Jeverachtige pils (zonder decoctie, om Edgar te pesten)

Gestart door Adrie, 17-12-2007 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ja, ik heb de smaak van de ondergisters goed te pakken. Eindelijk is het zover dat ik een pils ga brouwen met Hallertau Mittelfrüh nu deze hop in het assortiment van Brouwland is opgenomen.  :groots: Als fan van de Jever wachtte ik al lang op een mogelijkheid om dit experiment te realiseren. Hier het recept:


BrouwHulp recept rapport

Naam bier:
Biertype: Pilsener (Urtyp)

==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel ============================================

Gepland volume: 26 liter
Geplande begindichtheid: 1047 g/l
Geplande kleur (Morey): 8 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 35 IBU


==== Maischen ================================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                  EBC      kg       %
Pilsmout 3                           3    4,234    85,0
Munich mout 15                      16    0,498    10,0
CaraPils                             4    0,249     5,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 10

              Temperaturen     Tijden                         Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam     begin   eind  opwarm  rust stap type         temperatuur  volume (l)    dikte
Beta-amylase    61     61      0     25  Infusie                66       20,00         4,02
Alfa-amylase    72     72     22     40  Directe verwarming      0       
Uitmaischen     78     78     12      5  Directe verwarming      0       


==== Filteren en spoelen ======================================================================

Spoelwater:             14,24 liter


==== Koken, hop en kruiden ====================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Magnum                    11,0            28,0           60         Hopbellen     28,6
Hallertau Mittelfrüh       4,0            20,0           20         Hopbellen      4,5
Hallertau Mittelfrüh       4,0            20,0            7         Hopbellen      2,0
Hallertau Mittelfrüh       4,0            20,0            0         Hopbellen      0,0


==== Vergisting ===============================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Wyeast 2124 Bohemian Lager
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Ondergist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      2,0 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         48 uur
Temperatuur giststarter: 12,0°C
Gistvoeding:             SiriS YeastVit
Hoeveelheid gistvoeding: 10,0 gram
Zinkgist:                SiriS YeastVit
Hoeveelheid zinkgist:    10 gram


De Münchener wordt toegevoegd om wat meer melanoidinen in het bier te krijgen (moutigheid), de carapils voor wat extra dextrinen en body. Dit alles om decoctie te vermijden en toch een typische pils te kunnen maken en Edgar te pesten.

Heel misschien ga ik nog koudhoppen met Mittelfrüh.

Brouwen waarschijnlijk ergens voor de kerst.

Wat denken jullie van dit recept?

Edgar

Ga je maar één uur koken? Kan natuurlijk, daar niet van. Die zinkgist zal geen 10 gram zijn denk ik.

Ik geloof nooit van z'n leven dat er 10% Munich in een Jever zit. Ik zou zelfs gokken op 100% pilsmout, zelfs al doe je geen decoctie :) Ik denk dat die Munich het bier (broei)moutiger zou maken dan je zou willen. Maar eerlijk gezegd, het is alweer even geleden dat ik een Jever proefde.

Ik denk ook niet dat 'ie 35 IBU is. Hij is erg hoppig maar toch niet zo strak bitter? Die 20 gram op 0 minuten zou 'k rustig verdubbelen als je niet koudhopt. Ben je trouwens zeker van de hopsoort? Ik heb geen idee, maar uit herinnering is het inderdaad geen Saaz.

En de gist? Bohemian Lager voor een echte Duitser? Leg uit!

Caspar

Mooi recept :proost:, alleen heb ik ook mijn twijfels over de Munich in een Jever...

MO

35 IBU zeker! Als het niet meer is. Ik zou het bier ook alleen maar met pilsmout brouwen. Het is een hartstikke bleek bier, geen greintje kleur te bekennen.

Overigens is mijn mening is de hele decoctie-non-discussie: gebruik gewoon een lekkere ondergist en body en moutigheden vliegen je om de oren.

Adrie

Er staat Jever-achtige, geen Jever-kloon. Het Jever-achtige bestaat eruit dat het een pils moet worden met Hallertau Mittelfrüh, de smaakmaker van de Jever. Jever is inderdaad 100% pilsmout, maar wel decoctie, dus er moet wat extra smaak in. 10% Münchener is echt niet zoveel, hoor, daar proef je niet veel van terug. Maar als jouw ervaring anders is, doe ik het graag met 5%.

Wat is er mis met deze Tjechische gist? Volgens mij komt ie beter overeen met een Noord-Duitse gist dan de Pilzen, de Urquell, de Münchener of de Bavarian. Danish had misschien ook gekund.

Adrie

En ik wil hem inderdaad minder bitter dan de Jever om hem wat meer in balans te trekken. Ook anderen moeten hem lekker vinden.

Adrie

Wyeast raadt trouwens deze gist aan voor een Duitse pils á la Jever (wordt zelfs bij name genoemd): link.

Edgar

Mja, de eeuwige IBU discussie. 35 is echt flink bitter voor een pils, maar onze persoonlijke beoordelingsmethodes en berekeningsmethodesverschillen nogal een beetje. Prima, het zal gewoon lekker bitter zijn zo.

