Buis voor hevelfilter

Gestart door Nico v.L., 08-01-2007 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nico v.L.

Hallo,

Ik wil een hevelfilter gaan maken. Ik heb nbog een stuk koperen buis met een diameter van 15 mm. Ik brouw voorlopig kleine hoeveelheden (10 liter) in een pan met een diameter van ± 27 cm. Kan ik deze buis gebruiken of kan ik beter 10 of 12 mm gebruiken?

Nico

Sjaak

Hallo Nico,

Maat maakt niet uit.
Vergeet niet een kraantje eraan te maken zodat je de hevel kan regelen.
Succes met maken.

groet
Sjaak

Lenx

15 mm voldoet goed. Ik geloof dat de mijne 12 mm is. Zorg inderdaad wel voor een systeempje waarmee je de stroomsnelheid kan regelen, voorlopig doe ik dat nog door mijn darm half dicht te knikken.

Nico v.L.

Ik ben aan de slag gegaan met de 15 mm. buis die ik nog had. Hevelfilter is nu klaar. Heb wel het nadeel van 15 mm. ontdekt: een passende slang. Slangen zijn 12 of 16 mm. Dus eigenlijk ben ik nog niet klaar, moet nog iets prutsen om een slang aan te sluiten. Volgende projekt wacht alweer: koelspiraal.

Groetjes,
Nico

René K

Is het mogelijk om een foto van je creatie te plaatsen?

korek

Wat betreft de koeler, probeer eens bij de locale cv-installateur om een platenwisselaar uit bv een Vaillant ketel te krijgen, vaak hebben ze er wel een paar liggen omdat ze bij veel V-ketels vervangen zijn. Ik ben er zo ook aangekomen en het werkt prima als tegenstroomkoeler, zie foto.


EBC

Dan doe je er een verloopstukje op van 15 naar 12...

@korek
Als ik de foto van de koeler zie vraag ik me af of dit echt een platenkoeler is. Niet dat uitmaakt, maar toch.

korek

Ik weet eigenlijk ook niet zeker of het een platenwisselaar is, ik heb hem niet opengemaakt. Volgens de installateur is het een platenwarmtewisselaar uit een Vaillant ketel. Deze zwarte kunststof exemplaren worden vervangen door metalen wisselaars omdat ze op den duur kunnen gaan lekken, echter omdat wij hobbybrouwers zelden of nooit onder druk koelen voldoen ze voor ons heel goed.

René K

En dit is dan zo'n nieuwe platenwisselaar uit een Vaillant ketel. Weten we meteen waar we het over hebben.


korek

In Remeha ketels zit geloof ik ook zoiets.

Nico v.L.





Hier 2 foto's van mijn hevelfilter. Het ding trekt als een tierelier. Kraantje ga ik nodig hebben!
Ben nu met een koperen buis in de weer om een koelspiraal te maken.
Nico

Sjaak

Ziet er goed uit. :hoera:
Met het kraantje kun je hem dan perfect regelen. :brouwen:
veel brouwplezier :degroeten:
Sjaak

Henielma

Ziet er goed uit. Een vergelijkbaar kraantje heb ik ook eens gebruikt. Bij mij kwam het hete wort er aan de zijkant uit. Dus dat is mogelijk een punt van aandacht. Een tijdje heb ik een lijmtang gebruikt om zo'n slang te knijpen en zo de snelheid te regelen. Sinds kort heb ik een kogelkraan aan de hevel gemaakt. Dat werkt prettiger.

Succes met de koelspiraal.

Lenx

Dat ziet er wel heel goed uit Nico! Ik ga ook zo'n kraantje gebruiken.

Wat mij wel opvalt is dat velen een PVC darm gebruiken om te filteren. Ik dacht dat zo'n darm niet warmer dan 60°C mocht krijgen omdat je anders schadelijke stoffen in je bier krijgt (chloor?). Ik riskeer dat in ieder geval niet en gebruik een warmtebestendige darm (jammer genoeg wel 4 keer duurder ook).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.