Partieel maischen

Gestart door William, 16-01-2008 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Caspar op 16-01-2008  20:34 uAls je echt een partial mash bier wilt maken vervang je de basismout door moutextract en behoud je de speciaal-mouten, maak het niet moeilijker als het al is ;).

Caspar herinnert mij via bovenstaand onderwerp aan een vraag die een tijdje geleden bij me opkwam.

Als je naar recepten op amerikaanse fora kijkt dan zie je dat ze vaak de zogenaamde partial mash gebruiken. Daarbij wordt zowel moutextract als mout gebruikt. Soms worden beiden tijdens het maischen gebruikt maar meestal worden mouten gemaischt en het extract toegevoegd bij het wortkoken.

Als je dan toch gaat maischen waarom dan niet gewoon all-grain?

bob

Om toch op het juist SG uit te komen, of voor high gravity brouwen misschien.

William

Citaat van: bob op 16-01-2008  22:02 uOm toch op het juist SG uit te komen, of voor high gravity brouwen misschien.

Voor een juist SG zou je beter suiker kunnen toevoegen tenzij het bier niet te leeg mag worden, maar dan zou je ook gewoon meer mout kunnen gebruiken.

Oscar

Zoals Caspar het vermeld begrijp ik het ook niet helemaal. Als je je basismout vervangt door moutpoeder en dus gaat maischen met alleen je speciaal
mout dan mis je ook veel enzymen en valt er dan nog wel suiker te winnen uit die mouten? Of is het dan gewoon wat kleur en andere smaak stoffen
extraheren? In dat geval is het hele maischschema volledig ondergeschikt.

Edgar

Citaat van: Oscar op 16-01-2008  22:14 uOf is het dan gewoon wat kleur en andere smaak stoffen
extraheren ? In dat geval is het hele maischschema volledig ondergeschikt.

Ik heb het idee dat het vooral het 'uitspoelen' van de smaken is. Dat doen ze veel met caramouten, omdat die gemakkelijk oplossen. Als niet-versuikerde mouten worden gebruikt, moet er toch 'gemaischt' worden om extractie te krijgen en niet teveel zetmeel in het wort.

Het 'voordeel?' is natuurlijk dat het vrij snel gaat en je niet hoeft te filteren. Er wordt ook kort gekookt in het algemeen, geloof ik. Ik vind het een rare methode.

William

Citaat van: Edgar op 16-01-2008  22:29 uHet 'voordeel?' is natuurlijk dat het vrij snel gaat en je niet hoeft te filteren.

.... Ik vind het een rare methode.

Waarom hoef je niet te filtreren? Er wordt toch nog steeds mout gebruikt. Het filteren zal korten duren omdat je misschien niet zo uitgebreid hoeft te spoelen en het filterbed is dunner.

Rare mensen die Amerikanen.

bob

is het niet high gravity brouwen net zoals hierhttp://home.deds.nl/~illegaalbiertje/brouwen.html
daar gooien ze ook moutpoeder erbij met koken om later weer te verdunnen met koud water zodat je gelijk op de goede gisttemperatuur zit.

Edgar

Citaat van: William op 16-01-2008  22:34 uWaarom hoef je niet te filtreren? Er wordt toch nog steeds mout gebruikt. Het filteren zal korten duren omdat je misschien niet zo uitgebreid hoeft te spoelen en het filterbed is dunner.

Die partial mashes worden toch meestal in zo'n theezak gehangen? Dus de granen in een doek en 'soaken' in het moutextract.

Edgar

Hier een videovoorbeeld van Basicbrewing.

William

Citaat van: Edgar op 16-01-2008  22:45 uDie partial mashes worden toch meestal in zo'n theezak gehangen? Dus de granen in een doek en 'soaken' in het moutextract.

Ach so, dus toch luie brouwers

Citaat van: bob op 16-01-2008  22:39 uis het niet high gravity brouwen net zoals hierhttp://home.deds.nl/~illegaalbiertje/brouwen.html
daar gooien ze ook moutpoeder erbij met koken om later weer te verdunnen met koud water zodat je gelijk op de goede gisttemperatuur zit.

Nog luier.....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.