Ik zou ook niet verder gaan dan 5% Munich.

Ah dus het is inderdaad Mittelfrüh in Jever (en in jouw tuin, toch?). Dan ben ik erg benieuwd naar dit bier. Die gist is prima hoor, erg lekker, Wesley's bier ermee was zeer goed. Ik heb de Wyeast poster even bekeken en het lijkt me inderdaad geen gekke gist voor zo'n bier.

Citaat van: Adrie op 17-12-2007  16:38 uWyeast raadt trouwens deze gist aan voor een Duitse pils á la Jever (wordt zelfs bij name genoemd): link.

Et voilà.

Topper. :duimop:

Adrie

Goed, dan wordt het 5% Münchener en ik slaap er nog een paar nachtjes over of ik het misschien helemaal weglaat.

De Mittelfrüh stond inderdaad ook in onze groententuin, maar sinds een jaar staat ie bij mijn schoonouders omdat we de groententuin hadden opgezegd. Deze winter komt ie naar Zutphen toe (ik heb al een plek vrijgemaakt). Na het plukken van de eerste oogst van deze hop ruikten mijn handen sterk naar Jever, dus de hopsoort zit wel snor.

oranjeboombiertje

Mijn laatste pils (die gebotteld is) is ook gebrouwen met bohemian lager, geen typisch Tsjechische gist.

10% munich kan makkelijk. Ik gebruik zelf ook vaak wat maïs, dus wat het hier doet weet ik niet precies.

De bitterheid mag echt hoger, ook de aromahoppen mogen verdubbeld worden om echt een beetje aroma erin te krijgen. Voor een goed hoparoma ga ik tegenwoordig uit van 1,5 tot 2 gram per liter aromahop (per hopgift).

Dit bier zal erg dextrineus/zoet worden ben je niet bang dar het teveel wordt?

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 17-12-2007  17:14 umet bohemian lager, geen typisch Tsjechische gist.

Als de Bohemian Lager al geen typisch Tsjechische gist is, wat is het dan wel? Waarmee vergelijk je dat dan Wesley? Misschien snap ik wel wat je bedoelt (zwaardere moutigheid in 'typische' Tsjechen?), maar ik denk toch dat onze definitie van wat Tsjechisch is en wat niet, dan aanpassing behoeft.

Ik ben bij nader inzien wel eens met Wesley dat de rust op 61° wat langer mag, ook al omdat je op die temperatuur inmaischt. Om te zwijgen van inmaischen op 52°, wat ik persoonlijk zou doen (zeker met de mouten van dit jaar).

Hopmans

Ik zie verse hop in het recept, dat is verre van Jeverachtig.

 ;D

oranjeboombiertje

Die gist is heel strak en clean, niet erg Tsjechisch in karakter dus. 52 graden stap is echt niet nodig voor een pils, dat maakt hem lekker vol.

Je hebt laatst mijn pils met deze gist ook geproefd Edgar. Vond je die Tsjechisch (zoals czech pils of urquell lager gist)?

 :degroeten:
Wesley

Eduard

Hoi Adrie. Wij hebben ook een Jever-achtig bier gebrouwen dit jaar en daartoe (op jouw aanraden) Hallertauer Mittelfrüh voor genomen. Een uitstekende hop. We kregen uiteindelijk 100 g hop te pakken die zeer kort is meegekookt in ons brouwsel van ca 80 l. Eigenlijk was dat nog te weinig. Dus ik raad je aan om zeker niet minder aromahop te gebruiken ;).

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 17-12-2007  18:12 uJe hebt laatst mijn pils met deze gist ook geproefd Edgar. Vond je die Tsjechisch (zoals czech pils of urquell lager gist)?

Zoals ik hierboven al aangeef heb ik die inderdaad geproefd en was die nu Tsjechisch... tja... tot op zekere hoogte inderdaad; ik heb al aangegeven wat ik zou veranderen.  Kijk, ik vraag dus nog eens: wat vind jij dan wel Tsjechisch? Voor mij is Tsjechische pils sterk moutig op een decoctie-achtige manier, bitterder dan een Duits pils maar met een zeer afgeronde bitterheid, gebrouwen met zacht water en met veel Saaz hop gehopt. Ik denk inderdaad dat als je die andere factoren meeneemt, dat die gist heel erg Tsjechisch bier oplevert.
Door alleen een gist te nemen heb je nog geen Tsjechische pils, zeker niet als je er een Duits recept mee brouwt. Maar het ligt natuurlijk in de rede om voor een Duits bier een Duitse gist te nemen, vandaar mijn (aanvankelijke) vraag.

Hoe vaak heb je al een eiwitrust geprobeerd dan, Wesley? We hebben die discussie al eens gevoerd. Je mag weer meedoen als je 't een keer getest hebt  :-*

oranjeboombiertje

Vroegâh heb ik wel pils gebrouwen met eiwitrust. Het resultaat zonder vind ik beter, lekker vol en een mooie schuimkraag. Ik blijf dus lekker inmaischen op 63 graden (eigenwijs als ik ben) ;D

 :degroeten:
Wesley

EBC

binnenkort, als mijn Cool-Fer-me-na-tor het doet ergens in januari, zal ik een Tsjechische pils brouwen Edgar. Zonder decoctie, dat wel. En in februari ga ik naar de US, dus daarna kan je wat komen ophalen en proeven... want lang lageren... nee dat is niet mijn ding. Hmmm misschien is die planning wat krap, maar toch, lunchpakketje dan maar.

