Waarschuwing! Meeldauw ontdekt in roggemout

Gestart door Eduard, 30-08-2006 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Eduard

Onlangs schreef er iemand in het Noorse forum iets over roggemout van Weyermann met meeldauw erin. Roggekorrels die door de meeldauw te pakken zijn genomen zien er groter uit, zwart en banaanvormig. Meeldauw kan ernstige schade aan de mens toebrengen, lees hiervoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Ergot

Overigens hebben wij zulke korrels ook in onze roggemout vastgesteld. Gekocht bij Maasland maar geleverd door Brouwland. Kijk ook eens of jullie dat kunnen vinden.

lijsjelorresnor

t is alleen geen meeldauw maar moederkoren,  inderdaad niet zo gezond..

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/voedselveiligheid/natuurlijke+gifstoffen/in+schimmels/overige+schimmelgifstoffen/ergot.htm

Schimmelgifstoffen

Ergot / ergot alkaloïden / ergolines

De schimmelgifstof ergot alkaloïden kan ontstaan tijdens de groei van graan. Tijdens de groei van het graan vindt besmetting plaats door de parasitaire zwam (moederkoorn), die met de besmette aren harde korrels vormt (de sclerotia) en de schimmelgifstof afscheidt. De voor deze gifstof verantwoordelijke schimmels zijn Claviceps fusiformis en Claviceps purpurea. C. fusiformis komt alleen in Oost Azië en Afrika voor, C. purpurea in Europa. Ergot alkaloïden kunnen echter ook door andere schimmelsoorten geproduceerd worden (Aspergillus en Penicillium soorten). Het is niet bekend of deze schimmels een duidelijke bijdrage leveren aan de ergot alkaloïden-verontreiniging van graan. Ergot alkaloïden komen voor in granen; C. purpurea vooral in rogge, tarwe, gerst en haver en door C. fusiformis vooral in gierst.

Werking en risico

Het is niet bekend in hoeverre ergot alkaloïden op de langetermijn schadelijk zijn voor de gezondheid. Volgens de IARC-classificatie (International Agency for Research on Cancer) zijn deze stoffen niet ingedeeld. Acute symptomen van een vergiftiging kunnen zijn gangreen (met verlies van vingertoppen en/of tenen), maagdarmklachten en bij dieren abortus, doodgeboorte en darmontstekingen.

De vergiftigingsverschijnselen die optreden na consumptie van ergot alkaloiden worden ergotisme genoemd. In de Middeleeuwen werd deze ziekte Sint-Antoniusvuur genoemd en vonden massavergiftigingen plaats als gevolg van consumptie van besmette rogge. De verschijnselen waren ernstig: stuiptrekkingen, hallucinaties en gangreen met dodelijke afloop. Tegenwoordig vormt deze schimmelgifstof nauwelijks nog een probleem.

Geen normen vastgesteld

Deze schimmelgifstof is redelijk hittebestendig. Bakken heeft echter een daling van 25-100% van de aanwezige ergot alkaloïden tot gevolg. Er is geen TDI, de veilig toegestane hoeveelheid voor ergot alkaloïden vastgesteld. Wel wordt geadviseerd om granen die meer dan 0.1% ergot alkaloïden bevatten niet als diervoer te gebruiken.

Johannes

Hmm, dat is een vrij ernstige zaak als dit echt bij consumenten terecht komt. Ik heb een mail naar Weyermann gestuurd, ben benieuwd wat ze er van zeggen.

Eduard

Er was niet sprake van veel zwarte korrels, maar toch wel 2 zichtbaar aan de buitenkant... Het zal wel loslopen wellicht?

Andreas_Richter

Hello Brewers,
My name is Andreas Richter, Quality Manager from Weyermann Specialty Malts. I would like to apologize for answering in English.
I think it is very important that brewers evaluate the malt quality by a visual check - thanks for that!

Weyermann has implemented a very intensive raw material screening. Our 5 person's quality team with professionals from the brewing-, food-  and agricultural science ensures the quality and safety of raw materials and finished products.
Within this monitoring system we screen accurate every raw material batch for ergot.
Every batch which exceeds the limit of 0.05 mas-% of ergot is not allowed to be unloaded, that means is not going into our production.
The current rejection rate for raw material deliveries is 7.5%.
Weyermann always meets this limit of 0.05%, which is defined in European food regulations.

For any further questions, please do not hesitate to ask: andreas.richter@weyermann.de

Cheers and Kind regards!

