Ipso Facto

Gestart door Herman, 16-10-2002 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hoi allen,

Het kriebelt weer, dus ik moet maar weer eens gaan brouwen. Ik heb in mijn aantekeningen een leuk biertje gevonden om na te brouwen: Ipso Facto. De gebruikte mouten sluiten namelijk mooi aan bij die ik net bij Weissheimer heb gekocht. Kan ik deze mooi even uitproberen.

Recept voor 10 liter:

   %     Hoeveelh     Naam                          
-------------------------------------------
 50.0     1.92 kg.  Pilsener                      
 40.0     1.54 kg.  Munich Malt 20-25 EBC              
 10.0     0.39 kg.  CaraMunich 150 EBC                

Hop:
Hoev.h.   Naam                          Vorm    Alfa  IBU  Kooktijd
-----------------------------------------------------------
 50.00 g.     Hallertau Hersbrucker   Bloem  3.50  43.9  60 min.
 10.00 g.     Hallertau Perle            Bloem 7.80  21.9  FWH

Gist: Wyeast 1762 Belgian Abbey II / Rochefort (tsja, als je dat nog gewassen hebt liggen.....). De oorspronkelijke gist kan uit een flesje Karthuizer bier worden opgekweekt, het is afgeleid van de Westvleteren gist en in die zin dus ook weer van Westmalle.....

maischschema:
60 graden C gedurende 40 minuten
70 C - 30 minuten
75 C - 5 minuten

3,5 liter water per kg mout.

Begin-SG 1088
Doel Eind-SG 1018

Herman

Zo nu eerst de Rochefort en Bierre de Garde bottelen  :P

Adrie

Da's een lekker pittig biertje! Lekker veel hop. Is dit een bestaand commercieel bier?

Herman

Hoi A3,

Het is inderdaad een lekker hoppig bier (biertje past niet echt)  ;D en het bestaat.

Ik heb het recept opgetekend uit de mond van de brouwer:
pils 50%
munchener 40%
caramel 10%
22 Plato/1.088
3,3-3,85kg mout per 10l afhankelijk van rendement
Bitterheid 65 EBU
Ze werken alleen met infusie door toevoegen heet water:
55C - 20 min; 65C-60 min; 74C - 20 min

Ipso Facto is een uitspraak van de abt: "Het is een feit".
De Perle is een eigen toevoeging omdat die ook een keertje opmoet.

Herman

Adrie

Ha Herman,

Van welke bouwerij komt het bier? En waarom voeg je geen hop toe aan het eind van het koken voor hoparoma's. Ik ken het bier niet, dus ik weet ook niet in hoeverre die aroma's in het bier voorkomen.

Groeten,

A3

JWVG

H3,

FWH betekent First Wort Hopping, een alternatieve manier om ook hoparoma's te krijgen.

JW.

Adrie

Daarover zijn de meningen nogal verdeeld, Jan Willem, zo heb ik begrepen. Ik heb er wel eens een artikel over gelezen en daaruit bleek geloof ik, dat toevoeging vlak voor het einde van het koken veel meer hoparoma's te proeven waren dan bij FWH.

Maar, laten we niet afdwalen van het recept.

Groeten,

A3

JWVG

De meningen zijn inderdaad verdeeld, en ik heb er zelf geen mening over omdat ik het bijna nog nooit heb geprobeerd. Ik dacht alleen het antwoord te hebben op jouw vraag waarom Herman geen aromahop toevoegde.

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

Hoi A3, JW,

Het bier is van brouwerij De Drie Kruizen, maker van de zgn Karthuizer bieren.

Er wordt alleen gebruik gemaakt van bitterhop, geen aromahop toevoegingen derhalve. De FWH is mijn eigen idee, om de door JW genoemde reden.

Herman

Herman

Yippie, vandaag ben ik aan het brouwen.  :brouwen:

Als gevolg van een foutje heb ik een ander maischschema gevolgd: 50' op 60C, 30 op 70C en 5 op 75C. Maischwater 3l per kg, omdat ik voor de verandering op het gasfornuis aan het klooien ben.

Ik ben nu aan het koken en heb 15 l van 1.072. Da's dus zo'n 12 l van 1.088 ipv de berekende 10 l. Niet slecht.

Herman

JWVG

Hmm....50 seconden op 60 ºC? Wellicht heb dan je geen volledige conversie  ;D . Of bedoel je soms 50' i.p.v. 50"?

O.K., flauw. Je zult een lekker doorgegist biertje krijgen, als het goed is. Tjonge, brouwen op maandag....

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

CiteerHmm.... 50 seconden op 60C? Wellicht heb dan je geen volledige conversie  ;D . Of bedoel je soms 50' i.p.v. 50"?
Yep, inmiddels aangepast.

