Rodenbach

Gestart door Hoppie, 04-02-2007 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Vandaag heb ik een Rodenbach Grand Cru gebrouwen (of iets wat daar op lijkt).
Het enige verschil is, dat deze 100% wilde gist bevat ipv gist en dan secundair wild uit het eiken.
Na een half jaar ga ik de boel mengen met de tweede component vergist met normale gist.
Dit van vandaag gaat dan voor 20% deel uit maken van een bier van gemengde vergisting.
Dus over een half jaar post ik hier het tweede component.

Hier het eerste gedeelte:

Naam brouwsel: Grand Cru
Biertype: Vlaams Rood
Begin SG: 1060
Eind SG: ?
Kleur (berekend): 34 EBC
Berekende bitterheid: 14 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 10 liter wort/bier

Mout
2,063  gram       82 %      Brewferm Pale Ale            7 EBC     
252    gram       10 %      Tarwemout                3 EBC     
38      gram       1,4 %      Chocolade ontbitterd     800 EBC
164    gram       6,5 %      Cara cristal             120 EBC 
4222  gram       totaal

Water
10 L maischwater
10 L spoelwater

Maischschema
25 min    61 gr C
20 min    72 gr C
01 min    75 gr C

Hop
13 gram    Styrian Goldings    4,5 % alfa  bloemen     kooktijd 60 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 75 min

Gist
Naam gist:   spontane vergisting

Bijzonderheden
Brouwzaalrendement: 80%

Hier nog een fotootje van mijn coole witte open koelschip met mijn lieve dochter die wilde poseren.  :)



 :degroeten:




Caspar

Mooi concept Hop, ik hoop dat de Noord Hollandse gistjes goed hun werk doen  :gistsmile:.

Sjaak

Mooi vat, is dat het 60 liter vat?
Hoelang gaat dit biertje duren?

Gerb

Hop, het valt me op dat je hier veel minder tarwemout in de stort gebruikt dan de lambiek die je eerder gebrouwen hebt (10% t.o.v. 36%). Heb je dit recept ergens vandaan gehaald of komt dit uit eigen koker? Ik dacht eigenlijk dat er in lambieks en geuzes altijd een groot gedeelte ongemout zat, maar ik ben geen expert. En denk je niet dat de 1,4% chocolademout een licht gebrande smaak gaat opleveren? De Styrian Goldings was oud waarschijnlijk?


Pieter.

Citaat van: Gerb op 05-02-2007  12:23 uHop, het valt me op dat je hier veel minder tarwemout in de stort gebruikt dan de lambiek die je eerder gebrouwen hebt (10% t.o.v. 36%). Heb je dit recept ergens vandaan gehaald of komt dit uit eigen koker? Ik dacht eigenlijk dat er in lambieks en geuzes altijd een groot gedeelte ongemout zat, maar ik ben geen expert. En denk je niet dat de 1,4% chocolademout een licht gebrande smaak gaat opleveren? De Styrian Goldings was oud waarschijnlijk?



De regel is 60/70% pilsmout en 30/40% ongemoute tarwe, kennelijk probeerd Hoppie iets anders uit :)

Vrg,
Pieter

Adrie

Citaat van: Gerb op 05-02-2007  12:23 uHop, het valt me op dat je hier veel minder tarwemout in de stort gebruikt dan de lambiek die je eerder gebrouwen hebt (10% t.o.v. 36%). Heb je dit recept ergens vandaan gehaald of komt dit uit eigen koker? Ik dacht eigenlijk dat er in lambieks en geuzes altijd een groot gedeelte ongemout zat, maar ik ben geen expert. En denk je niet dat de 1,4% chocolademout een licht gebrande smaak gaat opleveren? De Styrian Goldings was oud waarschijnlijk?

We hebben het hier niet over een lambiek, maar over een spontaan vergiste Rodenbach-achtige.

Gerb

Ah, kijk dit wist ik niet, zoals ik al meldde ben ik geen expert.

Hopmans

CiteerMooi vat, is dat het 60 liter vat?
Dit is niet het 60 litervat van Oscar, maar het cementkuipachtige vat van Jos.

CiteerHop, het valt me op dat je hier veel minder tarwemout in de stort gebruikt dan ...............
Klopt.
Wat Adrie al zegt klopt. Het is geen lambiek, maar over de stort valt te discusieren.
Volgens "Brewing Classic European Beers at Home" bevat Rodenbach 20% mais, maar ik zelf begin
te twijfelen hierover. Ik denk namelijk dat het net als lambiek tarwe is.
Een stukje misleiding dus. Mais is veel te "zeepig" voor dit bier.
Ook denk ik dat het bier zo blond mogelijk moet smaken tov de kleur.

