G40 grainfather haalt kooktemperatuur niet

Gestart door Erny, 01-02-2025 16:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Erny

Vandaag voor het eerst gebrouwen met een nieuwe G40. Brouwdag verliep voorspoedig tot het moment dat het wort moest gaan koken. Ik kreeg de temperatuur niet hoger dan 96 graden. Tijdens het maischen viel het mij op dat de stijging van temperatuur tussen de verschillende stappen niet echt snel ging wat ik eigenlijk wel verwacht had. Iemand suggesties. Ik heb begrepen dat er een kookbeveiliging is...

karel62

Kooktemperatuur moet makkelijk te halen zijn
Zit de temperatuurvoeler wel goed geplaatst?

Ik heb dit probleem ook eens gehad bij de G30 maar toen zat de temperatuurvoeler niet goed.

HS65

Misschien hetzelfde probleem als wat Wil P. had met zijn Braumeester 10 liter kerel?
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=699725

Erny

Pieter1954

Het lijkt me dat je met een nieuw apparaat eerst de leverancier ervan gaat benaderen om tot een oplossing te komen. Zodra je zelf van alles gaat losmaken en misschien verprutsen ben je je garantie ook kwijt.

EvdBroek

Misschien even proberen bij andere stopcontacten of stopcontacten bij een andere groep. Het kan zijn dat er onvoldoende vermogen komt uit het betreffende stopcontact. Dat heb ik hier in huis ook.

PP

Hallo EvdB, wat je suggereert kan niet.

In huis heb je 220 V aansluitingen verdeeld over diverse groepen.
Elke groep levert, afhankelijk van je aansluiting, minimaal 16 A.
Betekent elk stopcontact levert max ruim 3000 W; ruim voldoende om een elektrische brouwketel te gebruiken.
Neem je meer stroom af per groep wordt de beveiliging geactiveerd.

Groet, Paul.

EvdBroek

Citaat van: PP op 03-02-2025  13:35 uHallo EvdB, wat je suggereert kan niet.

In huis heb je 220 V aansluitingen verdeeld over diverse groepen.
Elke groep levert, afhankelijk van je aansluiting, minimaal 16 A.
Betekent elk stopcontact levert max ruim 3000 W; ruim voldoende om een elektrische brouwketel te gebruiken.
Neem je meer stroom af per groep wordt de beveiliging geactiveerd.

Groet, Paul.

Dat is dan vreemd dat ik dit hier in huis wel ervaar

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 03-02-2025  14:13 uDat is dan vreemd dat ik dit hier in huis wel ervaar
Wat kan is dat je spanning iets in elkaar zakt door de serieweerstand van de leidingen in het huis. Maar neem aan dat het dan toch niet onder de 210 V of zo komt? Het vermogen gaat kwadratisch met de netspanning, dus als het ding 3000 wat gespecificeerd is bij 230 V dan heb je bij 210 V nog 2500 watt over. Dat kan niet verklaren dat het dan helemaal niet meer kookt. 

Erny

Hoi Hans,
dank voor het meedenken.
Ik heb al heel snel (gelukkig) contact met Grainfather kunnen krijgen. Ze hebben mij gevraagd een aantal dingen te testen. Waaronder 30 liter water aan de kook brengen. Vervolgens kunnen zij aan de hand van mijn Grainfatherprofiel de ketel uitlezen op afstand. Dat is wel cool en goed om te weten dat dit kan.

Het water kookte na 1 uur en 43 minuten. Start temperatuur van het water was 34 graden. Toen ik de deksel eraf haalde om de mate van rollende kook (die er niet was) te filmen. zakte de temperatuur tot 98 graden en lukte het niet om weer tot 100 graden te komen. Ik heb het vermoeden dat er echt iets niet klopt in de ketel.
Ik zal de reactie van Grainfather melden hier

Ivoisrood

Ken de constructie van de G40 niet maar misschien komt 1 van de verwarmingselementen niet mee tijdens het verwarmen? Weet niet of je met bv een slimme stekker het vermogen kan uitlezen tijdens het verwarmen?

hansHalberstadt

Citaat van: Erny op 04-02-2025  10:27 uHoi Hans,
dank voor het meedenken.
Ik heb al heel snel (gelukkig) contact met Grainfather kunnen krijgen. Ze hebben mij gevraagd een aantal dingen te testen. Waaronder 30 liter water aan de kook brengen. Vervolgens kunnen zij aan de hand van mijn Grainfatherprofiel de ketel uitlezen op afstand. Dat is wel cool en goed om te weten dat dit kan.

