Koningskater

Gestart door Gio, 04-11-2003 19:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Hoi allen,

Afgelopen weekend bier gebrouwen. Het recept voor het eerst ontwikkeld met promash. Afhankelijk van aanwezige ingrediënten moest het een niet te zware ale worden welke misschien in de verte iets weg heeft van Koninck (Hoewel ik niet de pretentie heb dit mooie bier te imiteren). Promash voorspelde een SG van 1076, uiteindelijke werd SG 1080. Graag hoor ik van jullie wat je in het algemeen van het recept vindt. Gr johan

50 Liter

12 kg. Pilsmout 3 EBC, Dingemans
  4 kg. Vienna  7 EBC, Weyerman,
  0,5 kg. Tarwemout (licht)
  0,25 kg. Special B (cara 400)
  1    kg. Kristalsuiker
  50    gr. Goldings East kent 5,2 %
  50    gr. Herzbrucker  3%  
  20    gr. SafBrew Specialty Ale T-58, DCL Yeast
      
 maischschema:       
15 min 52
45 min 62
60 min 72
 1  min 80

1,5 uur koken.





Edwin

Ha Gio  :proost:

Dat wordt een heel zware ale!! Waarom heb je suiker toegevoegd? en waarom 60 minuten op 70 graden?

Je hopsamenstelling en moutsamenstelling lijken me prima. Ben benieuwd naar het resultaat. Ook naar het effect van de gebruikte gist, want die ken ik niet. Natuurlijk wel van DCL Yeast gehoord, maar je bent geloof ik de eerste die het zo in zijn recept laat terugkomen.

Edwin

Adrie

Ha Gio,

Inderdaad, dit is geen ale meer. Wanneer heb je trouwens de hop toegevoegd? Voor een ale zou ik ook gekozen hebben voor een caramout (bijvoorbeeld Caramunich, 120 EBC) om een beetje een karamelsmaak toe te voegen die je in de Koninck ook proeft. En ik ben het met Edwin eens dat die lange 72-graden stap onnodig lang is. Als je al drie kwartier op 62 graden zit, dan is een 72-graden stap van 20 minuten meestal wel voldoelde om alle zetmeel omgezet te hebben. Heb je de zetmeelproef gedaan?

Groeten,

A3

Gio

Ik heb slechte ervaring met de vorige mout wat betreft versuikering. Na 45 min 62 en 60 min 72 was joodtest pas negatief!  Vandaar dat ik gekozen heb voor wat langere 72 gr. stap. Aangezien mout van zelfde leverancier betrof.
Deze keer was zetmeel echter al na 30 min 72 geheel omgezet. Maar toe kreeg ik problemen met mijn spoelwater en heeft ie uiteindelijk toch nog een uur op 72 gestaan.

Wat is eigenlijk het te voorspellen effect van een (te ) lange alfa-amylase??
 
Hop is gefaseerd toegevoegd, na half uur en laatste kwartier

Gr Johan

JWVG

Een kleine opmerking: het is natuurlijk wel een ale, aangezien dit gewoon 'bovengistend bier' betekent. Het lijkt me inderdaad niet echt meer een pale ale.

JW.

Adrie

Zucht, Jan Willem is terug en hij gaat gelijk weer muggenziften...  ;D .






Nee, je hebt gelijk. Ik bedoelde natuurlijk een BPA, maar in mijn slordigheid kort ik dat foutief af tot Ale.

Groeten,

A3

P.S. Nog interessante bieren/ingrediënten meegenomen uit de States?

JWVG

(nog meer muggeziften): dus je kort "BPA" af tot "Ale"? Hmm...  ;)

Nee, geen bier of ingredienten meegenomen uit de VS deze keer. Wel natuurlijk veel gedronken, in Davis (CA) en Denver (CO). In Denver nog een aardige brewpub bezocht, de 'Rock Bottom Brewery'. Heel veel hop in de ales, wat wel lekker was, en een dubieus Belgisch witbier.

Volgende week naar Wenen, eens kijken of ze daar lekker bier hebben. Zou bijna wel moeten, toch?

 :degroeten: JW.

MO

Heeft natuurlijk weer eens NIETS met dit onderwerp te maken, maar ik was in oktober in Boston ook in een Rock Bottom Brewery. Een vieze pils, een slappe stout, een maf witbier dat eigenlijk naar cassis smaakte (maar ik heb gezien dat er een potje bessen bij de tap stond (in een andere kroeg) en in het witbier werd dan een schep bessen gegooid!). De Octoberfest was wel goed en ze hadden nog een munchener pils of zoiets en die was wel goed te drinken. Je kon er overigens echt proever, ik had een starter van kleine glaasjes van al hun zes bieren. Commerciele zooi eigenlijk, maar bewonderenswaardig experimenteel.
gr
MO

JWVG

Hmmmm.... volgens mij is dat geen keten die hetzelfde brouwt, want dit klinkt helemaal niet bekend. Ik vond weliswaar dat ze veel ales hadden die op elkaar leken (erg hoppig), maar ik vond ze wel lekker.

JW.

Jacques

Hoi Gio,

Zou je het eindelijke recept dat je gebrouwen hebt willen posten in de wachtkamer van het nieuwe forumonderdeel?

Het liefst zou ik willen zien dat je het recept geeft in het het format van het nieuwe forumonderdeel. Kan je ook een ProMash *.brw bestand voegen bij jouw bericht?

 :degroeten: Jacques

Gio

Jac,
Kun me uitleggen hoe ik het format het beste kan gebruiken (liefts vul ik alleen de *** in)
en hoe ik een ProMash*.brw bestand toevoeg ??

gr j

Jacques

Hoi Gio,

Het is inderdaad de bedoeling dat je de sterretjes invult.
Ik wil het bestand nog wel aanpassen dat je met behulp van F11 van het ene veld (llees sterrretjes) naar het andere veld kunt springen. Even kijken of daar de tijd voor kan vinden.

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.