Brouwen op maandag is toch achteraf niet zo'n goed idee. Een maandag biertje.....
Afijn, je raadt het al, er ging weer eens wat mis. Mijn tegenstroomkoeler kwam met wat roest op de proppen. (Achteraf bleek dit uit het waterkanaal te komen en niet het bierkanaal.) Dus maar even de dompelkoeler klaargemaakt. Bij het overhevelen liep er echter heel wat kostelijk vocht over de keukenvloer. Ook viel er nog een (plastic) wasknijper in de net afgekoelde wort. Nu maar hopen dat dit geen effect heeft, ik vermoed van niet. Hoeveel bier ik over heb weet ik niet exact, SG1080.

Later nog maar eens overdoen als het tenminste een beetje lekker is.

Volgende patient : een lagerbier. Pilsener vielleicht??

Herman

Herman

Sinds gisteren is het bier lekker actief aan het gisten. De eerste tekens van gisting waren er overigens al drie uur na toevoegen van de actieve giststarter (ca 0,5 l op ca 7-8 l bier).

Het waterslot brubbelt nu elke 2 seconden, bij een omgevingstemperatuur van 18C. De glazen fles meet 20C. Het lijkt er op dat de gist inmiddels aan de wat lagere temperaturen geacclimatiseerd is. De giststarter heb ik ook bij ca 18C opgekweekt.

Herman

Herman

Ik heb het bier overgebracht naar de lagerfles, het SG was 1026. Dit vind ik wel wat te hoog, misschien is de gist wat minder actief door een wat te lage temperatuur. Het bier was bij overhevelen 18C. Smaak was wel lekker, zoetig-kruidig bitterig. Dat kruidige zal wel van de gist komen.

Herman

Gerb

He Herman

Hoe lang heb je het bier gekookt? Ik ga denk ik volgende week aan de slag met het maken van dit bier (met wat aanpassingen wel). Het lijkt mij een geweldig bier. Ik heb het in het verleden wel eens gedronken en het staat me bij dat het een lekker bier was. Volgens mij was het niet heel bitter, wat ik wel zou verwachten van de hoeveelheid hop.

Groeten

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Leuk! Ik heb het bier totaal 75 minuten gekookt. Wat ga je aanpassen? Ik heb zoals gezegd de receptuur van de brouwer zelf, ik moet zeggen dat ik geen overdadige bitterheid proefde bij het overhevelen naar de lageringsfles. Dit komt denk ik ook doordat een hogere bitterheid bij zware donkere bieren minder opvalt dan bij een blond zwaar bier.

Herman

Gerb

Hoi Herman,

Ik heb maar 1,1 kg Munich mout en ik heb geen Perle hop. Daarvoor wilde ik Hersbrucker  gebruiken. De mout wordt denk ik wat moeilijker. Ik zou tarwemout, pilsmout of ambermout (50-EBC) voor in de plaats kunnen gebruiken. Wat denk jij?
Het wordt voor mij de eerste keer First Wort Hopping, ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Groeten

Gerben

Herman

Hoi Gerb,

De Perle vervangen door Hersbrucker  is prima en waarschijnlijk meer volgens het origineel. Ik heb de Perle gebruikt om dat dit bier zich er m.i. wel voor leent en ik deze hop ook langzaam aan op wil maken.

De mout zou ik denk ik door pilsmout vervangen. De caramunchener heb je dus wel?

Herman

Herman

Het bier is ook na een 2e meting nog steeds 1.026. Het is dus uitgegist, tijd om te bottelen. Ik heb nog niet eerder een bier gebrouwen met zo'n lage vergistingsgraad (67,5%).
Zou dat door het hoge % munchener en cara komen?

Herman

JWVG

H Herman,

Ik had net een heel antwoord ingetypt, maar raakte dat weer kwijt door computer trubbels. Kort gezegd: het zou kunnen dat de munchener mout een lagere enzymatische activiteit heeft, waardoor het maischen langer had moeten duren om tot meer vergistbare suikers te komen. In principe is er echter geen reden waarom het met munchener minder zou moeten vergisten.

JW.

Adrie

Ha Herman,

Wellicht een pH-kwestie? Heb je de zuurgraad gemeten?

Groeten,

A3

Herman

Ik heb nog niet echt ervaring met Weissheimer mout, vandaar dat ik het daar op gooide.

Het pH was inderdaad ook iets lager zo te zien, maar niet extreem. Ik heb de maisch overigens niet aangezuurd. Ik werk met pH papier die wel wat grof geschaald is, maar zo te zien zat het pH ergens tussen de 4,5-5.

Herman

Adrie

Ha Herman,

Ah, daar zit het hem wellicht. Voor een goede werking van de zetmeelafbreking moet de pH eerder in de range van 5,4 - 5,6 liggen. Maar goed dat je niet hebt aangezuurd  ;D.