Het water kookte na 1 uur en 43 minuten. Start temperatuur van het water was 34 graden.
Het vermogen is dan 30000 * (100-34) * 4,2 / (104*60) = 1330 Watt. Dat lijkt me dus veel te weinig voor een 3000 Watt ketel.

Leon058

- Meten of je 230 volt hebt op het stopcontact
- Proberen percentage vermogen op 100% te zetten (dit kan bij de Grainfather G30, bij de G40 vast ook)
- Kan het heel misschien zijn dat omgevingstemp te koud is?
- Temperatuurvoeler checken of die goed zit

Esterenbrouw

Ik heb voor mijn G40 een isolatiemantel van een oude slaapzak gemaakt ter
bevordering van de kook.

hansHalberstadt

Citaat van: Leon058 op 04-02-2025  13:40 u- Meten of je 230 volt hebt op het stopcontact

Als dat de reden is dan zou je maar 153 V AC moeten meten op je stopcontact. Dan is er iets goed mis met je elektra en zou er ergens 700 watt in je bedrading moeten ontstaan in je huis, dus had je al brand gehad, denk ik. Lijkt me niet echt waarschijnlijk.

hansHalberstadt

Kun je zien wat het ding uit het net trekt, bv door op de meter in je meterkast de pulsen te tellen (of draaischijf?) kan het zijn dat je grainfather aan het dutycycelen is? Paar seconden aan, paar seconden uit? 

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 04-02-2025  13:43 uIk heb voor mijn G40 een isolatiemantel van een oude slaapzak gemaakt ter
bevordering van de kook.

Opmerkelijk. Zelf temper ik altijd de energie tijdens het koken van het wort omdat het anders de verdamping veel te hoog is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-02-2025  21:28 uOpmerkelijk. Zelf temper ik altijd de energie tijdens het koken van het wort omdat het anders de verdamping veel te hoog is.
Er is duidelijk iets mis met dat apparaat. Dus gewoon garantie geval lijkt mij. Het heeft weinig zin om er (letterlijk) doekjes om te gaan winden als het ding gewoon stuk is. Of zou het nog verkeerd ingesteld kunnen zijn als laatste kans? Geen idee want ik heb zo'n ding niet.   

Jacques

Citaat van: Erny op 01-02-2025  16:24 uVandaag voor het eerst gebrouwen met een nieuwe G40. Brouwdag verliep voorspoedig tot het moment dat het wort moest gaan koken. Ik kreeg de temperatuur niet hoger dan 96 graden. Tijdens het maischen viel het mij op dat de stijging van temperatuur tussen de verschillende stappen niet echt snel ging wat ik eigenlijk wel verwacht had. Iemand suggesties. Ik heb begrepen dat er een kookbeveiliging is...

Hoeveel liter en waar staat de ketel?

Mijn G40 heeft geen problemen met het aan de kook komen of met temperatuursverhogingen.
Misschien een idee om een hoeveelheid water aan de kook te brengen op een andere locatie?

Chris71

Citaat van: Jacques op 04-02-2025  21:28 uOpmerkelijk. Zelf temper ik altijd de energie tijdens het koken van het wort omdat het anders de verdamping veel te hoog is.

Hier hetzelfde, gisteren gebrouwen (enkele graden boven nul) en vermogen teruggebracht naar 90%, en toch nog boven doel SG geëindigd met gewenst volume.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-02-2025  21:32 uEr is duidelijk iets mis met dat apparaat.

Om na te gaan of er iets mis is met het apparaat of om de elektrische installatie deed ik zo juist de suggestie om op een andere locatie, bijvoorbeeld de buren of bij schoonmoeders, het apparaat een hoeveelheid water te laten koken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-02-2025  21:37 uOm na te gaan of er iets mis is met het apparaat of om de elektrische installatie deed ik zo juist de suggestie om op een andere locatie, bijvoorbeeld de buren of bij schoonmoeders, het apparaat een hoeveelheid water te laten koken.

