Vragen over hevelfilter

Gestart door LaurensV, 08-01-2025 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

LaurensV

Beste allen,

Ik ben van plan om van koperbuizen en soldeerfittingen een hevelfilter (met kogelkraan) te gaan maken. Het 'natuurkundige principe' van een hevelfilter is mij duidelijk.

Ik zie veel verschillende modellen voorbij komen en ik vraag mij af wat nou 'het meest efficiƫnt' is (kosten van de hevelfilter daar gelaten).

Ik vraag mij af;

- welke vorm ik wil maken
Maak ik een octagon met daarin nog een klein octagon of kan ik beter een vierkant/cirkel maken? Ik zie ook regelmatig 'kruizen' voorbij komen. Hoe meer buiswerk, des te minder de werking van de hevelfilter?

- gaten of sleuven
Ik zie hevelfilters met gaten en/of met sleuven. Zit hier nog verschil in qua werking?

Ik lees geregeld dat het verstandig is om niet te snel te filteren en dit te regelen middels een kogelkraan die zich lager bevindt dan het niveau van de bodem van je maischpan.

Kan iemand mij wat advies geven?

Alvast bedankt!

hansHalberstadt

Met een hevelfilter zijn er een aantal zaken waar je op moet letten
-De vorm ivm rendement
-kan je erbij om het schoon te maken van binnen
-is het levensmiddelbestendig (solderingen)
-een goede hevelwerking krijgen
-stroomsnelheid goed kunnen instellen.

qua vorm is een verdeling van buizen regelmatig over de hele bodem het meest efficient, maar ook wat duurder. een ring op 2/3 van de pan diameter werkt ook maar is een paar % minder efficient ivm onregelmatig uitspoelen.

qua schoonmaken is het handig om het helemaal te kunnen demonteren of in ieder geval kunt doorspoelen zonder randjes of hoekjes

met solderen moet het levensmiddelbestendig zijn, dus geen 40-60 lood/tin soldeer, maar drinkwatersodeer tin-zilver of nog liever knelkoppelingen zodat je et kunt demonteren.

een goede hevelwerking krijg je alleen als je voldoende afstand hebt tussen uitstroomopenng en vloeistof oppervlak, maar dan nog kun je bij aanzuigen luchtbellen in de leiding houdenwaardoor het nog niet goed hevelt, dus dan is extra lengte naar beneden nodig. Zelf gebruik ik voor de dalende leiding een siliconenslang zodat je die bij aanzuigen altijd met de vloeistof naar boven in een lus kunt houden zodat er geen bellen kunnen ontstaan

stroomsnelheid kun je instellen met een kraantje aan het uiteinde. dat moet aan het uiteinde omdat anders de slang leegloopt en je onvoldoende hoogteverschil overhoudt. zelf gebruik ik deze:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=617185
die heeft voor mij als voordelen:
-relatief goedkoop en toch groot oppervlak en mooi verdeeld over de hele bodem voor optimaal remdement (maar 1 dure koppeling nodig)
-uit elkaar te halen om schoon te maken
-sleufjes ca 1mm 
-afvoer via siliconenslang zodat je geen probleem hebt met luchtbellen bij aanzuigen
-geen solderingen dus ook geen gifprobleem of corrosie door 2 metalen in zure omgeving (contact potentiaal)

deze vond ik ook wel interessant:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=687243
ook die is goedkoop en goed schoon te maken omdat je geen hoekjes hebt en dus met een sterke staal overal bij komt met water doorspoelen.
gaatjes of sleufjes maakt denk ik niet zoveel uit, hoewel ik denk dat sleufjes vanwege de lengte wat beter zijn.

PP

Deze hevelfilter is eenvoudig te maken, werkt perfect en is eenvoudig schoon te maken.

Groet, Paul

PP

Nog een foto gevonden. Na het maischen duw je de hevel tot op de bodem van het vat.
Rustig spoelen.
Zelfs met een flinke lading tarwe of voor een zwaar bier blijft het filter open.

Succes met bouwen! 

hansHalberstadt

Citaat van: PP op 09-01-2025  11:09 uDeze hevelfilter is eenvoudig te maken
Die kous is RVS neem ik aan. Misschien handig om te weten hoe mensen daar aan kunnen komen.

PP

Prima.

Bazooka Hopfilter RVS 15 of 30 cm
te koop bij o.a. UniBrew.

LaurensV

Citaat van: PP op 09-01-2025  14:45 uBazooka Hopfilter RVS 15 of 30 cm
te koop bij o.a. UniBrew.

