Foto's en nabeschouwingen ONK 2007

Gestart door rodeloper, 02-06-2007 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rodeloper

Hoe ik mijn eerste ONK beleefde
De bruine hond likt met zijn grote rode tong de gerst op die we morsen tijdens het malen. Zijn baasje draait het schrootmolentje niet met de hand  maar laat  een boormachine het werk doen. Grof gemalen gaat  de gerst in de ketel met warm water. Weet  ik veel dat dat maischen genoemd wordt. Daarna nemen we ruim de tijd om te proeven. Wat het baasje me voorzet is hemels . Jaloersmakend ook.  "Heb jij datzelf gebrouwen"  Ja, maar je ziet toch hoe simpel dat is. Dat kun jij ook.

Daar sprong ruim een jaar geleden het eerste vonkje over. Deze winter nam ik deel aan de cursus bierbrouwen van De Deltabrouwers. Kreeg ik het leukste huiswerk mee dat me ooit werd opgedragen. Een zak met ingrediënten waarmee we thuis konden brouwen. We brouwden een tripel, een dubbel, een Kolsch en een kerstbier. De tripel en de Kolsch zond ik in naar het ONK 2007.
Vandaag fietste ik in stralend weer, van Middelburg, over de Veerse Dam, naar Kamperland. Kwam ruim op tijd aan om naar prof Baetslé te kunnen luisteren. Kocht een glas en (maar) drie consumptiebonnen (moest per slot van rekening nog terug op de fiets). Had heel veel zin in bier. Koos voor een donker bier van brouwerij Boelens. Ben de naam kwijt, meen dat er iets met  Pij in voorkwam. Dat bier vond ik maar matig, beetje plat, alleen al omdat er nauwelijks koolzuur in zat.

Prof. Baetslé hield in onnavolgbaar Vlaams een betoog met veel formules en cijfers; tot soms wel 4 achter de komma. Ik kon de man meestal niet volgen maar zei volmondig Ja op de vraag die hij zijn gehoor regelmatig voorhield: "Heeft ge de neiging me te geloven".

Daarna was het (lang) wachten op de uitslag. Tijd genoeg voor mijn tweede bier. Een blond bier van brouwerij "De Vier Broeders" volgens mij vorig jaar winnaar van het ONK.  Voor mij te bitter. Probeerde daarna te raden welk (blond) bier je op de stand van De Deltabrouwers kreeg voorgezet. Gokte goed. Omstanders dachten misschien wel dat ik verstand van bier had.

Tijdens de prijsuitreiking was de voorzitter van de Deltabrouwers, Jan Passieux, slecht te verstaan. Hij stond hoog verheven boven het volk op een prachtig spreekgestoelte, een koperen brouwketel als kansel. De inzenders die niet  bekroond waren, konden hun keuringsformulier ophalen. Zag toen  dat mijn Kolsch 77 punten gekregen had en mijn tripel 73. Dat vierde ik met mijn derde bier van de dag, een tripel van de Scheldebrouwerij. Heerlijk.
Was het de wind of was het de tripel, feit is dat ik naar huis vloog met een gemiddelde van dik 32 per uur. Daar werd ik omhelst door de vrouw die mijn zorgen deelt en mijn geluk groter maakt. Moest ik nu kiezen tussen fietsen en brouwen, dan koos ik voor het fiesten. Maar vandaag werd me duidelijk dat ik helemaal niet hoef te kiezen.

Herman

Dat klinkt goed, vast een mooie motivatie om verder te gaan!

Balen dat ik er niet bij was! Ik heb wat met ONK's, de 1e waar ik aan mee deed was ik ook ziek.... Lullig dat ik toen de hoofdprijs niet kon aannemen. :verbergen: Overigens ben ik wel benieuwd naar mijn scores, ik hoop dat de uitslagen snel on-line staan.

Hans (Lagos)

Die staan Hier al.

Ik had twee bieren ingezonden (klasse C) en ik ben niet ontevreden voor een eerstejaars beginner, derde beste Meibock met 80 punten :hoera:

Mijn eerste Tripel scoorde 68 punten.

Ik neem aan dat de keuringsformulieren die niet opgehaald zijn verstuurd gaan worden?

Jacques

Ik heb een nieuwe draad geopend voor het plaatsen van foto's en nabeschouwingen voor het ONK 2007.

Allereerst alle prijswinnaars en vooral de winnende forumleden van harte gefeliciteerd.

De hele dag heb ik foto's gemaakt. Klik hier om de vele foto's te zien.


Voor een korte impressie zie onderstaande kleine selectie.



De brouwzaal van Emelisse.



Een vlug genomen van het Labo in vergadering bijeen.



