Barkeepers Friend - verwijdert aangebrande maisch

Gestart door Bvk1983, 23-10-2024 23:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Citaat van: Snelbier op 23-10-2024  17:32 uVandaag Barley Wine gebrouwen. Mout 7,5 kg in 24 L water in de Brewmonk-30, litertje over om te spoelen.
Liep allemaal lekker. BZR 62% ipv 64%, is normaal met een zware jongen in een automaat.
Kleine verwarming zwaar verbrand.  Dat kan ik dus niet plaatsen, want soortgelijke moutstort vs water gebruik ik ook voor tripels, zonder aanbak-problemen..
Enzybrew-10 lijkt weinig te doen.  Sta me nu uit de naad te poetsen met plastic schraper en nylon sponsje.
GEK word ik van die brouwtomaat.  Steeds als je het denkt door te hebben krijg je weer een andere verrassing.
Proost, Snelbier

Wellicht dat Barkeepers Friend uitkomst kan bieden. Heeft bij mij hardnekkige plekken weg gekregen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 23-10-2024  23:18 uWellicht dat Barkeepers Friend uitkomst kan bieden. Heeft bij mij hardnekkige plekken weg gekregen.

Ik ken dit product niet, maar is te koop bij Bol.com

Zijn er meer leden die hier goede ervaringen mee hebben? Zo ja dan vernoem ik het middel in het artikel over reinigen en desinfecteren.

tdp

Topspul, ik gebruik het ook voor aanslag te verwijderen uit mijn SS Brewtech pannen. Wordt door SS Brewtech ook aangeprezen daarvoor. Werkt op basis van Oxaalzuur. Je zou ook een ander middel kunnen gebruiken op basis daarvan. (Ruikt naar Jif, als ik me niet vergis).

Snelbier

Citaat van: Snelbier op 23-10-2024  17:32 uBrewmonk-30..  Kleine verwarming zwaar verbrand.  Enzybrew -10 doet weinig. Sta me nu uit de naad te poetsen met plastic schraper en nylon sponsje...
Na een nacht weken (met Enzybrew) toch de laatste zwarte vlekken met nylonspons weggepoetst..
Die Barkeepers Friend gaat op de verlanglijst, dank voor de tip..
De paar keer dat ik echt aangebrande zwarte koek had werkten zowel Enzybrew als PBW niét, dus we proberen wat..
Proost, Snelbier

Johan123

Na het brouwen maak ik de brouwketel zo goed als schoon met een vaatwas blokje op 70 graden. Tijdje laten spoelen en dan met water en al wegzetten tot ik weer ga brouwen (niet teveel tijd ertussen natuurlijk). De aangekoekte aanslag verdwijnt na die tijd moeiteloos met een afwasborstel. Voor het brouwen nog even met heet water doorspoelen en de ketel is weer spic en span.

Jacques

Citaat van: Johan123 op 24-10-2024  21:41 uNa het brouwen maak ik de brouwketel zo goed als schoon met een vaatwas blokje op 70 graden. Tijdje laten spoelen en dan met water en al wegzetten tot ik weer ga brouwen (niet teveel tijd ertussen natuurlijk). De aangekoekte aanslag verdwijnt na die tijd moeiteloos met een afwasborstel. Voor het brouwen nog even met heet water doorspoelen en de ketel is weer spic en span.

Brandt bij jou de maisch altijd aan? Of is er sprake van een aanslag van eiwitten?

Lampje

Om aanslag te verwijderen gebruik ik met succes regelmatig reinigingstabletten voor kunstgebit. Thermoskannen worden er brandschoon van. Zou dit ook werken bij een brouwautomaat?

Jacques

Citaat van: Lampje op 25-10-2024  11:03 uOm aanslag te verwijderen gebruik ik met succes regelmatig reinigingstabletten voor kunstgebit. Thermoskannen worden er brandschoon van. Zou dit ook werken bij een brouwautomaat?