Groeten,

A3

Herman

Misschien, maar bij een eerder bier was dit ook geen probleem. Ik weet het toen aan de oudheid van het indicatorpapier, deze lijkt enigszins verkleurd. Normaal hoefde ik ook geen correcties uit te voeren.

Een digitale pH meter vind ik wel een beetje duur.... Hoe hoog je het pH eigenlijk op? Carbonaat geloof ik he?

Herman

Adrie

Ja, dat kan met calciumcarbonaat (kalk) of met een verdunde oplossing van natronloog.

Ik heb indertijd een eenvoudige digitale pH meter gekocht via het lab van het bedrijf waar ik toen werkte. Het ding kostte slechts 60 gulden en werkte prima. Helaas heeft hij te lang droog gestaan, waardoor hij het nu niet meer (goed) doet.  :'(
Bij Brouwland hebben ze er ook 1 voor 56,40 euro.

Groeten,

A3

fritz

Ik heb me onlangs die digitale pH-meter gekocht bij BL.
Werkt goed en blijd at ik niet zo veel strips meer moet gebruiken.  Ik meet de pH nogal dikwijls, namelijk.  Volgens mij heel belangrijk voor een hoog rendement tehalen.
 :degroeten:

fritz

Herman

Het is een feit.... het bier is gebotteld! Ik had in totaal 21 pijpjes (30cl) en 2 champagneflessen afgevuld. 7,8 liter dus. Na al dat geknoei bij het brouwen lang niet slecht.

Het sG monster smaakte overigens heerlijk. Wel wat zoet, maar een heel aangename bitterheid. Bitterder dan je normaal bij zo'n bier aantreft, maar toch heel aangenaam. Ik ben benieuwd hoe hij smaakt met koolzuur.

Herman

TVERSCH

Hallo Herman
Ik mag toch aannemen dat het SG nog gedaald is voor het bottelen, want het laatse wat ik gezien heb was 1026.
Ik ben geen zoetekauw, en bieren met eind SG 1018 vind ik al te zoet (afhankelijk van hopgift en alc. perc.)
Ik brouw en drink redelijk wat, maar ik moet gaan kiezen uit het grote aanbod van goede ideen van deze site en laat dan de resultaten met een hoog eind SG voor de liefhebbers.
Op stapel staan nog een licht bier met hop uit eigen tuin, een Bierre de Garde variatie met ca 10% alc./ een Koninck kloon "de Keyzer" / en A3 begon al over Orval, terwijl ik ook nog een 'DUVEL' uit een oud Proost nummer wilde uitproberen.
Met deze expansie moet ik toch maar een brouwmaat gaan zoeken die van een hoppige smaak houdt.
Theo

Gerb

Hi guys,

Ik ga morgen de Ipso Facto ook maken, ik ben erg benieuwd naar het effect van de FWH. Zoals ik al gemeld heb, kom ik wat Munich mout tekort, maar dat compenseer ik met de pilsmout. Ik heb inmiddels ook Promash gevonden en ik kom dan op vergelijkbare waarden als Herman.

 %          
50.0     2,36 kg.  Pilsener                      
40.0     1.1 kg.  Munich Malt 20-25 EBC              
10.0     0.39 kg.  CaraMunich 120 EBC                

Hoev.h.        Naam                     Vorm    Alfa  IBU  Kooktijd
50.00 g.     Hallertau Hersbrucker   Bloem  3.70  46.2  60 min.
10.00 g.     Hallertau Hersbrucker   Bloem  3.70   8.8   FWH
 
begin SG 1089
Eind SG 1018
IBU 55

Groeten Grrrb

Herman

Hoi Theo,

Helaas, het eind-SG was echt 1.026. Het lijkt me op een brouwfout, zoals Gerb ook al aangaf had ik verwacht rond de 1018 uit te komen.

Ik ben ook niet echt een zoetekauw, maar 1.018 valt me nog best mee. Dit zal wel een zoetje worden en derhalve geheel naar de huidige smaakmaatstaven gebrouwen, zij het dat die zoetekauwen nog wel een bittere pil te slikken krijgen  :o  ;D

Herman

Gerb

Zou die hoge einddichtheid te maken kunnen hebben met de vermoede lage enzymatische werking van de Munich mout? M.a.w. zou het gebruik van een hoger percentage pilsmout misschien resulteren in een lagere einddichtheid? Ik zal hetzelfde maischschema gebruiken als Herman, om de vergelijking met het eind-SG te maken.
 :weetbeter:
Gerb

Gerb

Die eind SG van 1018 had ik overigens gezien bij de Rochefort kloon, waar bij de meeste mensen ook het SG op ongeveer 1018 eindigen. Ik gebruik voor de Ipso Facto immers dezelfde gist.

