Giststarter hoe te maken

Gestart door henk-jan, 31-03-2008 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henk-jan

Hallo allemaal,

Zoals mij eerder op dit forum is aangeraden moet ik i.p.v. met korrel  mij eens wagen aan vloeibare gisten.
Alles in huis gehaald: vloeibare gist ( buisje vloeistof ) moutextrakt, suiker, Aquariumbeluchter. Nu brouwen maar. Ik kan alleen nergens een heldere uitleg vinden op internet hoe ik een giststarter moet maken voor echte beginners dus. Hoeveel water, moutextrakt, tijdsduur, temperatuur enz. :shelp: :shelp:
groetjes

Drents Hopbier

Citaat van: henk-jan op 31-03-2008  16:08 uIk kan alleen nergens een heldere uitleg vinden op internet hoe ik een giststarter moet maken voor echte beginners dus. Hoeveel water, moutextrakt, tijdsduur, temperatuur enz.

Ik heb op mijn pagina http://home.wanadoo.nl/jnaikema/inzaaienvangist.htm  wel uitgelegd hoe ik het zelf doe.

Hopbier

Arie

Kijk hier ook eens.

 :degroeten:
Arie

Oscar

Oke wat basis dingen:

* Gebruik 50 gram wort poeder voor 500 ml wort (deze heeft dan een SG van 1040)
* Begin de giststarter met 500 ml
* Optioneel kun je nu opschalen (nadat de gist is aangeslagen) naar 1 liter --> 2 liter (of het gewenste volume)
* Een goede giststarter dien je goed te beluchten, bij voorkeur 24 uur (houd dit in de gaten i.v.m. schuimvorming)
* Een paar druppeltjes olie (zonnebloem- of olijf-olie) voorkomen een deel van de schuimvorming en geven bouwstoffen voor de gist

Zo hier kun je wel ff mee voort....en zoek ook ff op de woord giststarter in de zoekfunctie, dan krijg je meteen voor een hele week leesvoer ! ;)

 :degroeten:

Adrie


Jacques

Je kunt ook zoeken via de tags.

Een starter hoor je te maken door een 10% moutextractoplossing te maken.

Als je een giststarter maakt met behulp van het depot (bezinksel) uit een commercieel flesje bier kun je het beste beginnen met 100 tot 150 ml oplossing. Als de starter goed aangeslagen heeft kun je verder vergroten tot 500 ml.

jelle

Citaat van: Jacques op 31-03-2008  21:24 uAls je een giststarter maakt met behulp van het depot (bezinksel) uit een commercieel flesje bier kun je het beste beginnen met 100 tot 150 ml oplossing. Als de starter goed aangeslagen heeft kun je verder vergroten tot 500 ml.

Hallo

De laatste tijd doe ik dat met appelsap uit een klein pakje.
Dit is steriel en werkt perfect.

Groet, jelle

EBC

Dat appelsap steekt de kop weer op  :echtboos:...

Misschien toch eens tijd voor een experiment om hier een echt oordeel over te kunnen vellen...

Jacques

Wat houdt jou tegen? Overigens wil ik binnenkort weer wat gistexperimenten uitvoeren. Een vergelijking moutextract / appelsap staat niet op het programma.

Hopmans

Appelsap is handig voor het eerste stukje.
Je bent lekker gezellig aan het zuipen met je maten, en je giet het bier in je glas,
en vervolgens spuit je snel wat appelsap in het flesje om vervolgens het watje
erin te proppen, en je kan weer verder met hijsen zonder geklooi met het moutextract koken.
De dag erna ben je weer nuchter, en kan je de starter afmaken met moutextract.

 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.