Dat kan om problemen in je elektriciteitsnet uit te sluiten, maar zoals gezegd acht ik de kans dat daar wat mee mis is zeer klein. Meet dan gewoon even de spanning op een stopcontact van dezelfde groep met een metertje van 5 euro van de Action. Die zijn daarvoor prima.

GeHan

Citaat van: Erny op 01-02-2025  16:24 uVandaag voor het eerst gebrouwen met een nieuwe G40. Brouwdag verliep voorspoedig tot het moment dat het wort moest gaan koken. Ik kreeg de temperatuur niet hoger dan 96 graden. Tijdens het maischen viel het mij op dat de stijging van temperatuur tussen de verschillende stappen niet echt snel ging wat ik eigenlijk wel verwacht had. Iemand suggesties. Ik heb begrepen dat er een kookbeveiliging is...

Hoi Erny,

Ik heb zelf geen G40 maar iets vergelijkbaars en daar kun je het vermogen van het verwarmingselement instellen. Deze optie zit erop om het aankoken op de bodem ter hoogte van het verwarmingselement te beperken. Ik kan niet zo 1-2-3 iets vinden of en hoe je dat op de G40 instelt maar uit enkele reacties hierboven (#14 (2e optie), #16 en #19) denk ik dat dat wel zou moeten kunnen.
Naar aanleiding van jouw opwarm experiment met 30 liter water en Hans' berekening lijkt het erop dat de vermogensintelling van de G40 (te) laag staat of te laag is.
Verder denk ik een vermogensinstel-optie in een video tegen te komen (op ca 15 min) die ik op het forum vond: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg663170.html#msg663170

Dus misschien dat dit jou, de Grainfather helpdesk of een van onze forumleden met een G40 een mogelijke richting geeft om het probleem met jouw G40 op te lossen.

Succes ermee.

hansHalberstadt

Citaat van: GeHan op 05-02-2025  11:51 uNaar aanleiding van jouw opwarm experiment met 30 liter water en Hans' berekening lijkt het erop dat de vermogensintelling van de G40 (te) laag staat of te laag is.
Verder denk ik een vermogensinstel-optie in een video tegen te komen (op ca 15 min) die ik op het forum vond: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg663170.html#msg663170
Goed punt. Dan is het dus misschien een instelling in de 'kleine lettertjes' maar als dat zo is dan staat het ding in een interval van een paar seconden aan het uit te schakelen om zo het vermogen te reduceren. Dus dat moet je kunnen zien via meten van de netspanning. (Die zal een heel klein beetje (een paar Volt) lager zijn als het ding vermogen trekt).

Pieter1954

Er is ook sinds een uurtje een nieuwe firmware update beschikbaar.

GeHan

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2025  12:23 uGoed punt. Dan is het dus misschien een instelling in de 'kleine lettertjes' maar als dat zo is dan staat het ding in een interval van een paar seconden aan het uit te schakelen om zo het vermogen te reduceren. Dus dat moet je kunnen zien via meten van de netspanning. (Die zal een heel klein beetje (een paar Volt) lager zijn als het ding vermogen trekt).

Inderdaad, bij mijn ketel wordt het vermogen tijdsproportioneel in- en uit-geschakeld en dat is met een vermogensmeter te zien. Echter, om zo het effectieve vermogen vast te stellen lijkt me wel een uitdaging voor gevorderden. Ikzelf zou eerst op zoek gaan naar eventuele verwarmingsvermogen-instellingen, als die er niet zijn dan wel op 100% staan dan lijkt me een vermogensmeting zeker iets toe te voegen om het probleem te doorgronden.

De optie van een software-update van Pieter (bericht #24) kwam ik in een post uit 2021 ook tegen mbt temperatuur beheersing: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg660437.html#msg660437
Gezien de eenvoud lijkt me dat zeker het proberen waard al zou het mij verbazen gezien de belabberde opwarmtest in bericht #11.

