Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelkast tafelmodel, hoe groot mag het gistvat zijn?

Gestart door Caspar, 12-06-2007 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Dag mannen,

Het is eindelijk zo ver, mijn vriendin is al mijn bier (rommel) in de koelkast spuugzat en ik moet een beer-only koelkast kopen voor op zolder ;D.

Ik heb een standaard tafelmodelletje op het oog van 152 liter inhoud. Wat voor gistvat / mandfles past hier in? Graag hoor ik wat reacties van de lager freaks :gistsmile:.

http://www.bcc.nl/modules/product/PD_BCC/default/viewContent.aspx?ItemId=630&OriginalItemId=1914&ContentID=214068&rootid=707

Groet Caspar

Oscar

Dat zijn wellicht standaard maten. Als ie ongeveer even groot is al het koelkastje dat ik op het Pronk bij mij had dan past daar net een glazen fles van 25 liter in.
Indien de bodem geheel vlak is zal hier ook wel een iets grotere fles in passen.

Caspar

Als er een 25 liter fles in past ben ik dik tevreden.

Menno

bakkerman

Ik vergist praktisch alles in een koelkast / wijnkoeler en een 25 liter vat met een beetje compact waterslot past precies.
Het is een formaat tafelkoelkast.

Caspar

Zo, net een koelkast besteld... kan ik eindelijk, naast koude vergisting, mijn bier ook eens koel bewaren!

Groet Caspar

Jasperboe

Ook ideaal om ondergisters te maken na aanschaf van een thermostaat om de warmste stand boven de 8 ÂșC te krijgen ;)

Menno

Inderdaad een tafelmodel, of toch eentje met een vriesvak, zoals ik donderdag opperde? ;)

Caspar

Met vriesvak inderdaad Menno, wel van Indeshit ;).

Even over de thermostaat, is dit handig om te gebruiken UNIVERSELE THERMOSTAAT UT 100 (Conrad Electronic) ?

Ik zit er zelfs aan te denken om ook mijn bovengisters in een omgevingstemp van 17 a 18 oC te vergisten om minder esters te krijgen (i.v.m. de goede smaak van de Cool-Fermenter bieren die ik heb geproefd van EBC)

Oscar

Die thermostaat is perfect caspar, gewoon kopen ! krijg je geen spijt van  :duimop:

Caspar

Binnenkort maar eens een mailtje sturen naar Conrad dan, eerst even de koelkast afwachten :duimop:.

Menno

Citaat van: Caspar op 18-06-2007  09:08 uMet vriesvak inderdaad Menno

Maarre, het meiske zal blij met je zijn! Al een stretchbed voor de zolder besteld?  ::)

Citaat van: Caspar op 18-06-2007  09:08 uwel van Indeshit ;).

Sterkte!  ;D

Caspar

Vandaag is ie afgeleverd op mijn zolder :hoera:.

Mijn gistvat van 35 liter past er precies in ;D, nu nog een thermostaat bestellen en een ondergistenden recept verzinnen... een Urtype, een Dortmunder... lastig >:D.

Groet Caspar

Gerb

Begrijp ik het nou goed en steek je het apparaat in het stopcontact en de sensor in de koelkast en regelt het apparaat of de koelkast aan of uit gaat? Wat een supersimpele oplossing! Zelfs voor iemand zoals ik met 2 linkerhanden voor elkaar te krijgen.

oranjeboombiertje

Dat klopt helemaal Gerb. Je kan zelfs de sensor op het vat plakken zodat je in plaats van de temparatuur van de koelkast zelfs de temperatuur van het bier kan regelen, ideaal.

:degroeten:
Wesley

Caspar

Citaat van: oranjeboombiertje op 30-06-2007  15:39 uJe kan zelfs de sensor op het vat plakken zodat je in plaats van de temparatuur van de koelkast zelfs de temperatuur van het bier kan regelen, ideaal.

Juist, dat was ik ook van plan!

Herman

Wat ik me afvraag en volgens mij nog niet heb gelezen: zetten jullie de koelkasttermostaat op maximum, of sluiten jullie de originele termostaat kort?

Oscar

Herman, dat is helemaal niet nodig. Gewoon de stekker van de koelkast in de thermostaat doen, en de thermostaat instellen op het gewenste temperatuur bereik.

