Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorkeuren Kloonbier ONK 2008  (gelezen 29960 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Voorkeuren Kloonbier ONK 2008
« Gepost op: 23-04-2007 12:08 u »
Zo even  vooruitkijken op het ONK 2008 moet er op 2 juni door de amateur brouwers van 't Wort Wat bepaald worden welk bier gekozen wordt als kloon bier voor het ONK 2008. Nu heb ik net voor mijzelf bepaald dat ik dan maar ook eens mee ga doen aan deze kloonwedstrijd. Lijkt mij toch wel eens leuk en een hele uitdaging. Goed proeven en trachten te analyseren wat er in het originele recept zit.

Maar welk kloon bier heeft de voorkeur? Een gouden Carolus lijkt mij wel wat omdat ik dit een voortreffelijk bier vindt al hoewel ik de laatste paar keren dat ik dit bier proefde geen gistdeprt meer heb kunnen ontdekken.

hmm welke andere interessante bieren zijn dan nog leuk voor een kloonpoging... :denken:

Hoewel wij niet het laatste woord hebben, leest de voorzitter van 't Wort Wat wel mee op het forum, dus misschien kunnen we hem, en daarmee de gehele vereniging, een beetje beïnvloeden  >:D >:D

Welk bier heeft voor jou de voorkeur voor de kloonpoging van 2008 ? (graag met een argumentatie  ;)).

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Voorkeuren Kloonbier ONK 2008
« Reactie #1 Gepost op: 23-04-2007 12:13 u »
Het lijkt mij wel leuk als het een stapje moeilijker wordt gemaakt dan anders. Bijvoorbeeld een ondergister. >:D  Maar ja welk ondergistend bier heeft een gistdepot of een Wyeast die bekend is? :denken:

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 23-04-2007 12:55 u »
Een ondergister lijkt mij wel leuk, maar geen verstandige keuze omdat je daarmee het aantal potentiële deelnemers beperkt. Niet iedereen heeft de voorzieningen om een goede ondergister te maken.

Het is natuurlijk wel de bedoeling om zoveel mogelijk deelnemers te "lokken"  ;)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 23-04-2007 13:19 u »
Wat mij betreft gaan we volgend jaar een Rochfort 8 klonen, gist is opkweekbaar en verkrijgbaar bij Wyeast en het is een lekker bier.  :proost:

Groet Caspar

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #4 Gepost op: 23-04-2007 14:47 u »
Misschien een zuster agaath, kan Mo bepalen of het klopt en het is bier met een gistkorrel, dus lekker makkelijk.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 23-04-2007 14:50 u »
Misschien een zuster agaath,

Sjaak, er zijn wel enkele regel verbonden aan het kloon bier en één daarvan is dat het bier in geheel Nederland goed verkrijgbaar moet zijn. Dus de zuster van MO valt af. De Rochefort 8 vind ik eigenlijk wel een hele goede! Dit is een super lekker bier en heeft alle aspecten voor enkele mooie kloonpogingen en valt ook bij veel bierliefhebbers (> 80%) in de smaak!

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #6 Gepost op: 23-04-2007 14:59 u »
Rochefort 8 of misschien een Orval?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-04-2007 15:02 u »
Orval!
Past niet in een klasse (hoewel, misschien Saison) gist is opkweekbaar (en volgens mij ook verkrijgbaar bij White labs). En het is lekker  :hoera:

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #8 Gepost op: 23-04-2007 15:04 u »
Ik stem voor een de Koninck, die is echt overal verkrijgbaar en volgens mij nog niet eens zo makkelijk na te maken.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 23-04-2007 15:10 u »
Past niet in een klasse (hoewel, misschien Saison) gist is opkweekbaar (en volgens mij ook verkrijgbaar bij White labs).

Ik lees wel op je website: Ons streven is grensverleggend bier brouwen, dus brouwen met als doel iets nieuws, en niet zo zeer kopieën van bestaande bieren.
???????????

Hopbier

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 23-04-2007 15:23 u »
Goed om te zien dat iemand mijn website bekijkt  :hoera:.
Het zal je misschien ook opgevallen zijn dat het uit 2 delen bestaat. Ik brouw samen met iemand, en alleen. 'Samen' proberen we van alles uit, met kruiden en andere 'zut'.'
'Alleen' probeer ik meer het brouwproces onder controle te krijgen (en dat valt nog niet mee)  en de variatie te krijgen door hop-, mout- en gistgebruik. Klonen hoeft van mij niet per se, maar ik gebruik wel  kloonrecepten (bijvoorbeeld van Wheeler & Protz) als uitgangspunt. Het lijkt me wel een uitdaging om over een jaar een keer mijn favoriete bier na te maken. Het zal echter geen gewoonte worden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 23-04-2007 15:43 u »
Doel van de vrije klasse is juist om een bier na te brouwen dat niet in de klasses valt.

Niet mijn bier beledigen, zoals beschreven staat op de muifelbrouwerij.nl website wordt de zuster vergist met een Wyeast. Dat zullen niet veel Nederlandse brouwers op 1000 liter schaal durven!

