Amerikaanse hopsels

Gestart door Herman, 01-07-2007 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Brouwels met veel hop mocht je het je afvragen.

Afijn, even wat knippen en plakken als intro:

Citaat van: Herman op 30-06-2007  21:38 uVanmiddag dus even bij van Erp langsgefietst. De Sierra Nevada bieren waren gearriveerd. Tot mijn stomme verbazing hadden ze ook de Bigfoot, dit bier is zelfs in de VS al lastig te krijgen! Ik zal de Bigfoot nog es vergelijken met mijn kloon van eind 2005. Al is dat op gebied van versheid natuurlijk geen vergelijk.

Ik wou eerst een bigfoot meenemen, maar heb toch gelijk maar het zespak (laatste uit het schap) meegenomen. Prijs van deze bieren lag zo rond de €2,50 - €2.75, alleszins redelijk vind ik.



Citaat van: Herman op 30-06-2007  23:53 uDoe ik de koelkast open om een biertje te pakken, blijkt dat mijn schoonzus stiekem de groentela van de koelkast heeft gevuld met 8 Flying Dog bieren: 4 soorten. Wat is het toch een schat ;)




Afijn het eerste biertje dat ik heb geproefd:

Flying Dog Doggie Style Classic Pale Ale

Kleur: Koper (a la SNPA)
Helderheid: helder
Schuim: Fijn purrig
Schuimstabiliteit: blijvend laagje
Geur: Cascade! Derhalve hop. Ook karamel is te ruiken.
Smaak: Bitter, niet te. Beetje karamelzoet.
Basissmaak: Zoetig, bitter.
Body: Medium.
Mondgevoel: plakkerig
Nasmaak: Bitter, karamel

Lekker bier, veel hoge cohumulonen, maar dat vind ik wel lekker.

Herman

Vanavond weer eentje opengetrokken. Viel me niet tegen, al denken anderen op het forum er anders over:

TITAN IPA - Great Divide Brewing Company

Kleur: Oranje/licht koper
Helderheid: helder
Schuim: Weinig, fijn
Schuimstabiliteit: snel verdwenen (glas?)
Geur: Hop (Chinook, Columbus?). Er is ook wat karamel te ruiken.
Smaak: Bitter, volle ietwat rauwe hopsmaak. Niet assertief hoppig, maar volbitter. Marmelade.
Basissmaak: Bitter
Body: medium
Mondgevoel: Lijkt in eerste instantie droog, komt ook door het nabitteren. Blijkt toch wel plakkerig te zijn.
Nasmaak: Bitter

Lekker bier, geen top maar wel goed. Ik mag hem wel en vind het leuk om eens te proeven. Dit bier smaakte me na elke slok beter, het vergt blijkbaar enige gewenning. Wel weer hoge cohumulonen.

MO

Ik was vorige week bij Berts Bierhuis en heb van de Flying dog de pale ale laten staan. Wel heb ik de IPA meegenomen. Helaas stond de double IPA er niet bij. Van de week maar eens proeven.

Herman

Vanavond weer eentje gedronken. En wat voor een!

Sierra Nevada Bigfoot
Kleur: donkerrood koper
Helderheid: Helder
Schuim: Fijn schuim
Schuimstabiliteit: blijvend laagje
Geur: Mout, hop en alcohol
Smaak: hopbitter uitvloeiend naar mout, zoet en uiteindelijk iets zurigs. Al is dat meer een associatie, dan werkelijk zuur.
Basissmaak: bitterig, zoet
Body: vol
Mondgevoel: verwarmend, plakkerig
Nasmaak: Alcoholwarmend, bitter

Wat een topbier!! Ik ben blij dat ik een sixpack gekocht heb. Ik vond mijn grootpoot al lekker, maar dit bier is echt top en nog lekkerder! Het bier is zeker bitter, maar komt niet overdreven bitter over (en dat zeg ik, al heb ik momenteel een niet bittere periode met voorliefde voor Kölsch).

Er was geen gist te bekennen in dit bier, in de Pale Ale en Celebration Ale daarentegen wel. Niet dat ik het wil opkweken (=US5(6)/WY1056)

Die 9,6 vol% merk je wel, grappig etiket overigens (en lekker ouderwets '80's).