Succes en lees graag wat het probleem / oplossing was.

hansHalberstadt

Citaat van: GeHan op 05-02-2025  14:41 uom zo het effectieve vermogen vast te stellen lijkt me wel een uitdaging voor gevorderden.
Dat is ook zeker niet de bedoeling. Punt is dat je graag wilt dat de ketel op maximale vermogen staat. Dus dan zou je geen pwm (snel ritmisch aan en uit) mogen zien. Dus als je dat wel ziet dan staat er misschien iets in de instellingen niet goed. 

Erny

Inmiddels een nieuwe ketel gekregen en de oude is retour gegaan. Ervaar nog steeds een kook die maar net aan is. De oude ketel is ook nog eens getest bij de winkel en ook daar kookt de ketel maar amper. Lees op een Belgisch forum dat men daar ook problemen ervaart met het op kook brengen van de G40 ketel.
Vraag mij af welke invloed dit zal hebben op de brouwsels?

hansHalberstadt

Citaat van: Erny op 27-02-2025  13:14 uInmiddels een nieuwe ketel gekregen en de oude is retour gegaan. Ervaar nog steeds een kook die maar net aan is. De oude ketel is ook nog eens getest bij de winkel en ook daar kookt de ketel maar amper. Lees op een Belgisch forum dat men daar ook problemen ervaart met het op kook brengen van de G40 ketel.
Vraag mij af welke invloed dit zal hebben op de brouwsels?
Vraag blijft of je element wel 100% van de tijd aanstaat of dat de maximaal thermostaat ingrijpt of nog wat anders.

Erny

Hoi Hans,

Van het weekend ga ik weer brouwen en zal er eens goed op letten. Je hoort van mij.

Erny

hansHalberstadt

Citaat van: Erny op 27-02-2025  13:30 uHoi Hans,

Van het weekend ga ik weer brouwen en zal er eens goed op letten. Je hoort van mij.

Erny
ok ik zei het omdat het vermogen van het element ruim voldoende zou moeten zijn. dus er moet wel iets zijn wat het vermogen van het element beperkt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-02-2025  13:25 uVraag blijft of je element wel 100% van de tijd aanstaat of dat de maximaal thermostaat ingrijpt of nog wat anders.

Standaard staat het element op 100%. Je moet zelf het vermogen verlagen. Dat heb ik afgelopen maandag gedaan want bij mij heb ik een zeer intensieve kook. Er verdampt ook meer water dan nodig is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-02-2025  17:31 uStandaard staat het element op 100%. Je moet zelf het vermogen verlagen. Dat heb ik afgelopen maandag gedaan want bij mij heb ik een zeer intensieve kook. Er verdampt ook meer water dan nodig is.
Maar 100% verklaart toch niet dat je nauwelijks kook hebt. Dus waar ligt het dan aan?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-02-2025  18:28 uMaar 100% verklaart toch niet dat je nauwelijks kook hebt

Ik reageer op jouw gedachte dat je zelf het vermogen op 100% moet zetten.

Waar het aan ligt? Diverse mogelijkheden zijn al genoemd in dit topic. Zelf zou ik de ketel isoleren met een mantel als ik het probleem zou hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-02-2025  21:17 uIk reageer op jouw gedachte dat je zelf het vermogen op 100% moet zetten.

Mijn gedachte was niet dat je het zelf op 100% moet zetten, maar dat het door een fout ergens beperkt wordt en geen 100% haalt, terwijl het wel op 100% staat geprogrammeerd. Isoleren is dan een vorm van fenomeenbestrijding, maar lost de oorzaak niet op. Met de specificatie van het apparaat zou het ding moeiteloos moeten kunnen koken, net zoals het blijkbaar wel bij jou doet. Dus moet er iets niet volgens spec werken.

