Hazy IPA met LalBrew Pomona

Gestart door tdp, 16-10-2024 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Volgende week zaterdag weer de jaarlijkse brouwdag met mijn neef. Meestal wordt het een (NE)IPA, zo ook deze keer. Tegen mijn principes in dit keer met hopkorrels en met een nieuwe gist, LalBrew Pomona. Qua specs ben ik erg enthousiast, nu hopelijk ook nog in het echie ;)

EDIT: De hoppen moeten nog binnenkomen, zal dan de database ook aanpassen zodat het allemaal als pellets wordt gezien, plus de juiste waarden

Recept is op basis van de Hazy Jane van Brewdog, een van zijn favorieten. Al is de variant die je in de super koopt 5%, deze 7,2%, volgens recept van Brewdog zelf.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkTrouwen
Naam receptHazy Jany 2.0
Brouwdatum27-10-2024
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume25,0 l
Begin SG1,066 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,8%
Alcoholgehalte6,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)1 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Rossum 2023
11,87 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l50 mg/l110 mg/l26 mg/l78 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgClear Choice Pale MoutCrisp Malt5 EBC69,0 %
1,25 kgFinest Maris Otter Ale MoutCrisp Malt6 EBC17,2 %
0,75 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC10,3 %
0,25 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC3,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
1,5 gChinookpellets13,0%10 min.0,7 IBU
62,5 gMosaicbellen12,0%koudhop0,0 IBU
62,5 gSimcoebellen14,0%koudhop0,0 IBU
62,5 gCitrabellen13,4%koudhop0,0 IBU
62,5 gAmarillobellen8,3%koudhop0,0 IBU
25,0 gAmarillobellen8,3%whirlpool0,0 IBU
25,0 gChinookpellets13,0%whirlpool0,0 IBU
25,0 gSimcoebellen14,0%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gLallemand Pompona ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,8%
Temp. nagisting19,0 °C
Start lagering10-11-2024
Temp. lagering19,0 °C

Koenders

Ziet er lekker uit! Mij valt wel op dat de percentages mout niet helemaal kloppen. Hoe kan 5 kg op een totaal van 7,25 kg 17,2% zijn?  :nut: Zul je verder geen last van hebben met het brouwen.

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of je die ene IBU van de Chinook nodig gaat hebben dan wel proeft.

tdp

Scherp, denk ergens een foutje met kopiëren vanuit BrouwHulp. Zonet aangepast.

V.w.b. de Chinook op 10 minuten: Helemaal eens hoor, maar toch laat ik hem er wel in dit keer. Proeven doe je hem denk ik niet, en of het verder bijdraag, geen idee ;)

Bvk1983

Ik ben heel benieuwd hoe die Pomona uit gaat pakken. In mijn eerstvolgende NEIPA wil ik hem ook gaan gebruiken.

tdp

Uiteindelijk is er ruim 25 liter het gistvat in gegaan, met een SG van 1.060. De gist toegevoegd op 18 graden, en gaat als een malle te keer nu. De geur is echt fantastisch, lijkt wel of er een fles Punica op de vloer is gevallen.

Dacht eerst dat de vergisting maar lastig op gang kwam, maar het vat was net niet goed aangedraaid. Er was wel overdruk in het waterslot, ga er dan ook maar vanuit dat het allemaal wel meevalt!

Wat is volgens jullie een goed moment om de koudhop toe te voegen? Donderdag/vrijdag?

Arthur B

Citaat van: tdp op 29-10-2024  09:25 uWat is volgens jullie een goed moment om de koudhop toe te voegen? Donderdag/vrijdag?

Ga je het op deze temperatuur doen of kouder? Ook ivm. creep...

Ik zou wel wachten tot de piek goed voorbij is in ieder geval, zodat er niet teveel aroma vervliegt.

Chinook

Hangt ervan af wat je wil. Ik zou op d2/3 doen voor biotransformatie en d7+ voor waas/punch. Je zou ze kunnen splitsen of een kleinere DH toevoegen aan het begin.

Jacques

Citaat van: tdp op 29-10-2024  09:25 uWat is volgens jullie een goed moment om de koudhop toe te voegen? Donderdag/vrijdag?

Je kunt meerdere keren koudhop toevoegen. Een vroege koudhop zorgt voor meer biotransformatie, een latere zorgt voor meer mycreen in je bier.

