Voeding met biergrondstoffen

Gestart door Cor, 24-02-2003 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cor

Hoi allen,

Binnenkort (pasen) komt het Brouwers Interesse Kamp er weer aan (http://scoutnet.nl/~bik). Hiervoor ben ik aan het nadenken wat we gaan eten. Nou zou het leuk zijn, als we ook wat eten klaar kunnen maken met mout en eventueel hop...

's Ochtends een bord beslag van mout... als Brinta opdienen... dat kan ik zelf bedenken... Moutkoekjes, mouttaart, moutpannenkoeken, daar wil ik wel eens mee gaan experimenteren... Meergranenrijst... oftewel, rijst met mout... LOL. Brood met mout, maar hoeveel tarwebloem en hoeveel gerstemout? Zo zijn er vast nog meer dingen te bedenken, mout is immers een zetmeelbron en je kunt het natuurlijk extra fijn malen als je het in eten doet.

Met hop kan ik niet veel bedenken. Welk voedsel kan de bitterheid van hop hebben? Hopthee? Macoronie of een soep op smaak gebracht met hop??

Tja, dat je biergist ook kunt gebruiken voor oliebollen, brood, e.d. spreekt voor zich...

Iedereen met een beetje verstand van koken... graag reageren. Wie kant en klare recepten heeft zeker.

Bij voorbaad dank,

Cor.

Edwin

Ha Cor  :proost:

Leuke vraag, maar moeilijk te beantwoorden. Ikzelf heb wel een aantal keren de bostel gebruikt bij het bakken van brood. Daarbij heb ik dan 1 eetlepel bostel gebruikt bij de rest van de ingrediënten. Ik denk alleen niet dat je dit bedoeld.

Met hop weet ik het niet zo...Hopscheuten daarentegen zijn erg lekker!

Edwin

Cor

Ik bedenk nog 1 ding... je kunt ook moutsuikers gebruiken in zoete gerechten... Zelf gemaischt, of gewoon moutextract.

Als ik iets lekkers heb gemaakt zal ik het hier intikken...

Groetjes, Cor.

Adrie

Bij de natuurvoedingswinkel kun je vaak ook moutstroop kopen. Dit is een soort ingedikte wort (ongehopt), zeer zoet en te gebruiken als zoetmaker voor diverse gerechten. Vooral in toetjes erg lekker.

Groeten,

A3

Cor

Ja inderdaad... maar die stroop gaan we dan natuurlijk wel zelf maken... Ik kan dan wel een flesje kopen in zo'n winkel om 't verschil te proeven met wat ik zelf heb gemaakt...

Mmm... zetmeel en suiker... het is wel de basis van heel veel lekkere dingen... :-) Daar moet toch een hoop mee te doen zijn... Wat te denken van moutpannenkoeken met moutstroop... :-)

Groetjes, Cor.

Adrie

Dat wordt een zoete meuk! Ik hoop dat er ook genoeg tandpasta aanwezig is.

rlorijn

Tandpasta maken we van overgebleven biergist met zand :clownsmile:

Veel plezier.
Ruud

est00072

Cor,

In de Pelgrimbrouwerij in Rotterdam bakten ze een paar jaar geleden bostelkoekjes.
Helaas bleek dat bij navraag niet meer te gebeuren en is het recept niet meer bekend.
Als je toch gaat brouwen tijdens het kamp is met die bostel misschien nog wat leuks te doen. Lekker (suiker) en gezond (eiwit)?
Ken je nog een inventieve akela?

Willem

Cor

Hee leuk, meer reacties!

Bierbostel hebben we altijd wel over... beetje veel zelfs voor koekjes. Een eetlepel bostel als toevoeging in beslag lijkt me wel voldoende om het niet te droog te laten zijn.

Men denkt buiten scouting wel vaker dat Akela synoniem is aan een leidster, ik ga er ook vanuit dat je dat hier bedoelt ***.

Ik wijk daarom even af van het oorspronkelijke onderwerp, omdat dit wel interessant is... Gemiddeld is de helft van de deelnemers van het vrouwelijke geslacht. Het organiserend team bestond tot vorig jaar alleen uit mannen, maar sinds dit jaar hebben we twee dames. Wij hebben de term "hopman" een andere betekenis gegeven, iemand die de hop brengt en uitleg erover geeft ;-). De dames zijn de hopchicks  ;D.

Als ik hier op dit forum rondkijk zijn het vrijwel alleen mannen. Het mag dan op zijn minst opvallend heten dat wij de aandacht weten te trekken aan dames. Tja dat heeft er natuurlijk mee te maken dat bij ons de drempel veel lager ligt om te gaan brouwen, iedereen kan het bij ons doen. En natuurlijk dat we met z'n allen brouwen, het is een veel socialere aangelegenheid dan dat je zelf alles moet uitvissen via het Internet en boeken... Tja, eigenlijk is bierbrouwen wel iets voor meisjes... het is immers gewoon kokkerellen. Maar dan stoer, en wel een beetje technisch... Zo komen wij dus op half-half jongens/meisjes.

*** Nog even iets over scouting termen. Een Akela is een hoofdleid(st)er van jongens van 7-11 jaar (welpen), kan dus ook een man zijn. Hoe het komt dat men buiten scouting denkt dat alle leidsters Akela heten weet ik niet... Vaak denkt men ook dat alle mannen hopman zijn... Maar ja... Moderne Scouts gebruiken deze termen nauwelijks meer. De hopman is voor ons dus gewoon iemand die de hop brengt... En in de bierbrouwuitleg staat er bij de 5 kwartier koken een oude padvinder met snor getekend: voeg de hop toe! ;D

Groetjes, Cor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.