Smeren kroonkurkapparaat

Gestart door Glorfindel, 18-02-2008 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glorfindel

Dit is een afgeplitste draad naar aanleiding van een te koop aangeboden kroonkurkapparaat.

CiteerHet enige punt waarvoor men moet oppassen is dat als het hulpstuk oud wordt, blijven de flessen (een beetje) hangen. Maar dit hulpstuk is voor een paar euros te vervangen.

Je bedoelt dat het niet gewoon is dat je het flesje na het bottelen er uit moet trekken. Dat moet ik nu wel. Als ik het dopje er op geperst heb en de handel omhoog haal, komt het flesje gewoon mee. Dan moet ik het flesje heen en weer wrikken tot het los is. Daarbij is het oppassen dat ik hem niet te hard omlaag trek omdat ik dan het flesje tegen de voet van het kroonkurk apparaat knal.

 :degroeten:

Oxhead

Een druppeltje (olijf)olie op een stukje keukenrol, even langs de binnenkant van de huls en probleem opgelost. Mijn kroonkurkapparaat heb ik al 15 jaar en werkt nog steed prima. :degroeten:

Glorfindel

Smeren! Dat ik daar nu niet opgekomen ben.  :)

 :degroeten:


Edgar

Ik heb dat probleem ook. Ik dacht eerst dat het 'nieuwigheid' was, maar nu vind ik toch dat die huls gewoon niet lekker past. Ik zal eens olie proberen, maar ik wil eigenlijk geen vet op mijn doppen. Moet er nog op schrijven.

Glorfindel

Ik dacht zelf aan een beetje teflonspray. Als je niet te veel gebruikt, doet het wonderen.
Ik ga het morgen eens proberen.

 :degroeten:

Edgar

Ja of een beetje grafiet. We gaan 't eens bekijken.

Oscar

Citaat van: Glorfindel op 18-02-2008  21:16 uJe bedoelt dat het niet gewoon is dat je het flesje na het bottelen er uit moet trekken.

Nee, dat is dus niet gewoon, dat probleem heb ik dus nog nooit gehad...

Oxhead

Echt een druppeltje olijfolie is voldoende en voedselveilig ;)

Glorfindel

Citaat van: Oxhead op 18-02-2008  22:03 uEcht een druppeltje olijfolie is voldoende en voedselveilig ;)

Wordt het dopje daar niet vet van. We moeten er nog wel op kunnen schrijven. ???

Citaat van: Oscar op 18-02-2008  21:54 uNee, dat is dus niet gewoon, dat probleem heb ik dus nog nooit gehad...

Ik dus wel, maar als je niet beter weet. Dus...  ;)

 :degroeten:

Henielma

Bij mij blijven de flesjes ook soms hangen. Olijfolie, prima idee, ga ik zeker proberen. Waar olijfolie niet allemaal goed voor is. Het staat al in de brouwruimte voor de starters en nu dus ook voor het smeren.  :duimop:

Glorfindel

Henielma: probeer jij de olijfolie dan probeer ik de teflon. Kijken wat werkt en of de dopjes nog beschrijfbaar zijn natuurlijk. :duimop:

 :degroeten:

ed

Bij mij blijven de flesjes ook hangen en dacht ook dat het nieuwigheid was. Zal de volgende keer ook eens met olijfolie proberen. Weer wat geleerd.

Ed

bazje

Die van mij was een tweede handsje en ook hier blijft de fles hangen.
Als dat met die olie niet werkt, weet iemand dan een bestelnummer van dat hulpstuk.
Ik kan het maar niet vinden op de site van Brouwland.

Oscar



   hulpstuk FIW diam. 26 mm vr 020.046.9    020.049.3    € 2,29    

 :weetbeter:


http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=879&cat=664&dt=11

bazje


Edgar

Zoals je kunt lezen hebben de nieuwe apparaten er ook last van. Beetje vreemd om dat op te lossen met een nieuw onderdeel; goeie kans dat dat ook niet werkt.

bazje

100% gelijk Edgar !!

Ik was mij alleen even aan het oriënteren voor het geval dat met die olie/teflon niet zou lukken.
En die 2,29 is nu ook niet zo'n bedrag om het te laten.

Menno

Even terugkeren naar het draadje:
Citaat van: Menno op 18-02-2008  08:32 uWanneer iemand uit regio midden interesse heeft: ik ga in maart een weekje naar Weert en zou dus evt. mee kunnen nemen!  ;)
Kan ik nog iemand van dienst zijn?  ;)

Glorfindel

Hier mijn kroonkurkapparaat zonder smeermiddelen:



En dan met teflon en olijfolie.



Ik had eerst teflon geprobeerd, maar dat hielp niet.
Omdat het een nieuw apparaat is, denk ik dat een nieuw paskopje geen zin heeft.
Iemand nog een idee?
Zo niet, ach, een beetje wrikken werkt ook. ;)

 :degroeten:

Eduard

Heeft het misschien ook te maken met welk type kroonkurk je gebruikt? Misschien zijn er kleine materiaal- en vormverschillen die dit fenomeen teweeg brengen.

oranjeboombiertje

In het begin was het bij mijn bottelapparaat ook heel lastig, na enkele honderden flesjes gaat het nu erg soepel. Ik druk de kroonkurk er op en trek het flesje dan van onderaf weg (schuin dus) en dit gaat super snel en makkelijk want ik kan de flessen sneller sluiten dan vullen.

 :degroeten:
Wesley

William

Misschien hebben ze wel stiekem de kroonkurken veranderd, bijvoorbeeld minder materiaal waardoor de nog nokjes meer naar boven komen bij het inknijpen - dit alles in het kader van een kroonkurkje moet lichter kunnen.  :weetniet: Of ga ik nu te ver....

Je zou verwachten dat ze na verloop van tijd inslijten.

Oscar

Als ik het zo zie is het een kwestie van techniek... 'k zal eens kijken of ik een filmpje kan maken...

thibolleke

Citaat van: Oranjeboombiertje op 19-02-2008  21:05 uwant ik kan de flessen sneller sluiten dan vullen.

Wedden dat ik ze sneller leeg drink?  :weetbeter:

Maar serieus, is dit bij veel mensen zo knoeien? Ik heb nog dat goedkoop apparaat, met die 2 hefbomen zo he. En ik vind dat best aardig werken.
Zo tot 3 bakken bottelen gaat nog.
Nu was ik aan het denken om toch maar zo'n tafelmodel te kopen, maar ik snapte nooit echt hoe dat nu zoveel "sneller" kon gaan.
Volgens mij bottel ik sneller dan op het filmpje te zien is hoor.

Groeten
Thibolleke

Edgar

Ik denk niet dat 't iets met techniek of doppen te maken heeft. Het ding is van Brouwland, de doppen zijn van Brouwland, misschien wordt het eens tijd voor een berichtje aan Brouwland. Als de fabrikant de hulzen wil vervangen is het snel opgelost.

Citaat van: thibolleke op 19-02-2008  21:16 uMaar serieus, is dit bij veel mensen zo knoeien? Ik heb nog dat goedkoop apparaat, met die 2 hefbomen zo he. En ik vind dat best aardig werken.

Inderdaad Thibolleke! Ik zeg 't al vaker, en ik herhaal 't graag: Emily doet het ook perfect! Bijna net zo snel als het tafelding. En neemt een stuk minder ruimte.

Nog nooit een kapotte fles gehad. Misschien gaan de klachten over dat andere hefboommodel, dat weet ik niet, maar wijdbeense Emily is top.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.