Proefbier van de maand

Gestart door Oscar, 03-02-2008 21:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo poging 2  ;)

Bij deze dus het initiatief genomen voor het proefbier v/d maand februari. En het wordt dus de Affligem Blond :



Een mooi bier van 6,8% alcohol (tenminste in 2004 nog wel) gebrouwen door brouwerij de Smedt.

Wat extra info over dit bier :

http://www.missethoreca.nl/1061447/Sectoren/Cafe/Cafe-nieuwsbericht/GoudVoorAffligemBlond.htm
http://www.evmi.nl/nieuws/product-ontwikkeling/4582/Heineken-dochter-wint-bierprijs.html


http://www.affligem.fr/

In Nederland zijn deze bieren te verkrijgen bij de mitra slijterijen (Bij mij in ieder geval wel) en bij de betere bierspeciaal zaken.

Ik stel voor om de proefnotities vanaf zaterdag 1 maart te posten.

 :biersmile:   :degroeten:

jelle

Hallo

Goeie keus oscar lekker bier.
Mooi  excuus om nog meer van deze blonde te proeven.  :proost2:

Groet Jelle

Caspar

Goede keus :duimop:, dit keer ga ik mijn proefnotities beter bewaren ;).

Oscar

Reminder : Deze week proeven (of dat heb je al gedaan). Vanaf zaterdag resultaten posten !!

MO

Ik heb een flesje klaar staan. Nog niet geproefd.

Henielma

Helaas heeft onze Plus supermarkt dit bier niet.  :'(

Oscar

Geen mitra in de buurt ? of een slijterij met iets meer dan de standaards ?

thibolleke

Aha! Oscar goed dat je het nog even zegt. Ik was dat proefbiertje al helemaal vergeten. Morgen even naar de supermarkt.

Caspar


MO


Oscar

Ik moet morgen nog ff rennen en vliegen om 'm te kopen... :pan:  Vrijdag proeven en maandag (als ik hersteld ben van zythos) posten... ;)

thibolleke

Wel bij ons hebben ze hem niet, hoe kan dat nu? :weetniet: Ik heb dan maar een 75cl tripel van Affligem genomen. Die hadden ze wel.

Menno

Citaat van: thibolleke op 28-02-2008  19:01 uIk heb dan maar een 75cl tripel van Affligem genomen
OEI! Appels met peren vergelijken?  ;D

thibolleke

Ach, ik wou eerst een 6-pack Bush Noël in de plaats meenemen. Maar ik dacht dan dat die Affligem tripel dichter in de buurt zou komen.  :P :D

Oscar

Ik heb 'm net geproefd en feitelijk is het nu zaterdag 1 maart, dus hier komt ie :

Algemeen
Naam bierAffligem Blonde
Proef datum29-2-2008
BrouwerAffligem
BiertypeBlond(e)
Alcohol %6,80%
Kleurlicht geel, troebel
VerpakkingFles
Inhoud30 cl
Extra infotht datum : 11-12-08 lotnr.: 0630429

Schuim
Het bier vormt een redelijk goede schuimkraag welke matig grof en licht romig bovenop is. Het schuim is matig tot goed glasplakkend en goed stabiel. Inzakkend tot een blijvend laagje

Koolzuur
Na het inschenken is er een mooie constante stroom koolzuur te zien in het glas. Bij het proeven is is een fijne prikkeling in de mond te voelen, voldoende voor dit bier, persoonlijk mag het ietsje meer zijn.

Geur
De geur is licht kruidig (uit de gist) met een licht en fijn hoparoma.

Smaak
De smaak van dit bier is moutig met een fijne bitterheid (ietsje harde bitterheid) welke pas achter in de smaak naar voren komt. Verder het het bier een heel lichte citrus smaak (curaçao schil ?). De bitterheid blijft tot in de nasmaak en vloeit heel langzaam uit..

Opmerkingen
Een lekker bier, gelukkig zijn er ook nog Belgen die wel hop durven te gebruiken zoals het hoort...


thibolleke

30 cl? Is die dan speciaal voor Nederland in de 'euro flesjes' gebotteld? Of moet het gewoon 33cl zijn?

Ik denk dat ik de 75cl tripel maar laat staan voor een volgende keer. Dan doe ik hem samen met de Westmalle tripel en de Vicaris tripel. Beide ook 75cl flessen. Kan nog wel leuk zijn.

William

Algemeen
Naam bierAffligem Blond
Proef datum29-02-08
Alcohol %6,80%
Kleur
Verpakking33 cl...
T.h.t.26-6-2009; lot 073017S

Schuim
Veel, romig en stabiel. Zelfs na opdrinken blijft er nog een half uur lang een stabiel schuimlaag van 1 cm resteren.

Koolzuur
Mooie regelmatige stroom. Iets te veel schuim in de mond

Geur
Vooral moutig. Heel licht hoppig

Smaak
Vooral bitter, droog en clean. Ik proef weinig van een gistprofiel. Veel bitterhop, weinig/geen aromahop.
Nasmaak is bitter.

Opmerkingen
Ok, een bittere blonde maar eigenlijk een onopvallend bier. Ik had iets meer kruidigheid verwacht.