Geen last van een verstopt filter? Mijn bazookafilter die ik gebruikte in mijn klarstein ketel was altijd verstopt namelijk

hansHalberstadt

Citaat van: LaurensV op 09-01-2025  15:27 uGeen last van een verstopt filter? Mijn bazookafilter die ik gebruikte in mijn klarstein ketel was altijd verstopt namelijk
Maar dan heb je het over hop filteren einde koken denk ik? Dat is wat anders dan maischfilter omdat daar het beslag feitelijk het filter vormt en niet het hevelfilter. De functie van het hevel filter is alleen maar om het beslag tegen te houden, zodat het niet meegaat de kookketel in.

PP

Citaat van: LaurensV op 09-01-2025  15:27 uGeen last van een verstopt filter? Mijn bazookafilter die ik gebruikte in mijn klarstein ketel was altijd verstopt namelijk

Nee

LaurensV

Citaat van: hansHalberstadt op 09-01-2025  16:08 uMaar dan heb je het over hop filteren einde koken denk ik? Dat is wat anders dan maischfilter omdat daar het beslag feitelijk het filter vormt en niet het hevelfilter. De functie van het hevel filter is alleen maar om het beslag tegen te houden, zodat het niet meegaat de kookketel in.

Helemaal gelijk, dat was na de kook!
Ik heb besloten om een 8-hoek te maken met in het midden een dwarsbuis welke in het midden verticaal de ketel uitgaat. Ik ga middels kleine stukjes voedselveilige slangen de buizen en hoekstukken aan elkaar maken zodat het makkelijk te (de)monteren is.

Als het niet werkt is er zo een nieuwe gemaakt :D

hansHalberstadt

Citaat van: LaurensV op 09-01-2025  19:56 uHelemaal gelijk, dat was na de kook!
Ik heb besloten om een 8-hoek te maken met in het midden een dwarsbuis
Misschien nog als tip: 8 hoek ring neem ik aan? Dan de ring niet helemaal aan de buitenkant maken maar op ca 2/3 van de pan diameter. Anders krijg je mogelijk dat het wort een voorkeurspad kiest met minste weerstand precies langs de wand van de pan.

LaurensV

Citaat van: hansHalberstadt op 09-01-2025  20:12 u8 hoek ring neem ik aan? dan de ring niet helemaal aan de buitenkant maken maar op ca 2/3 van de pan diameter.

Precies, zo wil ik het gaan doen. Komend weekend even knutselen, zal het resultaat hier posten

Broewerke

Ik heb van een oude rvs spiraal koeler een rond stuk voor op de bodem gebogen en dan omhoog ruim over de rand van de ketel met siliconenslang. Alles uit 1 stuk en sleufjes op de bodem. Voordeel dat het gemakkelijk te plaatsen is en schoonmaken is tegenstroom spoelen. Werkt zowel in de maisch alsook na koelen. Einde kook stop ik m er al in en wordt ontsmet.
Soms is ie nog in gebruik en levert helderder wort op dan in Braumeister.

LaurensV

Resultaat tot nu toe...
Ik twijfel nog om een kruis in het midden te maken of alleen de twee buizen tot het midden te laten lopen en het uiteinde af te stoppen.

Alles blijft in principe zitten, wellicht met geschikte stukjes siliconenslang iets beter vast maken. Dit wil ik doen door kleine sokjes er over heen te schuiven of de slang door de helft te snijden waardoor ik halve maantjes op de verbindingen kan drukken.

Lang buis die de pan uitgaat wil ik wel vast solderen.

Broewerke

Ziet er prima uit. Hoeft allemaal niet zoveel hoor. Sleufjes aan de binnenkant en bedenk dat het dichtstbijzijnde aan de hevelkant het hardste zuigt en ik betwijfel of het zo uitgebreid moet. Gewoon de koppelstukken iets plat slaan en zodoende gaan ze stroef. Opstaande solderen want anders valt ie uit elkaar.
Schoonmaken. Terugspoelen en droog opbergruimte. Huishoudschoon.Schoon is schoon.
Het wort wordt toch nog gekookt.

LaurensV

Citaat van: Broewerke op 11-01-2025  18:27 uSleufjes aan de binnenkant

Onderkant bedoel je dan?

Wellicht zijn 90 graden hoeken nog iets efficiƫnter omdat ik dan meer rechte stukken heb om sleufjes/gaatjes te maken.

hansHalberstadt

Citaat van: LaurensV op 11-01-2025  16:45 uIk twijfel nog om een kruis in het midden te maken of alleen de twee buizen tot het midden te laten lopen en het uiteinde af te stoppen.
Kruis in het middel levert niet veel op. Het filterbed heeft veel meer weerstand dan de buizen, dus een kruis maakt dan niet dat het beter door de buis stroomt. In plaats van solderen zou ik zelf een borging maken door een gaatje van 1.5 mm te boren en daar een dun RVS schroefje in te draaien die zowel door een stukje koppeling als een stukje pijp gaat. Dat is stevig en je kunt hem dan ook nog demonteren voor schoonmaken.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=617185
Hier heb ik dat ook gedaan om de zaak gefixeerd te houden. Hier met messing gecoate schroefjes.

