Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De Keijzer (De Koninck-kloon)

Gestart door Adrie, 16-10-2002 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Beste brouwvrienden,

Volgende maand staat er in Bierbrouwerij De Vier Broeders weer een brouwdag in de agenda. Wij willen graag een kloon van De Koninck brouwen. Uit een verslag van 't Wort Wat van een bezoek aan de brouwerij, heb ik de informatie dat pilsmout en caramout gebruikt wordt, evenals Saaz hop. De Saaz hop wordt voor 50% aan het begin van het koken en voor de overige 50% aan het eind van het koken toegevoegd. De kleur zou, blijkens andere informatiebronnen ongeveer 23 EBC zijn, de bitterheid ongeveer 23,5 IBU. Met deze gegevens rekenende, ben ik op het volgende recept uitgekomen (uitdraai uit ProMash):

Recipe : De Keijzer (De Koninck-kloon)

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (LTR):  120.00
Total Grain (kg):     24.00
Anticipated OG:     1.048    Plato:             11.83
Anticipated EBC:    23.2
Anticipated IBU:     23.5
Brewhouse Efficiency: 80 %
Wort Boil Time:          90    Minutes

Grain
   %     Amount     Name               EBC
------------------------------------
47.9   11.50 kg.  Pilsener                  4
 8.3     2.00 kg.  Wheat Malt            10
20.8    5.00 kg.  caramel Pils Malt      20
14.6    3.50 kg.  CaraVienne Malt       50
 8.3     2.00 kg.  CaraMunich Malt     120

maischschema:
60 minuten op 65 graden
5 minuten op 78 graden

Hops
Amount        Name          Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------
190.00 g.     Czech Saaz  Pellet    3.50  20.1  90 min.
180.00 g.     Czech Saaz  Pellet    3.50   3.5  10 min.

Yeast
-----
Wyeast 1099 Whitbread Ale
of De Koninck-gist, mits ik mijn duivenmelkkennis op peil kan brengen  ;D.

Wat vinden jullie ervan?

Groeten,

A3

JWVG

Ha die A3,

Een Koninck kloon is natuurlijk altijd een goed idee  :elifant: . Ik heb zelf nog wel wat opmerkingen, gedeeltelijk via (waarschijnlijk) andere bronnen dan jij, dus zie maar wat je er mee wilt, het is allemaal opbouwend bedoeld:

- wheeler and Protz schrijven dat de K. uit half pils, half vienna wordt gebrouwen, met een beetje kleurmout erbij. Het zou kunnen dat wat vienna of muncher mout toch wel bij zou kunnen dragen aan het k. karakter.

- jullie gebruiken extreem veel crystal mout (als karamel pils tenminste carapils is?); meer dan 40%! Dat is volgens mij te veel, zeker voor een ver doorgegist bier als de K. Eerlijk gezegd zou ik er zelf helemaal geen crystal mout bij doen, en zeker niet meer dan 10%. Hoe kom je aan die hoge crystalmout getallen? En is karamel pils inderdaad carapils?

- Saaz is volgens mij prima, al adviseren W&P om alleen bitter hops toe te voegen, maar ik weet niet of ik het daar wel mee eens ben.

- Leuk dat jullie voor de 1 temps infusie gaan, ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Herman

Citeer- wheeler and Protz schrijven dat de K. uit half pils, half vienna wordt gebrouwen, met een beetje kleurmout erbij. Het zou kunnen dat wat vienna of muncher mout toch wel bij zou kunnen dragen aan het k. karakter.
Hoi A3,

Michael Jackson meldt eveneens dat De Koninck gebrouwen wordt met een mix van pils- en viennamout.

Volgens mij gebruiken ze eerder een chocolade of heel donkere caramout om de donkere kleur te krijgen, niet zo veel caramunchener. Ik ben niet in de brouwerij geweest overigens.

Herman

Adrie

Bedankt voor de reacties, heren.