MO

tht  03/09
Uiterlijk: helder, blond, prima mousse schuimkraag
Geur: fruitig, pittige affligem gist, ik twijfel over koriander (zou gist kunnen zijn). Belgische gistsmaak overheerst, geen moutigheid of hoppigheid
Smaak: behoorlijk wat koolzuur. Mooi fris. Smaakbom van gist-esters en andere fruitigheden. Medium body (niet volmout). Mooi wegdrinkbare Belgische blonde met een goede gistsmaak

Dit bier is in NL verkrijgbaar in 33 cl fles, niet in 30 cl.

William

Citaat van: MO op 01-03-2008  17:39 uGeur: fruitig, pittige affligem gist, ik twijfel over koriander (zou gist kunnen zijn). Belgische gistsmaak overheerst, geen moutigheid of hoppigheid
....
Smaak: behoorlijk wat koolzuur. Mooi fris. Smaakbom van gist-esters en andere fruitigheden. Medium body (niet volmout).

Die fruitigheid die haal ik er niet uit. Misschien was de Blue Stilton die ik ervoor had gegeten iets te sterk  :weetniet:

jacob

Algemeen
Naam bieraffligem blond
Proef datum03-01-08
BrouwerAbdij affligem
BiertypeBlond(e)
Alcohol %6.80%
Kleurlicht goud /troebel
VerpakkingFles
Inhoud30 cl
Extra info

Schuim
goede schuimkraag slagroomachtig

Koolzuur
veel (te veel)

Geur
fris zurig

Smaak
droog (beetje zout van de koolzuur) vrij bitter voor een blonde

Opmerkingen
Wel een lekker bier maar een beetje saai


Edgar

tht 6/11/09 batch 0730305 geproefd 28/2

Uiterlijk: zie plaatje ;) schuim prima
Geur: Mooie fijne hopgeur! Saazig, bloemig. Palemoutgeur op de achtergrond, twijfel over koriander, metaligheid, lichte fruitigheid
Smaak: Metalig (handtest ook), nogal veel koolzuur, bitterig, zoet, zoethout?
Mondgevoel: matig vol
Nasmaak: niet genoteerd

Beoordeling: niet spannend, niet slecht, duidelijk antwoord op Leffe Blond, mooie geuren, jammer van nog altijd dat voze metaal.

Opvallend dat ik zeer duidelijk hop rook in mijn bier, waarschijnlijk omdat het veel verser is dan die van de bovenstaande proevers. Ook opvallend dat meerderen klagen over het storende koolzuurgehalte.

Glorfindel

Ook ik heb dit bier gister gedronken. Niet thuis maar in een café in Den Haag waar ze hem op fles hebben.
Ik vind het moeilijk te beschrijven wat ik proef. Hier mijn poging:

Algemeen
Naam bierAffligem Blond
Proef datum29-02-08
Alcohol %6,80%
Kleur
Verpakking33 cl
T.h.t.13-9-2009

Schuim
Na het inschenken is er mooi schuim. Maar na een minuut of 10 is dat weg en blijft er een dun laagje over.

Koolzuur
Niet te veel, niet te weinig

Geur
Kan ik niets over zeggen. Ruiken in een rokerig café valt niet mee.

Smaak
Lekker en fris.

Opmerkingen
Ik vond het een lekker bier. Niet heel spannend, wel goed weg te drinken.

Wat me verder opviel was dat het flesje iedere keer dat ik er een aangereikt kreeg, overschuimde. Of dat komt door de methode van ontdoppen of opslag, weet ik niet. Ook heb ik, als ik me niet vergis, het meest verse bier van Nederland gevonden. :hoera: Alleen Edgar had een versere.

Een leuk detail: De flesjes kostten €3,50 per fles. Daarom bestelde mijn maat na het tweede flesje een gewoon tapje (Heineken). Slecht idee. Normaal gaat het nog wel, als je er maar bij blijft. Nu smaakte het nergens naar. Een van de weinige keren dat ik een biertje niet opgedronken heb.

 :degroeten:

Caspar

Eindelijk heb ik tijd gehad om te proeven!

Affligem Blond (t.h.t. 6-11-2009)

Kleur: Goud, helder.
Schuim: Grove bellen, inzakkend schuim, veel koolzuur.
Geur: Kruidig (gist), esterig (iets oplosmiddel).
Smaak: Bitterig, droog, gistig, iets hoppig, iets metaal.
Body: Medium.
Mondgevoel: Prikkend koolzuur, iets plakkerig.
Conclusie: Prima droog blondje, mooi bittertje. Te veel koolzuur, het bier gushte bij mij zelfs iets uit de fles :-\. Een beetje vervelend kruidig gist-smaakje dat je ook in de Leffe heb... hou ik niet van.

Edgar

Zelfde houdbaarheid als ik, en geen hop ruiken ??? Heb je er nog één? Soms komt er de tweede keer ineens iets heel anders naar voren.

Caspar

Ik zal er volgende week nog eentje kopen... Ik vond de gist-geuren zo overheersen dat ik me waarschijnlijk te veel op andere elementen heb gefocused.

Weet je, ik vind het gist profiel van Belgische bieren steeds minder lekker helaas... ik vind Westmalle Tripel naar poep ruiken de laatste tijd, deze gist is veel te kruidig :-\.

Waarschijnlijk komt dit omdat ik de laatste tijd alleen maar Engelse, Duitse en vooral Amerikaanse bieren drink :weetniet:.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.