Broewerke

Ja ik bedoel uiteraard onderkant. de sleufjes verder van de hevelkant doen weinig. Vloeistof zoekt de makkelijkste weg en zodra de buis vol is zal de kortste weg gevolgd worden. Daarom is niet veel sleufjes aan te bevelen.
Ik heb een ronde vaste van rvs en werkt prima. Dat gefrutseld met de losse pijpjes was ik snel moe. Het plaatsen en schoonmaken was een gedoe. De rvs duw ik aan de hevel en met een houten stok op de bodem en zuigt tot op de bodem leeg

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 11-01-2025  21:05 ude sleufjes verder van de hevelkant doen weinig. Vloeistof zoekt de makkelijkste weg en zodra de buis vol is zal de kortste weg gevolgd worden. Daarom is niet veel sleufjes aan te bevelen.
Voor de afvoer naar de buis maken de sleufjes inderdaad niet uit, maar voor een gelijkmatig uitspoelen van je filterbed maakt het wel uit. Je moet het je voorstellen als een grote menigte in een grote zaal (het beslag) en de moeten allemaal naar buiten (de pijpjes en afvoerslang) eenmaal buiten is er alle ruimte, maar het aantal deuren is de beperkende factor. Dus maak je voldoende deuren gelijkmatig verspreid over alle muren van het gebouw.
Het nadeel als er te weinig sleufjes zijn is ook dat het wort verderop veel langzamer stroomt en je daardoor verschillende tijdsconstante krijgt waarmee de suiker uitgespoeld wordt [1]. Dus dan is een kant bij de sleufjes al uitgespoeld terwijl verderop nauwelijks suiker uitgespoeld kan worden.
Ik gebruik daarom sleufjes op 1 a 2 cm afstand en zo goed mogelijk verdeeld over de bodem. beter te veel dan te weinig sleufjes. Daarom gebruik ik zo'n antenne filter. Een ring zoals LaurensV nu maakt met evt nog dwarspijpjes naar het midden lijkt me een acceptabel compromis mits je de sluifjes netjes verdeelt. evt zou je bij de koppelingetjes een paar gaatjes kunnen boren van bv 3 mm omdat zagen van sleufjes door buis + koppeling wat lastig zal worden.     

[1] dat effect kun je je voorstellen als diezelfde menigte, maar dan heeft iedereen een bezem bij zich om de grond aan te vegen. Al vegend verlaten de mensen dan de zaal terwijl ze naar de dichtstbijzijnde deur toelopen. Dus dan kun je wel nagaan waar de rommel op de vloer (lees suiker in het beslag) blijft liggen, namelijk daar waar geen deuren zijn.

Broewerke

Mooi uitgelegd en per saldo zal het allemaal op een batch weinig uitmaken, maar ik zie het zo dat dicht bij de uitgang steeds meer mensen bijkomen die door dezelfde deur willen en kruipen als het ware voor. De laatste moeten dan langer wachten oftewel er spoelt minder. Laten we er maar geen discussie over voeren want voor de gemiddelde brouwer maakt het echt niet veel uit. Lekker maischen en spoelen en op naar koken.
Na koelen begint het bier maken waarbij zeker aandacht aan besteed moet worden, vind ik vele malen belangrijker.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 12-01-2025  10:25 udicht bij de uitgang steeds meer mensen bijkomen die door dezelfde deur willen en kruipen als het ware voor

De gemiddelde brouwer maakt het echt niet veel uit. Lekker maischen en spoelen en op naar koken.
Dan heb je in ieder geval de uitleg en kan ieder voor zich bepalen of die dat belangrijk vindt om rekening mee te houden. Punt is wel dat door die opstoppingen bij de deur het filterbed meer dicht zal drukken zodat niemand er meer uit kan. Dat is dan het effect dat mensen platgedrukt worden door de menigte.
En voor bepaalde lastige recepten kan dit betekenen dat het filterbed gaat vastlopen. Dan weet ik zeker dat het de gemiddelde brouwer wel uit gaat maken. (ik heb voeger ook wel eens tot 2 uur 's nachts staan spoelen om die reden dat was niet grappig)
Sinds ik dat antennefilter gebruik heb ik nooit meer problemen met filteren gehad, ook niet bij hele lastige recepten. 

