Brigand

Gestart door Edwin, 28-02-2003 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

ha Bierminnenden  :proost:

Ik wil binnenkort graag een van mijn favorieten brouwen: Brigant.
Nou blink ik niet uit in het ontwikkelen van een goed recept, dus ik hoop dat jullie een handje kunnen helpen.
Volgens mij zijn de hop en de gist bepalend voor dit bier. Nu kan ik wel aan de goede gist komen, maar de hop? Ik zou niet weten welke ik daarvoor kan gebruiken.
Gezien de kleur verwacht ik dat er voor de storting alleen pilsmout met wat tarwemout gebruikt wordt.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit nou eens aan moet pakken?

Edwin

Edgar

Ik neem aan dat je Brigand bedoelt, en heb hier een receptje gevonden.

Edwin

HA EDGAR  :proost:

Euh...je hebt natuurlijk volkomen gelijk  :-[ De -D-

Bedankt voor het recept. Ik had niet verwacht dat er enkel Saaz in zit. Nou heb ik geen Pale mout. Is dat problematisch, of kan ik dat vervangen door de pilsmout?
Ik vind trouwens de maischtemperaturen wel aan de hoge kant, of zit ik er nu ver naast?

(voor het overzicht hier het recept:))

- 2800 gr pilsmout
- 900 gr Pale mout
- 150 gr Tarwe mout
- 25 gr Saaz Hop 3,6 % ( 90 minuten)
- 15 gr Saaz Hop 3,6 % ( 30 minuten)
- 4 gr Saaz Hop 3,6 % (Dry-Hopping)
- 10 liter Maischwater
- 8 liter Spoelwater

Maischschema.
1 minuten 55°C
40 minuten 65°C
20 minuten 74°C
1 minuut 78°C

Kooktijd 90 minuten

Begin SG: 1081
Eind SG: 1011


Edwin

Henk oet Paiz

Hoi Edwin,

Je schrijft dat je wel aan de goede gist kan komen, is dit opgekweekt uit een flesje of heb je 'em ergens anders weg?

Met betrekking tot de maischtemperaturen deel ik jouw mening. Recent heb ik een recept gebrouwen uit de biertypengids van Derek Walsh en ook de temperaturen die daarin stonden naar beneden bijgesteld. Ook heb ik de eiwitrust weggelaten. Resultaat een rendement van ongeveer 90% en een prima vergisting. Ik denk dat het ook hier een kwestie is van een wat ouder recept en nieuwere inzichten en betere mouten nu.

Groeten,

Henk :proost2:

Edwin

Ha Henk  :proost:

Ik kan aan gist komen van 'onze' gistbank. De Roerstok heeft een lid die een uitgebreide gistbank heeft aangelegd, waaronde de Brigand-gist . Daar wil ik dus gebruik van maken. Volgens mij zit er nu geen levende gistcel meer in een flesje, anders haal ik het daar natuurlijk zelf uit. Kan ik meteen weer een glas drinken  :lekkerbier:.

Op zich lijkt dit maischschema wel 'modern': inmaischen op 55 graden en dan meteen door naar de ß-amylase. Ik denk dat ik die temperaturen inderdaad wat naar beneden zou bijstellen.

Nu nog achter het effect van de pale-mout zien te komen.

Edwin

JWVG

Als je er niet aan kan komen, zou ik de pale mout maar laten zitten. Zelf voeg ik nog wel eens een beetje vienna toe om pale te simuleren, maar dat heb je waarschijnlijk niet bij de hand. Zou ik me niet druk om maken.

Volgens mij is het maischschema inderdaad zeker niet oud - dan zou je juist met veel verschillende stappen (ook lagere temps) werken. Ik heb meerdere prima biertjes gebrouwen met alleen een maisch op 65 of 66 ºC (evt. aangevuld met een eiwitrust). Ik zou misschien de 65 ºC stap iets langer maken, tot 50 ºC, en verder niets veranderen. Moet goed gaan. Maar je kunt er natuurlijk ook gewoon een 60-70 schema van maken.

 :degroeten: JW.

