Hopfilter

Gestart door Arie, 04-07-2007 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een hopfilter te maken. Nu ben ik al een paar dagen aan het neuzen in allerlei ideeën op dit forum. Ik heb hier nog wel een paar vragen over.
Er worden verschillende mogelijke hopfilters besproken.
- Het RVS stuk van een flexibele waterleiding
- Het hevelfilter/wortverzamelpijp met of zonder kaas/neteldoek
- Het whirlpoolen van het gekookte wort met hop en dan vanaf de zijkant van de ketel afhevelen

Welke van deze genoemde mogelijkheden wordt het meest gebruikt?
En hangt het ook af met welke soort hop ( bloemen of pellets ) je kookt?

 :degroeten:
Groeten Arjan

Henielma

Het is zeker afhankelijk van het soort hop.

Ik gebruik mijn hevelfilter ook als hopfilter en als ik hopbloemen gebruik gaat dit prima. Als ik alleen pellets gebruik dan doe ik een sok van doek om de pijpen van mijn hevelfilter dan gaat het ook met pellets goed.

Maar als ik kan kiezen dan gebruik ik hopbloemen zodat ik die sok niet hoef schoon te maken.

Arie

Is jouw sok dan van kaas of neteldoek?

Batavier

Ik doe een hoes van kaasdoek om mijn hevelfilter. Er is hier een koord in genaaid die ik aan kan trekken.
Dit werkt prima. Het filtert ook uitstekend de eiwitten die zijn uitgevlokt.

Ik gebruik de hoes ook bij het filteren/spoelen. Dit geeft al direct een helder wort.

Henielma

Ik gebruik kaasdoek.

Hopmans


Ik gebruik een fijnmazige Vina filterzak.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Ik gebruik dit filtertje. Werkt prima, ik kan bijna alles uit mijn kookketel pompen. Het geeft dus weinig verlies en dat vind ik wel fijn. Eiwitten houdt het filtertje niet tegen maar dat doet de hop al voor me dus het wort in de gistkuip is mooi helder.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans


CiteerEiwitten houdt het filtertje niet tegen maar dat doet de hop al voor me
Dus een Amstelkloon zit er voor jou niet in in 2009.  ;)

 :degroeten:

korek

Ik gebruik de maischzak voor de hop en voor de nagift heb ik die speciale rekbare zakjes. Ik geef altijd wel wat meer gram hop dan in het recept.

bartbier

ter info,

Het filtertje van Wesley kan je ook verkrijgen bij de gamma.
Ik heb het ook in gebruik en heb het aangekocht in de gamma van Aalst.

groeten,

Bart

Amberbock

Ik heb slechte ervaring met een hevelfilter bestaande uit koperbuis met inkepingen. Dit werkt wel heel goed als wortverzamelpijp na het maischen.
Ik heb heel goede ervaring met een rvs sok afkomstig van een gewapende waterslang. Werkt echt heel goed, weinig verlies in de kookketel en helder wort omdat de hop een soort filterkoek opbouwt rond de sok. En ik heb enkel pellets gebruikt tot nu toe.

oranjeboombiertje

Citaat van: Mr.Yeast op 04-07-2007  21:39 uDus een Amstelkloon zit er voor jou niet in in 2009.  ;)

 :degroeten:

Gelukkig maar :D ;)

 :degroeten:
Wesley

Jay

Citaat van: bartbier op 04-07-2007  23:10 uHet filtertje van Wesley kan je ook verkrijgen bij de gamma.
Ik heb het ook in gebruik en heb het aangekocht in de gamma van Aalst.

Waar vind je dat ding dan? Ik bedoel in wat voor sectie van een gamma. Het is me niet helemaal duidelijk waar zo'n filtertje eigenlijk voor niet-brouwers voor bedoeld is.

JeroenCV

Heeft de Gamma geen speciaal vak voor brouwspullen?  ???

Ik denk dat het bij de loodgieter onderdelen ligt, volgens mij is het een filtertje dat in afvoer of verwarmingsbuizen wordt gebruikt.

bartbier

Ik heb dit onderdeel inderdaad gevonden bij het sanitair materiaal.
Het ging op een rek waar je ook verwarmingsweerstanden, thermostaten e.d. aantreft voor boilers.
Ik weet eigenlijk ook niet voor wat het onderdeel juist bestemd is,misschien als filter in een hydrofoorpomp of zo.
Bij mij kwam spontaan ook de gedachte op dat ik het als hopfilter kon gebruiken.
Het heeft schroefdraad van 1", ik schroef het rechtstreeks op mijn RVS bolkraan van mijn kookketel.

mvg,

Bart

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.