Gerb

Gerb

Hoi Ik ben gisteren bezig geweest. Eerst de Rochefort kloon gebotteld en daarna de Ipso gebrouwen.  :vorksmile:Wat een lading hop is erin gegaan, niet normaal! Ik ben echt heel benieuwd. Het brouwen ging perfect, ik word steeds wijzer door dit forum. Ik heb alleen iets teveel maischwater gebruikt en dit resulteerde in een SG van 1072 ipv de geschatte 1089. Nou ja jammer, ik denk dat het toch wel een lekker bier wordt. Het staat nu lekker te borrelen in tegenstelling tot de Rochefort die nooit echt heftige tekenen heeft vertoond van vergisting. Ik heb mijn gist uit een fles Rochefort 6 opgekweekt, zou hir misschien het verschil in kunnen zitten?
Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Ok dan, ik ben benieuwd hoe hij wordt. Wat betreft de Rochefort 6 gist, deze is naar verluidt dezelfde als gebruikt voor de overige Rocheforts. Wellicht heb je indertijd een te kleine hoeveelheid actieve gist gebruikt, de gist houdt het dan moeilijk. Ik neem aan dat je nu op de gistkoek hebt geheveld? Dat verklaart in elk geval wel een heftige start.

Herman

Gerb

Hoi Herman

Ik heb denk ik zelf niet te weinig gist gebruikt, ik heb netjes een giststarter gemaakt. Het enige probleem was dat er wel vermenigvuldiging van de gist was maar heel weinig koolzuur wat gevromd werd. Dit heb ik met andere starters wel meegemaakt. De gist was wel heel erg flocculent, er werd op de bodem echt een hele dikke vaste koek gevormd. Voor de Ipso Facto heb ik een groot gedeelte van de primaire gisting verder opgekweekt in een starter. De gist bezonk nog steeds erg snel maar nu kwam er echt heel veel koolzuur vrij. De Ipso is ook heel snel aan het gisten gegaan.
Ik heb de pH gemeten van de maisch en het wort en die waren allebei rond de 5,2.

Gerb

Herman

Hoi Brouwers,

Gisteren heb ik maar eens een Ipsootje open getrokken. Een mooie psst als resultaat. Het bier was nog net niet helemaal helder, maar gaf bij het inschenken een mooie schuimkraag.

Smaak was nog wel wat zoet, mooie stevige body, merkbare alcohol en veel, heel veel hop! Echt een bier voor hopneuzen! Lang niet verkeerd, volgens mij zit het nog wel in het aanvaardbare spectrum voor de meeste mensen, of net er overheen  ;D

Eigenlijk doet hij me qua smaak aan een Amerikaanse Barleywine denken, althans ik heb er es een geproefd die volgens mijn herinnering ook ongeveer zo smaakte.. (al zijn herinneringen niet altijd erg betrouwbaar).

Het is in elk geval wel naar mijn smaak, al mag de zoetheid wel minder, zie de eerder beschreven problemen. Jammer toch dat ik het bier niet meer bij mij in de buurt kan kopen, ik zou voor het leuke namelijk wel een vergelijking willen houden.

Al met al toch tevreden, ik denk dat ie ook wel goed als bewaarbier door kan gaan. Eens kijken of het me lukt wat flesjes te bewaren.

:hoera:
Herman


Gerb

Ik heb gisteren de Ipso Facto overgeheveld naar het lagervat. Toch maar eventjes een SG-tje gedaan en die kwam uit op 1012! Het bier heeft dan een week actief staan borrelen. Op het moment van overhevelen was het nog steeds vrij actief.

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Da's een mooi resultaat! Hoe smaakte het SG monster?

Herman

Gerb

Herman

Het smaakte vrij bitter en droog met een lekkere moutigheid. En zwaar, dus eigenlijk het had eigenlijk alles in zich voor een verschrikkelijk goed bier. Natuurlijk als het gecarboneerd is, zal het nog beter zijn.
Op Internet heb ik gelezen dat het alcohol% van Ipso Facto 10.5% bedraagt. Als mijn SG nog ietsje zakt kom ik net op de 8% uit. Dit heb ik met Promash berekent, dus correct me if I am wrong!

Gerb :bijdrage_forum:

Herman

Hoi Gerb,

Mooi, dat klinkt goed!! Ik heb zelf ook nog even bij http://www.ratebeer.com gekeken, daar blijkt het ook een goed gewaardeerd Barleywine te zijn. Nu blijkt inderdaad ook in een folder van Karthuizer te staan dat het om een barleywine gaat, mijn smaakervaring klopt hier dus wel.

Dat van die 10,5 % klopt, dat staat ook op het etiket. Met het aangegeven begin SG 1.088, zou de brouwer zelf dan blijkbaar rond de 10,5/0.135 = 77,8 punten vergisten en dus op 1.011 uitkomen, schijnbare vergisting weliswaar.

Jij komt nu inderdaad op zo'n (72-12)*0,135 = 8,1%, plus een beetje bij hergisting. Een leuk biertje met Kerst, niet waar?