LaurensV

Omdat ik mijn nieuwe brouwinstallatie zo goed mogelijk schoon wil maken (en zien dat het daadwerkelijk schoon is), wil ik de hevelfilter zo demontabel mogelijk maken.

Ik zat te denken om aan de uiteinde van de buizen en koppelstukken 1mm gaatjes te boren. Vervolgens de hevelfilter in elkaar zetten en door middel van RVS splitpennen RVS splitpennen de koppelstukken aan elkaar vastmaken.

Gezien de prijs wil ik ze gaan gebruiken als disposables.

Mijn vraag aan jullie... in hoeverre is het een probleem dat er op sommige plekken in de filter een heel dun staafje (splitpen) verticaal loopt? Heeft denk ik toch weinig invloed op de flow? Dit geldt ook voor de hele kleine kier die je nog hebt als je de buizen over elkaar heen schuift, deze wil ik dus NIET solderen.

Alvast dank

hansHalberstadt

Zal niet veel uitmaken. Het zit sowieso al vlak boven de bodem, dus je krijgt wat wort instroom 1 cm hoger door een dun randje langs de splitpennen. Die gaatjes kun je zo boren dat de splitpen er net door gaat.

LaurensV

Citaat van: hansHalberstadt op 08-01-2025  22:23 uhttps://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=617185

Hoe heb je die sleufjes zo 'braamvrij' gekregen? Gebruik gemaakt van een speciaal zaagje?

hansHalberstadt

Ik weet niet meer zeker, maar ik denk schuurpapiertje. Aan de binnenkant dan schuurpapiertje on een rond stokje wikkelen of iets dergelijks.

Snelbier

Citaat van: LaurensV op 12-02-2025  12:40 uHoe heb je die sleufjes zo 'braamvrij' gekregen? Gebruik gemaakt van een speciaal zaagje?
Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2025  13:25 uik weet niet meer zeker, maar ik denk schuurpapiertje. aan de binnen kant dan schuurpapiertje on een rond stokje wikkelen oid.
OffTopic: Verbazend dat bijna iedereen een ijzerzaag lijkt te bezitten en gƩƩn pijpensnijder  :weetniet:
Pijpensnijder van de gammele-klusmarkt kost een tientje. Maakt schone snedes, verdien je snel terug op schuurpapier, vijlen en zaagjes.
Proost, Snelbier.

Toevoeging:
  Mijn fout..     Voor sleufjes gaat dat niet werken.

Broewerke

Als je in de pijp een andere pijp schuift die precies past dan is zagen zonder braampjes mogelijk. Het gebruik van dremel werkt ook beter om braampjes te voorkomen.

PP

Je kunt ook 1 mm slijpschijfjes gebruiken.

Groet, Paul

PP

ik bedoel frees ipv slijpschijf

LaurensV

Beste mensen,

Ik heb afgelopen week gebrouwen en voor het eerst mijn hevelfilter gebruikt. Werkte opzich allemaal wel prima, had alleen wat moeite met het aanzuigen van het wort.

Ik moest een paar keer flink wort aanzuigen voordat het wort soepel ging lopen, er kwam telkens maar een klein beetje mee. Op het moment dat het wort constant liep kon ik wel de flow regelen met de kraan en deze liep aardig snel.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat er na 1 flinke 'aanzuig' het wort begint te lopen? Hebben de diameter van de aanzuigslang/koperen buizen hier invloed op?

LaurensV

tdp

Zitten de klemkoppelingen wel goed aangedraaid? Anders zuig je wellicht valse lucht aan.

Wat ik ook wel vaak doe, wanneer ik een hevel wil aanzuigen, is de slang omhoog houden, en dan aanzuigen. Wanneer je de slang vol hebt met wort, duim erop, en de slang in de pan leggen en duim van de slang af. Je hebt dan (waarschijnlijk) genoeg momentum voor een goede hevel.

LaurensV

Citaat van: tdp op 15-04-2025  20:01 uZitten de klemkoppelingen wel goed aangedraaid? Anders zuig je wellicht valse lucht aan.

Wat ik ook wel vaak doe, wanneer ik een hevel wil aanzuigen, is de slang omhoog houden, en dan aanzuigen. Wanneer je de slang vol hebt met wort, duim erop, en de slang in de pan leggen en duim van de slang af. Je hebt dan (waarschijnlijk) genoeg momentum voor een goede hevel.