Johannes

Oscar, stel dat je de koelkast op de laagste (warmste) stand hebt staan dan loop je kans dat de koelkastthermostaat de Conrad 'overruled' de Conrad geeft dan op een gegeven moment wel stroom, maar de koelkast zegt vind het dan wel koud genoeg. Je zult je koelkast op de hoogste stand moeten zetten.

EtP

Je kunt beter de koelkast thermosstaat kortsluiten. dan weet je zeker dat deze de conrad thermosstaat nooit overruled.

Mvg Edwin.

oranjeboombiertje

Ik heb per ongeluk weleens ervoor gezorgd dat mijn koelkast maximaal ging koelen, hierbij stond de eigen thermostaat op de hoogste stand. Dit zorgde ervoor dat de temperatuur onder 0 kwam. Het is dus geen probleem om gewoon de eigen thermostaat op maximum te zetten en dan een conrad thermostaat er tussen.

Wesley

Menno

Als ik het goed begrijp wordt de stekker in de thermostaat met een idee tijdklok? Dit betekend dat de koelkast regelmatig op/af spanning gezet wordt. Kan deze hier dan wel tegen? ???

Citeer...kortsluiten...

Zou ik persoonlijk niet doen, kan wel eens gevolgen hebben voor je garantie. Ook al heb je een Indeshit, Caspar! ;D

oranjeboombiertje

Het is inderdaad een soort tijdschakelaar. Als je hem goed instelt zal de koelkast niet te vaak aan-uit springen. Je moet natuurlijk regelen op de temperatuur van het vat (deze daalt niet snel) Dan stel je de thermostaat in met een gebied van bijvoorbeeld een halve graad, dan duurt het zeker een half uur tot 3 kwartier voordat de koelkast weer aanspringt. Ik heb het nooit getimed maar het lijkt me niet erg schadelijk want de thermostaat uit de koelkast zelf doet hetzelfde.

Wesley

Caspar

Zo, de Conrad bestelling is de deur uit.

Het maakt volgens mij technisch gezien niets uit welke thermostaat de stroomtoevoer naar de compressor in of uitschakelt. Om overruling te voorkomen is het uiteraard verstandig om de koelkastthermostaat zo koud mogelijk te zetten.

Caspar

Ik heb ondertussen ook de Conrad thermostaat binnen. Er zit een handige temperatuur sensor bij die je tegen het gistvat kunt plakken. Ik isoleer de sensor zodat ik een aardig nauwkeurige meting krijg van de temperatuur van de vloeistof in het vat.

Vanacht proef gedraaid en ik kan zelfs de temp constant houden op 20 oC (dat is voor mij positief, want ik heb geregeld vergistingstemperaturen in het van van 25 oC +). Wat ik mij wel afvraag...

Ontstaat er geen temperatuurverschil binnen het vat (de achterzijde lijkt mij kouder worden dan de voorzijde)? Iemand ervaringen?

Menno

Wanneer er een luchtcirculatie is dan zou je dit redelijk tegen kunnen gaan. Lijkt mij...

Oscar

Citaat van: Caspar op 09-07-2007  09:37 uOntstaat er geen temperatuurverschil binnen het vat (de achterzijde lijkt mij kouder worden dan de voorzijde)? Iemand ervaringen?

Tijdens de vergisting zal dit wel meevallen omdat je door koolzuurvorming circulatie krijgt. Tijdens de lagering (einde vergisting) zal dit verschil wel kunnen optreden. Echter krijg je dan door warmteverschillen ook weer ietsje circulatie. Maar de verschillen zullen minimaal zijn denk ik.

oranjeboombiertje

Dat zul je altijd houden bij koelen/verwarmen. Als je een kleine ventilator in de koelkast plaats zodat de koud goed rond het vat circuleert zal het ook goed verdeeld koelen.

Wesley

Menno

Leuk idee, Wesley! Je bedoeld zeker aan dezelfde timer als de koelkast zelf? ;)

oranjeboombiertje

Ik heb de ventilator gewoon altijd aan staan, werkt prima.

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

13581

Reacties: 49
Gelezen: 14572

14-10-2009 09:44 u
door oranjeboombiertje
26220

Gestart door RR

Reacties: 13
Gelezen: 5086

35674

Reacties: 2
Gelezen: 1709

43421

Reacties: 15
Gelezen: 1997

9835

Reacties: 18
Gelezen: 7688

21-07-2008 21:05 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.