Schoonmaken platenkoeler

Gestart door Jock, 26-10-2007 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Glorfindel

Citaat van: Edgar op 06-01-2008  23:08 uDat droogbakken van die koelers lijkt me nu niet zo'n schitterend idee, tenzij de laatste spoeling in het wortgedeelte met gedestilleerd water is geweest. Anders krijg je onvermijdelijk aangekoekt kalk en dat lijk me toch beter te mijden.

Kalkaanslag krijg je toch altijd? Of je de koeler nu langzaam of snel laat drogen, de kalk blijft achter. Tenminste dat lijkt me. Als ik mag kiezen tussen kalk of slijm / schimmel, dan weet ik het wel.
Het verwijderen van kalk gaat eenvoudig zonder giftige stoffen.

 :degroeten:

Edgar

Inderdaad, áls de koeler van binnen droogt, krijg je kalkaanslag. Maar ik denk niet dat 'ie spontaan zal drogen van binnen, of toch wel heel erg langzaam. Voor slijm en schimmel moet je 't wel vrij bont maken (lees: slecht spoelen). En bij 'bakken' zal je meer geconcentreerde plaatsen van kalk krijgen, daar waar de laatste druppels inkoken in hoekjes en randen. Een keer Spa Blauw erdoor en je voorkomt dat.

Glorfindel

Citaat van: Edgar op 07-01-2008  11:15 uEen keer Spa Blauw erdoor en je voorkomt dat.

 :duimop: Goede tip, even vullen met gedestilleerd water kan natuurlijk ook. Kost niet veel, werkt wel.


 :degroeten:

jelle


Hallo

Een paar weken terug viel tijdens het koelen de filter van de aanzuigslang.
Hierdoor werd er ook hop in de platenkoeler gepompt.
Met chemicaliën kreeg ik hem niet schoon, dus toch maar even uitelkaar gehaald.
Zie hier de chaos.  :stom: :stom:

Groet Jelle

Harold

daarom wil ik nooit een koeler die niet demontabel is.

Eduard

Hoe sterk waren die chemicaliën dan, de temperatuur, en heb je geprobeerd die er doorheen te pompen (actief)?

jelle

Hallo

Zoutzuur 10% oplossing in de week gezet eerst 1 uur daarna 1dag op 10 graden.
Daarna NaOH 10% eerst de platen koeler verwarmt met kokend water daarna geweekt met 80 graden oplossing.
Spoelen met leidingwater.
Aantal keer gedaan maar de plantendelen losten niet goed op.
Warschijnlijk had ik het wel gered met vaker en en nog sterker spoelen maar dan had ik er geen vertrouwen in, dat de koeler smetvrij zou worden.

Groet jelle

Eduard

Als je een pomp hebt kun je de NaOH-oplossing erdoorheen pompen, liefst een warme oplossing. Daar kom je een heel end mee. Als je je koeler gaat openen heb je de kans dat er rubberlamellen gescheurd worden, en dat is niet te hopen.

jelle

Hallo eduard

Daarom begon ik ook niet gelijk met sleutelen.
De rubbers kwamen gelukkig gemakkelijk los.
Na monteren eerst even afpersen.
Maar als deze koeler toch gaat lekken zoek ik er weer 1 voor tien eurotjes, want zo duur was deze.

groet jelle

Harold

Jelle,

Voor 10 euro een demontabele platenkoeler; dat is interessant. Waar heb je deze gekocht?

Harold

Menno

Hee, dat klinkt inderdaad interessant!  :D

Eduard

't Is alleszins een lage prijs, hoe kun je zo zeker weten dat je voor dezelfde prijs eenzelfde koeler weer kunt kopen?

EBC

Spa Blauw staat volgens mij vol van de kalk, het heet toch niet voor niets mineraalwater?

Als je de koeler ontsmet wegzet is het geen probleem dat er nog water in zit. Voor gebruik ontsmetten met een een zuur, zoals Chemipro Acid en weg is je kalk.

Eduard

Mineraalwater is vaak een synoniem voor bronwater. In Noorwegen bijvoorbeeld is bronwater in het algemeen zeer zacht en bevat het zeer weinig kalk. Spa Blauw is naar ik meen ook behoorlijk zacht water. Het goedkopere bronwater in o.a. Frankrijk kan daarentegen zeer kalkrijk zijn en ook andere mineralen in veelvoud bevatten.

En inderdaad, zuur pakt kalk goed aan.

jelle

Hallo

Deze platenkoeler heb ik gekocht op marktplaats.
Het is een voorkoeler van een melkmachine.
Een afdankertje voor een melkveehoeder op de terugweg naar huis.
Bieden en ik had hem.
Overigens zijn melkveehouders op de binnenkant van hun melkleidingen erg zuinig dus zijn deze koelers schoon.