RobinB

Hey Herman!
Top dat er nu wat Sierra Nevada's bij van Erp zijn  :dansen:

Heb er tussen de middag meteen een setje gehaald! :D

RobinB

Zo! die Bigfoot mag er inderdaad wezen!
Wel iets te bitter wat mij betreft, maar het went ook wel...  :lekkerbier:

Herman

Lekkerrr hè? Pas maar op, voor je het weet wil je niet anders meer ;)

Ik drink momenteel weer een ander Amerikaantje.

Great Divide Hercules Double IPA
Kleur: Koper
Helderheid: Helder
Schuim: Weinig, was ook een bescheiden sis.
Schuimstabiliteit: Slecht (glas?)
Geur: Beetje mout en alcohol (ik had hem te koud staan, foei!)
Smaak: karamel (caramout), zoet, bitter
Basissmaak: bitter en wat zoet
Body: medium
Mondgevoel: beetje wrang, plakkerig
Nasmaak: hopbitter bittert heel erg na.

Hmm, lekker bier. 85 IBU volgens etiket, maar prima drinkbaar naar mijn mening. Maar je moet van bitter houden :D
/*edit*/ Ik ben de hoge cohulonen vergeten te melden, maar dat spreekt hier denk ik wel voor zich? Wesley/Oranjeboombiertje kan dit geloof ik niet zo waarderen. Wat ik me best kan indenken, je moet wel een liefhebber zijn van deze hoppen.


oranjeboombiertje

Dat klopt Herman, dit bier heb ik weggegooid. Blijkbaar kan ik erg slecht tegen die cohumulonen, terwijl ik best van bitter houd ;D

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Je had deze ook voor mij staan he Wesley?

Ik ben echt benieuwd >:D

oranjeboombiertje

Klopt Caspar. Hij lijkt erg op de ipa van flying dog vind ik (qua cohumulonen). Ik ben nieuwsgierig wat je er van gaat vinden.

 :degroeten:
Wesley

Adrie

Ik heb de hercules dubbele ipa ook geproefd en ik vond hem wel erg overdreven. Heel veel hopgeur, heel veel moutigheid, heel veel bitterheid. Het is echt doodslaan van de papillen. Hij was wel redelijk in balans, ondanks zijn 85 IBU.

Herman

Ik moet toegeven dat dit mijn enige biertje van de avond was, andere bieren proef je toch niet meer. Die overkill kan ik wat dat betreft wel beamen, al had ik er minder erg in omdat het bier nogal koud was.

Herman

Sierra Nevada Pale Ale
Kleur: Amber
Helderheid: Helder
Schuim: Fijn schuim, pur
Schuimstabiliteit: Duvelachtig, koolzuur zorgt voor blijvende laag.
Geur: hop (Cascade), mout, beetje karamel
Smaak: Bitter, zoetig, limoen
Basissmaak: bitter
Body: vol
Mondgevoel: plakkerig, veel koolzuur
Nasmaak: bitter, lange nabitter.

Ik vind dit ook echt een geniaal bier. 'Mijn' kloonrecept lijkt hier gelukkig behoorlijk op, al heb ik wellicht wat te veel vlamuit hop (0 minuten koken) gebruikt.


Herman

Sierra Nevada Celebration Ale
Kleur: Roodkoper
Helderheid: Helder
Schuim: fijn schuim.
Schuimstabiliteit: Blijvend laagje
Geur: Moutig, karamel en beetje flauw hoppig
Smaak: karamel, zoet, wrang, bitter
Basissmaak: bitter en wat zoet
Body: medium
Mondgevoel: licht plakkerig
Nasmaak: wrang, beetje zurig, bitter

Ik vind dit bier niet van hetzelfde niveau als bijv. de pale ale of de bigfoot. Met name het wrange vind ik afbreuk doen aan het bier. Desondanks best een smakelijk bier.

RobinB

Ik heb gisteren ook een SNPA gedronken, blijft erg lekker :)
Was mijn favoriete bier toen ik in 2003 een rondreis van 2mnd in de southwest heb gemaakt!

Blij dat ik nu een echte kan proeven, ik heb em ook een keer geprobeerd te klonen met een recept van Jan Willem:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,840.0.html
Deze en de mijne was dus alleen met Cascade gehopt.

@Herman:
Klopt die Magnum en Perle in het recept?
Zal wel, want ik vond mijn/Jan Willems versie bitterder dan het origineel, terwijl ik op 35 IBU gestuurd had. mijn een wat hardere bitterheid die misschien wat minder aanwezig is als je de Magnum als bitterhop gebruikt?