Herman

Herman

Voor de grap heb ik het bier even vergeleken met een Amerikaans type Barleywine: Maelstrom van SNAB. Nou, dat was niet echt een vergelijking  :o  :D
De Maelstrom knalde er in met een bitterheid van hier tot Tokyo! Op zich na enkele slokken wel lekker, maar toch niet helemaal mijn pakkie an. Ik zou zeker voor een lagere bitterheid kiezen, dit vond ik een beetje uit balans.

Met de Ipso ben ik overigens meer dan tevreden, een heerlijk bier. De zoetheid is niet enorm opvallend door de aangename hopbitterheid.

Nu nog maar eens een flesje Karthuizer Ipso Facto scoren....

Herman

JWVG

H Herman,

ja, volgens mij is er enige verwarring omtrent het begrip Barley Wine. Ik vind het niet zo verstandig dat sommige zware Belgische bieren hier ook onder worden gezet, volgens mij is de term quadrupel toch wat beter. Over het algemeen zijn de 'normale' barleywijnen (dus de Engelse en Amerikaanse) helemaal all-grain waardoor ze eindigen op een vrij hoge dichtheid, terwijl veel Belgische varianten toch wel suiker toevoegen (jij overigens niet) en dus verder doorvergisten. Daarnaast zijn ze veel bitterder, en hebben met name de Amerikaanse interpretaties ook nog heel veel smaak en aroma hop. En het gebruik van een Belgische gist i.p.v. een Angelsaksische laat ook al een enorm verschil achter.

Ik ben zelf trouwens niet zo gecharmeerd van Amerikaanse / Engelse barleywines. Ik heb wel eens een paar flesjes Old Foghorn gedronken, wat in Amerika geld als de archetypische Amerikaanse barley wine, maar ik vond het te zoet.

 :degroeten: Jan Willem.

Gerb

Ik heb de Ipso 3 weken geleden overgeheveld naar het lagervat, maar het blijft nog steeds een beetje borrelen. Er stijgt in ieder geval continue gas op. En dat terwijl het SG op het moment van hevelen al 1012 was. Betekent dit nu dat ik te vroeg heb geheveld of zou ik misschien een infectie hebben? Het ruikt niet zuur oid.

Gerb

Jacques

Hoi Ep,

Zoals Charlie Papazian altijd zegt: Relax don't worry, have a homebrew!

Geduld, geduld.

Overigens hoef je niet te wachten met bottelen tot het waterslot helemaal stil is komen te vallen. Sterker, het feit dat het waterslot nog zo nu en dan borrelt is zelfs gunstig. Het is een teken dat er nog actieve gist aanwezig is. De hergisting zal daardoor waarschijnlijk vlot verlopen zelfs zonder het toevoegen van verse gist.

 :degroeten: Jacques

Gerb

Ok dan dus ik kan in principe al gaan bottelen. Het ruikt erg goed, dus of er een infectie in zit denk ik niet. Ik denk zelf dat het een van mijn betere bieren gaat worden. Die Rochefortgist, uit de fles opgekweekt, is echt een heel rare gist. Hij bezinkt enorm snel, plak lekker aan de bodem, vergist vrij ver en nu dit blijft ie ook maar gaan. Er is natuurlijk niets mis mee maar het strookt niet met mijn ervaringen met andere (opgekweekte) gisten. Een ding staat wel als een paal boven water en dat is dat de gist een verschrikkelijk lekker bier produceert en daar gaat het om......

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Zo mag ik het graag horen! Ik zal de "6" ook eens een opkweekpoging geven. Ik vond zelf de combinatie Rochefort gist met de hoge hopgift erg geslaagd, ik ben benieuwd wat jij ervan zult vinden! Al is de jouwe natuurlijk veel droger dan de mijne.

Herman


Arend

hoi Gerb,


ook ik heb de Ipso Facto nagebrouwen en ik kwam het zelfde tegen als jij, maar toch gebotteld en naar het bottelen kwam de gisting op fles niet op gang. maar na een week in de warme kamer 22 graden een heerlijk bier met een mooie schuimkraag en een mooi koolzuur stroom.  :bravo:dus geen zorgen komt allemaal goed. :elifant: :elifant:
ook een opkweek van Rochefort gist.

groeten Arend :degroeten:

Jacques


CiteerOverigens hoef je niet te wachten met bottelen tot het waterslot helemaal stil is komen te vallen. Sterker, het feit dat het waterslot nog zo nu en dan borrelt is zelfs gunstig. Het is een teken dat er nog actieve gist aanwezig is. De hergisting zal daardoor waarschijnlijk vlot verlopen zelfs zonder het toevoegen van verse gist.

Hoi Gerb,

Bij het geven van mijn reactie had ik even over het hoofd gezien dat het gaat om de Rochfortgist. Gezien alle ervaringen met deze gist raad ik je toch aan gedroogde gist (bijvoorbeeld Safale S-04) toe te voegen bij het bottelen om een vlotte hergisting te garanderen.