Aanslag van eiwitten is wat anders dan aanbranden van de maisch. Het verwijderen van eiwitten gaat in regel goed met alkalische reinigingsmiddelen waarin ook enzymen zitten die eiwitten afbreken. Een bekend middel is Enzybrew 10.
Zie onder andere https://www.researchgate.net/publication/260031126_Study_of_heat-denatured_whey_protein_removal_from_stainless_steel_surfaces_in_clean-in-place_systems

thepsych

Citaat van: Johan123 op 24-10-2024  21:41 uNa het brouwen maak ik de brouwketel zo goed als schoon met een vaatwas blokje op 70 graden. Tijdje laten spoelen en dan met water en al wegzetten tot ik weer ga brouwen (niet teveel tijd ertussen natuurlijk). De aangekoekte aanslag verdwijnt na die tijd moeiteloos met een afwasborstel. Voor het brouwen nog even met heet water doorspoelen en de ketel is weer spic en span.
Interessante optie. Heb je daarmee ook geen biersteen, of die bruine aanslag aan de binnenkant van de ketel.
Recent heb ik Urigloss geprobeerd. Eerder met fosforzuur geprobeerd, maar viel tegen. Salpeterzuur zou werken, maar daar is niet aan te komen tot is dit zag en zou 25-50 % salpeterzuur bevatten.En het werkt. Uurtje inweken door op papier te spuiten en daarna met kunststof sponsje ff nabewerken en er is heel veel weg. Zie de foto's. En is ook niet zo duur als enzybrew denk ik. 5 euro voor een liter.
IMG_1028.jpgIMG_1033.jpg

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 25-10-2024  22:36 uSalpeterzuur zou werken, maar daar is niet aan te komen tot is dit zag en zou 25-50 % salpeterzuur bevatten.

Wat is 'dit' ?

thepsych

In om urinoirs te ontstoppen en reinigen. Zit ook kopersulfaat bij waardoor je er geen drugs mee kan maken. Ik denk dat met goed naspoelen dit geen probleem zal zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 26-10-2024  16:01 uom urinoirs te ontstoppen en reinigen.
Welk middel?
welke.gif

thepsych

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 27-10-2024  00:28 uUrigloss. Staat toch in mijn antwoord?
Oké, dan heb ik je antwoord verkeerd geïnterpreteerd.
'Recent heb ik Urigloss geprobeerd. Eerder met fosforzuur geprobeerd, maar viel tegen. Salpeterzuur zou werken, maar daar is niet aan te komen tot is dit zag'
Ik begreep daaruit:
Recent heb ik Urigloss geprobeerd (maar dat beviel blijkbaar niet). Eerder met fosforzuur geprobeerd, maar viel tegen. Salpeterzuur zou werken, maar daar is niet aan te komen tot is dit zag. dit is dan blijkbaar het wondermddel, maar vroeg me af hoe dat dan heet ik legde dus niet de link tussen 'dit' en 'urigloss'

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 27-10-2024  09:45 uOké, dan heb ik je antwoord verkeerd geïnterpreteerd.
'Recent heb ik Urigloss geprobeerd. Eerder met fosforzuur geprobeerd, maar viel tegen. Salpeterzuur zou werken, maar daar is niet aan te komen tot is dit zag'
Ik begreep daaruit:
Recent heb ik Urigloss geprobeerd (maar dat beviel blijkbaar niet). Eerder met fosforzuur geprobeerd, maar viel tegen. Salpeterzuur zou werken, maar daar is niet aan te komen tot is dit zag. dit is dan blijkbaar het wondermddel, maar vroeg me af hoe dat dan heet ik legde dus niet de link tussen 'dit' en 'urigloss'
Het is geen wondermiddel maar werkte beter dan fosforzuur. Heb nu twee flessen laten komen samen met kenolox, goedkoper dan Ecolab oxydes rapid. Maar moet je twee minuten laten inwerken.

CeesM

Ik gebruik maar 2 wondermiddelen wat bijna niks kost. Een emmertje wasmiddel waar oxy op staat om de brouwketel te reinigen en schoonmaakazijn om aangebrande/aangekoekte eiwitten te verwijderen. ;)

Jacques

Citaat van: CeesM op 31-10-2024  10:49 uIk gebruik maar 2 wondermiddelen wat bijna niks kost. Een emmertje wasmiddel waar oxy op staat om de brouwketel te reinigen en schoonmaakazijn om aangebrande/aangekoekte eiwitten te verwijderen. ;)

Dit is niet het zoveelste topic "Hoe maak ik schoon"...
Het is bedoeld om ervaringen met een specifiek middel te delen dat niet zo bekend is.

Een overzicht met reinigings- en desinfecteermiddelen vind je in het artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/schoonmaken/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.