Edwin

Ha JW  :proost:

Vienna heb ik toevallig wel in huis (geen caravienna), dus dan vervang ik de Pale daar wel mee.
Je bedoeld met 50C toevallig 50 minuten denk ik?

Gisteren even verse Brigand gekocht. Eens kijken of daar nog wat leven in zit.

Edwin

JWVG

Ha Edwin,

Ik zou de pale mout vervangen door 1/3 deel pale mout, en 2/3 pils, anders wordt het weer te donker.... Dus, in totaal maar 300 g vienna.

Ja, ik bedoelde inderdaad 50', sorry.

JW.

Edwin

Thanx!  :proost:

Gisteren na lange tijd weer een BriganD op en...deze ga ik zeker proberen. Ik verbaas me over de Saaz.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Hoezo verbaas je je over de Saaz?  :weetniet:

Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Ik dacht dat ik de Saaz wel kende en de bitterheid van Brigand kwam niet overeen met wat ik van de Saaz ken. Verrekt veelzijdige hop dus. Het zal wel de combinatie hop-gist zijn die het m doen.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Wanneer ga je hem brouwen?

Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Tja, dat weet ik nog niet precies. Ergens in deze maand. Hangt een beetje van de gist af en mijn zin.  :-/

Edwin

brouwer_bongers

Ha brouwbroeders,


Dat klinkt goed een lekkere BRIGAND, een biertje wat er bij mij wel ingaat.
Ik wil dat recept ook wel eens proberen.
Maar de gist is natuurlijk ook belangrijk, hebben jullie een suggestie voor een Wyeast of korrelgist.
Want volgens mij zit er in Brigand geen gist, die weer op te kweken is.
Benieuwd en alvast (hopelijk) bedankt.

willem bongers.
 :elifant:

MO

Edwin,

Ga je deze nog brouwen?

MO

Edwin

Ha Martin  :proost:

Da's wel de bedoeling, maar ik ben nog niet aan brouwen toegekomen de laatste tijd. Ik heb geprobeerd vanuit een flesje Brigand gist op te kweken, maar dat is niets geworden. Nou weet ik niet of dat aan mij ligt of dat er echt geen levende gistcel meer in een flesje zit.
Ik denk dat ik een actieve giststarter ga halen bij de 'gistbank' van mijn brouwvereniging.

Edwin

TVERSCH

Hoi Edwin,
De laatste keer dat ik een Brigand-depot heb opgekweekt was febr.2002, uit een 75 cl fles. :duimop: Het bier wat ik ermee gebrouwen heb had veel weg van een Leffe Blond, maar veranderde langzaam richting ( een slappe Brigand  van 7,5%) De uitgespoelde gist heb ik later gebruikt om een 'Jaques Tripel' met het maischschema 60/70/75 te bottelen omdat ik deze lang had laten lageren om het helder te krijgen.
Na een paar weken was het hele W-M tripel effect weg en er was een lekker fris Brigand-achtig bier ontstaan. :hoera:
Bij het opkweken van een depot uit een commercieel bier gebruik ik wort uit de diepvries en voeg altijd wat gistvoedingszout toe.  :lessmile:
Naar mijn idee is de gistsoort die gebruikt wordt voor het bottelen van Brigand dus wel duidelijk bepalend voor de specifieke eindsmaak van Brigand.
Theo

Edwin

Ha Theo  :proost:

Dat idee had ik ook, maar het opkweken bij mji is mislukt. Ik gebruikte daarvoor wel de 33 cl-fles. Het zou mij niet verbazen als de 75-cl wél gistjes heeft en de 33-cl niet meer wegens pasteurisatie. Ik zal maar eens een 75-cl kopen.

Edwin

Edwin

Ha brouwgenoten  :proost:

Afgelopen vrijdag bij de clubbijeenkomst hebben we een Brigandrecept in elkaar gesleuteld. Ikzelf ben niet echt tevreden over het resultaat, omdat het nogal afwijkt van wat wij hier hebben besproken (zaken als verhoudingen van grondstoffen hebben we nog niet besproken).
In ieder geval wilde men maisvlokken en chokolademout gebruiken. Verder géén tarwemout, omdat dit de scherpe smaak teveel zou maskeren. De chokomout is dan vooral voor de kleur. De maisch weet ik niet meer. Ik geloof dat het voor iets met de body was.