 :degroeten: Jacques

Gerb

Bij mijn kloon met de opgekweekte gist zag ik de eerste week ook geen gist sediment op de bodem van de fles, maar de hergisting is toch binnen 2 weken voltooid. En omdat er nog steeds CO2 opstijgt ben ik misschien zo eigenwijs om te denken dat ik geen extra gist hoef toe te voegen.

Arend, wat was de eind SG bij jou? Die zou tch ook wel laag moeten zijn met dezelfde gist als ik.

Gerb

Arend

hoi Gerb,


mijn eind sg is gestopt op 1016 dus niet echt laag,
maar de smaak maakt alles goed. :proost:

Herman, graag nog meer van dit soort recepten. :proost2:


brouwgroeten van Arend. :degroeten:

Gerb

Ik heb gisteren gebotteld. Het SG was gedaald tot 1009! Het was erg bitter en droog. De kleur was erg mooi oranje/koperkleurig. Ik ben benieuwd wat het wordt.

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Heb je er al van gesnoepd?

Herman

Gerb

He Herman

Tuurlijk heb ik al 20 keer met die flessen in m'n hand gezeten en gedacht: Ik ga er gewoon eentje opentrekken! Het kan me niet meer schelen. Je houdt de fles tegen het licht en ziet dat het nog lang niet helder is. Toch maar niet, toch maar wel, toch maar niet... Wat kan geduld toch een mooie zaak zijn. Dit klinkt voor iedereen wel bekend in de oren toch? Het wachten is het zwaarst. Ik heb er dus nog geen een opengetrokken, maar nu denk ik er weer aan en begint er toch iets te kriebelen, bedankt hoor!

Gerb

Peter_van_den_Hurk

Heer Gerb,
Je hoeft toch niet te wachten tot het kraakhelder is.
Verwen jezelf en proef eens hoe goed het ruikt en smaakt.
Als je dan over 2 weken weer gaat proeven zie je de verandering van je produkt (nog beter geworden?).
Proost.
Peter

Herman

Hmm, ik had gistermiddag/avond ineens zin om te brouwen en heb een kleine batch van dit bier gemaakt:
Zelfde ingredienten als de Ipso Facto;
Hoger hopdosis 15g Perle ipv 10g;
Maischschema aangepast 55-5/60-55/70-40 vanwege de lage rendementen van de laatste tijd.
 
Omdat ik dit keer op het fornuis brouwde heb ik voor de verandering afgeweken met maischen: in een koelbox met waterinfusies. Helaas leverde deze methode meer temperatuurverlies dan verwacht met als resultaat grotere infusies en veel water te verdampen. Dat is dus ook niet gelukt, waardoor ik nu een bier heb met SG 1060 en IBU ca 60.
Gist is overgeheveld uit mijn IPA, dus Abbaye des Rocs.

Het kon best weleens een lekkere doordrinker worden!

Herman

Edgar


CiteerHmm, ik had gistermiddag/avond ineens zin om te brouwen en heb een kleine batch van dit bier gemaakt

Hoe doe je dat dan met je starter? Of gooi je er korrelgist bij?

Herman

Ik had eergisteren mijn IPA overgeheveld en hier wat gist van opzij gezet en dat opgestart met een flesje wort. Dit ging direct als een speer aan de gang.

Werkt wel prettig, zo kun je binnen 4u een biertje brouwen.

Herman

Gerb

Gisteren toch maar eentje opengetrokken, ik kon mezelf niet meer bedwingen na de vorige posting. Zoals ik al meldde was het bier nog erg troebel. Toen ik de fles open maakte was er een lichte sis te horen. Toen ik de fles uitschonk was er weinig schuim en koolzuur te zien. Ik had al wat minder suiker in de fles gedaan, omdat ik gebotteld had toen er nog heel veel koolzuur opsteeg uit mijn bier. Ik dacht dat ik anders bierbommen zou maken. Misschien dat ik nog wat meer koolzuur in het bier krijg als ze wat ouder worden (?) De smaak was erg goed, niet zo heel bitter als wat je van de hoeveelheid hop zou verwachten, al was de nasmaak achter in mijn keel toch wel wat "scherpbitter" en qua sterkte viel het ook mee. De esterigheid van de Rochefort gist was goed te merken. Al met al, een lekker bier die nog wat moet rijpen...
Gerb

Herman

De 'kleine' IPSO is ook gebotteld, het was me wel het avondje/nachtje bottelen.... Ach, ik ben alvast aan het acclimatiseren voor een lang oud op nieuw nachtje zullen we maar zeggen  ;)
In totaal heb ik 13 liter onder de kroonkurk gekregen. Een Magnumfles, voor de rest 1/2 liters en veel pijpjes.