Welke hop ga je toevoegen? Er zijn hopsoorten die meer biotransformatie geven dan andere.
Zie ook https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/biotransformation-keep-hops-alive-with-yeast

tdp

Citaat van: Chinook op 29-10-2024  12:02 uHangt ervan af wat je wil. Ik zou op d2/3 doen voor biotransformatie en d7+ voor waas/punch. Je zou ze kunnen splitsen of een kleinere DH toevoegen aan het begin.

En kijkend naar mijn recept: Welke hop(pen) zou je op dag 2/3 doen, en welke op dag 7+? Heb van elk van de hoppen een 100 grams verpakking gekocht, dus er zit nog iets ruimte in qua hopgift, mocht dat beter zijn.

tdp

Citaat van: Jacques op 29-10-2024  15:32 uWelke hop ga je toevoegen? Er zijn hopsoorten die meer biotransformatie geven dan andere.
Zie ook https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/biotransformation-keep-hops-alive-with-yeast

62,5 g   Mosaic   pellets   12,0%   koudhop   0,0 IBU
62,5 g   Simcoe   pellets   14,0%   koudhop   0,0 IBU
62,5 g   Citra   pellets   13,4%   koudhop   0,0 IBU
62,5 g   Amarillo   pellets   8,3%   koudhop   0,0 IBU

tdp

Kijkend naar het artikel van Jacques zou ik dan Mosaic op dag 2 of 3 doen, en Simcoe op het laatst (na dag 7)?

Mosaic heeft schijnbaar veel 'terpenoids', Simcoe veel 'thiols'.

Maar hoe dit te vertalen naar een verdeling, en wat te doen met Citra en Amarillo? Gevoelsmatig Citra op het eind en Amarillo met de Mosaic mee, maar het zijn hoppen (en technieken) die ik niet veel gebruik/toepas.

Hoor graag!

Jacques

Citaat van: tdp op 29-10-2024  20:31 uMaar hoe dit te vertalen naar een verdeling, en wat te doen met Citra en Amarillo? Gevoelsmatig Citra op het eind en Amarillo met de Mosaic mee, maar het zijn hoppen (en technieken) die ik niet veel gebruik/toepas.

Het is vooral een kwestie van proberen. Zelf heb ik laatst een brouwsel gemaakt met Centennial en Citra in een hopstand en Mosaic als koudhop. Is een mooie NEIPA geworden.

tdp

Hopstand heb ik reeds gedaan, ging me meer om de verdeling van de koudhop en/of ik het in tweeën moet delen

Chinook

Citaat van: tdp op 29-10-2024  20:02 uEn kijkend naar mijn recept: Welke hop(pen) zou je op dag 2/3 doen, en welke op dag 7+? Heb van elk van de hoppen een 100 grams verpakking gekocht, dus er zit nog iets ruimte in qua hopgift, mocht dat beter zijn.

https://www.yakimachief.com/media/wysiwyg/Survivable-Compounds-CY2023-Poster.pdf

Zij raden Amarillo vooral laat aan, dus wellicht dat je die niet op d3 wil doen. Ik weet niet welke enzymen het meest actief zijn bij Pomona, maar wellicht dat je een kleine hoeveelheid van de andere drie dan wat eerder toe zou voegen. Ik zou Mosaic zelf ook zeker laat gebruiken. Afhankelijk van de kwaliteit van je Simcoe wil je wellicht juist iets minder daarvan laat toevoegen.

tdp

Dank! Ik merk dat er nog een wereld te ontdekken is, haha!

Ga dan voor 12,5 gram van elk vandaag, en de rest van het weekend een keer! Kwaliteit kan ik niet bepalen, is de eerste keer dat ik deze hop gebruik van deze leverancier, en in pelletvorm. We gaan het zien!

Jacques

Citaat van: tdp op 30-10-2024  07:58 uDank! Ik merk dat er nog een wereld te ontdekken is, haha!

Ga dan voor 12,5 gram van elk vandaag, en de rest van het weekend een keer! Kwaliteit kan ik niet bepalen, is de eerste keer dat ik deze hop gebruik van deze leverancier, en in pelletvorm. We gaan het zien!