Ik vraag me af of de kleine hoeveelheid tarwemout in 'mijn' recept nu zoveel effect zal hebben op de body. Ik dacht dat het vooral de schuimkraag ten goede zou komen. Verder denk ik dat de chokomout niet in een licht bier thuis hoort. Ik ben bang dat een kleine hoeveelheid gebrande smaak het bier al kan 'bederven'. Het nut van de maisch zie ik niet zo. Jullie wel?

Wat over de hop is gezegd weet ik nu zo niet meer precies. Dat komt nog wel.
Wat betreft de gist: dit is primair en is toch gewoon op te kweken uit een flesje brigand (ook de 33 cl-versie).


Edwin

Jacques

Hoi Edwin,

De suggestie om geen tarwe te gebruiken kwam van mijn kant. Afgelopen zaterdag heb ik een paar flesjes Brigand gekocht om het bier nog eens goed te proeven (jammer dat we dat bier niet op de clubavond hadden).
Nog eens op het etiket gekeken en gezien dat daar wel tarwemout vermeld staat als grondstof.
Blijft dat het bier een iets of wat scherpe smaak heeft die naar mijn idee uit de hop in de mout komt. Het is echter ook niet uitgesloten dat bepaalde kruiden hiervoor verantwoordelijk zijn.

Voor wat betreft de chocolademout en mais ben ik het met je eens. Deze moutsoorten zou ik ook niet gebruiken. Ze zijn vooral in het recept gekomen door toedoen van Paul Langenberg die eerder een Brigand-kloon gebrouwen heeft en daar redelijk tevreden over was...

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha Jacques  :proost:

Ik hoopte al dat je zou reageren ;D.
Is de invloed van 4% tarwemout zo groot dat het de eventuele scherpte uit de overige 96% mout kan doen onderdrukken?
In 'mijn' recept ga ik uit van 100% Saaz. Met mouten begin ik enig idee te krijgen wat voor effecten dat het heeft. Bij hop vind ik dat nog moeilijk. Is Saaz een goede hopsoort voor Brigand? Ik kan me niet herinneren dat we het vrijdag daarover gehad hebben.
Wél over het gebruik van kardemom als eventueel kruid.

Edwin

Jacques

Tarwe heeft, zo heb ik bij herhaling ontdekt, een maskerend effect op de scherpte van een bier. Het verzacht de smaak. Tarwevlokken doen dat een stuk sterker dan tarwemout. Het effect is natuurlijk ook afhankelijk van het gebruikte percentage. Een storting van 4% is natuurlijk niet veel.

Toen ik het bier afgelopen zaterdag proefde kon ik de hop niet thuis brengen. Ik vond het bier niet een overdreven hoparoma hebben. Wel was een onmiskenbare hopbitterheid waar te nemen. Op grond hiervan ga ik er vanuit dat de hopgift bestaat uit een combinatie van een aromahop met een bitterhop. Tijdens de clubavond heb ik als suggestie Brewers Gold aangedragen.

Overigens vind ik het altijd leuk een bier te brouwen volgens een gezamenlijk recept. Je hebt dan altijd elementen in een recept zitten waar je niet helemaal eens mee bent of waarvan je zegt: dat zou ik anders doen. Het is leerzaam zo'n recept toch helemaal te volgen om te ontdekken of je nu wel of geen gelijk had. Zo zit in het gezamenlijke recept voor de Rochfort-kloon ook mais. Als ik het recept alleen zou hebben samengesteld dan zou dit ingrediënt niet zijn opgenomen. Toch pakt het in uiteindelijk bier heel goed uit. Onze conclusie was immers niet dat het mais er uit zou moeten maar dat de hoeveelheid donkere mout lager zou moeten zijn. Zo zie je maar weer.

 :degroeten: Jacques

Adrie

Ha Edwin,

Heb je de Brigand ondertussen gebrouwen? En welk recept heb je gebruikt?