Het eind-SG was 1.014, ik heb dit keer een uitzondering gemaakt: niet geheveld/apart gelagerd. Mijn grote gistingsflessen waren tot voor kort bezet en ik had geen zin langer te wachten, ergo ik had al flesjes voldoende gesteriliseerd.

Het bier was desondanks redelijk helder. Smaak was lekker bitterig, moutig. Ik ben benieuwd hoe dit biertje zal smaken. Met een vergistingsgraad van 77% geeft de gist aan toch wel ver te kunnen vergisten, dit i.t.t. de ervaringen bij de IPA.

Herman

Gerb

Ik heb nu 3 weken na het bottelen van mijn Ipso, nog steeds een hardnekkige waas in mijn bier hangen. Het bier smaakt erg goed, niet zoet, licht moutig, beetje stro-achtig en lekker bitter. De kleur was echt heel mooi, beetje koperachtig.
Enige puntje van kritiek is dat er niet veel koolzuur in zit, maar ik heb dan ook niet veel suiker toegevoegd (ong. 4 gram /liter). Er was dan ook weinig schuim te bekennen.

Gerb :brouwen:

Jacques

Hoi Gerb,

Geduld, geduld.

Mijn ervaring is dat een waas in jong bier meestal geen probleem is. Na 2 tot 3 maanden verdwijnt in de regel de waas. Voor zo'n zwaar bier geen enkel probleem, dat heeft toch een tijdje nodig om volledig op smaak te komen.

Zo'n waas geeft aan dat er wat meer (grotere) eiwitten in het bier zitten. Dergelijke eiwitten dragen bij aan de volmondigheid van het bier. Mijn ervaring als keurmeester is dat het regelmatig voorkomt dat kraakheldere zelfgebrouwen bieren niet fijn van smaak zijl terwijl bieren met zogenaamde tweeschijn zeer prettig smaken.
Heerlijk Helder geldt denk ik meer voor Heinenken dan voor zelf gebrouwen bier.

 :degroeten: Jacques

Herman

Vandaag mijn eerste flesje van de kleine Ipso geproefd. Het smaakte....... behoorlijk lekker  :biersmile:

De nagisting was vrijwel compleet, best vroeg naar mijn idee. Er was nog wel sprake van een lichte waas. De smaak was licht zoetig, bitterig met een behoorlijke hopbitter nasmaak, waardoor je zin krijgt in nog meer. De Schuimkraag was overigens ook imponerend, bleef ook lekker lang aanwezig.

Mijn vriendin vond het allemaal wat minder geslaagd, maar ja. Hoeveel vrouwen houden van bitter bier? Is daar overigens ooit onderzoek naar gedaan?

Ik vond de basissmaak wel goed vergelijkbaar met mijn vorige poging, zij het dat deze toch wat droger is en een meer bittere indruk geeft.

Herman

Herman

Ik moet eerlijk zeggen: deze houden we er in! Het geheel van moutigheid en hoppigheid maakt dit een prima "doordrinker", al is het natuurlijk wat sterker dan de gemiddelde pilsje of ale-tje.

Herman

Gerb

Ik heb gisteren ook weer een Ipso opengetrokken en ik moet eerrlijk zeggen dat dit een heel erg lekker bier is. Die van mij was heel droog, dus daarom kwam de bitterheid erg naar voren. De alcohol was op de achtergrond en de moutigheid was duidelijk aanwezig. Het was inderdaad een lekker doordrink bier, wat je niet zou verwachten van een bier met 8% alcohol.

Gerb

TVERSCH

Hallo jongens,
 :proost:
Uiteindelijk komen er alleen noe maar zeer positieve reacties van de brouwers van Ipso.
Ik hoop dat ik er 15 febr. een kan proeven, dan zal ik waarschijnlijk de volgende 'broeder' worden in het feit van abt Herman.
Zeker zeer opvallend, een 'doordrinker' met een hoog alc%, en ook nog zoet/moutig.
 :hoera:
Theo

Herman

Broeders,

Ik doelde met het doordrinker eigenlijk op de kleine IPSO (mijn 2e poging), deze is natuurlijk wat gematigder qua alcohol en ook droger dan mijn eerdere Ipso. De hoge bitterheid vind ik persoonlijk wel erg lekker en merkwaardig goed bij zo'n bier passen.

Herman

Jacques

Op 15 februari tijdens de Rochefort bijeenkomst heb ik van Gerb een flesje van het door hem gebrouwen bier gekregen. Ik heb van de week het bier geproefd.

Bij deze mijn smaaknotities

Koolzuurgehalte normaal.
Mooi fijn gelijkmatig schuim.
Sterke hopgeur (besachtig / fruitig).
Bitter tot zeer bitter.
Stevige moutsmaak.
Fruitig.
Enigszins samentrekkend.
Verwarmend (alcohol).
Hele lichte oxidatiesmaak.
Body normaal (passend bij een dergelijk zwaar bier).

