Baetslé Gilbert, De Praktijkbrouwer

Gestart door Ronnie, 22-02-2007 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http://www.bol.com/nl/p/Nederlandse-boeken/de-praktijkbrouwer-cd-rom-druk-1/1001004005446201/index.html&f=TXL&name=bespreek">
De praktijkbrouwer + CD-rom / druk 1
Baetslé, G.</a>
Klik op het plaatje om het boek te bestellen.



Ben al enkele dagen het nieuwe boek van prof. Gilbert Baetslé aan het uitklieven.
Het ruikt nog naar de inkt!

Mijn eerste visie: eindelijk een boek van hem dat niet uitpuilt van wiskunde en termen waar alleen de biochemisten iets aan hebben. Geschreven voor de amateurbrouwer. Veel data in terug te vinden. Boek is vrij volledig, is bondig, leest goed. Hij heeft zich goed in onze plaats gesteld.

Kostprijs: ken ik niet, we hebben het op onze nieuwjaarsreceptie cadeau gekregen (de prof is lid van onze gilde..). Boek is dus clubeigendom. Ik werd als eerste "verplicht" het mee te nemen naar huis.

gegevens:
"De Praktijkbrouwer", academia press, Eekhout 2,  9000 Gent, www.academiapress.be
 
ook in story-scientia boekhandels www.story.be
ISBN 978 90 382 0998 2
D/2007/4804/15
NUR1 946
U946
310 blz

Er zit bij het boek ook een CD-Rom met een xls-sheet voor alcoholberekening (combinatie refractomleter en hydrometer - dat kennen we al van Jacques en A3, de sheet is slechts 15kB, de xls is beveiligd! zal Patrick eens het wachtwoord vragen). Is rekenblad van Patrick Scheirlinck, een brouwingenieur die ons vaak adviseert. (van brij. Huyghe, Melle).
saluutjes mensen.

frankbaeyens

Ronnie, alias Lobosbrouwer,

Fijn, nog eens een Nederlandstalig boek over brouwen! Je zegt "geschreven voor de amateurbrouwer", des te beter! Is het overigens bedoeld voor de beginnende amateurbrouwer, of heeft iemand met enige ervaring/kennis/kunde er ook wat aan?

Overigens:

CiteerKostprijs: ken ik niet, we hebben het op onze nieuwjaarsreceptie cadeau gekregen (de prof is lid van onze gilde..).

€ 50, bij Academia Press

De groeten!
Frank


Pallieter

Dag Frank,

Ik heb het boek verleden week vrijdag gekocht op de voorstelling bij Brouwerij Huyghe en dit is zeker geen boek voor beginners maar wel een aanrader. Het is op de praktijk gericht.
Alle belangrijke onderwerpen komen aan bod (de tabellen van Goldiner en Klemann zijn aanwezig). Recepten vind je zeker niet in dit boek ,maar de gegeven brouwtips vind ik goed. Voor ons Vlamingen is Baetslé de grote autoriteit in verband met brouwen en als professor heeft hij de gave om een onderwerp verstaanbaar uit te leggen.

mvg,
Jan

Caspar

Hoi Ron,

Staan er nog interessante en vernieuwende dingen in over hop en gist of zo? Ik heb al vele boeken en tijdschriften thuis liggen, een nieuwe aankoop moet wel iets toevoegen.

Groet Caspar

Roland

Beste hobbybrouwers,


Even melden dat dit prachtige boek 'De Praktijkbrouwer' vanaf heden verkrijgbaar is bij Brouwland. Art n° 061.013.9
Kostprijs 52 euro.


Vriendelijke groeten,

Roland Vanderlinden
Brouwland

Bieker

Kun je hem beter bij de uitgever direct bestellen, daar kost hij 50 euro.

gelfling

Maar als je toch bij Brouwland bent, hoef je niet te wachten op je bestelling, en geen verzendkosten.

Bieker


Johannes

Ik ben erg benieuwd naar het boek. Grappig dat het de Praktijkbrouwer heet, daar ik juist bij de presentatie van Baetslé de aansluiting bij de praktijk mistte.

Ik verwacht hier wel een toegankelijke versie van andere zeer technische/theoretische boeken die op de markt zijn.

Ik ga dit boek tzt zeker aanschaffen.

