Beluchten

Gestart door papa, 21-01-2002 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

papa

Hallo Biervrienden & vriendinnen

Is er een bepaalde regel omtrent het beluchten?
Hoevaak en hoelang moet je dit doen, tien min per uur en dat 4 maal?? Dit doe ik meestal. En wanneer mag je dit doen en wanneer zeker niet meer?
Is het afhankelijk van het soort bier?

Ja een boel vragen maar over hobbybrouwen kan je een boel vinden op het net,maar dit is niet te vinden.
Alle site's zijn het er over eens dat je moet beluchten, maar niemand verteld hoelang en wanneer.

Frank

Jacques

Hoi Frank,

De duur van het beluchten is afhankelijk van de hoeveelheid de zwaarte van het wort. Verder is het zo dat de zuurstofopname ook nog eens afhankelijk is van de capaciteit van de pomp die je gebruikt en het soort bruissteentje.

Je moet er streven naar 8 tot 10 mg opgelost zuurstof per liter. Als je geen zuurstofmeter hebt is dat zeer lastig te controleren. Daarbij moet je ook nog rekening houden met het feit dat een zware wort minder zuurstof kan opnemen.  De benodigde zuurstof kan niet in één keer worden gegeven met de beperkte middelen die wij meestal gebruiken. Vandaar dat je meerdere keren moet beluchten.

Een vuistregel kan zijn één minuut beluchten per liter wort van 1050 en voor elke stijging van het SG met 10 waarden een halve minuut per liter extra.


Beluchten mag vanaf het koelen van het wort en de eerste uren van de hoofdgisitng. Er is geen bezwaar tegen het beluchten van het wort in aanwezigheid van de gist. Later kan het voor smaakafwijkingen zorgen (door overmatige vorming van diacetyl - een stof met een boterachtige smaak).
Als je na het begin van de hoofdgisting belucht heb je wel een groot vat nodig om al het schuim op te vangen.  :gistsmile:

Jacques

Eduard

Bij het brouwen van het monsterbrouwsel van gisteren (75 l) ben ik helemaal vergeten om het wort te beluchten. Deze is zelfs voorzichtig naar de gistingsvaten overgeheveld. Kan ik vandaag nog even het wort 'opkloppen' om er zuurstof in te krijgen? De gisting is vanochtend vroeg hoorbaar (waterslot) van start gegaan op relatief lage temperatuur (17 °C).

MO

Ik zou pas gaan beluchten als de vergisting stokt. Overigens zie ik dat dit onderwerp is gesloten en alleen moderatoren kunnen reageren.

Johannes

Het slotje is eraf, iedereen kan reageren.

Eduard

Bedankt Johannes en MO. Ik had dat slotje helemaal niet gezien en ik wilde voor een toch redelijk uitgekauwd onderwerp niet nog weer een topic openen. Op deze manier houden we relevante informatie van gelijke snit beter bij elkaar.

Ik kijk het nog even aan met de vergisting. Het is wel Westmalle-gist (Wyeast) die ik met behulp van een giststarter heb vergroot naar 1 liter en vervolgens weer verdeeld heb over de drie gistvaten à 25 liter. Westmalle is toch wel bekend als een lastige? Temperatuur verhogen, is dat dan wellicht verstandig om de gisting onder contrôle te houden+

Johannes

Hoi Eduard,

Als moderator merk je ook niet snel dat er een slotje op zit, ik had het ook niet gezien.

Je gebruikt wel relatief weinig starter t.o.v. de hoeveelheid wort. Beluchten tijdens hoofdgisting kan ongewenste zuren oid opleveren, ik weet het niet precies. Misschien kun je een deel jongbier afhevelen en dat alsnog flink beluchten en weer opnieuw toevoegen.

Johannes


Adrie

1 liter starter voor 75 liter wort is inderdaad veel te weinig, zeker bij deze gist. Volgens mij kun je beter nu beluchten dan later, omdat de zuurstof nu nog snel wordt verbruikt door de gist. Als de gisting is gestopt gebeurt dat veel minder omdat er dan minder suikers aanwezig zijn om de gist weer flink aan het groeien te zetten. Bovendien is er dan meer alcohol aanwezig dat kan oxideren en een appeltjessmaak aan het bier kan geven.

Fijn, hè, die tegenstrijdige adviezen...