Groeten,

A3

Edwin

Hoi A3  :proost:

Nee, ik heb het bier nog steeds niet gebrouwen. Het is wel mijn eerstvolgende, dus lang kan het niet meer duren. Ik ga weinig aan het recept aanpassen: nog een andere hop erbij en een paar gram gemberpoeder. Ik zal het recept nog wel posten.

Edwin

TVERSCH

Hallo Edwin,
Heb je het Clubblad nog niet ontvangen?  Hierin staat het recept met de maischtijden.
50gr/15min
62gr/45 min
71gr/20 min
78gr/5 min.
De kans lijkt mij zeer groot dat wij een iets ander schema gaan toepassen.
Wat betreft de gemberpoeder haak ik af. Ik heb eens een bier gebrouwen (volgens recept) met gemberpoeder, maar het bier had een scherpe "harde" smaak en miste het gemberaroma. Naar mijn idee worden er geen kruiden gebruikt in Brigand.
De gist wordt ook ditmaal weer geleverd door Martin Hofhuis, wat toch iets meer zekerheid geeft op een zuivere Brigandgist, hoewel ik nooit problemen heb gehad met opkweken.
Ik ben van plan om een brouwsel geheel volgens Roerstok recept te maken, en 1 volgens jouw recept, maar dan zonder gember.
 :degroeten:
Theo

Adrie

Gember... Ik heb hier ook slechte ervaringen mee. Ik heb eens een bier gemaakt met gember (verse, geraspte weliswaar), maar dit bier gaf bij menig drinker de nodige darmproblemen.  :nut: Jarenlang heeft dit mijn reputatie als drankproducent geen goed gedaan. Hoe het brouwsel smaakte weet ik niet meer, maar voor mij geen gember meer.

Groeten,

A3

Peter_van_den_Hurk

CiteerGember... Ik heb hier ook slechte ervaringen mee. Ik heb eens een bier gemaakt met gember (verse, geraspte weliswaar), maar dit bier gaf bij menig drinker de nodige darmproblemen.
A3

Heer A3,
Is het dan niet mogelijk  om met dezelfde geur en smaak maar zonder darmproblemen, Djahe poeder te gebruiken?
Niet te veel want dan krijg je de "harde" smaak waar Theo al over schreef.

Wel op het laatste moment toevoegen vanwege het geur-verlies.

Groet Peter

MO

Om me er ook maar even mee te bemoeien: gember lijkt me ontzettend smerig in bier. Ik denk ook niet dat-i in Brigand zit want Brigand is weer heerlijk bier. Ik vraag me af wie en hoe aan die gember gekomen is

MO

Jacques

Hoi Martin,

Kleine hoeveelheden gember kunnen heel prettig zijn in bier. Zoals met zoveel kruiden moet gember net rond de smaakdrempel in het bier zitten. Als je het duidelijk proeft gaat het snel tegenstaan. Je moet iets kunnen waarnemen zonder het meteen te kunnen benoemen. Geraffineerd gebruiken noem ik dat.
Ik sluit niet uit dat in de Brigand kruiden worden gebruikt gezien het licht verwarmende mondgevoel dat dit bier heeft. Gember geeft dit effect...

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha brouwvrienden  :proost:

Ik had het idee om bij hemelvaart eindelijk de Brigand te gaan maken. Daarvoor afgelopen weekend een giststarter gemaakt met een flesje Brigand (uht 11-05), maar er was vanochtend nog weinig leven in de fles. Dat beloofd dus niet veel goeds voor het brouwen.

Zodra ik het zaakje toch aan de praat heb, zal ik het recept hier weer posten.

Edwin

Edwin

De wonderen zijn de wereld nog niet uit  :proost:

Op hemelvaartsdag begon de giststarter te werken. Ik denk dat de omgevingstemperatuur daarbij een rol heeft gespeeld. Deze was 22 graden. Morgen ga ik brouwen. Wel warm, maar ja...dan maar HEEL hygiënisch werken.
Het recept:

voor 15 liter
4500 gr pilsmout 3 EBC
300 gr tarwemout 4 EBC
150 gr caramunich 100 EBC
750 gr bruine kandijsuiker

15 gr. Saaz 3%  90 min.
10 gr. Perle 6.9%  90 min.
23 gr. Saaz 3%  30 min.
3 gr. Gemberpoeder (van de wortel)  5 min.

maischschema:
55   62   71   78
 5    50   20   5

15 liter maischwater
7 liter spoelwater

90 minuten koken

verwachte SG: 1080
verwachte IBU: 31.2
verwachte EBC: 14.7

Edwin


JWVG

Succes met brouwen!

