Schoonmaken met soda

Gestart door De Bierkoning, 20-11-2006 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Bierkoning

Hallo medebrouwers,

Ik vraag me af of ik met soda mijn apparatuur en flessen kan schoonmaken. Ik weet dat het wel kan, maar ik weet niet of het schadelijk is of dat je het gaat proeven in het bier. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Groetjes uit de Sc(h)one Bierbrouwerij

Leonard :proost:

Hans (Lagos)

Ik gebruik het ook in mijn flessen en fermenteervat, ik spoel goed na met veel water en tot op heden er geen probleem mee gehad.

Hopmans

Ik maak mijn flessen ook schoon met soda.
Daarna inderdaad goed naspoelen met heet water.
Ik proef niets in mijn bier.
Soda is juist lekker smaakloos, niet giftig en niet schadelijk voor het milieu.

 :degroeten:


thibolleke

Als je apparatuur niet uit koperonderdelen bestaat,kan het best.

Johannes

Citaat van: Hoppie op 20-11-2006  22:12 uniet giftig

Niet giftig? Siris zou zeggen 'elke stof is giftig alleen de concentratie is bepalend!' maar dan met meer uitroeptekens en de letters een maatje groter.

Als ik me goed herinner staat op een zak huishoudsoda zeer nadrukkelijk dat je het goed na moet spoelen met (heet?) water.

Hopmans


Relatief niet giftig dan.  ;D

Sorry SiriS  :engel:

 :degroeten:


De Bierkoning

Wat kan er met mijn koperen onderdelen gebeuren als ik soda gebruik.

Leonard

Jacques

Soda is een slechte schoonmaker. Als je je flessen echt schoon wilt hebben zul je toch een agressiever goedje moeten gebruiken als bleekchloor, Chemipro causic of natriumloog.

En ja, soms heb je geluk en waren de flessen niet echt vies en volstaat soda, maar er op vertrouwen zou ik er zeker niet doen.

stoker

Citaat van: De Bierkoning op 20-11-2006  22:52 uWat kan er met mijn koperen onderdelen gebeuren als ik soda gebruik.

Leonard
Volgens mij is koper inert genoeg en zal er niets gebeuren met zo'n zwakke chemicalie.

Hopmans


CiteerSoda is een slechte schoonmaker.

Ach, welnee.
Hoe kom je daar nu weer bij.
Ik heb een krat in hoog zomer in de tuin laten staan.
Je wil niet weten wat er in de flesjes zat.
Een nacht in de soda laten staan, volgende dag borstel er doorheen.
Spoelen.
Weer brandschoon.

 :degroeten:

Jacques

Als je heftig gaat borstelen kun je ook volstaan met gewoon afwasmiddel.

Hopmans

Glaswerk waar bier in zit met afwasmiddel?
Iets zegt me dat dat niet goed is.
Slaat je bier daar niet dood van?
Of is dat alleen van toepassing op het uiteindelijke glas?

 :degroeten:

Jacques

Ik had het over het reinigend effect.

Walter

Citaat van: Jacques (jacbier) op 20-11-2006  23:02 uSoda is een slechte schoonmaker. Als je je flessen echt schoon wilt hebben zul je toch een agressiever goedje moeten gebruiken als bleekchloor, Chemipro causic of natriumloog.

En ja, soms heb je geluk en waren de flessen niet echt vies en volstaat soda, maar er op vertrouwen zou ik er zeker niet doen.

Mijns inziens ben je met soda aan het verkeerde adres wat betreft 'steriliseren'.

Wat wel kan is het volgende : eerst reinigen met detergent, daarna met een bleekwateroplossing en daarna met soda en heet water om te ontgeuren. Tenslotte nog eens goed een aantal keer naspoelen, eventueel met wat sulfiet in het water en dan zou je toch al redelijk steriel moeten aan het werken zijn.

Ik weet het, het is wat overkill, maar alles is zeker proper. Probeer qua detergent zeker te letten dat er geen parfums aan toegevoegd zijn en hetzelfde ook voor het bleekwater. Qua oplossing zit je hier safe met een 5 à 10 % oplossing in gewoon water. Goed naspoelen is natuurlijk quintessentieel.

Ik heb tot nu toe zo altijd mijn dame jeannes schoongemaakt voor het wijnmaken (en ook laatst voor mijn eerste biertje) en heb tot nu toe geen enkele infectie gehad.

MO

Leonard,
het gebruik van de zoekfunctie had je onder andere dit onderwerp opgeleverd.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,250.60.html

Er staan nog meer onderwerpen over schoonmaken en steriliseren op dit forum:

DESINFECTEREN/SCHOONMAKEN

Gebruik van de magnetron
zeer uitgebreid onderwerp
Chemipro oxi
ontsmetten met stoom
uitgebreid (wat ouder) onderwerp
nog een uitgebreide discussie
desinfecteren beluchtingsset
steriliseren van een beluchtingssysteem
ontsmetten met jodium

Ik sluit hierbij dit onderwerp.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.