Pas wel goed op voor oxidatie, dat is een serieus probleem bij het koudhoppen van een NEIPA.

Fractus

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  14:46 uPas wel goed op voor oxidatie, dat is een serieus probleem bij het koudhoppen van een NEIPA.

Ik heb nooit goed begrepen waarom NEIPA's nou zoveel gevoeliger zijn voor oxidatie dan IPA's. Is daar een eenvoudig antwoord op? IPA's brouwen thuis gaat prima, maar NEIPA's daar brand ik m'n vingers niet meer aan. Dat is niet te doen als je 'gewoon' met een plastic vat vergist en afvult met vulpijpje

Jacques

Citaat van: Fractus op 30-10-2024  21:07 uIk heb nooit goed begrepen waarom NEIPA's nou zoveel gevoeliger zijn voor oxidatie dan IPA's. Is daar een eenvoudig antwoord op? IPA's brouwen thuis gaat prima, maar NEIPA's daar brand ik m'n vingers niet meer aan. Dat is niet te doen als je 'gewoon' met een plastic vat vergist en afvult met vulpijpje

Wat precies de oorzaak is weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar de ervaring is dat deze bieren extreem gevoelig zijn voor oxidatie.

Ook voor anderen is het gissen wat nu precies de oorzaak is...
https://hazyandhoppy.com/new-england-ipas-and-oxidation/

tdp

Citaat van: Fractus op 30-10-2024  21:07 uIk heb nooit goed begrepen waarom NEIPA's nou zoveel gevoeliger zijn voor oxidatie dan IPA's. Is daar een eenvoudig antwoord op? IPA's brouwen thuis gaat prima, maar NEIPA's daar brand ik m'n vingers niet meer aan. Dat is niet te doen als je 'gewoon' met een plastic vat vergist en afvult met vulpijpje

Bemoedigend dit ;). Ik heb toevallig dit brouwsel juist in een standaard vergistingsvat gedaan, haha. Zekerheidshalve laat ik het bij 1 hopgift, die doe ik a.s. weekend. De biotransformatie moet de gist maar doen op basis van de hop in de whirlpool. We gaan het zien!

Arthur B

Citaat van: Fractus op 30-10-2024  21:07 uIk heb nooit goed begrepen waarom NEIPA's nou zoveel gevoeliger zijn voor oxidatie dan IPA's.

Minder hop in de kook?

tdp

Citaat van: Arthur B op 31-10-2024  08:36 uMinder hop in de kook?

Zat ik ook aan te denken; maar houdt (genoeg) hop oxidatie tegen? Wellicht dat een grote dosis koudhop meer triggert dan we snappen. Laatst nog een Sterke Blonde gebrouwen met genoeg hop tijdens het koken. Toch is dit bier licht geoxideerd wat ik toeschrijf aan de hopgift tijdens de vergisting.

Chinook

Volgens mij ligt het aan de hoeveelheid hop en deels aan de ingrediënten. Alle bieren met duidelijk hop-aroma en zeker van dry hop zijn er gevoelig voor. Maar bij gewone bieren hop je misschien 4-8 g/l, bij een NEIPA al snel 16+ g/l. Ook moderne West Coasts (en op zich ook klassieke) zijn er gevoelig voor. Misschien dat je het minder merkt in een klassiek voorbeeld doordat de bitterheid aanblijft, maar het aroma gaat er snel af vind ik.

Over ingrediënten: havervlokken worden vaak als boosdoener genoemd. Ze kunnen zelf oxideren en het bevorderen. Gemoute haver (en granen algemeen) hebben hier minder last van.
Hier: wordt gesproken over mangaan en de katalyserende werking ervan.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 31-10-2024  08:36 uMinder hop in de kook?

Het zit hem vooral in de polyfenolen uit de hop begrijp ik uit een artikel in Brauwelt, die van de week met een dreun binnenviel. Ik moet nog rustig gaan zitten voor het artikel. Het is pittige materie.

Jacques

Citaat van: tdp op 31-10-2024  09:30 uZat ik ook aan te denken; maar houdt (genoeg) hop oxidatie tegen?