Hoe bedoel je 'gember van de wortel'? Gember is altijd van de wortel, of het nou geconfijt, vers of gedroogd poeder is. Ik neem aan dat je dat laatste (ook wel djahe genoemd) gebruikt, toch?

JW.

Edwin

Ha JW  :proost:

Klopt. Het viel me alleen op dat 'wij' altijd over gember en gemberpoeder praten en op het pakje stond gemberwortel, dus ik schrijf dat trouw weer over. Het is in ieder geval djahe.

De maischpot staat nu op temperatuur te komen (net als ik  :P ). Ben benieuwd hoe het gaat vandaag.

Edwin

JWVG

O.K., ik wilde het alleen even zeker weten, omdat sommige mensen ook verse gemberwortel gebruiken. En, alhoewel zowel djahe als verse wortel van hetzelfde plantdeel zijn gemaak, smaken ze toch heel anders.

Jw.

Edwin

Ha mannen  :proost:

Afgelopen zondag was het weer brouwen én dat in de open lucht. Met de zweetpareltjes op mijn voorhoofd in de pot staan roeren, maar het resultaat is er ook naar!

zondagavond stond 15 liter Brigand-in-wording te gisten. Ik heb het bovengenoemde brouwschema gebruikt, met 1 aanpassing. Derek Walsch gaf aan dat voor het type Styrian Goldings wordt gebuikt. Die heb ik dus ook maar gebruikt, in plaats van de Perle (natuurlijk wel eea omgerekend).
De giststarter rook heerlijk en was goed actief. Dat bleek dus ook aan de snelle start van de hoofdvergisting.

Gisterenavond het wort wat laten afkoelen, want het was nogal warm in die ruimte (waar niet). Nu vergist het op een temperatuur van zo'n 21 graden.

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Er gaat inderdaad niets boven tuinbrouwen! Heb je je streefwaardes een beetje gehaald? Ik ben benieuwd, ik vond Brigand vroeger altijd wel een lekker bier, al tijden niet meer gehad overigens....

Herman

Edwin

Ha Herman  :proost:

De SG was 1080, dus die was prima gehaald. Ik heb wel erg enthousiast gekookt, dus ik heb de hoeveelheid na het koelen weer op 15 liter gebracht, toen gemeten en het bleek 1080 te zijn. Goed berekent door Promash.

De kleur komt overeen met mijn beeld van een Brigand. Ik weet nooit of dat nu 14.7 is of 20. Maakt me eigenlijk ook niet zo erg veel uit. De kleur komt in ieder geval overeen met mijn wens.

Wat betreft de bitterheid heb ik geen idee. Dat proef ik dus pas later. Ik ga ervan uit dat wanneer ik inderdaad die hoeveelheden hop toevoeg op die bepaalde momenten, dat de berekening van Promash dan wel overeen komen met de werkelijkheid.

Ben wel benieuwd naar het effect van de gember. Ik heb minder gember gebruikt dan dat in het recept van de Roerstok wordt genoemd.

Edwin

Edwin

Update  :proost:

Vanavond was de vergisting een heel stuk stilgevallen. Het waterslot brubbelde nog maar een keer per vijftien a twintig seconden. Het SG gemeten en dat bleek toch nog op 1039 te zitten. Nog lang niet voldoende. Nou vond ik 4,5 dag vergisten ook wel erg kort, dus alles is weer keurig op zijn plek gezet om verder te blubben.
De geur van het monster is moeilijk te bepalen, maar er zit nog een duidelijke hopgeur aan. Ook de gist is duidelijk te ruiken, hoewel de geur niet echt een brigand-geur is. Op zich logisch natuurlijk. Het karakter van de gist komt pas ruim na de nagisting tot zijn recht. Afwachten dus nog...

