Aanzuren maischwater

Gestart door NHY, 21-10-2006 10:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NHY

Beste allemaal,

Wie zuurt zijn maischwater aan voor het storten en wie na het storten? Zelf gebruiken wij meestal 10% zoutzuur na het storten heeft iemand ervaring met voor het storten?

Grt,
Leo  :bijdrage_forum:

Jacques

Voor het storten heeft zo weinig zin. De hoeveelheid zuur die je moet toevoegen is namelijk sterk afhankelijk van het brouwsel dat je maakt. Bij brouwsels met uitsluitend lichtgekleurde moutsoorten moet je meer zuur toevoegen dan bij een beslag met relatief veel donkere mouten.
Ook de samenstelling van het brouwwater is van groot belang. Sommigen hoeven nagenoeg nooit aan te zuren en anderen bij elk brouwsel.
Even de pH meten en dan zuur toevoegen. Vervolgens nomaals meten. Zelf houd ik 5,3 tot 5,4 aan.

Rik

Okay, maar het spoelwater moet toch ook (indien nodig) aangezuurd worden?
Of is dit een domme vraag?

Eric

Henk oet Paiz

Nee, dit is geen domme vraag. Ik zuur mijn maischwater nagenoeg nooit aan, maar mijn spoelwater altijd. Als je het water verwarmt naar ongeveer 80°C dat wordt de pH hoger, vaak loopt die wel op naar ongeveer 8. Ik voeg op 20 liter spoelwater zo'n 5 à 6 ml melkzuur toe.

Groeten,

Henk  :proost2:

Harold

Bij welke temperatuur meten jullie de pH? Bij afkoelen naar kamertemperatuur of bij maischtemperatuur? Welke invloed heeft aanzuren op het brouwzaalrendement (kwantitatief)?

Wat moet je aanzuren: maischwater of spoelwater? Spoelwater aanzuren lijkt me vreemd: zo gauw het in contact komt met bostel lijkt me als gevolg van uitloging de concentratie van diverse stoffen dusdanig te wijzigen dat ook de pH alsnog sterk wijzigt. Spoelwater zelf heeft nagenoeg geen bufferende werking; zo gauw er iets in oplost wijzigt de pH denk ik. Maischwater aanzuren lijkt me zinvoller:in de maisch zijn enzymen actief en de werking van enzymen is pH-afhankelijk.

Harold

MO

nogmaals:

Maischwater aanzuren voor een betere enzymwerking
(hard) Spoelwater aanzuren onder de 6 om uitloging van kafjes te voorkomen

pH meten met een apparaat dat corrigeert voor temperatuur of zoals het hoort bij 20 grC (of bij de temperatuur waar je hem geijkt hebt).

Jack

Van Brouwland had ik begrepen dat de levensduur van de pH meter drastisch verkort wordt als je bij hoge temperatuur meet. Liefst meten onder 40°C.

Groeten  Jack

Oscar

In het geval van aanzuren: hoe kom je aan een geschikt zuur? Zoutzuur, fosforzuur of iets dergelijks? Weet iemand waar je die zou kunnen kopen? Ik wil hier eens mee gaan spelen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Dag Allemaal,

Ik heb mijn maischwater nog nooit aangezuurd omdat ik een beetje afschrik van chemicalien als fosforzuur en zoutzuur. De chemici onder ons zullen mij wel weer voor gek verklaren, omdat deze stofjes ook voorkomen in de natuur... maar zijn er ook "natuurlijke" producten om je beslag mee aan te zuren die geen (bij)smaak afgeven

Azijn of citroenzuur of zo? 

Jacques

Wat dacht je van melkzuur?

Caspar

Heb je hier goede ervaring mee?

De-Geert

CiteerDe chemici onder ons zullen mij wel weer voor gek verklaren
Inderdaad! Veel mensen hebben er tegenwoordig nogal last van dat ze denken dat "natuurlijk" een soort kwaliteitsaanduiding is. En da is nie!  :lessmile:
Het mooie van sterke zuren (zoals HCl (oftwel zoutzuur)) is dat je maar heeeel weinig nodig hebt om de pH flink te verlagen (dat is dan ook meteen het nadeel, je hebt snel te veel, wat dan weer op te lossen valt door het eerst te verdunnen) waardoor je geen "bijsmaakjes" krijgt. Het nadeel van zwakke zuren is dus dat je meer nodig hebt om de pH te verlagen en dus meer van zo'n stofje oplost in je bier. 

JeroenCV

Citaat van: Oscar op 24-10-2006  11:56 uIn het geval van aanzuren: hoe kom je aan een geschikt zuur? Zoutzuur, fosforzuur of iets dergelijks? Weet iemand waar je die zou kunnen kopen? Ik wil hier eens mee gaan spelen.

Deze zuren kan je gewoon, in verdunde vorm kopen bij de bouwmarkten. Ze staan meestal bij de schilderspullen.

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 24-10-2006  15:02 uDeze zuren kan je gewoon, in verdunde vorm kopen bij de bouwmarkten. Ze staan meestal bij de schilderspullen.

 :dansen: Thanks voor de tip....die zocht ik....ik kijk ff of ik wat kan vinden....  :duimop:

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Citaat van: JeroenCV op 24-10-2006  15:02 uDeze zuren kan je gewoon, in verdunde vorm kopen bij de bouwmarkten. Ze staan meestal bij de schilderspullen.

