Wateropname v/d mout

Gestart door Oscar, 12-02-2008 23:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Drents Hopbier op 15-02-2008  16:00 uIk bedoel met extractrendement de hoeveelheid extract die in het wort terecht komt t.o.v. moutstort.
Theoretisch is dat voor lichtgekleurde mout 79-82 % en voor donkere mout 75-78 %. Hierbij wordt wel rekening gehouden met het vochtgehalte van de mout. Aldus Kunze. Bij mij is het gemiddeld 72 % (ik stop meestal met spoelen als het wort < 5 °Brix is).

Hopbier
Ik neem aan dat die door de mouter opgegeven waarde van 79-82% niet afhankelijk mag zijn van je spoelproces omdat het een mout eigenschap is, dus dat je dan uitgaat van 100% uitgespoelde suikers uit je beslag.
Die 72% komt mij redelijk bekend voor, maar dat is dan het produkt van 79-82% extractrendement en een spoelrendement  van 87-91%. Die 87-91% komt mij ook heel bekend voor.
HansH

 

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 15-02-2008 &nbsp;00:38 uMet alle resect, maar dergelijke termen begrijp toch geen enkele gebruiker.... :weetniet:
is de uitleg: "maximaal extraheerbare gewichtspercentage van de mout, bv 750g extraheerbare suiker per kg mout" dan onvoldoende duidelijk?

Oscar

[off topic]
Een dergelijke onbegrijpbare term als "Ke" moet je niet eens aan de gebruiker willen tonen, wil je dat wel noem het dan "Max Extract" met als eenheid gew% :weetbeter:  En dan kun je voor verdere uitleg naar een duidelijke help verwijzen.
[/off topic]



hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 17-02-2008 &nbsp;00:13 u[off topic]
Een dergelijke onbegrijpbare term als "Ke" moet je niet eens aan de gebruiker willen tonen, wil je dat wel noem het dan "Max Extract" met als eenheid gew% :weetbeter:  En dan kun je voor verdere uitleg naar een duidelijke help verwijzen.
[/off topic]



Oscar,
off topic?
Nog even samenvattend: Het ging erom dat Hopbier het extractrendement kan berekenen en daar de wateropname van de mout voor gebruikt welke hij dan bepaalt door oa gegevens die hij verkrijgt door zijn bostel te drogen. Ik wilde daarbij verwijzen naar Bierpro waar ik het extractrendement eigenlijk automatisch kan laten berekenen via wat hoogtemetingen in de beslagkuip, maar in essentie waarschijnlijk niet anders dan Hopbier. Ik wilde weten of mijn constante Ke (K=constante, e=extractrendement) hetzelfde betekent als de term Extractrendement van Hopbier in dit geval, vandaar.
 
Overigens:Ik proef een beetje dat jij het niet waardevol vindt om de kennis uit Bierpro mbt wateropname in de mout en de maisch- en spoelwater berekeningen te gebruiken om tot een standaard voor brouwsoftware te komen. Indien dat zo is dan ga ik er ook geen energire meer in steken. Laat dus maar weten of je nog geinteresseerd bent.
Dat ik voor jou misschien onhandige namen gekozen heb (ten tijde van het bedenken daarvan was er nog helemaal niets in andere software) zou geen afbreuk moeten doen aan de bruikbaarheid van het principe. Verder denk ik ook dat je sommige wat moeilijker onderwerpen best in brouwsoftware kan onderbrengen, zolang de gebruiker zelf kan bepalen of hij er gebruik van wil maken Als hij er voldoende kennis van heeft.
Kijk eens naar professsionele simulatiepakketten voor bv elektronica. Daar zitten ook modellen in met 10 tallen parameters die je moet begrijpen om er zinvol zelf iets aan te willen veranderen. (Het alternatief is de al beschikbare standaardparameters gebruiken, zo ook hier.) 
HansH.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 17-02-2008 &nbsp;08:40 uOverigens:Ik proef een beetje dat jij het niet waardevol vindt om de kennis uit Bierpro mbt wateropname in de mout en de maisch- en spoelwater berekeningen te gebruiken om tot een standaard voor brouwsoftware te komen.

Waardevol is het zeker wel, in ieder geval om te bestuderen. Echter heb ik van jou de formules in een stukje code gekregen en daar heb ik wel wat
moeite mee. Simpel weg omdat ik die code niet zo 123 begrijp. Dus als je een formule ook kunt aanleveren in de vorm : A=X+2 (o.i.d.) dan kan ik er
meer mee en eens proberen deze in te bouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 17-02-2008 &nbsp;13:06 uWaardevol is het zeker wel, in ieder geval om te bestuderen. Echter heb ik van jou de formules in een stukje code gekregen en daar heb ik wel wat
moeite mee. Simpel weg omdat ik die code niet zo 123 begrijp. Dus als je een formule ook kunt aanleveren in de vorm : A=X+2 (o.i.d.) dan kan ik er
meer mee en eens proberen deze in te bouwen.
Begrijp ik. Op dit moment ben ik nog bezig met de rekendemo en documentatie mbt publicatie. Als dat klaar is zal ik die maisch en spoelwater berekeningen weer eens onder de loop nemen.
HansH

Oscar

thanks...die code zal ik dan ook nog eens bekijken...ondertussen veel bijgeleerd qua programeren.. :bijdrage_forum:

Hopmans

Citaat van: Oscar op 12-02-2008 &nbsp;23:33 uIn het BrouwVisie-ontwikkel gedeelte van dit forum, welke niet voor iedereen zichtbaar is, is een hevige discussie ontstaan tussen mij en de rest.. :pan:
over de wateropname van de mout.

Mijn stelling: bij mij is dat 0,75 liter water per kilo mout.
De rest : Bij hun is dat 1 liter per kilo.

Mijn stelling is dat dat per graan verschilt.

Herman

Tuurlijk en voorts ook per ouderdom (oude graan = droger). Het is maar een vuistregel, om dit per moutsoort te regelen is miereneukerij.

Hopmans

Citaat van: Herman op 24-03-2009 &nbsp;07:34 uTuurlijk en voorts ook per ouderdom (oude graan = droger). Het is maar een vuistregel, om dit per moutsoort te regelen is miereneukerij.
Juist!
We zitten op één lijn.
 :biersmile:

Dat was ook mijn statement.
Het is dus niet exact 0,75ltr/kg.

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Herman op 24-03-2009 &nbsp;07:34 uTuurlijk en voorts ook per ouderdom (oude graan = droger).

Dat hangt maar net van de bewaarplek en -omstandigheden af. Het vochtgehalte kan net zo goed toenemen (dat is zelfs waarschijnlijker dan dat het afneemt). Dat betekent niet alleen dat de mout minder water opneemt bij het brouwen, maar ook dat je meer moet gebruiken om dezelfde dichtheid te bereiken. De verschillen zijn echter zo klein, dat het inderdaad in de categorie van de mieren valt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.