Eduard

Bedankt voor je antwoord, Andreas! Ik heb het antwoord ook doorgemeld aan de Noorse hobbybrouwers, één van hen heeft helaas al een batch door de gootsteen gespoeld. Voorlopig haal ik ze er denk ik wel met de hand uit, het gaat niet om zoveel korrels...

Og til de norske hjemmebryggere: det ser da ikke så ille ut som antatt, heldigvis. :D

Ronnie

Amaai, wat lees ik hierboven? -Moederkoren!

Ik was net op zoek naar artikels over Roggemout.

Kijk, dat heb je van verdelen via via en zo verder: er is geen inkominspectie/QC als bij een brouwerij. Anderzijds kan ik me moeilijk voorstellen dat het hier om zulk een schimmel zou gaan. Niemand zal zulks riskeren. Daarommoeten we vertrouwen op de QC van de mouter.

Terloops: Moederkoren zou enkele honderden jaren geleden ondermeer de oorzaak geweest zijn van besmetting/ziekte bij heel wat arme gezinnen (ze kochten slecht/goedkoop graan). De vrouw des huizes en de rest van het gezin kregen hallucinaties en werden beschuldigd van hekserij en tot de brandstapel veroordeeld, tot zelfs begin 18de eeuw in Pensylvania.

Velen die ook hier onder de ziekte leden, gingen op bedevaart naar Santiago de Compostella. Ze kwamen gezond terug, was nogal wiedes: door de kuur van 8 maand ander eten waren ze genezen...

Gerb

Ik heb net 2 kg roggemout binnen van Brouwland voor mijn rogge IPA. Ik zal eens kijken of ik dergelijke korrels kan vinden.

Muldermans

Is deze waarschuwing nog steeds van kracht??

Citaat van: Eduard op 31-08-2006  16:20 uBedankt voor je antwoord, Andreas! Ik heb het antwoord ook doorgemeld aan de Noorse hobbybrouwers, één van hen heeft helaas al een batch door de gootsteen gespoeld. Voorlopig haal ik ze er denk ik wel met de hand uit, het gaat niet om zoveel korrels...

Og til de norske hjemmebryggere: det ser da ikke så ille ut som antatt, heldigvis. :D

Dit bericht is van twee jaar geleden.

Gr
Marijn :proost:

William

Citaat van: Muldermans op 21-10-2008  21:47 uIs deze waarschuwing nog steeds van kracht??

Dat lijkt me niet. Dit is een infectie waar de noten- en granenindustrie sterk alert op is. Vandaar ook de reactie van Weyerman toendertijd.

TVERSCH

Moederkoren is makkelijk te herkennen, het lijkt helemaal niet op rogge of tarwe. Het is donker tot zwart, groter dan graan, en als je het doorbreekt is het binnenin roze tot beige.

Citaat van: William op 21-10-2008  21:57 uDat lijkt me niet. Dit is een infectie waar de noten- en granenindustrie sterk alert op is. Vandaar ook de reactie van Weyerman toendertijd.

Helaas worden er nog steeds bulkpartijen aangeboden waarbij het gehalte aan moederkoren zo hoog is, dat de moderne laser techniek niet in staat is om er voldoende uit te sorteren, zodat het niet geschikt is voor consumptie.

Het hoogste gehalte aan moederkoren kom ik (door mijn werk als ' controleur bulkladingen' ) inderdaad tegen in rogge en tarwe.

Dus als je tijdens het malen de zwarte stukjes eruit vist, is er niks aan de hand.

Ik kom ze heel soms tegen in  de mout, maar het is echt heel erg weinig, en volgens mij vormt het geen enkel gevaar.

Ik heb ooit eens een artikel gelezen over borstvorming bij bierdrinkers, en daar hoor ik nooit iemand over. Dus een vruchtafdrijvende werking bij bierdrinkers zal ook niet zo'n vaart lopen, als het de bierbuik zou doen verdwijnen  :dansen: wordt het misschien wel een interessante stof om verder te onderzoeken.
 :degroeten:

Ronnie

Citaat van: TVERSCH op 01-11-2008  03:24 uIk heb ooit eens een artikel gelezen over borstvorming bij bierdrinkers, en daar hoor ik nooit iemand over

Haha, dat is van de vrouwelijke hormonen in de hop, inderdaad serieuze drinkers krijgen warempel tieten!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.