Ik kies voor de Duvel. Die is zo ontzettend moeilijk na te brouwen. Ik heb nog nooit een kloon geproefd die maar enigszins in de buurt kwam.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #12 Gepost op: 23-04-2007 15:44 u »
De Rochfort 8 is een prima keuze. Ik zelf zal niet mee klonen, want ik vind gewoon lekker brouwen leuker. Als ik dan een lekker biertje brouw stuur ik dat wel in. Ik wil niet per se iets namaken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 23-04-2007 15:45 u »
Ik stem voor een de Koninck, die is echt overal verkrijgbaar

Het bier wel, maar de gist? Het schijnt dat ze in sommige Belgische cafés dit bier serveren met een glaasje gist (ergens vlak bij de brouwerij geloof ik). Maar is dit de originele Koninck gist?  :weetniet:

De gist moet wel enigszins verkrijgbaar en of opkweekbaar zijn. Aangezien opkweken bij een de Koninck geen optie is....

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #14 Gepost op: 23-04-2007 16:59 u »
Mijn personlijke top drie van kloonbieren;

- Duvel,   erg lekker bier wat onderscheidend is, en is lastig om goed te klonen.
- Westmalle dubbel,  prachtige dubbel, erg lekker
- Pauwel Kwak, bier met een uitgesproken smaak, de gist zou hetzelfde zijn als de Karmeliet tripel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 23-04-2007 17:03 u »
- Westmalle dubbel,  prachtige dubbel, erg lekker

Die is natuurlijk al geweest... wel even  bij de les blijven.  ;)

Offline BartC

• Vol lid
  • Land: be
  • Zot van Schuppenboer
    • BPC Orde van de zatte Mus
« Reactie #16 Gepost op: 23-04-2007 17:29 u »

Ik kies voor de Duvel. Die is zo ontzettend moeilijk na te brouwen. Ik heb nog nooit een kloon geproefd die maar enigszins in de buurt kwam.

Ik ben het volledig met MO eens. Ik heb ook nog geen enkele goede Duvelkloon geproefd wat niet wil zeggen dat die biertjes niet lekker waren. Duvel klonen lijkt me een echte uitdaging.

grtz :proost2:
Bart

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 23-04-2007 17:37 u »
Koninck gist? Wyeast 3655...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 23-04-2007 17:57 u »

Citaat
Ik stem voor een de Koninck.
Kunnen we net zo goed Spa-rood doen.  :-\

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #19 Gepost op: 23-04-2007 18:14 u »
Kunnen we net zo goed Spa-rood doen.  :-\

Dat win ik!  ;D

Voor de duidelijkheid: Dit zijn de door het labo opgestelde richtlijnen voor de klasse E. (Volgens mij zijn deze nog niet opgenomen in het reglement, zou wel moeten)

Citaat
-Het moet een uniek bier zijn.

-Het bier moet goed verkrijgbaar zijn.

-De originele gist moet (goed) verkrijgbaar zijn, (opkweekbaar uit fles of via een gistleverancier als bijv. Wyeast).

-Het klonen moet een uitdaging vormen voor een grote groep brouwers.

-Het te klonen bier zou bij keuring per definitie geen goede beoordeling moeten kunnen krijgen in een van de klassen A t/m D. 

Ter voorbeeld: de Duvel voldoet aan de voorgaande criteria maar zal bij beoordeling uitstekend scoren, immers het bier voldoet aan de criteria als omschreven bij Klasse C biertype ‘Sterke blonde’.

De keuze voor het klasse E bier ligt bij de organisatie van het desbetreffende kampioenschap, en wordt getoetst door het labo op de vergadering voorafgaand aan het kampioenschap.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #20 Gepost op: 23-04-2007 18:30 u »
Citaat
Het te klonen bier zou bij keuring per definitie geen goede beoordeling moeten kunnen krijgen in een van de klassen A t/m D.
Er worden volgens mij wel erg veel beperkingen opgelegd. 99,9% van alle bieren vallen binnen een klasse. OK, Orval niet maar dan heb je het ook wel gehad. Het kan niet anders of er moeten in de aankomende jaren concessies gedaan worden aan deze regels.

Citaat
De originele gist moet (goed) verkrijgbaar zijn, (opkweekbaar uit fles of via een gistleverancier als bijv. Wyeast).
Er staat OF, dus dat argument tegen Koninck vervalt.

Waarom kiest men niet gewoon voor een moeilijk te brouwen bier? Misschien is Duvel dan geen goede kandidaat, omdat elke ingezonden sterke blonde gespiegeld wordt aan de Duvel. Neem dan bv een Brigand.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #21 Gepost op: 23-04-2007 19:03 u »
Er worden volgens mij wel erg veel beperkingen opgelegd. 99,9% van alle bieren vallen binnen een klasse.

Inderdaad...

Duvel vind ik een mooi kloonbier. Verder zou ik naar de Rochfort 8 ook graag een Chimay Wit of Guinness Export Stout klonen... beide uitstekend verkrijgbaar en erg lekker!

Groet Caspar

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 23-04-2007 19:04 u »
Guinness is inderdaad ook een mooie uitdaging! Het schijnt dat de brouwerij expres nieuw bier mengt met verzuurd bier, doe dat thuis maar eens goed na ;)

Wesley

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 23-04-2007 19:24 u »

Citaat
doe dat thuis maar eens goed na
Appeltje eitje, ik heb lambic in het vat.  ;)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 23-04-2007 19:28 u »
Laten we dan maar iets anders verzinnen. Jij hebt al een voorsprong Hoppie ;)

Wesley

Tags: