Leffe blond kloonpoging

Gestart door Hoppie, 25-08-2006 22:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hoi brewbuddies,

Een van mijn favorietjes is Leffe blond.
Niet te bitter (alhoewel ik tegenwoordig vaak aan bittere ale's zit), en een
typerend heerlijk gist-profiel.
Maar gezien dit product van de hufters ( Onze krakers? ) van Inbev is, wil ik
dit bier liever niet meer kopen.

Nu heeft geen enkele gist-fabrikant deze Leffegist in zij assortiment.
Of misschien toch wel  :idea:

Ik dronk laatst in mijn vakantie een Leffe blonde, en ik dacht "waar ken ik deze gistsmaak toch van?".
Weisen !

Het is Weisengist heren! Ik weet het bijna zeker!
Proef maar eens.
De Belgische paters hebben connecties gehad met Duitse paters.
Als het niet zo is, dan zou Weisengist er in ieder geval voor door kunnen gaan.

Ik ga het in ieder geval proberen.

Ik zat te denken aan iets van 80% pilsmout, 15% munichmout, en 5% cara-pils.
Goldingshop 21EBU ?
FWH?
10min koken?
Of alleen 60min koken?

Wat is nu de beste Weisengist?

Nou, schiet maar zal ik zo zeggen.  :biersmile:

 :degroeten:



Edgar

 :D Hahaha Hoppie is weer terug! We hebben je gemist jongen! :proost2:

Tsjerk

Hoppie,

Ik weet niet of je op de ONK de Kemphaan blond hebt geproefd maar volgens mij komt die gist verdacht dicht bij de Leffe blond.


 :degroeten:  Tsjerk

Hans (Lagos)

Citaat van: Hoppie op 25-08-2006  22:19 uDe Belgische paters hebben connecties gehad met Duitse paters.

Dus voor de verandering eens niet met kleine jongetjes?   >:D

Goed Idee Hoppie, ik kon nergens iets vinden over Leffe blond en dit is mijn Spaanse Brouwmaat zijn favoriete bier, ik heb liever een Leffe bruin.

Gr. Hans

Caspar

Citaat van: Hoppie op 25-08-2006  22:19 uWat is nu de beste Weisengist?

Ik vind het weer een wild idee Hop, maar een beetje cowboyen kan geen kwaad natuurlijk  ;D. Je kan de Wyeast nemen, hij noet wel enorm goed lageren, wil je er een blondje mee brouwen.

Ik heb volgens mij nooit de typerende Weissen smaak geproefd in Leffe (Banaantjes / kruidnagelen).. ik zal nog eens goed proeven!

Edgar

Het is niet eens zo'n gek idee, want Weizengist (mag ik even op de spelling weissen?) vergist natuurlijk als een dolle, wat ze bij Inbev graag hebben, want tijd is geld. Verder filteren ze de boel, dus van al die zwevende gist heb je verder geen last.

Citaat van: Lagos op 26-08-2006  10:57 uDus voor de verandering eens niet met kleine jongetjes?   >:D

 ;D LOL

Hopmans

Hey vrienden,

Internet:
CiteerHet abdijbier Leffe blond is een degustatiebier van hoge gisting. De ingrediënten van Leffe Blond zijn bleekmout,maïs,water,hop en gist,wat het geheel een fraaie,gouden kleur met zonnige weerspiegelingen geeft.
Het alcoholgehalte van Leffe Blond bedraagt 6.6%

Er zit dus ook mais in. Procentje of 10 dan denk ik?


MO

Ik ben al een tijdje bezig met de Leffe dubbel. Het is in opdracht. An sich interesseert dat bier me helemaal niet maar tegelijkertijd ook weer wel: als je 's werelds grootste dubbel kunt copiëren, dan biedt dit commercieel wel perspectieven. Hoppie, ik ga helemaal niet mee met je weizen gist principe. De blond ken ik niet zo goed maar ik ga er voor het gemak even van uit dat voor blond en dubbel dezelfde gist wordt gebruikt. Wat mij betreft is het een overdreven fruitige gist, die op de een of andere manier een "strakke" fruitigheid geeft. De opdrachtgever voor mijn dubbel heeft het altijd over "eetbare lijm" (zowel geur als smaak), je weet wel, waar kleuters mee spelen. Dat gaat denk ik al snel richting ethyl acetaat of een iets grotere ester.
Ondanks dat ik je idee afwijs, ben ik natuurlijk wel heel benieuwd hoe een blond met een weizen gist zou smaken. Ik hou je in de gaten, jochie.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 26-08-2006  13:59 uals je 's werelds grootste dubbel kunt copiëren, dan biedt dit commercieel wel perspectieven.
Wil je InBev aanbieden een deel van de productie over te nemen?

