Problemen (?) met Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Gestart door JWVG, 27-07-2002 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha allemaal,

ik ben een starter aan het maken van Wyeast Belgian Abbey II (de Rochefort gist) voor mijn bessenwit van morgen. Maar ik rook meteen na het openen van de smackpack een klein beetje zurige lucht. Ook in de starter, die het prima doet en over het algemeen goed ruikt, is er die zurige lucht op de achtergrond. De starter smaakt goed, al is het niet helemaal goed te beoordelen omdat ik geen hop heb gebruikt (smaakt een beetje ciderachtig nu). Als het een infectie is, moet het al in de Wyeast gezeten hebben aangezien de geur er meteen was. De smackpack was vrij jong en startte snel. Ik twijfel of ik deze starter moet gebruiken morgen of toch maar over moet stappen op een gedroogde Safale gist voor de zekerheid. Weet iemand of zo'n soort geur normaal is voor deze gist? Het is de eerste keer dat ik hem/haar/het gebruik.

Groetjes, Jan Willem.

Herman

Hoi JW,

Geen ervaring met deze Wyeats, maar de Rochefort gist heb ik wel vaker opgekweekt. Deze smaakte niet zuur. Een klein beetje zuur hoeft overigens niet erg te zijn, maar ja daar heb je nie zo veel aan....

Kun je hem niet op wat met hop gekookte moutextract uitproberen? Dan kan je op korte termijn beoordelen of er een infectie is (gaat helaas niet op voor alle soorten infectie, sommigen ontwikkelen zich pas op een later tijdstip).

Herman

papa

Hoi JW

Deze gist heb ik wel eens gebruikt en volgens mij rook en smaakte deze wat zoeterig.
Zeker niet zuur.
Misschien heb je inderdaad te maken met een slechte gist.
Wat is de oplossing:
Geen idee ; gokken dat het goed gaat en een wereld biertje brouwen of het slechtste biertje uit je brouwcarriere
Of
Gewoon weg doen en in dit geval maar wat gedroogde gist gebruiken.

Succes

Frank

JWVG

Ha Frank, Herman,

moeilijk, moeilijk, maar ik denk toch maar dat ik het ga proberen. Ik heb inderdaad een gehopte starter gemaakt, en die ruikt eigenlijk best lekker. Ik zal echter vanmiddag, voor het toevoegen nog een keer proeven en dan pas besluiten. Nader bericht volgt!

Jan Willem.

JWVG

Inmiddels dus bier gebrouwen dat staat te gisten met deze gist (zie 'Bessenwit'), en ik heb voorzichtig geconcludeerd dat de geuren die ik niet zo goed thuis kon brengen weleens hogere alcoholen konden zijn. Daar staat deze gist bekend om, en de smaaksensatie van het bier (een licht 'branderig' gevoel achterop de tong) lijkt dit te bevestigen. Overigens ga ik ervan uit dat die hogere alcoholen grotendeels zullen worden omgezet tegen het einde van de conditionering. Volgens het boek van Korzonas (goed boek trouwens!) worden dezen grotendeels omgezet in 'fruitige' esters. Laat dat nou mooi uitkomen bij mijn fruitbier  :nut: .

Jan Willem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.