Ik zal eens een flexibelere en langere slang proberen die makkelijker buigt. En dan even zorgen dat hij niet op de bodem van de pan ligt (met klem vastzetten) om smelten van de pan te voorkomen (ik verwarm het wort na hevelen gelijk door naar kookpunt)

tdp

Wanneer je een siliconenslang neemt, gaat dat zonder problemen. Werk al jaren zo, op die manier.

Wilmer

Ik doe hetzelfde wat TDP zegt. Mijn hevelfilter ziet er net iets anders uit, ik heb het uiteinde van de koperen buis niet tot onder de pan, maar tot de helft en dan verlengt met een siliconen slang (die kan tot hoge temperatuur). Staand zuig ik de hevel aan, met uiteinde van slang tot boven de pan, wanneer het wort bijna bij m'n mond is inderdaad dicht knijpen, naar beneden doen en m'n hevel laten starten met lopen. Eerst staat het kraantje nog vol open om de stroom op gang te brengen, daarna direct kraantje afstellen tot 0.5-1L per minuut. Uiteraard vang ik eerste 1-2 liter op in een maatbeker die weer terug gegoten wordt in de maischpan.

Hierdoor komt m'n filter altijd zonder problemen op gang en krijg ik helder bier.

PP

Tip:
Sluit een Siliconen slang aan op de regelkraan die duidelijk langer is dan de lengte van het hevelfilter tot de regelkraan.
Vul de slang met water (regelkraan open) m.b.v. een trechter.
Sluit de regelkraan.
Breng de uitloop van de slang op een lager punt in een opvangvat.
Open de regelkraan.
Het water stroomt in het opvangvat.

Voordeel: geen aanzuigen meer nodig (voorkomt risico contact met hete vloeistoffen).

Groet, Paul

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 15-04-2025  21:07 uWanneer je een siliconenslang neemt, gaat dat zonder problemen. Werk al jaren zo, op die manier.
Bij mij ook zo. Luchtbellen gaan van nature omhoog dus als je niet uitkijkt blijven ze bovenin zo'n koperen U-bocht hangen en hevelt het ding niet goed.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=687392
De siliconenslang zit dus vanaf bovenaan zodat je die omhoog kunt houden tijdens het aanzuigen, zodat de luchtbellen er mooi omhooggaand mee uit gaan. 

LaurensV

Citaat van: Wilmer op 15-04-2025  21:08 uIk doe hetzelfde wat TDP zegt. Mijn hevelfilter ziet er net iets anders uit, ik heb het uiteinde van de koperen buis niet tot onder de pan, maar tot de helft en dan verlengt met een siliconen slang (die kan tot hoge temperatuur)

Aha... ik had ergens gelezen dat de kraan lager moest zijn dan de bodem van de pan. Ik heb nog kortere buizen liggen, ga ik dat proberen!

Bedankt allen!

Wilmer

Citaat van: LaurensV op 15-04-2025  21:56 uAha... ik had ergens gelezen dat de kraan lager moest zijn dan de bodem van de pan. Ik heb nog kortere buizen liggen, ga ik dat proberen!

Bedankt allen!

Zolang het einde van de slang waar het wort uit komt onder de pan uit kunt werkt het al prima, hoe verder er onder hoe meer het filter aanzuigt wel.

LaurensV

Citaat van: Wilmer op 15-04-2025  22:37 uZolang het einde van de slang waar het wort uit komt onder de pan uit kunt werkt het al prima, hoe verder er onder hoe meer het filter aanzuigt wel.

Meer als zijnde harder zuigt?

Wilmer

Citaat van: LaurensV op 15-04-2025  23:12 uMeer als zijnde harder zuigt?

Ja, hevelfilter werkt op principe van hydrostatische druk, en die is weer afhankelijk van het hoogteverschil. Hoe groter het hoogteverschil tussen de vloeistof in de pan en het uiteinde van de slang, hoe harder het filter het wort aanzuigt en hoe sneller de vloeistof loopt. Je zult ook merken dat als je pan bijna leeg is, het wort minder hard uit je filter loopt dan wanneer de pan nog helemaal vol is, wat ook komt door het hoogteverschil.

hansHalberstadt

Citaat van: Wilmer op 16-04-2025  07:53 uJa, hevelfilter werkt op principe van hydrostatische druk, en die is weer afhankelijk van het hoogteverschil.
Klopt. Alleen moet je dus zorgen dat er geen luchtbellen boven in een U-bocht terechtkomen die daarmee het effectieve hoogteverschil verminderen. Om die luchtbellen eruit te krijgen moet je in het begin behoorlijk wat stroomsnelheid hebben. Of zoals gezegd een siliconenslang waarmee je dan toegang hebt tot instelbaar hoogteverschil en bij het starten de U-bocht omhoog helemaal kunt vermijden. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.