Eduard

Hmm, ik zal de boel nog even agiteren zodra ik thuis kom over 5 uren. Hopelijk is dat nog vroeg genoeg.

MO

Ik heb reeds driemaal Westmalle vergist bier opnieuw belucht na stokken vergisting bij 1030. Geen enkele oxidatiesmaak te proeven, ook niet na drie maanden.

Herman

Dat je na 3 maanden geen oxidatie merkt zegt nog niks MO. Overigens ben ik ook voorstander van nu beluchten, agiteren brengt weinig zuurstof in je bier.

Eduard

Het bier gist en schuimt als een gek dus ik heb het beluchten maar nagelaten. Dit bier komt er wel :)

Groeten uit half bewolkt Oslo,  Eduard samenvol

Eduard

Het schuimt me eigenlijk te gek. Het komt aan alle kanten door het waterslot en door de kieren van het deksel gespoten. Wat een schuimvormer die Westmalle-gist! Ik had nooit 6 cm headspace in het gistingsvat moeten aanhouden... Maar ja, 75 liter moest toch ergens in worden bewaard.

Henk oet Paiz

Hoi Eduard,

Ik zou oppassen met het schuimen door het waterslot, deze kan verstopt raken waardoor er druk in het vat opbouwt, waarna het deksel van het vat kan knappen. Dat is mij ook een keer gebeurd en dan is de smeerboel pas echt kompleet. Ik heb toen het waterslot verwijderd en een prop aqariumfilterwatten afgedekt met een vel keukenrol losjes op het gat in het deksel geplakt, waardoor het schuim makkelijker kan ontwijken.

Groeten en succes met onze grote vriend de Westmalle gist :gistsmile:,

Henk  :proost2:

EBC

Westmalle gist. Je was gewaarschuwd: minimaal 33% headspace en dat is vaak niet genoeg. Suiker voeg je toe tijdens de vergisting, niet tijdens het koken. Dan hoef je niet te beluchten bij 1030.

Henk oet Paiz

Citaat van: EBC op 18-05-2005  18:10 uSuiker voeg je toe tijdens de vergisting, niet tijdens het koken. Dan hoef je niet te beluchten bij 1030.

Verklaar je nader?!?

Groeten,

Henk  :proost2:

Hopmans

Ja, inderdaad.

Welke suiker?
Dat is alleen bij niet volmouters.
Bijvoorbeeld een Duvel.

Citeerminimaal 33% headspace

Of een blowoff.


BuBS

Soms lezen jullie slecht, het is al een paar vermeld dat de Westmalle en de Rochefort bij de hoofdgisting veel schuim produceert. En een headspace van 6 cm is vragen om problemen, zeker met een Westmalle gist. Hoe hoger je begin SG ( zeker met groot deel suiker ),hoe heftiger de hoofdgisting zal zijn. Vandaar dat EBC melde om de suiker toe te voegen tijdens de vergisting,zo blijft de gist actief. Dit adviseert WYaest ook met de 3787.
Als je een goede/actieve giststarter gaat gebruiken, dan merk je heel snel dat je vergistingsvaten te klein zijn. Zelf brouw ik 22 liter en gebruik vaten van 37 liter, deze gelukkig net groot genoeg, maar soms heb ik laast van een blow off. ( Westmalle en Rochefort gist ).

Gr Kees

Hopmans

Hoi Kees,

CiteerSoms lezen jullie slecht
Dat zijn serieuze aantijgingen Kees.  >:(

CiteerEn een headspace van 6 cm is vragen om problemen
Maar niet met een blowoffsysteem zoals bovenstaande schets.
Dikke tuinslang op het vat naar een emmer water.

CiteerVandaar dat EBC melde om de suiker toe te voegen tijdens de vergisting
Maar ik wil helemaal geen suiker in mijn bier.  :-[

 :degroeten:


Johannes

Citaat van: Hoppie op 19-05-2005  08:15 uMaar niet met een blowoffsysteem zoals bovenstaande schets.


Hoppie,

Dat is een goed systeem om in uiterste nood infecties en verstopte watersloten (met alle mogelijke gevolgen van dien) te voorkomen. Velen onder ons doen er alles aan om zoveel mogelijk actieve gist te pitchen, dan wil je dat ook graag in je gistvat houden.