Ronnie

Sorry, ben er een dag niet geweest,
Ik zie dat er al op enkele vragen al geantwoord is, IS GEEN BOEK VOOR BEGINNERS!!, maar hopen we dat idereen zover komt dat het boek voor hem bruikbaar wordt!
saluutjes, Ronnie

Ronnie

Citaat van: Caspar op 23-02-2007 &nbsp;11:54 uStaan er nog interessante en vernieuwende dingen in over hop en gist of zo? Ik heb al vele boeken en tijdschriften thuis liggen, een nieuwe aankoop moet wel iets toevoegen. Groet Caspar

Over hop: 10 pagina's: botanisch, chemie, verschil pellets, bellen en extract en de wiskunde ervan, geen bespreking rassen. hij beveelt hobbybrouwers extract aan wegens betrouwbaarheid. Ik ben daar niet mee akkoord, tenzij je geen ervaring hebt. Soms denkt een prof. nogal rechtlijnig, ik herinner me z'n uitspraak dat het niet veel zin heeft hopbloemen het laatste kwartuur te koken om meer aroma over te houden. Ik ken quasi geen enkele amateur die akkoord gaat met die uitspraak. (die uitspraak in dit boek niet meer teruggevonden).

Over gist: 32 pagina's: eerst een flink wetenschappelijk deel, maar wel heel duidelijk voor ons, verder over de opkweek, mankementen, inbrengen, wassen, vloeibare gisten, droge gisten, (cylinderconische) gisttanks, koeling, beluchting, lagering zuurbiergisten.

Heb hem ook betrapt op een zware onjuistheid: op pag. 153 citeert hij Mevr. Van Landschoot in één van haar doctoraatswerken. (zij is ondertussen ook Dr. en Prof).
Prof. Baetslé zegt dat volgens haar studie de droge gisten (van Lesaffre = Fermentis) niet geschikt zouden zijn voor hergisting op fles. Ofwel verstaat de prof geen engels (wat ik betwijfel), ofwel verwart hij dit met een andere studie.

Het kan ook zijn dat hij zich alleen baseert op de FINAL conclusion waarin zij zegt dat de gedroogde gisten altijd wat mineur zijn aan vloeibare brouwersgisten en slurry's...  en dat hij de rest niet gelezen heeft. Sorry hoor, Prof!

Mevr. Van Landschoot geeft in de algemene conclusie wel een postieve indruk over de korrelgisten. Wie ervaring heeft met korrelgist als hergister op fles, weet dat voor zware bieren de T-58 eventueel champagnegist uitstekend werkt. Dat is terug te vinden in die grafieken. Ik kan op basis van mijn ervaring dat bevestigen, want ik ken die studie nog maar één jaar. Het gebruik van T58 deed ik al 5 jaar, champagegist 10 jaar.

In haar studie (die ik liggen heb, of download   http://193.238.150.33/SHARED/Doc_52528.pdf ) beweert zij dat sommige van die korrelgisten zich net uitstekend lenen voor hergisting!

Saluutjes,
Ronnie.

gelfling

Dat het niet voor beginners is, maakt het een stuk interessanter om dit boek aan te schaffen. Helaas zal de afzetmarkt weer beperkter zijn. Bij mijn volgende bezoek aan Brouwland zal ik het zeker eens bekijken. Als het de moeite waard is, neem ik het mee. (waarschijnlijk wel)

frankbaeyens

Avond allen,

Ben intussen ook in het bezit van het boek, en kan bevestigen dat het de moeite loont.

Toch twee "waarschuwingen": om bepaalde passages te kunnen begrijpen, is enige kennis van (bio)chemie toch een absolute noodzaak! En ten tweede, hier en daar is het boek niet zo "vlot" geschreven, in de zin dat soms volstaan wordt met "losse opsommingen" van puntjes, beetje zoals op de slides van een Powerpoint presentatie.

Frank

Oscar

Ik heb het boek in bestelling met korting... :biersmile:

gelfling

Hoe bedoel je met korting? Missen de bladzijden 70-100?

Ronnie

Citaat van: gelfling op 10-03-2007 &nbsp;07:27 uHoe bedoel je met korting? Missen de bladzijden 70-100?

In ieder geval ontbreekt het eerste stuk (en dus belangrijkste) van de tabel van Goldiner & Klemann (pag. 76!). Net dat stuk tussen 0 en 5 Plato° dat we gebruiken na de hoofdgisting.


Hopmans


Ik brouw al 5 jaar, maar van de heren Goldiner en Klemann heb ik nog nooit gehoord.  :-\

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 10-03-2007 &nbsp;10:12 uIk brouw al 5 jaar, maar van de heren Goldiner en Klemann heb ik nog nooit gehoord.
 

Zie je wel dat je te weinig op mijn site kijkt.
http://home.wanadoo.nl/jnaikema/goldinerklemannplatobrix.htm

Hopbier

Hopmans


Deze tabel komt me bekend voor.
Moar die gaste ken ik nie.