Dat moet je echter niet doen, want dat is de zgn. 'technische' kwaliteit. De norm voor verontreinigingen daarvoor is niet dezelfde als voor zuren voor de voedingsindustrie. Voor zuiver zuur moet je bij de apotheek zijn.

JeroenCV

Hoeft niet...ik heb daar best een zuivere HCl vandaan. Voor iets totaal anders dan brouwen maar toch.

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 24-10-2006  16:24 uik heb daar best een zuivere HCl vandaan.

± 36% ? of iets minder geconcentreerd..?

Ik vraag bij beide wel even...kijken wie wat heeft..en in welke prijs..en welke concentratie

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Jongens, melkzuur kan je gewoon bestellen bij van der kooy of Brouwland hoor.
Gewoon zoutzuur bij de bouwmarkt heb ik ook gebruikt. Niet lekker.
Melkzuur is een bier-eigen zuur waar niets mis mee is.
Het is niet zo sterk als zoutzuur, maar een paar druppeltjes is voldoende.

 :degroeten:


Edgar

Citaat van: JeroenCV op 24-10-2006  16:24 uHoeft niet...ik heb daar best een zuivere HCl vandaan.

Stond dat op het etiket misschien, "Best Zuiver Zoutzuur"? Gooi in je bier wat jullie willen hoor, maar ik gooi geen bouwzuur in mijn bier en drink geen bier met bouwzuur.

Met Hoppie eens dat zoutzuur niet lekker schijnt te zijn, dat heb ik vaker gehoord. Citroenzuur en azijnzuur (ergens hierboven genoemd) hebben een te duidelijke smaak en zijn zwakke zuren, wat het aanzuren tot een veel te ingewikkelde aangelegenheid maakt. Fosforzuur is volgens vele bronnen de beste optie voor aanzuren (en dat gebruik ik dan ook al jaren behalve voor witbier).

Melkzuur heeft volgens mij ook een herkenbare smaak, die goed past in witbier maar die je niet in elk bier wilt hebben. Het feit dat het bier-eigen is, wil niet zeggen dat je het kunt toevoegen zonder het te proeven.

Citaat van: Hoppie op 24-10-2006  16:52 ueen paar druppeltjes is voldoende.

Dat weet je niet, dat hangt enorm af van gebruikte mouten en het brouwwater. Meten is weten.

Hopmans


CiteerMeten is weten.
Uiteraard.
Alhoewel ik het tegenwoordig goed kan proeven.
Voor de zekerheid meet ik het nog, maar het hoeft bijna niet meer.  :brouwen:

Het beste is om ook het spoelwater aan te zuren spoelwater.
Dat is één van de beste verbeteringen die ik heb toegepast op mijn bieren.
Heerlijk zacht bier geeft dat.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 24-10-2006  17:43 uHet beste is om ook het spoelwater aan te zuren spoelwater.

Precies. Als je aanzuurt (en je bent een ouderwetse spoelende brouwer zoals ik), doe dan in elk geval het spoelwater en niet enkel de maisch. Die omzetting krijg je toch wel als je braaf de jodiumtest gebruikt. Maischwáter is, zoals door Jacques al duidelijk gemaakt, niet zinnig.

Hans (Lagos)

Citaat van: Edgar op 24-10-2006  17:20 uFosforzuur is volgens vele bronnen de beste optie voor aanzuren (en dat gebruik ik dan ook al jaren behalve voor witbier).

Melkzuur heeft volgens mij ook een herkenbare smaak, die goed past in witbier maar die je niet in elk bier wilt hebben. Het feit dat het bier-eigen is, wil niet zeggen dat je het kunt toevoegen zonder het te proeven.


Eerst gebruikte ik altijd melkzuur maar voor mijn weissbier heb ik voor het eerst fosforzuur gebruikt, weissbier is taalkundig geen witbier  maar toch ook een graanbier, had ik dat dus beter niet kunnen doen? Ik had begrepen dat fosforzuur nog wat nuttige stoffen voor de vergisting toevoegt. (in 3 dagen van 1045 naar 1016 was inderdaad niet slecht).

Gr. Hans

SiriS

Citaat van: Caspar op 24-10-2006  12:09 uDag Allemaal,

Ik heb mijn maischwater nog nooit aangezuurd omdat ik een beetje afschrik van chemicalien als fosforzuur en zoutzuur. De chemici onder ons zullen mij wel weer voor gek verklaren, omdat deze stofjes ook voorkomen in de natuur... maar zijn er ook "natuurlijke" producten om je beslag mee aan te zuren die geen (bij)smaak afgeven

Azijn of citroenzuur of zo? 

Wat betreft de chemicaliën lijkt het me paniek om nix: Coca Cola pH=2,62 d.m.v. fosforzuur !! Citroenzuur niet gebruiken om pH te corrigeren want dit kan al bij lage concentraties schadelijk zijn voor de gist.

Groet, SiriS

Caspar

Citaat van: SiriS op 24-10-2006  19:06 uWat betreft de chemicaliën lijkt het me paniek om nix: Coca Cola pH=2,62 d.m.v. fosforzuur !! Citroenzuur niet gebruiken om pH te corrigeren want dit kan al bij lage concentraties schadelijk zijn voor de gist.

Groet, SiriS

Kijk op dit soort antwoorden zat ik te wachten. Moet een beetje gerust gesteld worden  :-[

Edwin

Maar waar halen jullie je forsorzuur dan vandaan?

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.