Circulatie actieve gisting

Gestart door EBC, 10-03-2008 19:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Zelf heb ik het ooit eens mogen aanschouwen toen ik eens in een glazen fles vergistte. Nu vind ik een YouTube filmpje en het is zo mooi.

Kijk toch eens hoe die wort circuleert door de vergisting!


René K

Dat ziet er inderdaad heftig uit!  :duimop:

RobinB

Wel wat weinig headspace ;)

Is het ook verstandig om dit te stimuleren dmv een magneetroerder?
Kan me voorstellen dat dat voornamelijk bij plakgisten een vlottere vergisting kan opleveren?

JWVG

Ik doe de primaire vergisting eigenlijk altijd in glas, dus ik heb dit al vaak mogen aanschouwen  :elifant:. De eerste keer was trouwens wel even schrikken met al die brokjes - moet ik dat straks drinken?  :pan: Maar inmiddels  ben ik de schoonheid van het proces gaan inzien  :biersmile: Overigens: om lichtschade tegen te gaan doe ik er normaal gesproken wel een doek omheen.

Mijn gistvat is een 6.5 gallon fles met dezelfde vorm als deze, die ik destijds in de states heb gekocht. Mijn secondaire vergisting lagering doe ik altijd in die fles die in het filmpje staat - een 5 gallon fles. Zo te zien heeft deze brouwer er een 5 gallon brouwsel ingedaan voor de primaire vergisting - behoorlijk stom, vragen om ongelukken. Zelfs in mijn 6.5 gallon fles moet ik nog vaak een blow-off gebruiken.

Ik vind die flessen trouwens wel een stuk fijner dan de vorm die we in NL hebben - makkelijker naast elkaar te zetten in de koelkast.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 10-03-2008  21:33 uIk vind die flessen trouwens wel een stuk fijner dan de vorm die we in NL hebben

Dat lijkt mij ook wel...zijn die dingen niet in Nederland te krijgen/regelen van glas ?

Menno

Mijn schoonvader heeft er ook zo ééntje. En ik meen mij te herinneren dat hij deze enkele jaren terug bij Brouwland gekocht heeft?  :weetniet:

Edgar

Ze hadden ze inderdaad bij Brouwland. Ooit.

Oscar

gek dat in veel bedrijven, waar van die waterdingen staan, deze fles-vorm ook gebruikt wordt. Helaas zijn die van plastic....


EBC

Ik heb ze zien staan bij Reijnen in Kamperland. Die is ook Brouwlandverdeler...misschien een belletje of mailtje sturen als je geïnteresseerd bent.
De 3 gallon versie had ze niet en kon ze ook niet aankomen... jammer want dat is de giststartermaat.

JWVG

Klopt, ze waren er vroeger te koop (sprak opa) - het verbaasde me ook dat die nu niet meer te verkrijgen zijn. Tenslotte zijn andere Amerikaanse producten (hop!) een stuk beter te krijgen dan een paar jaar geleden.

 :degroeten: Jan Willem

EBC

Citaat van: Oscar op 10-03-2008  21:46 u...Helaas zijn die van plastic...

In Amerika zijn de Better Bottles erg populair. Dit zijn plastic carboys...

Henielma

Citaat van: Oscar op 10-03-2008  21:46 ugek dat in veel bedrijven, waar van die waterdingen staan, deze fles-vorm ook gebruikt wordt. Helaas zijn die van plastic....

Deze PET flessen van 19,5 liter van waterkoelers zijn echt ideaal als lagerflessen. Lekker licht, geen breukgevaar, efficiente vorm waardoor er twee naast elkaar in de koelkast passen. Verder zijn ze perfect glad van binnen waardoor ze gemakkelijk schoon te maken zijn. Ik gebruik ze inmiddels ruim een jaar en ik kan ze iedereen aanbevelen.



Oscar


Henielma

Gebruik je toch gewoon drie flessen, heb je bijna 60 liter.

Edgar

Hoe zit het met de zuurstofdoorlatendheid van die waterflessen? Ze zijn vrij dik, maar is er iemand die dit weet?

EBC

Better Bottle, zie eerdere link, geeft aan dat ze nagenoeg geen zuurstof doorlaten.

En eerlijk gezegd vind ik die hele doorlaatbaarheid toch ver gezocht hoor, het lijkt me net zo'n mythe alsdat de kurk van een wijnfles zou ademen. Je hebt wellicht meer te vrezen van de lucht die door het waterslot in de fles binnendringt. En anders is er altijd nog sulfiet  ;).

Tot labo onderzoek het tegendeel aantoont... Misschien kan een van onze chemici eens een testopstelling maken?
Een simpele test zou wellicht al zijn om een plastic fles onder lichte lucht overdruk te zetten met een manometer erop. Hoe lang duurt het voordat de overdruk door de 'poreuze' wand is ontsnapt...

