ONK 07 V1 Historisch kruidenbier - Francis Reichwein

Gestart door Jacques, 04-06-2007 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Francis Reichwein heeft mij per mail haar recept toegezonden. Het recept is gebaseerd op een door mij gemaakt reconstructie van een historisch brouwsel, dat gepubliceerd is geweest in het clubblad van De Roerstok.

Hier volgt het recept zoals Francis dat gebrouwen heeft.
 
Maischwater: 9 liter.

Storting:
2600 gram pilsmout
420   gram haver
250   gram tarwemout
 
Gestart met een temperatuur van 40 ºC en deze langzaam op gevoerd in 2 uur tijd naar 75 ºC, ondertussen regelmatig geroerd.
Alles gefilterd en nagespoeld met 6 liter water.

Het wort aan de kook gebracht en daaraan toegevoegd:
6 gram vers geschilde en in kleine stukjes gesneden gemberwortel.
20 gram Saaz hop 3,4%.
20 gram Hersbrucher hop 2,4%.

90 minuten koken, gefilterd en gekoeld tot 23 ºC.
Hierna gist toegevoegd, trappist-korrelgist (Brewferm).

Begin SG 1072
3 dagen open vergist.
SG bij overhevelen 1024

Onder waterslot in een mandfles daaraan toegevoegd:
3 blaadjes verse salie in stukjes
1 kruidnageltje
1/2 stokje kaneel in stukjes
1/2 steranijs in stukjes

Na 9 dagen gebotteld 7 gram suiker per liter toegevoegd.

Eind SG 1018

Hopmans


Klinkt als een lekkere volle pot bier met veel body.  :beersmiley:

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Jacques op 04-06-2007  21:29 uHet recept is gebaseerd op een door mij gemaakt reconstructie van een historisch brouwsel, dat gepubliceerd is geweest in het clubblad van De Roerstok.

Ha! Heeft Jacques ook een beetje een prijs. Gefeliciteerd, beiden.  ;)

Emile

Zo, dus deze hield mij (met 1 punt verschil) van de 1e plaats af! Gefeliciteerd hoor, een origineel bier.  :groots:

gelfling

Citaat van: Adrie op 04-06-2007  22:05 uHa! Heeft Jacques ook een beetje een prijs. Gefeliciteerd, beiden.  ;)

Inderdaad! Gefeliciteerd!

Marc0F

Ik zou dit recept morgen graag gaan brouwen.
Het lijkt me een uitdaging en de gebruikte kruiden spreken mij erg aan.

Ik heb echter (een naar mijn mening) cruciale vraag:
Er staat in het recept dat er gemberwortel, Saaz en Hersbrucker  toegevoegd wordt, er staat echter niets over de kooktijden van de hoppen/gember.
Dienen deze hoppen/gember bij het begin van de kook toegevoegd te worden of moet bijv. de gember/Hersbrucker  10 min voor het einde van de kook toegevoegd worden?

Als gist wil ik trouwen de safbrew T-58 gaan gebruiken omdat ik geen trapist-korrelgist kan vinden..

Alvast bedankt voor de hulp!

Marc0F

Citaat van: Marc0F op 06-02-2014  01:51 uIk zou dit recept morgen graag gaan brouwen.
Het lijkt me een uitdaging en de gebruikte kruiden spreken mij erg aan.

Ik heb echter (een naar mijn mening) cruciale vraag:
Er staat in het recept dat er gemberwortel, Saaz en Hersbrucker   toegevoegd wordt, er staat echter niets over de kooktijden van de hoppen/gember.
Dienen deze hoppen/gember bij het begin van de kook toegevoegd te worden of moet bijv. de gember/Hersbrucker   10 min voor het einde van de kook toegevoegd worden?

Als gist wil ik trouwen de safbrew T-58 gaan gebruiken omdat ik geen trapist-korrelgist kan vinden..

Alvast bedankt voor de hulp!

Het is die dag niet meer gebeurd, dat heeft andere oorzaken, ik zit trouwens nog steeds met dezelfde vraag, is er iemand die hier iets over kan zeggen? :)

gr. Marco

RobinB

De "trappist"-korrelgist was vroeger de naam van Brewferm top.

Gezien de volgorde in de tekst lijkt het dat de hop en gember 90 min worden meegekookt. :)

Marc0F

Duidelijk, dus de T-58 was nog niet zo slecht gekozen door mij :)
Momenteel zit ik midden in een verbouwing, maar over enkele weken hoop ik weer te kunnen brouwen in mijn nieuwe brouwerij, deze staat dan bovenaan op de lijst om te maken :)

RobinB

Citaat van: Marc0F op 13-02-2014  10:25 uDuidelijk, dus de T-58 was nog niet zo slecht gekozen door mij :)

Nou, T58 is wel een heel andere gist dan de Top... ???
Tenzij je denkt dat het met de T58 een beter bier geeft natuurlijk. ;)

Marc0F

Ah ok, ik dacht dat de T daarvoor stond.
Er gaat een bestelling uit voor Brewferm TOP :)

Bedankt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.