Herman

Robin,

Zie de beschrijving op de site van Sierra Nevada. Daarnaast verwijs ik in de andere draad naar de amerikaanse site, waar te lezen is dat de brouwer van SN het kloonrecept zelf op punt heeft gezet.

Ik vind het een goede kloon in ieder geval, deze is wel wat anders dan die van JW.

Herman

Zo, ik heb er weer eentje geopend:

Flying Dog Snake Dog IPA
Kleur: Licht rood
Helderheid: kristal
Schuim: fijn schuim
Schuimstabiliteit: blijvend laagje
Geur: Grassige hopgeur, beetje Fuggles achtig? met zwarte bessen
Smaak: Hopbitter, beetje karamel, grapefruit en zwarte bessen
Basissmaak: bitter
Body: dun-medium
Mondgevoel: beetje plakkerig
Nasmaak: bitter

Toppertje! Echt een heel mooi bier, prima in balans. Het had wat mij betreft ook een APA kunnen zijn.

Ik las net op de site dat er columbus gebruikt is voor dry-hopping en herinner me ook dit al gelezen te hebben op het forum. Zat ik er toch lekker naast.

IBU 36, 4.7vol% (volgens site 48 ibu en 5,8 vol%?)

Caspar

Ik heb net ook twee Great Divide bieren op... en ik kan ze niet goed "handelen". Herman, ik dacht dat mijn bitterheidsgrens hoog was, maar als jij dit probleemloos achterover kiept :groots:.

Ik vind de bieren slecht in balans en de harde houtachtige bitterhop is echt zwaar heftig (ook in de Sierra Nevada Celebration Ale en Snake dog IPA ervaarde ik dit). Volgens mij moet je bieren met Amerikaanse hoppen niet langer bewaren dan 5 maanden of zo en zijn deze (net geproefde) brouwsels duidelijk ouder. Op de een of andere manier proef ik deze harde smaken niet in mijn eigen bieren met Cascade, of die van SNAP bijvoorbeeld...

Door de relatief hoge restsuikers kon ik de Great Divide Hercules Double IPA het beste waarderen... deze was best lekker :proost:. Gerb en Mo, mijn Houblon IPA is echt een slap thee'tje bij deze bieren ;).

Groet Caspar

Herman

Ik denk dat je de Bigfoot wel zult waarderen. Ik geef toe dat de Great Divide bieren een beetje overdreven gehopt zijn, als gezegd moet je daar een liefhebber van zijn.

MO

Casper, naar aanleiding van jouw post heb ik meteen de Great Divide Hercules double IPA open getrokken. Haha, helemaal mijn feestje. Inderdaan een enorme hopbom, maar ook heel moutig en aan de zoete kant. Dat van die slappe thee en mijn IPA, dat klopt wel, maar als ik het bier had gebrouwen zoals dit bier, had ik 50 punten gekregen op het ONK. Wat een feest. Voor de zware hopliefhebber dan. Ik lees het nu pas: 9.1% alcohol en 85 IBU. Dit moet ik snel maar eens nabrouwen. Wat een heerlijkheid.

En: balen, die Bigfoot hadden ze niet bij de Bierkoning in Amsterdam vorige week. Kan ik die nog ergens kopen binnen een straal van 50 km rond Oss?

MO

Ik word trouwens helemaal freaking gek van dit bier. Wat is dit ontzettend mega super lekker!

Gerb

Die Hercules DIPA vond ik ook een beetje te veel van het goede lees ik net in mijn aantekeningen. Cohumulonen en bitterheid is een ding, maar deze vond ik van allebei wat teveel hebben. Niet ondrinkbaar, wel overdreven.

Gerb

Ik heb de Bigfoot 3 weken geleden bij de Gekraakte ketel (oftwel Cracked Kettle) in Amsterdam gekocht. Dat is vlakbij de Bierkoning, tegenover café Gollum.

MO

't Is eenzaam hier vanacht. Ik ben nu ook weer zwaar onder de indruk van de Left Hand Brewing company's Imperial stout (brouwerij). Een hele speciale, zachte stout. Niet erg gebrand en ondanks de 65 IBU prachtig in balans. Meenemen dat bier als je hem ziet staan!

oranjeboombiertje

Dat ben ik volkomen met je eens. Alle bieren die ik geproefd heb van left hand waren mooi in balans en prima te drinken.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.