hb-lot

Je zou kunnen overwegen een wattmeter aan te schaffen. Kost je een a twee tientjes, dan weet je in ieder geval of die ketel wel rond de 3300 W uit de specificaties trekt.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 28-02-2025  09:51 uJe zou kunnen overwegen een wattmeter aan te schaffen. Kost je een a twee tientjes, dan weet je in ieder geval of die ketel wel rond de 3300W uit de specificaties trekt.
Andere optie is om via je elektriciteitsmeter te zien hoeveel je verbruikt. Die heeft een draaischijf of pulsenteller waarbij je kunt zien hoeveel kWh je verbruikt. Bijvoorbeeld 1000 pulsen per kWh. Als je dus even zoveel mogelijk verbruikers afschakelt en alleen je ketel aan zet (en 's avonds meet in donker als je zonnepanelen hebt) kun je met pulsen tellen goed afschatten hoeveel de ketel opneemt aan vermogen. Maar zo'n Watt meter is ook wel erg handig. 

hansHalberstadt

Nog een andere optie is om je ketel te vullen met een bekende hoeveelheid water bv 10 liter en dan met een thermometer te meten hoe groot de temperatuurstijging is in °C per minuut als het water nog relatief koud is.
Bij die ketels gaat vrijwel alle vermogen naar het water en als het water niet veel warmer is dan de omgeving straalt er ook nauwelijks iets af dus dan meet je het echte vermogen.
10 liter water met 1 °C per minuut betekent een vermogen van 10000 x 4,2 / 60 = 700 J/s = 700 Watt.
Dus met bijvoorbeeld 4 °C/minuut zit je op 2800 watt vermogen.
Dus 10 liter water afmeten en dan maximumvermogen en bijvoorbeeld na 2 minuten inregeltijd temperatuur meten en dan met goed roeren na 5 minuten nogmaals de temperatuur meten. En dan daaruit het vermogen berekenen. Roeren is wel belangrijk om de warmte goed te verdelen. 

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2025  12:29 uAndere optie is om via je elektriciteitsmeter te zien hoeveel je verbruikt. Die heeft een draaischijf of pulsenteller waarbij je kunt zien hoeveel kWh je verbruikt. Bijvoorbeeld 1000 pulsen per kWh. Als je dus even zoveel mogelijk verbruikers afschakelt en alleen je ketel aan zet (en 's avonds meet in donker als je zonnepanelen hebt) kun je met pulsen tellen goed afschatten hoeveel de ketel opneemt aan vermogen. Maar zo'n Watt meter is ook wel erg handig.
Wel je koelkast en alle andere apparaten die op dat moment verbruiken uitschakelen.

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 28-02-2025  15:55 uWel je koelkast en alle andere apparaten die op dat moment verbruiken uitschakelen.
Klopt. Dus hoe praktisch die methode is bij iemand thuis hangt af van diens situatie. Dus Wattmeter of opwarm methode met 10 liter water is praktisch gezien misschien een handiger optie.

GeHan

Citaat van: Erny op 27-02-2025  13:14 uInmiddels een nieuwe ketel gekregen en de oude is retour gegaan. Ervaar nog steeds een kook die maar net aan is. De oude ketel is ook nog eens getest bij de winkel en ook daar kookt de ketel maar amper. Lees op een Belgisch forum dat men daar ook problemen ervaart met het op kook brengen van de G40 ketel.

Misschien vind je tussen onderstaande post, die ook over afwijkend kookgedrag van elektrische brouwautomaten gaan, wat relevante info vinden waarmee je met de G40 ook mee aan de slag kan:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45757.msg678309.html#msg678309
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34352.msg520551.html#msg520551

Citaat van: Erny op 27-02-2025  13:14 uVraag mij af welke invloed dit zal hebben op de brouwsels?

Wellicht biedt onderstaande link wat geruststelling aan de eisen van het rollend koken:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34352.msg520300.html#msg520300