De preciese samenstelling van de cara-mouten wist ik niet, Jan Willem, dus ik heb een gok gedaan. caramel pils is inderdaad CaraPils. Ik dacht dat het wel goed was om hier aardig wat van in te doen om een vollere body te krijgen en een wat moutiger smaak. Ik kan nog wat schuiven in de hoeveelheden CaraPils en CaraVienne. Maar het blijft natuurlijk gokken, omdat De Koninck niet zo gek is om zijn receptuur vrij te geven.

Ik denk er nog even over na en wellicht dat er ook nog anderen aanwijzingen hebben.

Groeten,

A3

Herman

A3,

Kijk ook eens bij de thread over 't Peerd - Ale. Dit was eigenlijk ook een beetje een De Koninck kloon, waarbij ik alleen bewust ben gaan experimenteren met Special B. Een lagere dosering Special B en misschien wat langer op 60C en dit bier was behoorlijk in de buurt gekomen.

Herman

Adrie

Ha Herman,

Die thread heb ik gevolgd en jouw recept bestudeerd. Alleen, ik heb geen special B meer, maar goed, die kan ik altijd bestellen. Omdat in De Koninck echter vooral Cara wordt gebruikt, heb ik voor de genoemde moutsoorten gekozen.

Groeten,

A3

P.S. Als ik in het recept de CaraPils weglaat en 5 kg CaraVienne gebruik en 15 kg pilsmout, kom ik ook op 23 EBC. Er zit dan 29% cara mout in. Wellicht komt dit beter in de buurt?

Herman

CiteerDie thread heb ik gevolgd en jouw recept bestudeerd. Alleen, ik heb geen special B meer, maar goed, die kan ik altijd bestellen.  ..... Er zit dan 29% cara mout in. Wellicht komt dit beter in de buurt?
Ha3,

Ik wilde niet suggereren dat je Sp B moet gebruiken, dat was alleen mijn experimentje om de mout te leren kennen. Met minder bedoelde ik minder dan mij, inclusief 0 gram  ;)

Voor de rest geldt, als je het probeert kunnen wij leren van jouw ervaringen  ;D Ik verwees echter naar mijn recept, omdat dit na enige rijping toch al aardig in de buurt komt, uiteraard zonder de juiste gist.

Herman

Adrie

Citeer- wheeler and Protz schrijven dat de K. uit half pils, half vienna wordt gebrouwen, met een beetje kleurmout erbij. Het zou kunnen dat wat vienna of muncher mout toch wel bij zou kunnen dragen aan het k. karakter.

Als je dat doet, dan kom je op een te donker bier uit. Even snel berekend volgens bovenstaande gegevens: bij gebruik van 14 kg pilsmout en 10 kg CaraVienne, kom je uit op zo'n 23 EBC. Meer CaraVienne en dan ook nog wat munchener erbij, is teveel van het goede.

Dus: mogelijkheid nummer 3 wordt dan 14 kg pilsmout en 10 kg CaraVienne. Wie biedt er meer?

Groeten,

A3

JWVG

H3,

Vienna, geen caravienna! Vienna zit tussen pilsmout en munchner mout in. Caravienna is een heel ander beestje. Net zoiets als pilsner en carapilsner.

Carapils kan inderdaad tot meer body leiden, net zoals andere crystalmouten, maar ik heb zelf nog nooit meer dan een procent of 18 totaal aan crystalmouten gestort. En dat was bij een zeer caramel-smakerig bier, namelijk de westcoast amber die jij geproefd had. Bovendien vraag ik me af of de Koninck wel zo heel veel dextrines nodig heeft.

Ik zou dus kiezen voor een recept volgens Hermans' suggesties (zonder special B). Evt. wat carapils of tarwe erbij kan natuurlijk nooit kwaad.

JW.

Adrie

Hoi Jan Willem,

Ik kom op die CaraVienne, omdat volgens het bezoekverslag van 't Wort Wat in De Koninck uitsluitend pilsmout en Cara-mout(en) gebruikt worden! Aangezien de kleur hetzelfde is, zou het denk ik best kunnen. Maar ik geef toe, dat ik niet veel ervaring heb met Vienne en CaraVienne. Is het smaakverschil zo groot dan?