In dit geval is het inderdaad een opruiming geweest (alhoewel het wort lekkerder was als die van de Lowbach).
Dit spul is over 5-6 maanden net azijn.
De stort maakt dan niet zo gek veel uit, mede gezien het feit dat dit nog maar 20% van het geheel uitmaakt.
Alhoewel ik nog even na moet denken over de andere 80%.
Daar doe ik denk iets minder cara in als de lowbach.

De hop is nieuw, ivm dezelfde reden als bovenstaand.
Ik heb niet te moeilijk gedaan gisteren.  ;D


thibolleke

Citaat van: Hoppie op 05-02-2007  16:49 uDit spul is over 5-6 maanden net azijn.


Moet het een nu een kloon worden of niet? Ik de Rodenbach net op café geproefd en nu zo zuur is hij echt niet. (en als ik hem al niet zo  zuur vind wil dat wel wat zeggen)

Ook twijfel ik aan de chocolade mout, volgens mij zit die er niet in maar wel wat straffe cara.
Citaat van: Hoppie op 05-02-2007  16:49 uOok denk ik dat het bier zo blond mogelijk moet smaken tov de kleur.


Bedoel je hier blond zoals "fris blond" mee? Dat proef ik ook niet.


Groeten thibolleke

Hopmans

Hey thibolleke,

CiteerMoet het een nu een kloon worden of niet? Ik de rodenbach net op café geproefd en nu zo zuur is hij echt niet. (en als ik hem al niet zo  zuur vind wil dat wel wat zeggen)

Dat klopt.
Dit zure goedje wordt versneden met een 4 maal zo grote hoeveelheid niet zuur bier.
Dan is de smaak als het goed is precies goed.  :brouwen:

CiteerOok denk ik dat het bier zo blond mogelijk moet smaken tov de kleur.
misschien een beetje raar omschreven.
Ik bedoel eigenlijk: niet al te karamellig.

 :degroeten:




Hopmans


Nog geen activiteit, maar de typische IJmuidense Brett zit er weer aan te komen.
Het kotsen staat me weer nader dan het lachen.  :-X

 :degroeten:

Oscar

Naast je gistbak spugen dan hoor, niet erin !! :D :D

Hopmans


Hi hi  ;D
Ach, het is maar tijdelijk als het goed is.
Als het goed is zal het scenario net als vorig jaar verlopen.
Eerst nat verbrand leer, noten, varkens, verotte bladeren, elvenbankjes etc.....
Daarna karton.
Vervolgens de verlichting in de vorm van een nieuw schuimdek veroorzaakt door
de Saccharomyces cerevisiae die gelukkig de oude smaken op eet.
Na 4 maanden de velpon, zuurtjes, fruit.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 08-02-2007  16:31 uEerst nat verbrand leer, noten, varkens, verotte bladeren, elvenbankjes etc.....

Je zet Jacques wl aan 't werk hè?  elfenbankje vlgs v. Dale  http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=elfenbank
Dat verotte zie ik maar door de vingers.

Hopbier

Hopmans

Dit geldt ook voor afkortingen.
De afkorting "wl" moet zijn; wel.
Het woord "het" is een geldig lidwoord in plaats van " 't ".
Na het vraagteken komt een nieuwe zin.
Daarom moet deze met een hoofdletter beginnen.
Elfenbankje dus.
Formeel hoort de link ook nog binnen de zin, die dan met een punt behoord te eindigen.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 08-02-2007  17:39 uFormeel hoort de link ook nog binnen de zin, die dan met een punt behoord te eindigen.

 
Au, vriend. Ik neem er maar eentje op je gezondheid.  :proost:

Hopbier

Pieter.

Citaat van: Hoppie op 08-02-2007  16:31 uHi hi  ;D
Ach, het is maar tijdelijk als het goed is.
Als het goed is zal het scenario net als vorig jaar verlopen.
Eerst nat verbrand leer, noten, varkens, verotte bladeren, elvenbankjes etc.....
Daarna karton.
Vervolgens de verlichting in de vorm van een nieuw schuimdek veroorzaakt door
de Saccharomyces cerevisiae die gelukkig de oude smaken op eet.
Na 4 maanden de velpon, zuurtjes, fruit.

 :degroeten:


Vreemd, ik woon op ca 55 km van jou woonplaats en in mijn bier van spontane vergisting heb ik tot nu toe geen van de door jou vermelde geurtjes geroken. Tot dusver rook het naar hoppige wort, beetje muf en nu licht zurig. Zou het recept verschil of de zeelucht bij jou soms invloed hebben?

Vrg,
Pieter

Hopmans


CiteerZou het recept verschil of de zeelucht bij jou soms invloed hebben?

