Hopbloemen versus hopkorrels

Gestart door dave, 13-10-2002 16:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dave

Ik heb per ongeluk hopbloemen  :-[  besteld in plaats van hopkorrels. Ik heb echter altijd met korrels gebrouwen. Is er een wezenlijk verschil bij het gebruik van bloemen?  :shelp:

BrewBiker

Hoi Dave,

voor zover ik weet is het enige verschil tussen het gebruik van hopbloemen en pellets, dat je bij gebruik van pellets 90 % nodig hebt van de hoeveelheid die je bij hopbloemen gebruikt.
Je moet dus de hoeveelheid pellets vermenigvuldigen met 1.11 om de juiste hoeveelheid hopbloemen te krijgen.

Overigens zijn normaliter de hoeveelheden die in recepten worden genoemd altijd in hopbloemen, tenzij anders vermeld is natuurlijk !


Groetjes,

Peter  :degroeten:

Jacques

Hoi Dave,

Het is misschien wel aardig om te weten dat ze bij Westmalle uitsluitend hopbloemen gebruiken. Toen ik een paar jaar geleden op bezoek was vroeg ik de brouwmeester waarom dat zo was, omdat bijna elke brouwerij met hoppellets of andere hoppreparaten werkt. Hij antwoordde me dat hij de indruk had dat het aroma van hopbloemen het beste was en dat naar zijn idee door het bewerken van de hop fijne aromastoffen verloren gaan.

Voor de keuze hopbloemen of hoppellets is ook het filtermateriaal dat je gebruikt voor het verwijderen van de hete trub van belang. Bij hopbloemen kun je een grover filter gebruiken dan bij de pellets (= fijngemalen hop).

 :degroeten: Jacques

Herman

CiteerVoor de keuze hopbloemen of hoppellets is ook het filtermateriaal dat je gebruikt voor het verwijderen van de hete trub van belang. Bij hopbloemen kun je een grover filter gebruiken dan bij de pellets (= fijngemalen hop).
Precies de reden waarom ik hopbloemen gebruik, wat is nu mooier dan hopbloemen die de eiwitten en zo tegenhouden?

Herman

JWVG

Ik gebruik eigenlijk helemaal geen filter. Ik koel het wort in de ketel (dat doen geloof ik ook niet veel mensen hier) in een minuut of 15, doe dan een whirlpool (draaikolk?), laat het zaakje dan bezinken, en hevel vanaf de rand. Ik gebruik overigens wel zo'n syphon starter die ze bij Brouwland gebruiken, wat er op neer komt dat ik hevel vanaf zo'n cm boven de bodem, en dat de vloeistof van boven wordt aangetrokken. Aan het einde kantel ik de ketel nog een beetje, en ik kan perfect stoppen wanneer er troep dreigt te worden opgezogen. Ik vermoed dat ik zodoende iets meer wort verspil dan op jullie manier (zo'n 2.5 liter op 22 liter), maar ik vind het prettig werken en ik hoef dan geen hete wort te hevelen.

Ik gebruik bijna altijd hopkorrels - bij mijn manier verspil ik sneller meer wort met bloemen dan met korrels vanwege de hoeveelheid vocht die in de bloemen wordt geabsorbeerd.

 :degroeten: Jan Willem.

fritz

Ik doe het op krak dezelfde wijze als JW (gebruik ook de sifon), behalve dat ook ik voorkeur geef aan bloemen.  Er blijft een heleboel trub achterplakken.

Groetjes,

Fritz

Adrie

Ook ik werk op dezelfde manier als Jan Willem. Ik gebruik ook hopkorrels, voornamelijk omdat deze langer houdbaar en compacter zijn dan hopbloemen en omdat mijn leverancier geen hopbloemen heeft. In het verleden heb ik wel hopbloemen gebruikt. Over het verloren gaan van fijne hoparoma's heb ik nooit iets gemerkt. Naar mijn idee gaan fijne hoparoma's sneller verloren in bloemen die je wat langer bewaart dan in hoppellets.