Groeten,

A3

JWVG

Ha die A3,

Voor die informatie van 't wort wat heb ik geen verklaring, maar: Vienna en caravienna zijn net zo verschillend als, pak 'm beet, pilsner en special B! De naamgeving is erg misleidend, maar vienna is een basismout - een soort pilsner mout dat geeëst is op iets hogere temperaturen dan pilsner mout. Je kunt dus makkelijk een biertje brouwen met 100% vienna mout (b.v. een alt of een vienna lager). Een caravienna is een crystalmout, dus is op een totaal andere manier gemaakt, en is absoluut ongeschikt als basismout omdat het geen (of niet veel) enzymen meer bevat.

:degroeten: Jan Willem

Adrie

Juist. Bedankt, Jan Willem. Ik begrijp waar hem de verwarring zit en ga maar eens een nieuw recept bedenken.  :-/ Waar zo'n forum al niet goed voor is. Pilsmout, viennamout en Cara dan maar.

Groeten,

A3

Adrie

OK, zo dan maar:

Pilsmout              5 EBC  11,5 kg (48,9%)
Vienna                7 EBC  11,5 kg (48,9%)
Chocolademout 120 EBC   0,54 kg (2,3%)

De kleur komt zo uit op 23,0 EBC.

Groeten,

A3

JWVG

Ja, lijkt mij prima, zo zou ik het ongeveer doen, en Herman denk ik ook. Aan de andere kant hoef je natuurlijk ook weer niet al te goed naar ons te luisteren :-)

Zou wel errug mooi zijn als je die duivenmelkersgist te pakken kon krijgen!

:degroeten: Jan Willem.

Adrie

CiteerJa, lijkt mij prima, zo zou ik het ongeveer doen, en Herman denk ik ook. Aan de andere kant hoef je natuurlijk ook weer niet al te goed naar ons te luisteren :-)

Nou, me een ale brouwen heb ik nauwelijks ervaring en mijn kennis van moutsoorten is nog wat onder de maat, dus als ik van jullie rijke ervaring gebruik kan maken, zal ik dat niet nalaten. Tenslotte is het niet leuk om met 100 liter mislukt bier te zitten  :(.

Blijft natuurlijk de vraag hoe de mensen van 't Wort Wat aan die Cara-mouten komen. Zo moeilijk is Vlaams toch niet te verstaan.

Groeten,

A3

Herman

A3,

Zo zou ik het inderdaad ook ongeveer doen. Wat betreft die Caramout, als ze zeggen dat te gebruiken, zal dat best wel kloppen. Je krijgt echter zelden de hele waarheid te horen. De gids kan dan ook heel goed de Weense mout 'vergeten' zijn, onder het mom dat dat ook een soort pilsmout is of zo.....

Afijn, misschien dus ipv Chocolademout een donkere Cara mout gebruiken. Ik heb overigens nog nooit van Chocolade 120EBC gehoord, typefoutje?

Het recept ziet er wat mij betreft prima uit.

Herman

JWVG

Ja, misschien wat caramunich of zo? Ik zou echter zeker niet meer dan 10% (liever 5%) gebruiken voor dit soort bier.

Eigenlijk kun je de Koninck een beetje zien als een Belgische versie van een Alt (dat verzin ik niet zelf, heb het ergens gelezen, bij Wheeler and Protz geloof ik). Redelijk bitter, verder geëeste mouten, vrij ver vergist. Maar wel met een Belgische gist erbij!

JW.

Adrie

Ja uiteraard is de Chocolademout geen 120, maar 800 EBC. Sorry, typefoutje.

Wellicht doe ik er nog wat caramunich door, maar dan inderdaad niet meer dan een procent of 5. Aangezien we pas over een maand gaan brouwen, kan ik er nog even op broeden.  :slaperig:

Groeten,

A3

fritz

CiteerZo moeilijk is Vlaams toch niet te verstaan.

Eila maateke! ;)
Ik vind dat we onderling toch behoorlijk goed kunnen communiceren  :proost2:

Fritz

Adrie

Ha Fritz,

Jaaaa, wij wel, maar hoe zit het met 't Wort Wat??? Dat wordt vast nix.  ;D

De mazzel,

A3

TVERSCH

:hoera: Weer een prima idee.