Aanvullend nog enkele thermishe inschattingen
  • De warmteverliezen van de G40-ketel op kooktemperatuur door straling en convectie zal beperkt zijn tot 700 - 1000 W. Dus 3000 W moet ruimschoots genoeg zijn. Isoleren zal helpen maar naar mijn inschatting vrij beperkt.
  • De warmteverliezen bij een open ketel door verdamping zullen wellicht veel hoger zijn dan die door convectie en straling, maar ook dan zou 3000 W (dus 2000 W voor koken/verdamping --> 3 kg water-verdamping per uur) genoeg moeten zijn. Maar spelen met de de deksel (open, dicht of half-dicht) kan ook een belangrijke bijdrage tot je kookwensen hebben.
  • Verder zit er wellicht ook in de G40 een soort beveiliging/regeling in het verwarmingsvermogen rond de kooktemperatuur waardoor het (gedeeltelijk) wordt (uit)geschakeld. Ik kan me voorstellen dat bij bepaalde verwarmingsvermogensetting in combinatie met de batch-grote in je G40 tot ongewenste dynamisch instabiel gedrag leidt. Eea blijkt ook een beetje uit bovenstaande links betreffende andere systemen. Wellicht kun je een beetje experimenteren met het verwarmingsvermogen zoals Jacques aangeeft dat je deze kunt instellen.

Ik wens je veel succes en hoop dat we je niet at te veel overladen met brouwprocesafleidende voorstellen.

Erny

Beste allemaal,

Waar het aan ligt heb ik niet kunnen achterhalen. Ook de nieuwe ketel kent hetzelfde probleem. Temperatuur stijgingen tijdens maischen is best prima. Alleen de laatste stap naar de kook toe duurt extreem lang. Ondanks de instelling handmatig temperatuurregelen in te schakelen. Ook heb ik de ketel voor de gek proberen te houden door de kalibratie van de temperstuur aan te passen. Linksom of rechtsom de temperatuur komt in de praktijk niet hoger dan ongeveer 96 graden. (Als ik de deksel eraf haal zakt de temperatuur en duurt het zeker 35 minuten om 6 graden te stijgen tot 96 graden.)

Ik heb alle lof voor Grainfather die het probleem op afstand probeerden te verklaren dmv het uitlezen van de computergegevens. Echter hebben we geen oplossing kunnen vinden. Ook Stookwinkel heeft er alles aangedaan, duim omhoog. Helaas hebben we besloten de koop ongedaan te maken zonder verder gedoe heel fijn! Tot slot ben ik op het het Vlaams hobbybrouwforum een vergelijkbaar probleem tegen gekomen.

Dank voor het meedenken!

hansHalberstadt

Citaat van: Erny op 04-03-2025  15:31 uBeste allemaal,

Waar het aan ligt heb ik niet kunnen achterhalen. Ook de nieuwe ketel kent hetzelfde probleem. Temperatuur stijgingen tijdens maischen is best prima. Alleen de laatste stap naar de kook toe duurt extreem lang.

Daaruit zou mijn conclusie zijn dat het aan de maximaal thermostaat ligt. Die grijpt immers niet in bij temperatuur stijgingen tijdens maischen (is best prima zeg je) maar wel bij het koken. Stel dus dat die thermostaat bij 105 °C het element afschakelt en het element met de maximaal thermostaat 10°C warmer is dan het kokende water. (omdat er vermogen van het element naar het water moet moet het element iets warmer worden dan het water).
Dan zal het element opwarmen naar 105, dan afstaan via de maximaal thermostaat en dan daardoor weer afkoelen tot onder de 105 en dan slaat hij weer aan en dat herhaalt zich. Resultaat aan-uit-aan-uit met een dutycycle die bepaald wordt door de maximaal thermostaat. Als die dus bv op 102°C ingrijpt dan heb je nauwelijks kookvermogen en als die bv op 120°C afslaat, heb je volledig kookvermogen.     

Jacques

Citaat van: Erny op 04-03-2025  15:31 uIk heb alle lof voor Grainfather die het probleem op afstand probeerden te verklaren dmv het uitlezen van de computergegevens. Echter, we hebben geen oplossing kunnen vinden. Ook Stookwinkel heeft er alles aan gedaan, duim omhoog. Helaas hebben we besloten de koop ongedaan te maken zonder verder gedoe heel fijn! Tot slot ben ik op het Vlaams hobbybrouwforum een vergelijkbaar probleem tegengekomen.