Ik denk het wel Pieter.
Het ziet er toch wel naar uit dat het gistingsproces streek gebonden is.
Bij de echte lambiek komt er na de belangrijkste gisting een brettanomyces gist in (nat paard, stal).
Bij mij krijg ik een soortgelijke geur op het begin.
In Enschede heb je weer een andere vergisting.
Daarom is het mengen ook belangrijk.

 :degroeten:

Oscar

Zelfs in de Zennevallei heb je naar mijn idee onderlinge verschillen: waarom zijn niet alle lambieken even zuur dan? Van de Cantillon weet ik dat ze hun lambiek niet aanzoeten. Als die zurigheid specifiek van de gist komt, en in geheel de Zennevallei zou dezelfde gist rondzwerven, dan zou het zo zijn dat alle andere lambiekbrouwers hun bieren aanzoeten, want de onderlinge smaak (en geur) verschillen zijn best wel groot.


Hopmans

Ik ben bang dat dit bier niet goed gaat komen.
Er is een eerste vergisting geweest met een stinkgist, en nu komt de echte gist niet opdagen.
Er komt nu een rode en groene schimmel op te staan.
Dat is volgens mij niet echt kosher, alhoewel het wel een beetje kersachtig ruikt.  :)
Naar mijn weten zijn deze schimmels niet schadelijk, maar ik geef het brouwsel niet lang meer.

Ik moet dus snel even een peptalk van Oscar krijgen, anders ga ik over op plan B.

Plan B is een starter gemaakt met een coctail van fruit, mout, boomschors, bladeren etc.

 :degroeten:

Caspar

Citaat van: Hoppie op 17-02-2007  17:45 uPlan B is een starter gemaakt met een coctail van fruit, mout, boomschors, bladeren etc.

Meen je dit serieus of niet.  :weetniet: Pas maar op dat je geen vergiftiging oploopt.  ;D. Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt.  :biersmile:.

Hopmans

Hè Caspar,

Op fruit en mout etc komt bijna altijd de Saccharomyces exigus voor met als
varianten de Candida krusei en Candida milleri.
Deze werkt altijd samen met de Enterococcus, Lactococcus, Leuconostoc, en de Lactobacillus.

Saccharomyces paradoxus is het dichtst bijzijnde (wilde) familielid van de Saccharomyces cerevisiae.
Deze komt veelal voor op eikenschors.

Dus ik ben wel redelijk serieus in deze kwestie.  :weetbeter:

 :degroeten:

Sjaak

Nu weten we waarom de geuzen gek waren.....

Oscar

Citaat van: Hoppie op 17-02-2007  17:45 uIk ben bang dat dit bier niet goed gaat komen.
Er is een eerste vergisting geweest met een stinkgist, en nu komt de echte gist niet opdagen.
Er komt nu een rode en groene schimmel op te staan.

Hmm, dat is vreemd, maar zeker een foto waard ! Post die nog even ...

Citaat van: Hoppie op 17-02-2007  17:45 uDat is volgens mij niet echt kosjer, alhoewel het wel een beetje kersachtig ruikt.  :)

Hoewel de kleur niets echt iets is dat je op een bier wilt zien, maar de geur het natuurlijk wel weer interessant, ik zou dit nog even door laten gaan.
Desnoods het wort/jongbier even schudden zodat de bovenste laag zich gaat mengen met de rest van het bier.

Citaat van: Hoppie op 17-02-2007  17:45 uNaar mijn weten zijn deze schimmels niet schadelijk, maar ik geef het brouwsel niet lang meer.
Ik moet dus snel even een peptalk van Oscar krijgen, anders ga ik over op plan B.

Hoppie denk alsvolgt : Als deze "schimmels" niet goed en koosjer voor je bier zijn dan dan is je bier nu al niet meer te redden en is plan B naar mijn idee geen optie tot verbetering, eerder een verslechtering. Boom en bos schimmels maken van dit geheel geen bier, dus ik zou het niet doen.
Als je bier verpest zou zijn dan kun je het net zo goed latenstaan of anders weggooien (lijkt mij ook zonde). Maar zoals je zelf al aangaf zit er al wel een gist in, deze krijg je er niet zomaar uit, dus die komen wel weer op, of gaan op de achtergrond gestaag door.

Als aan de optie gedacht op het geheel in je vaatje te doen, of staat die al vol?

Tsjakka !!

Hopmans

Hey vriens Oscar,

Plan B heeft tevens betrekking op opnieuw brouwen.
Ik denk niet meer dat deze batch te redden is.
Het stinkt nu ook echt naar broodschimmel.
Maar ik laat het nog een week staan.
misschien dat het wort onder de schimmel nog wel goed is.
Op sommige zure bieren (oa Jopen) stond wel vaker groene schimmel.



 :degroeten:




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.