Hopbier

MO

Nee, ik wil Het Beste Bier Ter Wereld Maken. Ook wel genoemd: Het Bier Waar Iedereen Op Zat Te Wachten. Dromen mag, toch?

Hopmans


CiteerHoppie,
Ik weet niet of je op de ONK de Kemphaan blond hebt geproefd maar volgens mij komt die gist verdacht dicht bij de Leffe blond.

   Tsjerk

Hoi Tsjerk,

De Kemphaan blonde lust ik niet.
Het lijkt me dus sterk dat die hetzelfde gistprofiel hebben.
Ik zal 'm binnenkort nog eens proeven.

CiteerNee, ik wil Het Beste Bier Ter Wereld Maken. Ook wel genoemd: Het Bier Waar Iedereen Op Zat Te Wachten. Dromen mag, toch?
Inderdaad.
Laat dit nu net de topic zijn waar het beste bier allertijden wordt ontworpen (geintje).

Internet:
CiteerCharacteristics
Original gravity
 15,6 %Pl
 
Alcohol content
 6,6 % vol.
 
Energy content
 256 kJ/100 ml
61,2 kcal/100 ml
 
Carbohydrates
 5 g/100 ml
 
Colour
 13 EBC
 
Bitterness
 24 EBU

http://www.koff.fi/en/products/house_of_beer/leffe_blonde.html

Zal er ook iets van 10% suiker inzitten?
Wat voor maischschema zal ik toe moeten passen (ivm weissen smaak)?

 :degroeten:

Johannes

Ben benieuwd naar het resultaat Hop, heb je al eens een SG meting gedaan? Het is een erg zoet bier, volgens mij moet je een redelijke hoeveelheid caramout met niet al teveel kleur gebruiken (carapils/caravienna) zit er ook niet koriander in?

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Hoi Johannes,

Volgens mij zit er geen koreander in.
SG zal ik volgende week doen (goed idee trouwens).

Ik was al uitgegaan van 5% cara-pils.
Is dit genoeg of.......?

Denk jij dat er ook nog wat suiker inzit (het is immers een commercieel kloontje)?
Krijg nou wat. Ik zit gewoon te klonen hiero.  :-\
Maakt het maischschema nog wat uit?

*EDIT*
Van de site van Leffe:
CiteerLeffe Blond is een kwaliteitsbier met hoge gisting. De ingrediënten: lichte mout, maïs, water, hop en gist geven een mooie gouden, radieuze kleur aan het bier. Het alcoholgehalte is 6,6 %. Dit kwaliteitsbier moet worden geschonken bij een temperatuur van 5 à 6 °C op fles of uit het vat. De smaak is vol, zacht en fruitig (met een zweempje bittere sinaasappel), de afdronk is krachtig en verbazend.

Volgens mij is het een volmouter.
Zou er iets van sinaasappelschil inzitten of is dit de gist.
Volgende week nog eens goed proeven.

 :degroeten:

*EDIT*
Nog een link met kandij en Honingmout  :-\ (bottelen met honing dus).
http://hbd.org/forums/messages/20001/20118.html?1074847042

Hopmans


Dit is denk een vraag voor de Weissenkenners.

Citeer3068 Weihenstephan Weizen Yeast.
Probable origin: Weihenstephan, Germany
Beer Styles: German Hefeweissen, Crystal weisse, Dunkel weisse, Weisenbock
Commercial examples may include: Ayinger Weissebeer, Tabernash Wheat, Sandwald, Erdinger Weisse, Schneider Weisse
Unique properties: Classic German wheat beer yeast, used by more German Brewers than any other strain in the production of Wheat beer. Properties dominated by banana ester production, phenols and clove like characteristics. Extremely attenuative yeast, which produces a tart thirst quenching finish. Extremely low floccing yeast remains in suspension readily with proteinacous wheat malt. Sometimes used in conjunction with lager yeast and kerausened to finish the beer and improve the overall dryness. High CO2 levels, typically at 2.7 - 3.2 volumes is desirable for best presentation. True top cropping yeast requires full headspace of 33%. Ester formation is significantly affected by aeration and pitching rates. Crystal weisse production typically requires DE filtration, may prove too difficult for Pad filtration only. Flocculation - low; apparent attenuation 73-77%. (64-75° F, 18-24° C)

3333 German Wheat Yeast. Subtle flavor profile for wheat yeast with unique sharp tart crispness, fruity, sherry-like palate. Flocculation - high; apparent attenuation 70-76%. (63-75° F, 17-24° C)



Welke van deze twee zou ik moeten nemen?
De bovenste is zeer laag floculant.