De hoptuin van Emelisse.



Adrie met het witbier van de Vier Broeders.



Hongerige forumleden afkomstig van de camping.



Vol spanning wacht men de uitslag af.



Een mooi uitzicht vanaf de camping op Veere.



Op de ONK Afterparty 2007.



Amberbock

Volgend jaar wil ik er ook bij zijn met een inzending...

Zijn er nog andere evenementen later op het jaar in deze stijl?
Bestaat er iets dergelijks in België?

Emile

Jacques, bedankt voor de foto's!

Zo mooi als rodeloper het verwoordde kan ik het niet, maar hieronder een korte impressie.
Wij deden dit jaar voor het eerst mee en het is allemaal super goed bevallen. Prachtig weer, een schitterende locatie. We hadden 7 bieren ingestuurd, die allemaal in de 70 / 80 punten scoorden. Dat was niet verkeerd dus. Alleen onze La Chouffe was geen Chouffe  ;D. maar dat wisten we op voorhand eigenlijk al.

Net toen we dachten niet meer in de prijzen te zullen vallen, gebeurde dit alsnog! Met een Honing-blond in de vrije klasse, deze haalde 88 punten en was daarmee goed voor een 2e plaats.

Verder ben ik onder de indruk van de keuringsrapporten. Dat ziet er professioneel uit allemaal. Ik haal hier 1 structureel verbeterpunt uit: onze bieren zijn eigenlijk allemaal iets te zoet (eind SG is wel goed, ik zal dus iets met maischschema moeten gaan doen? Nog uitzoeken dus).

Leuk om iedereen van het forum eens in levende lijve tegen te komen. Ik was niet op de barbecue, maar aan de foto's te zien was die erg geslaagd.

Oh ja, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er wel erg veel forumleden onder de prijswinnaars zaten. Of vergis ik me hier nu in?

Ronnie

Citaat van: rodeloper op 02-06-2007  22:25 uHoe ik mijn eerste ONK beleefde
Moest ik nu kiezen tussen fietsen en brouwen, dan koos ik voor het fiesten.

Fantastisch, Rodeloper, dat je voor fiesten kiest! (Fiesten = vlaams dialect = feesten..)

Jacques

Citaat van: Emile op 03-06-2007  09:14 uOh ja, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er wel erg veel forumleden onder de prijswinnaars zaten. Of vergis ik me hier nu in?

Nee, daar vergis je je niet in. Zie dit bericht.

Namens het forum had ik een extra prijs ter beschikking gesteld, namelijk een signeerde exemplaar van het boek van prof. Baetslé. Jammer genoeg ging deze extra prijs (ter waarde van € 50) niet naar een lid van ons forum. Alhoewel dat vandaag nog kan veranderen als deze prijswinnaar zich aanmeldt.

Jacques

Ik zag zojuist dat op de site van het ONK 2007 naast de uitslag ook foto's te vinden zijn.

Zie deze link.

William

Ik heb mijn eerste ONK als zeer leuk en gezellig ervaren. Met veel mensen kunnen spreken en ook flink wat bieren kunnen ruilen waarvan zelfs ook een aantal winnaars. Ik ben benieuwd.

Mijn 4 inzendingen zijn vrijwel allemaal als middenmoters gekeurd - 73 / 74 punten. Helaas heb ik niet zo lang kunnen blijven om de keuringsformulieren op te halen zodat ik nog niet van een echte keurder weet waar ik aandacht aan moet besteden na nu zowat 1 jaar te hebben gebrouwd. Ik neem aan dat de formulieren per post verstuurd worden.

Al met al een hele leuke dag en ik ben tevreden met het resultaat.

Caspar

Wat een geweldig weekend was dit! Helaas heb ik geen prijzen in de wacht gesleept, maar dat mag de pret niet drukken ;D. Volgend jaar ben ik weer van de partij. :duimop:

... en dan nu even mijn roes uitslapen :engel:

Jos Groen

Het zou leuk zijn als we een virtueel gilde zouden kunnen oprichten, voor dit forum! Dan zien we ze wel terug in de uitslag van volgend jaar.
Ik heb me uitstekend vermaakt en heb me rot gelachen. Wat een leuke mensen heb ik dit onk ontmoet.




korek

--Blij als een kind--

Als ik bierbrouw voel ik me ook zo.

korek

Ik ben ook leuk, maar ik was er niet.

Jos Groen

Citaat van: korek op 03-06-2007  16:09 u--Blij als een kind--

Als ik bierbrouw voel ik me ook zo.