Het blijft een vreemd verhaal, ook omdat zo veel andere gebruikers van de G40 geen problemen hebben en zelfs het vermogen moeten verlagen om te zorgen dat de kook niet te heftig is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-03-2025  22:23 uHet blijft een vreemd verhaal, ook omdat zo veel andere gebruikers van de G40 geen problemen hebben en zelfs het vermogen moeten verlagen om te zorgen dat de kook niet te heftig is.
Een maximaal thermostaat die verlopen is, komt dan ook niet vaak voor. Ik had dan ook niet voor niets voorgesteld om te kijken of er continue of gepulst vermogen uit het lichtnet werd getrokken. Vanaf een afstand uitlezen van de computer gaat dit probleem ook niet aan het licht brengen. Immers dan detecteer je dat de ketel continue aan staat en op 100°C want de software kan niet zien dat de maximaal thermostaat aanspreekt, denk ik. De software stuurt het element wel continue aan.

Broewerke

Erny schrijft dat de nieuwe ketel hetzelfde probleem heeft. Begrijp ik goed dat 2 ketels hetzelfde probleem hebben. Bij zo'n toeval zou ik een poging wagen om het elders te zoeken.

hb-lot

Broewerke

Citaat van: hb-lot op 04-03-2025  23:01 uTwee ketels uit dezelfde batch?
Alles is mogelijk maar dan zouden het er ook 3 of meer kunnen zijn.
Het blijft giswerk. De gemakkelijkste weg zou zijn om met een ketel naar iemand met een gelijkwaardige ketel te gaan. Dan kun je in ieder geval al iets uitsluiten, en ja het blijft vreemd en moet niet nodig zijn. Een verklaring achteraf is altijd gemakkelijk

hb-lot

Makkelijker, en waarschijnlijk waardevoller, zou zijn om even testen wat je hem ziet trekken met een wattmeter.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 05-03-2025  08:16 uMakkelijker, en waarschijnlijk waardevoller, zou zijn om even testen wat je hem ziet trekken met een wattmeter.
Precies. Maar dat eerdere voorstel is zo te lezen niet opgevolgd en in plaats daarvan teruggebracht naar de winkel. Het is wel zaak dat we begrijpen wat hier fout is gegaan, anders zullen veel mensen gaan twijfelen of dit wel een goede ketel is qua merk en type. Dus misschien kan men in de winkel het teruggebrachte apparaat dan een keer goed testen en laten weten wat er mis mee was.

GeHan

Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2025  08:35 uprecies. maar dat eerdere voorstel is zo te lezen niet opgevolgd en in plaats daarvan teruggebracht naar de winkel. Het is wel zaak dat we begrijpen wat hier fout is gegaan anders zullen veel mensen gaan twijfelen of dit wel een goede ketel is qua merk en type. dus misschien kan men in de winkel het teruggebrachte apparaat dan een keer goed testen en laten weten wat er mis mee was.

Ik begrijp jullie teleurgestelde nieuwsgierigheid en het zal ook niet zo verwijtende bedoeld zijn als ik het in eerste instantie lees, maar ik denk dat het geheel aan Erny is om onze (verder goedbedoelde) adviezen al dan niet op te volgen en zijn eigen keuze te maken in de voor hem meest bevredigende dan wel minst teleurstellende oplossing.
Verder denk ik dat Erny weldegelijk enkele afgewogen adviezen op eigen wijze heeft opgevolgd en laten zien dat het probleem zich op een 'abstractor' niveau afspeelt en om, in samenspraak met de fabrikant, dat dan aan de fabrikant over laten lijkt me heel legitiem als hobbybrouwen. Anders moeten we het forum gaan uitbreiden met een repaircafe-draad.
Een verwarmingsvermogensmeting voor gevorderden, zoals jullie die voorstellen, heeft mijnsinziens beperkte toegevoegde waarde (tov de test die hij wel gedaan heeft) zonder verdere kennis van de geimplementeerde afschakel/kook strategie, die ook niet met een Temperatuur offset te beinvloeden bleek.
Vooralsnog lijkt het mij voorbarig om er aan te twijffelen dat ze bij Grainfather dit niet serieus gaan onderzoeken/oplossen, helaas wel te laat voor Erny.
Wel een overweging voor degene die een G40 koopt om een vergelijkbare afname test te doen binnen de garantie periode.

