De naam Maltbier

Gestart door JeroenCV, 22-03-2007 13:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Hallo,

Ik kreeg van de week een vraag van een collega. Die vroeg zich af waar de naam "maltbier" vandaan komt.

Wie weet het antwoord?

Groet
Jeroen

Walter

Jeroen,

Ik kan me vergissen maar is malt niet een verwijzing naar het feit dat het met gemoute granen is gemaakt? To malt is immers het engels voor mouten.

Groeten,

Walter

JeroenCV

Ik dacht ook die kant op, maar ik kan er geen echte verwijzing van vinden. En als wetenschapper moet ik altijd bewijs hebben. :weetbeter:

RobinB

Oke gebrouwen met mout lijkt me logisch, maar waarom wordt (in NL) dan ook nog vaak met "Malt" een alcoholvrij bier bedoeld?
(amstel Malt, Grolsch special Malt, bavaria Malt enz)  ???

Walter

Marketing, malt verwijst immers naar echt bier. Light daarentegen staat niet echt mannelijk, vandaar de naam 'malt'. Iets dergelijks kan je ook waarnemen bij Coca Cola die hun laatste creatie 'zero' hebben genoemd omdat light niet echt aansloeg bij het mannelijk publiek.

JeroenCV

Mijn inziens verwijst Malt meer naar "met mout gebrouwen" bier i.p.v. alcoholvrij of light. Dus marketing technisch verwijst het naar het verkeerde.

Walter

Jeroen, ik verwees enkel naar het gebruik van het woord 'malt' in Nederlandse light bieren. In de VS wordt het woord 'light' niet geschuwd. Zo heb je Bud light, ...

In het algemeen, buiten enkele Nederlandse brouwers, verwijst 'malt' inderdaad naar de grondstof mout. Niet gek gezien de rommel die ze regelmatig in bier gooien : maizena (Stella), rijst (japanse bieren), maisbier (Corona, Sol), ... Als brouwer wil je dus wel duidelijk maken als jouw bier met "echte mout" is gebrouwen.

Pas op, ik pleur ook regelmatig andere dingen in mijn bier dan gerst hoor, niets op tegen. Alleen kan je het dan geen volmout bier noemen...

JeroenCV

Ok Walt, volmout is duidelijk.

Malt: in Nederland gebruikt voor alcoholvrije/arme bieren. (is dit in Belgie trouwens ook zo??)
Light bier is iets anders dan alcoholvrij bier, en die hebben hier volgens mij niet de naam malt, maar Bright, ice etc.

Dus dan blijft de vraag: waarom heten alcoholvrije/arme bieren malt bieren in Nederland?

Walter

 ;D ;D ;D Light bieren schenken we niet in België, dat is hier nog altijd een halsmisdrijf  ;D ;D ;D

Nee, even serieus, die noemen hier gewoon light, voor alcoholarm en N.A. voor niet alcoholisch.

Maar dat van die 'malt' ipv 'alcoholvrij' is geen grapje hoor. Ik werk op een marketingafdeling en voor de keuze van een naam wordt er vaak gekeken naar wat het beste aanslaat bij de mensen. Dit wordt gedaan op verschillende manieren, via marktstudies of enquêtes en aan de hand daarvan worden dan weer enkele mogelijkheden gekozen.

Waarschijnlijk is er 1 merk als eerste mee begonnen om 'malt' te gebruiken voor alcoholarm(vrij) en toen dit aansloeg zijn anderen er ook op gesprongen. Geef toe, het klinkt toch ongelooflijk veel sexier om te zeggen : doe mij maar een maltbiertje, dan dat je zou zeggen : geef mij maar een alcoholvrij bier.

Hier in België is er vroeger zo het 'Abdijbier' ontstaan. Op een gegeven moment bleek bier met een pater erop beter te verkopen vanwege de verwijzing naar de oude kloosterbrouwerijen. Op een gegeven moment had iedere zichzelf respecterende brouwer (en dat waren er in de eerste helft van de 20ste eeuw heel wat in België) wel een of ander abdijbier in zijn gamma. Dit werd zo erg dat uiteindelijk de naam Abdijbier wettelijk werd vastgelegd en je als brouwer wel degelijk contractueel moest verbonden zijn met een abdij wou je Abdijbier maken. Maar uiteindelijk wordt er geen enkel (of HEEL weining) abdijbier in abdijen gebrouwen.

Het is dus, gewoon een lekker verkopende naam.

Johannes

Vraag het anders aan de marktleiders op dit gebied in Nederland; Bavaria en Amstel naar ik aanneem.

René K

Citaat van: JeroenCV op 22-03-2007  14:33 uMijn inziens verwijst Malt meer naar "met mout gebrouwen" bier i.p.v. alcoholvrij of light. Dus marketing technisch verwijst het naar het verkeerde.

De naam Malt staat dan niet letterlijk voor alcoholvrij bier. Door de marketing is het toch bij de meeste Nederlanders bekend als alcoholvrij bier. Hier is toch duidelijk hele sterke marketing toegepast. (Datgene wat je wilt bereiken bij de consument is duidelijk gelukt).

JeroenCV

Mail naar Amstel is verstuurd....wachten op antwoord.

Walter

In beide gevallen wordt er op hun site gewezen op de volle moutsmaak van het bier. Hiermee willen ze hun blijkbaar onderscheiden van de andere lightbieren die dit niet zouden hebben.

Maar, zoals Johannes zegt, je kan het hen eens vragen...

thibolleke

Citaat van: JeroenCV op 22-03-2007  14:58 uMalt: in Nederland gebruikt voor alcoholvrije/arme bieren. (is dit in België trouwens ook zo??)

Naar mijn weten zetten ze op de commerciele niet alcoholische pilsen bij ons (België) er 'N.A.' op.
Jawel jullie raden het al, N staat voor 'niet' en A staat voor alcoholisch.


Jacques

Citaat van: JeroenCV op 22-03-2007  13:26 uIk kreeg van de week een vraag van een collega. Die vroeg zich af waar de naam "maltbier" vandaan komt.

Al heel veel jaren wordt er in Duitsland Malzbier verkocht. Dit is eigenlijk geen bier. Het is donkere zo goed als volledig onvergiste wort die men verzadigd heeft met koolzuur. Om te kunnen voldoen aan het Reinheitsgebot zal het wel een heel beperkte vergisting hebben ondergaan.

Zie ook deze link.

oranjeboombiertje

Dit malz "bier" waar Jacques het hier over heeft is in Duitsland behoorlijk populair. Het is hier in Nederlands ook te verkrijgen als supermalt. Het lijkt qua smaak wel op bavaria caramel malt. Het heeft volgens mij toch nog wat toegevoegde stoffen en is geen onvergiste wort want het smaak wel anders dan wort. Volgens het etiketje op supermalt zit er water, mout van gerst, suiker, koolzuur, kleurstof(e150c), citroenzuur en zoethout extract in, niet echt bier dis. Dit drankje is best lekker om af en toe eens te drinken (het is wel super zoet).

 :degroeten:
Wesley

Johannes

De berichten over het maken van een giststarter van Malzbier zijn verplaatst

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.