Edwin

Edwin

bitter sweet symphony  :proost:

...en of ik daar nou blij mee ben weet ik niet. Vandaag overgeheveld. Het SG was iets verder gedaald, maar 1033 is nog lang niet voldoende, hoewel het bier wonderbaarlijk fris en evenwichtig smaakte voor zo'n suikerwater. Lekker bitter en een beetje scherp, zoals Brigand hoort te zijn. Natuurlijk nog te zoet, maar ja. Flink geschud en alles weer weggezet. Kijken of de vergisting verder wil gaan.

Edwin

Edwin

ff een update  :proost:

Na het hevelen heb ik een deel van het jongbier warm weggezet en daar was de gisting twee dagen later weer in volle gang. Na regelmatig schudden met de mandfles is sinds een paar dagen ook die weer aan het gisten geslagen. Niet fel, maar het loopt toch weer.

Edwin

MO

Edwin,

Je hebt 'm nog zeker niet gebotteld? Geproefd?

gr
MO

Edwin

Ha Martin  :proost:

Jazeker! Ik heb hem vlak voor mijn vakantie gebotteld en net na terugkomst geproefd...mislukt (verwacht ik).

Ik heb nogal wat problemen gehad met de vergisting. Deze is stilgevallen op 1040. Na hevelen pruttelde de pot weer verder, maar echt uitbundig was het niet meer. Omdat ik te lang op vakantie zou zijn om het bier in het vat te laten zitten heb ik gebotteld met een SG van zo'n 1024. Een monster gistte door tot 1016, dus ik had geen extra suiker toegevoegd.

Na de vakantie geproefd. Er stond al behoorlijk druk op de fles, maar get smaakte niet. Nog veel te zoet en duidelijk hoge alcoholen. Dus toch veel te warm vergist. Nog maar eens proberen en deze voorraad laten staan. Eens kijken wat het nog verder ontwikkeld.

Edwin

Gerb

Edwin,

Wat was de temperatuur tijdens de vergisting? Ik zie het nergens staan. En zou die smaak misschien nog wegtrekken/ camoufleren na een wat langere rijping?

Gerb

Edwin

Ha Gerb  :proost:

De vergisting vond plaats bij zo'n 23 a 24 graden (omgevingstemperatuur).
De smaak zal ook nog wel verder ontwikkelen, zeker ook omdat de hergisting op de fles nog niet voltooid is. Verder komt het specifieke Brigand-smaakje ook altijd na een langere rijping (heb ik gehoord). Rustig door laten lageren dus, maar ik heb mijn twijfels over het succes.

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Heb je toevallig het SG gemeten van het gebottelde bier dat je onlangs hebt geproefd? Kun je wat specifieker proberen de smaak te beschrijven?

Herman

Edwin

Ha Herman  :proost:

Op beide vragen moet ik nog 'nee' antwoorden. Ik heb de eerste keer geproefd toen ik net de auto had uitgeladen na de vakantie. Ik heb dus toen snel wat anders gepakt en deze weggespoeld. Ga het zeker nog meten en proberen nauwkeuriger te beschrijven.

Edwin

Edwin

Ha brouwers  :proost:

Gisteren een proefsessie gedaan en... da's nog moeilijk, maar goed. Hier het verslagje.

Bij het openen was er nauwelijks een sis te horen. Er was wel enige koolzuurdamp op het bieroppervlak. Tijdens het inschenken produceert het bier erg veel schuim wat lang blijft hangen en aan het glas blijft plakken. Later zakt het in tot een kraag van ongeveer 1 cm. De structuur van het schuim is prima. De bellen zijn zeer zeker niet te groot.
Het bier ziet er helder uit. Het ruikt naar gember. Dit vond ik moeilijk te definiëren, maar na de gemberpot erbij gepakt te hebben, was het herkenbaar. Een andere geur leek op die van suikerstroop. De geur is scherp.

De smaak is onmiskenbaar zoet en scherp. Het bier prikt op het puntje van mijn tong en aan de zijkanten halverwege mijn tong. Dat duidt op zoet en zuur. Weinig bitterstoffen te proeven, hoewel ze wel aanwezig zijn. De smaak laat ook duidelijk de gember naar voren komen.

Het bier smaakt duidelijk beter dan de vorige keer, hoewel nog steeds niet lekker. Het SG op dit moment is 1022, dus da's nog veel te hoog.

Gezien de scherpte van de gember en het karakter van de gist (de 'brigand-smaak' komt pas laat opzetten) én het verloop van de hergisting moet het bier nog duidelijk een heel poosje blijven staan.

Edwin

Edwin

Geduld is een schone zaak!  :proost:

Langzaam is dit bier toch nog bijgetrokken. Het bier is duidelijk droger. De scherpte van de gember is er af, hoewel voor mij nog (te) duidelijk aanwezig. Kijken of de tijd ook hier een handje bij helpt. Zoniet, dan de volgende keer minder gember (of zelfs geen, hoewel het wel overeen lijkt te komen met Brigand).
De bitterheid is nu wel herkenbaar. Het resultaat op dit moment is een bier dat steeds beter in balans is. De koolzuurdruk is alleen wat fors en de schuimkraag is enorm. Erg onstuimig biertje dus. Wel een bier wat ik aan anderen wil schenken. Wie had dat nog verwacht!

Edwin

MO

Edwin,
hen je hem ook naast een Brigand geproefd. Er is nogal wat controverse over het gebruik van gember in de Brigand, vandaar dat jouw proefervaringen heel belangrijk zijn.
gr
MO

Edwin

Ha MO  :proost:

Ik heb ze niet naast elkaar geproefd, in de zin van 2 glazen naast elkaar. Wel achter elkaar en daarbij was er voor mij een duidelijk herkenbare overeenkomst die ik associeerde met gember, maar ik zal ze nog eens naast elkaar proeven.

Edwin

TVERSCH

Hoi Edwin,

Brigand gebrouwen op 6 okt. 500 gr. Pilsmout vervangen door Cara-red, en 150 gr tarwevlokken extra toegevoegd.
Door laag rendement (alweer) was het begin SG slechts 1070.
Na 7 dgn gisten (19º) was het SG 1024 / nu flink geroerd en nog nog 7 dgn laten staan in vat en toen overgeheveld naar fles. Nog 10 dgn op 19º en 5 dgn lageren op 17° is het nu tijd om te bottelen.
Het SG is nu 1008 8), het smaakt als een heerlijke Tripel, maar is nog wat troebel.
Het is nog geen echte Brigand, maar dat zal in de loop van de tijd nog wel bijtrekken.

Misschien is het lage aanvangs SG de reden dat ik geen problemen heb met het stilvallen van de gist. Ook mijn Rochefort kloon startte met slechts 1077.

Groeten Theo
 :duimop:

TVERSCH

:-[
Ik vergat te vermelden dat ik GEEN gember heb toegevoegd.
Dit ivm slechte smaakervaringen in het verleden.
Theo

Edwin

Ha Theo  :proost:

Ik ben erg benieuwd naar jouw resultaat! Ik moet zeggen dat ik ook nog niet echt 'om' ben met die gember. Wat ik wel merk is dat mijn smaakdrempel duidelijk anders is geworden door deze ervaring. Vond ik de Brigand 'vroeger' een van de beste bieren, nu proef ik altijd die scherpte die ik associeer met gember... :-/ Daardoor vind ik m ook niet meer een van de beste.

Edwin

MO

Theo,

Heb jij ook zelf gist opgekweekt uit een flesje (0.33) of fles (0.7) Brigand?

gr
MO

TVERSCH

Hoi Martin,

De gist hebben wij via Roerstok lid Martin Hofhuis gekregen,
en hoorde bij een pakket waarmee we gezamenlijk een Brigand gaan brouwen.
Begin dit jaar is het wel gelukt om een goed werkende starter op te kweken uit een 75 cl. fles.
Ik heb er helaas geen brouwsel mee gemaakt, omdat ik meestal na mei niet meer brouw.
Theo

Edwin

Ha MO  :proost:

Voor de compleetheid: ik heb de gist opgekweekt uit een 33 cl flesje met een recente botteldatum.