hansHalberstadt

Citaat van: GeHan op 05-03-2025  11:34 uIk begrijp jullie teleurgestelde nieuwsgierigheid en het zal ook niet zo verwijtende bedoeld zijn als ik het in eerste instantie lees
zeker niet verwijtend bedoeld inderdaad. kan me voorstellen dat hij het gewoon heeft teruggebracht en niet veel zin heeft in al die rompslomp. maar feit blijft wel dat nu niemand weet wat er aan de hand is. dus als iemand (levertancier) dat kan terugkoppelen dan snijdt het mes aan 2 kanten;
1. mensen die snappen wat er mis was zijn dan meer tevreden.
2. goed voor de verkoop cijfers.

Erny

Goedemiddag,
Ik heb er (als consument) voor gekozen om aanspraak te doen op het feit dat ik van een apparaat mag verwachten dat het naar behoren werkt binnen normale omstandigheden. Daar is sprake van bij mij thuis (de stoppenkast is up to date). Zeker als dit product een prijs van ongeveer €1300,-- heeft.  Hobbybrouwforum heb ik benaderd met de gedachten dat er mogelijke een simpele oplossing was. Zo heb ik ook deze gedachten gehad toen ik  heb meegewerkt aan de verzoeken van Grainfather mbt testen. Helaas was het allemaal niet zo heel simpel.
Voor de goede orde van deze "discussie" de 1e ketel is ook bij de winkel aan het stroom gehangen en tikte met alleen water net 100 graden aan. Zeker geen rollende kook waarbij het vermogen teruggedraaid moest worden. Ook thuis heb ik beide ketels binnen 2 verschillende groepen getest met helaas een onbevredigend resultaat. Wat ook goed is te weten is dat ik jaren met een Easybrew heb gebrouwen die zonder problemen ik meen 2500 Watt trok binnen dezelfde elektriciteitsgroep als waar de Grainfathers op aangesloten zijn geweest.
Ach, een nieuwe zoektocht naar een nieuwe ketel word ik ook blij van😊 Ik laat weten wat het geworden is. 

Erny

Vandaag is mijn nieuwe ketel binnen gekomen. Gelet op wat ik anders wilde dan mijn Easybrew en terug vond in de G40 vond ik eigenlijk ook bij een Brewzilla terug. Wat opvalt, en in mijn ogen minder fijn is dan een G40, is voornamelijk de diameter van de ketel. Deze is denk ik nog minder groot dan mijn voormalige ketel, de Eassybrew. Ook is het digitale menu minder gebruiksvriendelijk dan de G40. Maar zoveel fijner dan de Easybrew:) Wat natuurlijk voor mij de belangrijkste vraag was krijg ik de Brewzilla ook aan de kook. YESSSS. Geen enkel probleem. Ik kan weer brouwen!!!

Mijn G40 avontuur blijft een raadsel en ik hoop dat niemand anders dit overkomt. Om het positief af te sluiten. Ik heb er wel een hele goede ervaring aan overgehouden met Jan van Stookwinkel en durf daar met een gerust hart terug te komen.

Jacques

Bedankt voor je afsluitende reactie.

Esterenbrouw

Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar ik heb bij mijn 2e G40 een isolatie-hoes
laten maken om iets sneller naar de kook te gaan en beter rollend te koken.

Ik heb mijn zwager een meter laten aansluiten tijdens de kook om wat nadere informatie te krijgen.
Je ziet dat mijn ketel op dit moment van koken 3,14 Kw van de 3,5 Kw gebruikt en dat
er 13,8 wordt afgenomen. Dus nog wat ruimte tot de 16A.
De spanning was op dat moment 227V maar dit was volgens mijn zwager ca 7V lager ivm dunne meetkabel.

Philip Bekaert

Hoi,
Ik kook op gas en ik heb al brouwdagen gehad dat ik zonder probleem een rollende kook haal van 100 °C en soms ook niet.
Ligt het probleem dan aan de ketel ? :weetniet:
Ik heb ondertussen ook een Klarstein brauheld pro en heb de t°C moeten kalibreren. Ik haalde geen 100 °C tijdens de kook.
Nu lukt het wel.
:beersmiley:  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.