Groeten,

A3

Herman

CiteerNaar mijn idee gaan fijne hoparoma's sneller verloren in bloemen die je wat langer bewaart dan in hoppellets.

Hoi A3,
Denk ik ook. Verder weet ik niet of bloemen een fijner aroma hebben dan pellets. Het argument dat Jacques aangaf vind ik wel zinnig klinken.

Eenvoudige filtratie is voor mij wel het argument voor hopbloemen. Hoe doen jullie het met dry-hoppen, korrels of bloemen? In een zakje of los, verzwaard of niet? (wil ik binnenkort weer eens doen, in experimentvorm)

Herman

JWVG

H Herman,

ik weet ook niet precies wat het fijnste aroma zou hebben, ik weet echter wel dat de meningen over dit onderwerp heel erg verschillen. De brouwer van La Chouffe zweert b.v. weer bij pellets vanwege aroma-overwegingen (maar ja, volgens A3 kan die niet brouwen  ;) ). Misschien moet ik er ooit nog eens mee gaan experimenteren.

Met dry-hoppen leg je trouwens wel meteen de vinger op de zere plek. Dat is zo ongeveer het enige geval waar ik wel hopbloemen zou gebruiken, en volgens mij zijn veel dry-hoppers dat met me eens, omdat pellets daarbij veel troep kunnen geven. Zelf gebruik ik een zakje, met een knikker er in. Heb het overigens nog niet vaak gedaan, omdat het volgens mij vooral gebruikelijk is bij Amerikaanse/Engelse stijlen (en 'freak-beers' zoals Orval).

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

CiteerZelf gebruik ik een zakje, met een knikker er in. Heb het overigens nog niet vaak gedaan, omdat het volgens mij vooral gebruikelijk is bij Amerikaanse/Engelse stijlen (en 'freak-beers' zoals Orval).
Hee JW,

Yep, een knikker wou ik ook gebruiken. Ik wil overigens Poperings Hommelbier proberen te imiteren, die worden volgens A3 ook gedrooghopt. MAar misschien trek ik ook wel een thee.

Herman


Adrie


CiteerDe brouwer van La Chouffe zweert b.v. weer bij pellets vanwege aroma-overwegingen (maar ja, volgens A3 kan die niet brouwen  ;) ).

Zo komen misverstanden nou de wereld in.  :echtboos: Ik heb niet beweerd dat de brouwers van Chouffe niet kunnen brouwen, maar dat ik een brouwer dit heb horen beweren omdat die vond dat zij hun smaken maskeren met een overmaat aan koriander.

Herman, heb je een recept voor het Hommelbier? Dit is een van mijn favorieten, dus die wil ik dan ook eens nabrouwen. Zij doen dry-hoppen door "thee" te zetten.

Groeten,

A3

JWVG

heheh. Ja, dat wist ik nog wel, A3  ;D . Even kijken op je nog oplette.

Dat hommelbier recept lijkt mij ook wel interessant. Ze hebben het hier in de Vlaamsche Reus standaard op tap, prima 'binnenkomer' voor een avond sessie. Maar laten we het eens doen zoals het hoort, dus op een nieuwe thread.

Jw.

dave

Heerlijk zoveel reacties op één dag!  :)
Mijn vergissing is dus blijkbaar niet zo erg. Integendeel, misschien valt het nog heel erg mee.
bedankt iedereen! :degroeten:

Herman

Toch nog even zondigen tegen de regels: Het hommelbier recept:
http://web.inter.nl.net/users/deltabrouwers/hommelbier.htm

De nieuwe thread volgt wel als we dit gaan brouwen, hm al drie liefhebbers. Gezamenlijk Hommelbier brouwen jongens?  :hoera:

Herman

JWVG

Nou, misschien als volgende project? Ik heb trouwens wel iets tegen Brewers' Gold, ik vind het een hop van nix...

JW.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.