Nog een nieuwe erbij (Lenx)

Gestart door Lenx, 08-12-2006 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lenx

Hallo,

Graag zou ik me even voorstellen vermits ik in de toekomst wel meer zal posten op het forum. Ikzelf ben 24 jaar en werk als ingenieur in de elektronica industrie. Zoals het een echte Belg betaamt ben ik door bier gefacineerd. Dat begon zo'n goeie 2 jaar geleden en sinds vorige week is het niet meer beperkt tot drinken alleen. Mijn eerste brouwsel heeft het daglicht gezien na heel veel opzoekings-, denk- en beslissingswerk. Momenteel nog in het gistingsvat, maar het smaakt al naar bier!

Mijn installatie bestaat uit het volgende:
- Schijvenmolen om te schroten
- Brouwketel 50 l van Brouwland
- gasbrander met twee ringen van Brouwland
- zelfgemaakt hevelfilter (spiraalvorm)
- zelfgemaakte tegenstroomkoeler van 10 m lang

tot op de fora!

 :proost2:


Jacques

Wellom Lenx.

Je zult zien dat je bieren steeds beter zullen gaan smaken naar mate je meer routine hebt in het brouwen.

Oscar

Lenx,

Welkom hier op het internationale hobbybrouwen forum, waar steeds meer Belgen bijkomen  ;).

Groeten en gezondheid
Oscar


Hopmans


CiteerJe zult zien dat je bieren steeds beter zullen gaan smaken naar mate je meer routine hebt in het brouwen.

En beter gaan schuimen.
2 dagen na bottelen schuimen ze al aan mijn glas vast.  :brouwen:

Citeerwerk als ingenieur in de elektronica industrie.
Wow, wat een kopstukken hier op het forum.  :groots:

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 08-12-2006  20:10 u2 dagen na bottelen schuimen ze al aan mijn glas vast.  :brouwen:

Trek jij dan al na 2 dagen op fles een flesje open?  ??? ??? Dat is wel erg vroeg hoor!

Groeten en gezondheid
Oscar

Lenx

Bedankt allemaal :)

Dat mijn bieren beter gaan smaken en schuimen daar twijfel ik niet aan, want ik denk niet dat mijn eerste brouwsel al hoge toppen zal scheren. Gisteren in het lagervat gestoken, de SG was gedaald van 1072 naar 1024, op zich kon dat al wat beter vind ik. Maar goed, ik heb toch veel geleerd van die eerste keer brouwen en er staan dan ook al heel wat verbeteringen op de agenda.

 samenvol

Jacques

Hoi Lenx,

 :hoera: Dat is de mentaliteit! Probeer inderdaad steeds om verbeteringen aan te brengen.

Je zult misschien merken dat je bieren na een tijdje iets minder zijn geworden. Ga dan terug naar het punt waar je tevreden was over je bier. Ga vanaf dit punt opnieuw verder om te ontdekken wat nu precies er voor gezorgd heeft dat je bier minder is geworden. Het vervelende is namelijk dat je vaak meerdere 'verbeteringen' aanbrengt en dan niet weet of het een echte verbetering was of niet.

Bierbrouwen leer je niet uit een boekje (of van een forum). Bierbrouwen leer je door te brouwen en kritisch te zijn op je bieren.

Hopmans

CiteerTrek jij dan al na 2 dagen op fles een flesje open?  Huh Huh Dat is wel erg vroeg hoor!

Ik wel.
Kneiter vers drink ik mijn bier.
Inderdaad 2 dagen is wel heeel erg vroeg, maar dat was een kunstmatig zuur bier.
Je proeft door de lage pH geen gistsmaakjes, en andere jonge ongein.
Het bier is gewoon goed te drinken.  :biersmile:

 :degroeten:

Edwin

Citaat van: Jacques (jacbier) op 10-12-2006  17:38 uJe zult misschien merken dat je bieren na een tijdje iets minder zijn geworden. Ga dan terug naar het punt waar je tevreden was over je bier. Ga vanaf dit punt opnieuw verder om te ontdekken wat nu precies er voor gezorgd heeft dat je bier minder is geworden.

Dit kan ik alleen maar onderschrijven. Het betekent wel dat je tijdens (en voor en na) het brouwen precies bijhoudt wat je doet. Anders weet je later niet meer precies welke veranderingen je hebt doorgevoerd die wellicht toch geen verbeteringen bleken te zijn.

Edwin

jan G

Hallo Lenx,

Leuk dat je ook bier als hobby hebt in zowel drinken als brouwen :proost2:

bierh[j]acker

Als deze tendens voortschrijdt, dan zal er eens een wet komen dat het thuisbrouwen aan banden gaan leggen. Maar dat droogleggen zal ons er er niet van weerhouden om ons biertje toch te brouwen en anders gaan we ondergronds.
Welkom en ga zo voort, want ook ieder van ons begon een eerste keer.

  Proost en genieten maar.

Menno

Citaat van: bierh[j]acker op 11-12-2006  19:42 u{...}Maar dat droogleggen zal ons er er niet van weerhouden om ons biertje toch te brouwen en anders gaan we ondergronds{...}
Dan wordt Jacques onze eigentijdse Al Capone... ;D

jan G

Komen er dan ook 3 films uit over hobbybrouwen.nl.  :D :D :D


Rudie

En een documentaire op Discovery  :dansen: :dansen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.