Hallo A3, en de rest natuurlijk.
 :brouwen:
Het recept ziet er perfect uit, en in recept van de Twentse Bierbrouwers Vereniging HAB worden dezelfde ingrediënten gebruikt, maar alleen de verhouding is  anders.
Nl.75% Pilsmout/24%Vienna/1%Chocolade. Toch geven zij als kleur 22ebc. Jou idee spreekt mij toch meer aan!
  Voor de gist geven zij de hint dat Brouwerij 't IJ originele Koninckgist gebruikt voor hun brouwsels.
Ik ben van plan dit bier begin volgend jaar te brouwen, en ben dus benieuwd naar jou resultaat.
Wat mij tot nu toe niet gelukt is om zo'n droog bier te brouwen waarbij de gistsmaak sterk naar voren komt. Meestal wordt mijn bier fruitiger dan de meeste commerciële bieren.
Mijn idee was om een lagere maischtemeratuur aan te houden(ca 62 gr) en een lagere vergistingstemp ( ca 18 gr.)
Theo Verschoor

Adrie

Ha Theo,

Leuk dat je ook met dit recept aan de gang gaat. Je info over de gist van 't IJ is, zoals ook elders vermeld staat in deze thread, achterhaald. De Koninck heeft een aantal jaren geleden besloten dat alleen De Koninck zelf De Koninck gist mag gebruiken.

Wat het maischschema betreft: ik denk dat ik inderdaad voor een traditioneel schema ga (waarschijnlijk het Jacques-60-70-schema. Het eenstaps decoctieschema op 65 graden bewaar ik voor een ander bier dat ik binnenkort wil gaan brouwen.

Groeten,

A3

Herman

Hoi Theo,

CiteerHet recept ziet er perfect uit, en in recept van de Twentse Bierbrouwers Vereniging HAB worden dezelfde ingredienten gebruikt,
Niets ten nadele van de TBV HAB, maar de recepten die zij tonen hebben ze overal van het net geplukt zonder commentaar, bronvermelding etc. Het recept + de informatie over De Koninck gist hebben ze bijv. een paar jaar geleden van mijn site gehaald (uiteraard zonder bronvermelding). Deze info houden ze dus niet zelf bij, over betrouwbaarheid gesproken  :-/

Herman

TVERSCH

Hallo Herman,
 Tja het is inderdaad niet netjes om op die manier met andermans veren te pronken. :duimonder:
Heb je ooit contact met deze vereniging gehad of ze je recept hebben uitgeprobeert?
Ik ging er van uit dat het allemaal recepten waren die door hun leden uitgevoerd waren :weetniet:
Was het toen een geslaagd brouwsel of kan ik uit je aanwijzingen aan A3 opmaken dat het recept wat wijziging kon gebruiken ???
Wat betreft mijn idee om een lagere maisch/gistingstemp. te gebruiken om wat minder fruitig/-zoetige biertjes te krijgen denk ik dan in de goede richting of zie ik nog andere belangrijke dingen over het hoofd?
Groetjes
Theo Verschoor

Herman

Hallo Theo,

De getoonde info is inderdaad gedateerd, het ging hun erom dat ze wat recepten konden bieden. Ik heb indertijd met hun gecorrespondeert, maar zij staan op het standpunt dat alles wat op internet te vinden is, vrije informatie is. Ik heb persoonlijk geen bezwaar tegen hergebruik, maar wil graag wel dat het volledig is (en bron vermelden, anders blijft het plagiaat).

Lagere gistingstemperatuur leidt tot minder esthervorming, e.e.a. ook afhankelijk van de gebruikte gist. Er zijn ook gisten die van zichzelf al vrij clean vergisten.

Ik maak zelf de laatste tijd gebruik van het 60-70 maischschema van Jacques, met al zeg ik het xelf prima resultaten. Lagere temperatuur voor Beta amylase leidt inderdaad tot hogere vergistingsgraad. Evenals een langere rustduur overigens. Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maischen.html

Herman

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.