Edgar

Citaat van: EBC op 18-12-2007  19:36 uBinnekogt, als mijn Cool-Fer-me-na-tor het doet ergens in januari, zal ik een Tsjechische pils brouwen Edgar. Zonder decoctie, dat wel.

En dan ook zonder zacht water en met Amerikaanse hop zeker? :P Nu heb jij al vrij zacht water trouwens, maar goed. Je kunt zo 60 liter RO water van me krijgen, geen probleem (behalve om het de trap op te krijgen). Maar goed; Terug naar Adrie's Jever.

Adrie

Morgen brouwen!

Ondertussen staat de giststarter sinds eergisterenochtend in de kelder bij 10 graden te groeien. Het valt op dat het een heel stuk langzamer is dan een giststarter voor een bovengister. Bovengisters zijn meestal na 24 uur al wit van de gist, deze is nu, na twee dagen pas een beetje wit aan het worden. Er is nog geen noemenswaardige gistlaag op de bodem. Maar goed, hij heeft nog anderhalve dag om te volgroeien.

 :bijdrage_forum: :denken:  :verbergen: (die moesten erbij van Sven).

RobinB

Citaat van: Hopmans op 17-12-2007  17:52 uIk zie verse hop in het recept, dat is verre van Jeverachtig.

 ;D
Inderdaad, dacht na het lezen van dit topic: ik trek er ook ff een open!
Op zich wel een lekkere pils, maar naar mijn smaak te "hop-extract-harsig"...
En een beetje hard-bitter (zeker >35 IBU)zonder dat er veel moutigheid of volheid tegenover staat?

Wel lekker, maar de A3-versie lijkt me meer in balans ;)

Hopmans

Helemaal mee eens.
Je moet dit bier ijs, maar dan ook ijskoud drinken op een warme zomerdag.
Dan is het een lekker bier.
Maar het zijn inderdaad geen verse hopbloemmetjes jammer genoeg.
Dan zijn de Amerikanen toch meer gepasioneerd met de hop.
Zelfs (ja, je leest het goed), zelfs Bud maakt gebruik van verse hop.
Welliswaar weinig, maar wel verse bloemen.
Dat kunnen ze bij Jever wel even in hun zak steken.

 :D

TVERSCH

Ach Hopmans, je voorliefde voor slap bier steekt weer de kop op ;D Wie  durft op het Continent Amerikaans 'Bud' -BIER te noemen zonder zich te schamen :echtboos: Dan is er ook nog een BUD LIGHT. Geef mij maar SPA Rood :duimop:
Bud was goed toen het nog van 'ons' was, maar sinds die geldwolven aan de overkant van de plas het merk overnamen (of pikten??) is er te veel verandert.

 :bokser:


Caspar

Even over hop-extracten... alle grote brouwerijen gebruiken hop-extracten, juist Anheuser Bush en Heineken en zo. Het uitgeput raken van oude voorraden hop-extract die die jongens gebruiken (dat spul is echt jaren houdbaar) schijnt ook de belangrijkste oorzaak van de huidige hop-schaarste te zijn. De hopproductie en oogst loopt al jaren terug, het is niet een incident van één seizoen.

TVERSCH

 En toch blijft JEVER een favoriet bier van mij, hopextract of niet ik kan er echt van genieten :dansen:

Het gaat echt wel weer goedkomen met de verkrijgbare hopsoorten, alleen zullen de prijzen vanaf nu wel een stuk hoger blijven

 :police:

Adrie

Door allerlei omstandigheden is het er rond de kerst niet van gekomen om dit bier te brouwen, maar komend weekend gaat het lukken (klop klop). Ik ga toch eigenwijs 10% Munchener toevoegen, dat doet niet veel met de kleur (volgens BrouwHulp 1 puntje verschil met 5% Munchener), maar geeft wel net even een iets moutiger smaak. Ik heb ook besloten om te hoppen tot 40 IBU en ga ik de laatste twee hopgiften verhogen van 20 naar 40 gram. Hij moet natuurlijk wel hoppig worden. Misschien ga ik zelfs nog wel koudhoppen, hoewel dat niet gebruikelijk is voor een pils, maar wat maakt dat uit?

Het wordt een gezellige brouwsessie, want ik geef een brouwworkshop aan mijn schoonvader en twee zwagers. De dames (schoonmoeder en schoonzussen) zijn een dagje weg met zijn allen, dus het leek me een goed idee om met de mannen een mannending te gaan doen. Wij moeten wel op de kinderen passen (onze twee zoons, een neefje en een nichtje), maar dat lukt best met zoveel mannen. Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik brouw en dat zij op de kinderen passen. Goede deal, toch?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.