Johannes

SiriS

Uit bovenstaande reacties valt op te maken dat er tot nu toe weinig forum leden zijn die een Weizen hebben gebrouwen => 50 liter wort in 100 liter hoofdgistingsvat en nog komt het schuim in grote hoeveelheden door de blowoff, 6 cm head space is echt te weinig.

Groet, SiriS

Hopmans

Hoi,

Tot voor kort wist ik niet eens wat een Weizen was Ha Ha ( Shame on you Hoppie  :neenee:  ).
Dat is dan wel heel erge schuimgist.
Met Westmalle ging het bij mij behoorlijk goed met 6 cm en een blowoff.
Het kwam nog niet eens de slang uit.
Het deksel liet het schuim dood slaan denk ik.

Ik vraag me dan af hoe de Westmalle-brouwerij het doet.
Headspace = ruimte = geld.

 :degroeten:

EBC

Hoe beter je voor je gist zorgt, hoe lekkerder hij zich voelt. Dat merk je bijvoorbeeld aan de benodigde headspace. In (goede) commerciële brouwerijen wordt een headspace van 33% als minimum aangehouden. Dat wij dat als amateurs niet nodig denken te hebben, zegt iets over ons gistmanagement. Goede wort en voldoende gist heeft echt 33% nodig!

Wort is een goede voedingsbodem voor gist, er zit alles wat gist nodig heeft, in de juiste hoeveelheden. Als je suiker in je recept opneemt (een goede brouwer doet dat bij bieren boven de 1070), dan zal de natuurlijke suikerverhouding in het wort worden verstoord. Dat vindt gist niet leuk. De overmaat aan glucose brengt de gist in een verkeerde toestand. Hij heeft dan veel moeite met het verwerken van complexere suikers. Hij raakt uitgeput. Dus...heb je suiker in je recept, voeg dit dan toe tijdens ge hoofdgisting met tussenpozen van ca 12 uur. Doe het niet in je kookketel.

Ik hoop nu weer eea te hebben opgeklaard.

Oja, een blow off is handig om rommel te voorkomen, maar dan alleen als noodventiel, anders verlies je al die mooie gist!

Henk oet Paiz

Citaat van: EBC op 19-05-2005  23:33 uDus...heb je suiker in je recept, voeg dit dan toe tijdens ge hoofdgisting met tussenpozen van ca 12 uur. Doe het niet in je kookketel.

Ik hoop nu weer eea te hebben opgeklaard.

Dat heb je zeker, bedankt voor de uitleg. Maar ik heb nog wel een vraagje. Voeg je de suiker in kristalvorm toe, of moet je het oplossen en koken om het "steriel" te maken en in welke hoeveelheden tegelijk raad jij aan?

Groeten,

Henk  :proost2:

EBC

Henk,

Dat hangt een beetje af van hoeveel suiker en van het begin SG. Als ik bijvoorbeeld een tripel maak, ik brouw 60 liter, dan gebruik ik tussen de 1500 en 2000 gr kandijsuiker. Het eind SG wordt daarmee ongeveer 1078. Ik voeg die suiker in batches van 500 gr toe, om de 12 uur. Suiker eerst opkoken in water, afkoelen en toevoegen. De eerste batch als de gisting flink op gang is, zo na een dag of twee-drie. Met Westmallegist gaat hij dan meestal door tot 1014 in een dag of 6. 60l wort, met daarop bijna 40l gistschuim. Mijn 100l gistingsvat is net groot genoeg.
Na het toevoegen van tweede keer suiker, neem ik wat gist van de laag af en bewaar dat in een steriele fles onder gekookt water. Die gist start ik vlak voor het bottelen weer op en voeg ik toe aan het gelagerde bier. Deze starter moet je goed beluchten! Eigenlijk mag je geen gist hergebruiken van worts zwaarder dan 1065 (toch niet voor een hoofdvergisting), maarja, beter zo hergisten, dan vertrouwen op de gist die nog het jongbier zit...

Als je de suiker niet oplost, dan zinkt ie meteen naar de bodem en verdwijnt tussen de gistlaag...dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als je m oplost inwater, moet je eigenlijk wat gaan rekenen aan je werkelijke begin SG, je 'verdunt' immers ook. Maar dat is best leuk spelen in Excel!




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.