Groet jelle

MO

Spa blauw is bijna demi water (gedemineraliseerd water). Zit nagenoeg niets in. Word een beetje kribbig als ik hun site lees. Ze suggereren dat dit heel gezond zou zijn, onzin natuurlijk, water met mineralen is veel beter. En dan weer extra melk in de kalk stoppen zeker.

Edgar

Citaat van: MO op 14-01-2008  21:53 uEn dan weer extra melk in de kalk stoppen zeker.

Ja irritant is dat. En stinken dat dat doet in de brouwzoutendoos!

Citaat van: MO op 14-01-2008  21:53 uZe suggereren dat dit heel gezond zou zijn, onzin natuurlijk, water met mineralen is veel beter.

Ach, je krijgt genoeg mineralen binnen als je een beetje deftig eet. Die calcium in de melk 'voor je botten' is ook de grootste kolder. Breek me de bek niet open.

René K

Tja en zo zijn er zoveel voedingsmiddelen die allerlei zaken beloven of suggeren waar vaak ook absoluut niets van waar is.
En het mooiste is het natuurlijk als je er ook nog een commercieel 'gezondheidskeurmerk' op kunt plakken  :ziek:.

Hopmans

CiteerEen paar weken terug viel tijdens het koelen de filter van de aanzuigslang.
Hierdoor werd er ook hop in de platenkoeler gepompt.
Met chemicaliën kreeg ik hem niet schoon, dus toch maar even uitelkaar gehaald.

Mijn hemel, wat een zooi.
Maar goed dat je het apparaat kan demonteren.

 :duimop:

Hoppeplukkertje

Is een platenkoeler bestand om in kokend water te liggen?  :denken:
Zo is hij zeker steriel  :lessmile:

Broeder Tuk

Er zijn mensen die doen hem in de snelkook pan. Maar waarom dat niet in een gewone pan kan is mij niet duidelijk.
Ik denk als je hem ergens op legt zodat ie niet direct met de bodem van de pan in contact is dat het dan wel kan.

EBC

Citaat van: Hoppeplukkertje op 03-04-2009  20:35 uIs een platenkoeler bestand om in kokend water te liggen ?  :denken:
Zo is hij zeker steriel  :lessmile:

Een met koper gesoldeerde rvs koeler kan je gewoon uitkoken. Geen probleem. Het staat zelfs beschreven in de handleiding van mijn Therminator.

Eventuele plastic gelijmde beschermrandjes en stickers zullen wel loslaten, maar de koeler zelf kan er tegen.

Het is wellicht wel handig om contact met de bodem van de pan te vermijden, om zo contacterosie te voorkomen  :weetniet:.

EBC

Realiseer je wel dat de koeler van koken niet schoon wordt, hooguit steriel.

Koken is geen vervanging voor grondige reiniging na elk gebruik. Even doorspoelen met water is niet voldoende op langere termijn!

Ook kalkaanslag wordt met koken niet verwijderd, maar zelfs vermeerderd. Kalk is een oorzaak van verminderde koelcapaciteit.

Jacques

Citaat van: Hoppeplukkertje op 03-04-2009  20:35 uIs een platenkoeler bestand om in kokend water te liggen?  :denken:
Zo is hij zeker steriel  :lessmile:

Daar kan hij wel tegen. Hij wordt daardoor misschien wel steriel maar niet schoon.

Twee keer koken ëén keer met een beetje loog en één keer met een flinke scheut azijnzuur zorgt er voor dat hij echt schoon is. Tussendoor en na afloop doorspoelen met koud water waarbij je beweegt met de koeler zorg je er voor dat alle rommel uit de koeler komt.

Goed het water uit laten stromen en op zijn kop wegleggen waarbij de openingen vrij zijn.

De koeler is zo meteen weer te gebruiken. Voor de zekerheid kun je nog een keer doorspoelen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 04-04-2009  12:13 uTwee keer koken ëén keer met een beetje loog en één keer met een flinke scheut azijnzuur zorgt er voor dat hij echt schoon is. Tussendoor en na afloop doorspoelen met koud water waarbij je beweegt met de koeler zorg je er voor dat alle rommel uit de koeler komt.

Goed het water uit laten stromen en op zijn kop wegleggen waarbij de openingen vrij zijn.

De koeler is zo meteen weer te gebruiken. Voor de zekerheid kun je nog een keer doorspoelen.

ppffffff  wat een werk zeg... huren jullie schoonmaaksters in voor al dat werk?  ;D  Na gebruik meteen de waterslangen op het wort aansluiting aansluiten en in tegengestelde richting ff flink doorspoelen met warm/lauw water. Laten uitlekken, en opbergen.

Op de dag van brouwen, voor gebruik ff een uurtje in de sulfiet oplossing en er is niets aan de hand, misschien ff doorspoelen met water, maar dat is niet noodzakelijk.







Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.