigingsmiddelen gebruikten  :idea:

In het oude Egypte hadden ze dan ook alleen zuur bier zonder prik! (en wellicht wel met rioollucht ;) )

Gebruik van antiseptica en desinfectantia zijn zeer zeker wel aan te raden naast goede mechanische/fysische reiniging! Maar zoals altijd: overdrijf niet en spoel goed na... (behalve bij Oxi, das niet nodig als je je aan de dosering houdt)

Hopmans

Citeerbehalve bij Oxi
En sulfiet.
 ;)

oranjeboombiertje

Citaat van: Hopmans op 03-04-2008  14:27 uEn sulfiet.
 ;)

Maar:

Citaat van: RobinB op 03-04-2008  14:10 uGebruik van antiseptica en desinfectantia zijn zeer zeker wel aan te raden naast goede mechanische/fysische reiniging!

;)

Caspar

Citaat van: pannetje op 03-04-2008  14:01 u-vergisting in 2 stappen, dus eerst de hoofdvergisting, dan overhevelen naar een ander gistvat zodat de dode gistcellen
 achterblijven.
-Als de zwavel alias putlucht te erg is , ga ik wachten met bottelen zodat  in de loop van een x aantal dagen, de zwavellucht "vervliegt"

-reinigingsmiddelen zoals oxi etc. vermijden, dus in eerste plaats schoonmaken en daarna uitkoken om te
 desinfecteren, of het geheel in de oven op 100C. Immers in het oude egypte hadden ze ook bier zonder dat ze    chemische reinigingsmiddelen gebruikten  :idea:


Punt 1 en 2 zijn ten zeerste aan te raden... maar met punt 3 sla je de plank totaal mis :neenee:... en dat weet je zelf ook wel denk ik ;).

Hopmans

Inderdaad.
Punt 3 is zeer belangrijk.
De Egyptenaren zullen ongetwijfeld hun middeltjes
gehad hebben om de boel schoon te maken.
Wat trouwens wel interesant is voor een nieuwe topic.

 :degroeten:

pannetje

Die farao's waren anders wel 2000 jaar houdbaar, kun je nagaan wat ze met hun bier deden.  :D
Doe mij maar zo een Egyptische tripel  :proost:


Pieter.

Met Muntons bedoel je waarschijnlijk blikbrouwsels. Sorry om te zeggen maar blikbrouwsels geven zelden een goed bier althans dat is mijn ervaring uitzonderingen daargelaten.

Graanbrouwen:

1 a 2 weken hoofdvergisting, 1 a 3 weken lageren voor hoge vergisters, schoonmaken met soda, ontsmetten met oxi en het kan bijna niet misgaan.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Pieter. op 04-04-2008  00:11 uen het kan bijna niet misgaan.

De vele uitzonderingen daargelaten.. >:D

pannetje

Zo weer even een biertje opengetrokken en de zwavel is grotendeels verdwenen.
Er zit nog een tint aan maar ik verwacht dat deze er de komende tijd ook uit verdwijnt.  :duimop:

pannetje

Zo weer even een flesje geproefd, maar het bier is nu heerlijk geworden.
De zwavel alias putlucht is verdwenen.
conclusie is dus lang lageren (+2 maanden) voor dit type bier.
Dit in tegenstelling tot wat er bij de handleiding staat van deze extracten, n.l. te drinken vanaf 2 weken lagering.

Gerb

Dan was je toch te vlug. Ik zou bijna zeggen: ik zei het toch. De term lageren is hier niet op z'n plaats. Als het bier in de fles zit, spreekt men van rijpen.
Gefeliciteerd met je goede bier!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.