Hopmans

Wat maakt die zuurstofdoorlatendheid nou uit op 2 weekjes lageren?
 :weetniet:


Adrie

Citaat van: Henielma op 10-03-2008  22:27 uDeze PET flessen van 19,5 liter van waterkoelers zijn echt ideaal als lagerflessen.

Waar heb je die vandaan? Op mijn werk hebben we ze niet...

Adrie

Citaat van: Hopmans op 11-03-2008  08:21 uWat maakt die zuurstofdoorlatendheid nou uit op 2 weekjes lageren?

Het kan uitmaken als je een ondergister maakt. Je lagert dan al snel een maand of twee en in koud bier is zuurstof beter oplosbaar dan in warm bier.

Maar afgezien daarvan vraag ik me ook sterk af hoe die zuurstofdoorlatendheid is. Volgens mij komt er meer zuurstof in je bier bij het bottelen en overhevelen dan bij lagering in plastic.

g20

Even praktisch denken, als ik lager in een plasticvat afgesloten door een waterslot zal er door de navergisting een kleine overdruk ontstaan.
Bij mijn weten is het dan niet mogelijk dat er zuurstof het lagervat binnen dringt omdat simpel de druk in het vat hoger is dan de omgevingslucht.

Adrie

Dat kan wel als de fles niet doorlatend is voor koolzuur maar wel voor zuurstof. De partiële zuurstofdruk is in de fles immers veel lager dan die van de lucht.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 11-03-2008  10:09 uDat kan wel als de fles niet doorlatend is voor koolzuur maar wel voor zuurstof. De partiële zuurstofdruk is in de fles immers veel lager dan die van de lucht.

Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat die partiële zuurstofmigratie door de wand vooral kan gebeuren onder invloed van licht, (Ultraviolet?). Daarom is het belangrijk dat ze ommanteld worden met iets dat ze afschermt.

Staat ook zo in de instructiemanual voor installeren van de zgn. buis in buis (P.E.) bij CV installaties tot 15 jaar terug. Om deze reden heeft men dat systeem nu vervangen door een dunne alubuis die vanbinnen  en vanbuiten voorzien is van een PE laag.

Edgar

Hier een recente discussie over dit onderwerp op een Amerikaans forum. Staat het materiaal onderop die flessen vermeld? Is het PET? Sommige zijn dikker dan andere.

Hier nog één.

bazje

Citaat van: Adrie op 11-03-2008  09:44 uWaar heb je die vandaan? Op mijn werk hebben we ze niet...

Toevallig bij mij in de buurt en Menno komt er binnenkort dus ook bijna langs als hij naar Weert gaat!

http://misteraqua.nl/nl/html/waterflessen.htm

Bazje....

EBC

Daar ga ik weer...toen men het pilsbier uitvond, hadden ze geen filterinstallaties. Dus lagerden ze het bier totdat het helder was. Tegenwoordig hebben we wel filters, dus lagertijd is tegenwoordig een functie van de standtijd van de filters.

Als ze ergens hun pils nog lang lageren is dat meer nostalgie dan brouwwetenschap.

Amerikaanse lager wordt ongeveer twee weken koud gelagerd. Yuengling voegt sinds kort Iers Mos toe, zodat ze de lagertijd nog kunnen verkorten...

Niks mis met plastic, als je maar verstandig doet. Maar er gaat natuurlijk niks boven rvs... :D

Edgar

Citaat van: EBC op 11-03-2008  13:29 uDaar ga ik weer...toen men het pilsbier uitvond, hadden ze geen filterinstallaties. Dus lagerden ze het bier totdat het helder was. Tegenwoordig hebben we wel filters, dus lagertijd is tegenwoordig een functie van de standtijd van de filters.

Dat is toch te simpel. Alsof het klaren en verder ontwikkelen van de smaak niet samen kan gaan. Grootbrouwers hebben natuurlijk hun fermentatie veel meer onder controle dan wij, en zullen daartoe ook meer fratsen uithalen, en met een veel kortere lagertijd toe kunnen. Je kunt dat dus niet vergelijken. En wat je al helemaal niet kunt vergelijken, zijn Amerikaanse pilsbrouwers. ;)

Een echte smaakvolle, zwavel dampende Tsjech wordt beter van lageren. Probeer het eens zou ik zeggen.

Henielma

Citaat van: Adrie op 11-03-2008  09:44 uWaar heb je die vandaan? Op mijn werk hebben we ze niet...

Bij ons op het werk hebben we ze wel maar daar heb ik ze niet van. Ik weet wel dat het statiegeld van die flessen EUR 7,-- is.

Ik heb deze waterflessen van een bedrijf die een aantal meegekregen heeft uit een opgekochte failliete boedel.

Deze flessen zijn van dik PET materiaal. PET staat er op de flessen. En dat amerikaanse bedrijf schermt er inderdaad mee dat die ook van PET zijn en dat ze vrijwel of geen zuurstof doorlaten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.