 :degroeten:

RoodeLeeuwVenlo

Ik heb dit boek. Ik heb het geprobeerd te lezen. Ik brouw al sinds 1998. Ik heb veel boeken, stukken en artikelen over bier (brouwen) gelezen. Ik heb veel respect voor professor Baetslé.....

Maar ik kan weinig met dit boek. Als je geen parate kennis van scheikunde, chemie en/of biologie hebt, kom je niet ver met dit boek. Niks voor hobbybrouwers en al helemaal niet voor beginners.

Na het voorwoord ben je hoopvol. In de rest van het boek spreekt hij zijn eigen voorwoord tegen.

Ik bewaar het en zal het bij bepaalde problemen als naslagwerk hanteren, maar of het dan bruikbaar is...

Wie het wel wat vind, Succes!
Louis

Johannes

Ik heb ooit een lezing van de beste man bijgewoond, en daar bleek al dat hij met een technische bril op naar het brouwersvak kijkt. Soms wijkt dat sterk af van de in de praktijk aanwezige opvattingen.

hansHalberstadt

Citaat van: Drents Hopbier op 10-03-2007 &nbsp;11:23 uZie je wel dat je te weinig op mijn site kijkt.
http://home.wanadoo.nl/jnaikema/goldinerklemannplatobrix.htm

Hopbier

Op de site van Hopbier staat een tabel waar aangenomen wordt dat Brix=g/100ml. Met die aanname komt Hopbier op een Brixcorrectiefactor (Brix/Plato) die oploopt van 1 tot 1.13 bij oplopend stamwort. Dat is volgens mij niet in overeenstemming met de literatuur (Promash, Boek Baetslé) en de definitie van Brix voor zover ik die heb kunnen vinden. (g/100g) In het Boek van Baetslé staat op blz 70 ev een tabel die het verband tussen Brix, Ri en Ze weergeeft. Als ik dat vergelijk met mijn berekeningen (zie rekendemo te downloaden vanaf www.triple-w.org) dan kom ik tot de conclusie dat de tabel op blz 70 ev gebaseerd is op een sucrose oplossing (bijvoorbeeld Brix=10,ri=1.34783,ze=53.61). Voor metingen aan wort krijg je vrijwel dezelfde getallen, bijvoorbeeld Brix=10, Ri=1.3477. De Goldiner-Klemann tabel op blz 76 ev geeft oa kolommen g/100g en Breking in Ze eenheden. Als ik nu Ze=53.61 neem volgens de tabel op blz 70 dan kom ik op 9.72 g/100g. Dat komt bij mijn berekeningen precies overeen met 9.72 Plato. Brix/Plato=10/9.72=1.028

Conclusie: de kolom g/100g in de tabel op blz 70 geeft Plato graden aan en Brix correctiefactor klopt goed met de literatuur als je voor Brix g/100g aanhoud.

groet,
Hans 

hansHalberstadt


Dit boek heb ik via ons gilde in bruikleen. (Gilde exemplaar)

Mijn oordeel over het boek  van Baetslé Gilbert, De Praktijkbrouwer is:

Er staat  voor de amateur brouwer goede achtergrondinfo in over een aantal belangrijke onderwerpen zoals mouten,schroten, maischen, moutsoorten,kleurbijdrage, water, berekeningen aan bier, koken, koelen, gist, koolzuur, schuim, infecties.

Wat mij opvalt is dat Baetslé veel schrijft uitgaande van de schaal van de professionele brouwer. Veel stof gaat over onderwerpen die voor de amateur niet ingteressant zijn. Een aantal onderwerpen zijn wel interessant denk ik. Je moet wel de essentie daarvan voor de amateur eruit halen en ook in verband brengen met de productieschaal van een amateur. De tabellen en berekeningen komen mij goed van pas om de diverse rekentools die ik heb geschreven te toetsen.
Wat mij betreft een boek wat voor de gevorderde amateur een goed naslagwerk is maar waarvan ca de helft minder interessant is voor een amateur brouwer.

Hans.     

gelfling

Voor mij is het boek erg waardevol. Puur om meer te weten te komen over bepaalde zaken. Toch moet ik bekennen dat ik behoorlijk wat hulp nodig heb van onze chemisch onderlegde vrienden om dit boek goed te lezen. Ik had scheikunde vroeger niet moeten laten vallen......  :leren:

bakkerman

Ik heb het besteld, zal nog wel even duren voordat het hier aankomt.

Ik gebruik in de brouwcursus die ik doe alleen maar Amerikaanse, Engelse of Duitse standaardwerken, ik vind het wel een verademing om ook eens aan een boek in de Nederlandse taal te kunnen refereren. Ik denk dat de docent er minder gelukkig mee is.  :weetbeter:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.