Ik heb ergens gelezen dat Leffe blond zeer koud gelagerd wordt.
Dat zou te maken kunnen hebben met helder worden.

Kan bij koud wegzetten het bier helder worden met de 3068?
Het is een kraakhelder bier tenslotte.

 :degroeten:

Caspar

Ik zou die van Weihenstephan proberen... dat is de "echte" Weissen gist (dubbel s omdat ik de ringel S niet weet tevinden op mijn keyboard  :weetbeter:)

- aanpassing i.v.m. belabberde Duitse woordenschat  ;D -

Herman

Even Mieren**ken: het is Weisse of Weizen. Ofwel Wit of Tarwe. Persoonlijk vind ik Leffe Blond  :ziek:, dus ik weet niet of ik je straks moet feliciteren als het je lukt om dit bier te klonen???

Hopmans

Hey Herman,

Als ik één dezer dagen er achter kom dat de 3068 Weihenstephan niet helder wordt, gaat de
kloonpoging niet door.
Alles valt en staat daarmee.

Ik moet dus wachten op het antwoord van iemand hier die al eens Weisse heeft gebrouwen.

 :degroeten:

Herman

Je zou wellicht La Trappe (wit)gist kunnen gebruiken, deze wordt zeker helder. Maar of die het typische smaakje bevat? Overigens wordt ook een Weizen helder na verloop van tijd. En het gaat je bij klonen toch om de smaak? Wat boeit het dan als het wat minder kraak is?

Hopmans


Het oog wil ook wat Herman.  ;)

 :degroeten:

Adrie

Ik vind het gistprofiel van de Leffe Blond behoorlijk op die van de Chimay lijken. Deze gist produceert ook aardig wat fenolen die in de verte aan weizen doet denken. Ik zou eerder deze gist gebruiken dan een weizen gist.

MO

Maar met als je met de Chimay gist (wat mij ook veel logischer lijkt dan een weizen gist, maar ook saaier) vergist, dan heb je wel het probleem dat je er moeilijk een zoetig blondje mee kunt brouwen. Eenstapsmaisch op 69 grC? Mout toevoegen bij 70 grC bij een 60/70 maischschema. Lastig hoor. Weizengisten gisten volgens mij niet zo ver door, het lijkt met toch leuk als daar een blondje mee gebrouwen wordt. En Hoppie: elke bier wordt op de lange duur helder, ook witbier!

Adrie

Ik vind het ook een leuk experiment, alleen denk ik niet dat het resultaat bij de Leffe blond in de buurt komt.

Tsjerk

Als jullie het recept plaatsen dan brouw ik hem as. zaterdag met de Chimay.

Dan kun je hem nog proeven op de Bonk.

 :degroeten:  Tsjerk

Hopmans

Het gekke is dat Leffe juist niet dat typische Belgische smaakje heeft.
Leffe heeft juist dat "clovy" kruidnagel/bananensmaakje.
Ik ga vanmiddag even de 3 (Leffe, Chimay en Weihenstephan) bieren proeven en meten.

@ Tjerk, ik zal proberen het recept zo snel mogelijk te plaatsen.
    Eerst ga ik vanmiddag proeven.

 :degroeten:



Hopmans

Vanmiddag 3 glazen voor mijn neus gehad.

De Chimay viel gelijk af.
Compleet anders.
Medicinaler.

Als Weisse had ik per ongeluk de Dunkel van Weihenstephan gekocht.
Deze leek er al veel meer op.
Alleen iets muffer (kan door de tarwe komen).

Ik had ook nog mijn favoriete Weisse liggen: Paulaner.
Dat was even schrikken.
Heren, het verschil in gist profiel was door mij niet te proeven !
Deze moet ik op zien te kweken!
Zal de gist in de fles dezelfde gist zijn als de hoofdgist?  :denken:

Verder ben ik wat dieper ingegaan op de Leffe zelf.
Ik proefde honing, Kandij, een piepje sinaasappelschil, een heel klein beetje koreander.
Vanile twijfel ik over. misschien een kwart stokje.
Uiteraard zijn dit in het echt Inbev-chemicalien. Ik moet het op deze manier oplossen.

De kleur klopt niet met hetgeen ik op het internet heb gevonden.
Deze is eerder 10 ipv 13 EBC.
Bitterheid van 24 kan wel kloppen.

Het SG van een Leffe is 1014 - 1015 (gemeten).

Zo, nu maar even stoeien met BrouwHulp.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.