Ja ik ook, Trouwens rookton heeft uitstekend zijn werk gedaan! Bedankt!

oranjeboombiertje

Ik vond het geweldig. Het was de eerste keer dat ik bij een ONK/PRONK was, en het was erg gezellig. Ik heb vele lekkere bieren geproefd en ik heb ook gelachen. Het hoogtepunt was voor mij een 2e prijs in de klasse A, voor mijn Pilsner. Nu weer even wat nuchter worden dan kan ik beginnen met het proeven van de ruilbieren :proost:

 :degroeten:
Wesley

korek

Citaat van: Jos Groen op 03-06-2007  16:12 uJa ik ook, Trouwens rookton heeft uitstekend zijn werk gedaan! Bedankt!

In Niels zijn handen had ik niet anders verwacht. Ik heb het rookvat ook met een gerust hart geleend.

TVERSCH

Citaat van: Jacques op 03-06-2007  10:17 uNee, daar vergis je je niet in. Zie dit bericht.

Namens het forum had ik een extra prijs ter beschikking gesteld, namelijk een signeerde exemplaar van het boek van prof. Baetslé. Jammer genoeg ging deze extra prijs (ter waarde van € 50) niet naar een lid van ons forum. Alhoewel dat vandaag nog kan veranderen als deze prijswinnaar zich aanmeldt.

Is het bekend wie deze winnaar is.? Ik zie er niets van staan bij de uitslagen.

Johannes

Rob Meijer uit Arnhem, lid van Triple W.

Huub Krekels

Hallo Onkers/pre-onkers/after Onkers,

Bedankt voor het zeer gezellige weekend. Niels in het bijzonder voor het voortreffelijk roken van de vis. Voor mij als Limburger, die niet in de buurt van de Noordzee woont, een culinair orga.... In elke geval sta ik morgen in de winkel om een rookoventje te kopen. Oscar en degene die geholpen hebben bij de organisatie bedankt voor het voortreffelijke weekend. Zet mij maar op de lijst voor het ONK 2008.  :elifant: :elifant: :elifant:

Gr. aan iedereen.

PS

Jacques. wat zal je trots zijn op jouw "hobbybrouwers"! Het bewijst maar weer dat jouw forum in een behoefte voorziet en het bierbrouwen op nog een hoger niveau brengt.  :bijdrage_forum: :bijdrage_forum:

Niels

Wat een geweldig leuk weekend was dit!
Graag wil ik Oscar bedanken voor de uitstekende verzorging van de kampeerplek en BBQ.

Het hele weekend leuke gesprekken gehad met inspirerende mensen die een passie voor bier hebben.
Zo leuk om te horen hoe mensen brouwen, wat ze zoeken in de bieren die ze brouwen.
Natuurlijk was het een prachtige verrassing om met het NHC de eerste prijs te pakken in de kloonbier klasse.

Ik heb nu alweer zin om het volgende kloon project te beginnen, samen lezen en overleggen over het recept.
een paar brouwseltjes beoordelen en schaven en slijpen aan een kloontopper.
 samenvol
   

korek

Ik krijg steeds meer spijt dat ik er niet bij was. Niet dat ik zulke goeie bieren had om in te zenden, maar gewoon de sfeer die ik proef uit de berichten.

EBC

Tja korek, wij hadden een kater op zaterdagochtend... jij hebt hem nu.  ;D

korek

Nog niet hoor, trouwens ik heb zeer zelden last van een kater. Ik drink ook vaak verschillende bieren zonder nadelige gevolgen. Het enige dat wel eens gebeurt is een forse stoelgang. Maar bedoel je misschien de psychologische kater dat ik er niet bij was?

Oscar

Jongens het was een super weekend heel gezellig   :dansen:  :proost2:  samenvol en gelukkig over het algemeen goed weer.

Wat mij dit jaar opvalt is dat het niveau van de ingezonden bier super hoog is, was het jaren geleden nog voldoende om 80 punten te scoren om een prijs te winnen. Tegenwoordig is deze lat al gelegd op bijna 90 punten ! en dan nog heb je de kans dat je buiten de boor valt. Dit wil dus zeggen dat er dit jaar weinig bocht is ingeleverd.

Ook ik heb weer even mensen gezien waarvan ik nog geen gezicht kende, erg leuk..het forum begin al bijna een (h)echte vriendenclub te worden. Dus dat Virtuele gilde wat josje  :D zei is eigenlijk al een feit.

Het kan natuurlijk zo geregeld worden dat je volgend jaar bij je inschrijving ook de keuze kunt maken dat je bij het forum bent aangesloten i.p.v je gilde.

Laten we dit feestje volgend jaar weer volgens een zelfde formule herhalen, maar dan groter (meer kamperende forummers) !!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.