Al met al een redelijk tot goed bier.

Verbeter suggesties:
- oppassen voor oxidatie gedurende het gehele brouwproces (laat hete wort zeker niet in een emmer of gistvat kletteren - ik weet niet of je dit doet of niet);
- minder lang spoelen of misschien wel helemaal niet spoelen (compenseer dit door meer beslagwater te gebruiken).

 :degroeten: Jacques

Verander niet zo veel aan het recept. De typische hopgeur en moutsmaak geven dit bier een heel eigen karakter.

Gerb

Hoi Jac,

Bedankt voor het commentaar. Nu jij zegt dat er een oxidatiesmaak aan zit, heb ik het in de verte ook wel geproefd, maar ik heb het niet als zodanig kunnen definieren. We kletteren nooit hete wort in een emmer. Ik denk dat die oxidatie veroorzaakt wordt door het te intensief roeren tijdens het maischen en door het overbrengen naar de filter. Dit doen we met een maatbeker en daardoor kan er wel eens wat lucht ingeslagen worden. Ik ben bezig om een wortverzamelpijp te maken, dus dan heb ik dat probleem hopelijk verholpen. En ik zal volgende keer proberen wat minder te roeren en minder spoelwater gebruiken. Ik krijg er alweer meteen zin in!

Gerb

TVERSCH

Hallo Herman,

Volgens mij heb ik nooit een reactie gegeven op  de fles Ipso die ik van je heb ontvangen in Oss.
Wat mij opviel was dat het ondanks het hoge SG wat jij opgaf toch niet overdreven zoet/vol smaakte.
Ik vond het wel lekker drinken, maar ben persoonlijk geen echte liefhebber van dit soort  bieren.
Wat betreft de zuivere smaak alleen maar komplimenten, maar dat is voor jou niets nieuws denk ik.
Theo

Herman

Hoi Theo,

Dank voor je reactie en compliment. Toch wel handig zo'n proeverij, zit je niet opgescheept met pakweg 20l waar je niet zo van houd.

Herman

JWVG

Ha Herman,

ik zit jouw biertje (dat was de tweede versie, toch?) nu te drinken, en het komt me bekend voor! Heel veel overeenkomsten met mijn Alt, dat jij ook mee hebt gekregen. Beiden zijn ver door gegiste, hoppige biertjes, met een stempel van Hallertau. Weliswaar proef ik bij jou iets meer fruitige smaakjes, en is de mijne iets donkerder, en de afdronk iets langer, toch zitten ze wel in hetzelfde hoekje. Lekker biertje, al zou ik er (net als van mijn Alt) niet meer dan zo'n 2 achter elkaar drinken.

 :degroeten: JW

Herman

Het was inderdaad de lichtere 2e. Ik zal es opletten bij je (sp)Alt. Ik had hem dus ook (H)al(ler)t(au) kunnen noemen  ;D

Herman

Toevallig eergisteren in het Arendsnest in A'dam een echte Ipso kunnen drinken. Zojuist mijn eerste versie nog es (was dat echt de laatste fles  :'( ). Conclusie: de kloon lijkt niet op het origineel. Het origineel is veel moutiger, minder hoppig, veel donkerder en gewoon veel 'dikker'. Ik vind de mijne echter lekkerder dan het origineel ;D Ik heb dus niet zo'n drang meer richting het origineel te brouwen.

Nou ff serieus, als de Ipso kloon meer kloon moet worden, iets minder hop gebruiken, ik neem aan dat de gebruikte munchener van een donkerder type moet zijn. De 50-40-10 verhouding heb ik van de brouwer, de hh hop (65 IBU) overigens ook... Geur van de echte was ook wat gebrander, wellicht is er toch wat gesleuteld aan het recept?

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Zou je het recept van de 2e poging willen posten in de wachtkamer van het nieuwe forumonderdeel? Als biertype denk ik gelet op de tread Barley Wine.

Het liefst zou ik willen zien dat je het recept geeft in het het format van het nieuwe forumonderdeel.
Zo te zien gebruik je ook ProMash. Kan je ook het *.brw bestand voegen bij jouw bericht?

 :degroeten: Jacques

Herman

Mijn 2e poging valt niet echt binnen de barley-wine categorie (SG=1.060), ik neem aan dat je de oorspronkelijke poging bedoeld?

Jacques

Hoi Herman,

Euh, ja!

Hoe zou je je tweede poging willen benoemen qua biertype?

 :degroeten: Jacques

Herman

Dan zou het een Alt moeten zijn en wel van het Düsseldorfse type, of wel Sticke, die normaal zo'n 14oP zwaar is, ik zit daar met 1.060 maar net boven...

Ik zal de recepten even omvormen, brouwsessies gebruik ik vrijwel nooit.

Herman

Jacques

OK, dank je!

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.