Brouwen op 2800 meter hoogte

Gestart door Ted_in_Bolivia, 20-09-2002 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ted_in_Bolivia

Ik ben een beginnend brouwer en woon in Sucre, Bolivia in het Andes gebergte op een hoogte van ongeveer 2800 meter.

Mijn vraag is wat veranderd er op deze hoogte bij het koken?
Water kookt hier dus bij 88 graden in plaats van 100. Als ik dus wort ga koken gebeurt dit bij een lagere temperatuur, waardoor mijnsinzien de chemische reakties (maillard e.d.) langzamer zullen verlopen. Een snelkookpan om de druk (en dus de temperatuur) te verhogen is geen optie, want dan kunnen de vluchtige componenten niet verdampen.

De enige mogelijkheid die ik zie is dus langer koken, maar hoeveel langer? En moet ik met meer water beginnen omdat er waarschijnlijk meer gaat verdampen?
:biersmile:

Jacques

Hallo Ted,

Allereerst welkom op dit Nederlandstalig forum. Leuk dat dit forum weer wat internationaler wordt. Tjonge, hoe ben je in Bolivia terecht gekomen? Kun je daar aan de vereiste grondstoffen komen?

Op jouw vraag kan ik zo een twee drie geen antwoord geven. Het lijkt mij het handigste als je zelf wat experimenteert. Maak een brouwsel of een moutextracoplossing en verdeelt dit in drie gelijke gedeelten. Voeg precies dezelfde hoeveelheid hop toe en varieer met de kooktijd. Bijvoorbeeld 60, 90 en 120 minuten. Koel snel de drie partijen wort en voeg kort achter elkaar eenzelfde hoeveelheid gist toe. Laat het wort het liefst vergisten in gelijksoortige vaten bij dezelfde temperatuur. Met andere woorden alleen de kooktijd van het wort mag verschillend zijn. Proef het bier in verschillende fases en bottel het.

Het is even wat werk maar je leert er veel van. Het mooiste zou zijn als het experiment herhaalt met een ander biertype en gist.

Ik zou het heel erg op prijs stellen als je na het uitvoeren van het experiment de resultaten hier met ons deelt.

 :degroeten: Jacques

Herman

Hoi Ted,

Even zoeken met google op "brewing on altitude" leverde o.a. deze nuttige link op: http://www.newmexicobrewing.org/dukes/brewing/index.php3

Suk6,
Herman

Ted_in_Bolivia

Bedankt voor de snelle reakties. Ik ben nu nog bezig alle grondstoffen en apparatuur te verzamelen.  Dat gaat denk ik wel lukken, ik heb al contacten gelegd met lokale brouwerijen hier in Bolivia, die me waarschijnlijk wel aan de grondstoffen kunnen helpen.

Als de eerste brouwsels klaar zijn zal ik jullie op de hoogte brengen.

Eduard

Hallo Ted

Het is al een tijdje geleden, maar aangezien je nog regelmatig op het forum leest, ben ik wel benieuwd naar hoe het staat met het brouwen daar in de bergen van Bolivia.

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard  samenvol

Eduard

Terugvindpost. Ted in Bolivia, kun je hier nog iets toevoegen?

Ted_in_Bolivia

Ik ben een tijd niet op het forum geweest, maar inderdaad ben ik nog steeds actief op het bierbrouwgebied. Na 2 jaar experimenteren begin ik het hier aardig onder de knie te krijgen. Het koken doe ik maximaal voor 1 uur en niet langer. Alles verdampt hier wat makkelijker dus is er geen reden om lang te koken. Ik hen laatst mijn capaciteit wat opgevoerd door mijn 30 liter emaile kookpan te vervangen door een RVS inmaisch/kookpan van 200 liter. Ik kan nu max. 50-60 liter bier brouwen per brouwsel (dat was 18 liter). Mijn bottleneck is nu mijn klaringskuip, dus die staat nu op het programma om vervangen te worden. Het voordeel hier is dat je alles kan laten maken voor een schappelijk prijsje. (het duurste zijn de materiaalkosten, de arbeidskosten zijn bijna niets).
Mijn mout kan ik hier kopen van de plaatselijke brouwerij.  Ze hebben hier pilsmout en een donkere kleurmout. Grote glazen vergistingsvaten van 50 - 60 liter heb ik hier toevallig op de kop kunnen tikken. En alle kleine dingen die ik nodig heb bestel ik bij Brouwland.com

Groeten uit een altijd zonnig Sucre, Ted

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.