Edwin

Edwin

Update  :proost:

Ongelooflijk maar waar! Het bier is bijgekomen en smaakt zelfs behoorlijk!! Ik moet eens een nieuwe Brigand kopen en dan nog eens vergelijken, maar die scherpe smaak die eerst in mijn bier zat is weg. De gember is nog op de achtergrond aanwezig (je proeft dat het bier gekruid is). Al met al een erg verrassend bier aan het worden!

Edwin

Edwin

Wederom update  :proost:

Het bier wordt zowaar een goede favoriet! Gisteren geproefd (niet vergeleken met het origineel, twee van deze bieren op een doordeweekse avond is voor mij te veel).

Het bier wordt steeds evenwichtiger. Het heeft alleen nog nét iets teveel body, maar de scherpte van de hop en de gember is echt weggezakt tot een mooi pittig bier. Zeker niet te zoet, maar dat mag van mij best nog iets droger. De koolzuurdruk is eigenlijk gewoon goed. Ik was bang voor potentiële bommen, omdat ik met een te hoog OG ben gaan bottelen (zonder toevoeging van suiker). Ik was ook bang dat hierdoor te veel afvalstoffen van de gistcellen in het bier zouden komen, maar dat lijkt ook reuze mee te vallen!

Edwin

TVERSCH

Hoi Edwin,

Mijn Brigand kloon dreigt zich niet echt te ontwikkelen zoals ik had verwacht.
Voor bottelen was de 'houtige' (kurk) smaak aanwezig, maar ontbrak het nog aan de fris-scherpe Brigand smaak.
Nu, na twee maanden in de fles is het een zoetige tripel geworden met te weinig hopsmaak. (Koolzuurdruk OK)
De hergisting heeft veel te lang geduurd, en ik verwacht ook de echte Brigand smaak niet meer, omdat die bij brouwsels met opkweek uit fles na twee maanden al duidelijk waarneembaar was.
Theo

Edwin

HA Theo  :proost:

Da's jammer. Jij had gist van Martin toch? Ikzelf heb dus opgekweekt. De vergisting ging, zoals bekend, erg traag, maar wat betreft bitterheid en scherpte heb ik niets te klagen. Hoe was jouw hopstorting en het gebruik van gember?

Edwin

TVERSCH

Edwin,

Saaz  3%            30 gr. na 10 min
Brewers Gold 7%  20 gr na 10 min.
Saaz 3%             20 gr laatste 10 min.

Kooktijd 90 min.
Totaal  22Ltr
GEEN Gember

         Theo

Edwin

Ha Theo  :proost:

Aan de hop kan het dus neit gelegen hebben. Ik had wel een iets andere hopgift (eerste storting 90 minuten en laatste storting 30 minuten koken ipv 10 min) en wél gember. Ik was daar de eerste maanden niet over te spreken en ik weet niet of ik het nog vaker ga gebruiken, maar nu ben ik er eigenlijk wel tevreden over. Het maakt het bier wat pittiger.

Edwin

Gerb

Edwin,

Heb je het idee dat de Brigand gist een 'unieke' smaak oplevert? Volgens Theo heeft zijn kloon niet de fris zure Brigand smaak maar hij heeft dan ook een andere gistbron (gistbank) gebruikt. In principe zou dus de gist hetzelfde moeten zijn. De narijping van resp. 7 en 3 maanden zou genoeg moeten zijn om de fris-zure smaak naar voren te laten komen.

Het grote verschil tussen Theo en Edwin is het gebruik van de gember. Edwin, ben je er nu van overtuigd dat er in de echte Brigand gember wordt gebruikt?

Gerb


Edwin

Hoi Gerb  :proost:

Nee, overtuigd ben ik niet. Maar ik heb wel sterke vermoedens. Die schreef ik eerder in deze thread. Ik weet dat Theo meer met deze gist gewerkt heeft en met succes. Ik weet ook dat de gist bepalend is voor de Brigand. Het beste lijkt me om er een proeverijtje aan te wagen en dat staat ook nog op het programma, dus hopelijk kunnen we beide bieren met elkaar vergelijken (naast de originele)...

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.