Wat werkt om oxidatie van een NEIPA te beperken is het toevoegen van een minimale hoeveelheid sulfiet. Moet echt gaan om kleine hoeveelheden, denk aan 0,03 g per liter. Grotere hoeveelheden kunnen vervelende smaakafwijkingen geven (zwavel) en de vergisting belemmeren.
Overigens maakt de gist altijd sulfiet in kleine hoeveelheden aan. Misschien maakt de Pomona wel meer sulfiet aan dan andere gisten. Het is bekend dat Duitse brouwers daar naar op zoek zijn gegaan omdat ze "om een of andere reden" geen sulfiet willen toevoegen.

Zie ook https://brewingforward.com/wiki/Sulfite

Arthur B

Citaat van: tdp op 30-10-2024  07:58 uDank! Ik merk dat er nog een wereld te ontdekken is, haha!

Deze rolt net mijn mailbox in...

tdp

Heb gisteren de dryhop toegevoegd, 10 g/l. Bier was (uitgaande dat de refractometer weer opgewarmd was naar 20 graden) nagenoeg uitgegist, op 1.008, komend vanaf 1.060.

tdp

Vrouw met dochter naar het zwembad, zoontje in bed; bottelen!!...

Net nog eens gemeten; Brix waarde 6.2 /SG 1.003 => Denk een meetfout ergens, maar er staat nog steeds druk op het waterslot. Woensdag maar weer eens meten. Botteldag uitgesteld!

Jacques

Citaat van: tdp op 10-11-2024  09:40 uNet nog eens gemeten; Brix waarde 6.2 /SG 1.003 => Denk een meetfout ergens, maar er staat nog steeds druk op het waterslot. Woensdag maar weer eens meten. Botteldag uitgesteld!

Heb je enig idee of deze gist goed uitvlokt?

tdp

Citaat van: Jacques op 10-11-2024  15:54 uHeb je enig idee of deze gist goed uitvlokt?

1e keer dat ik hem gebruik; geen idee dus. Maar bij het toevoegen van de koudhop zat er geen gistdek meer op, wat ik zo snel kon zien.

tdp

Zonet gebotteld, SG was niet verder gedaald. Met de hydrometer een SG gemeten van 1.014, wat ik ook verwacht had op basis van recept.

Was wel ff klooien; de hevel sloeg meermaals dicht door de hopprut onderin. Poging gedaan met een hopzakje om de hevel maar dat hielp ook niet. Uiteindelijk de hevel maar hoger in het vat gestoken, en het verlies maar op de koop toenemen. Uiteindelijk ruim 20 liter gebotteld. Nu maar hopen dat deze knullige bottelavond niet teveel oxidatie heeft veroorzaakt :).

Arthur B

Citaat van: tdp op 13-11-2024  22:34 uNu maar hopen dat deze knullige bottelavond niet teveel oxidatie heeft veroorzaakt :).

Voor de zekerheid maar snel door je voorraad heen werken...

tdp

Citaat van: Arthur B op 14-11-2024  07:57 uVoor de zekerheid maar snel door je voorraad heen werken...

Het leven van een brouwer gaat niet over rozen... ;)

Chinook

Ik vind het sowieso dapper dat je een bier als dit uit het vat bottelt (met hevel). Doe je nog extra dingen als antioxidanten, flesjes met CO2 spoelen, doppen, etc?

Op fust afvullen is soms al een beetje kielekiele. Op de hoop dat het goed gaat en op tijd op is! Naar Pomona ben ik sowieso erg benieuwd.

tdp

Citaat van: Chinook op 14-11-2024  15:06 uIk vind het sowieso dapper dat je een bier als dit uit het vat bottelt (met hevel). Doe je nog extra dingen als antioxidanten, flesjes met CO2 spoelen, doppen, etc?

Op fust afvullen is soms al een beetje kielekiele. Op de hoop dat het goed gaat en op tijd op is! Naar Pomona ben ik sowieso erg benieuwd.

Haha, ik had er niet helemaal meer bij stil gestaan, aangezien ik normaliter in een CCT mijn bieren vergist. Verder geen behandeling met flushen oid, dit keer zelfs in beugels gebotteld.

Ach ja, we gaan het zien!

Arthur B

Mijn ervaring is dat je het eerder ziet dan proeft. Dus zodra je oog erop valt maar even doorbijten... 🍻

Chinook

Citaat van: Arthur B op 15-11-2024  13:14 uMijn ervaring is dat je het eerder ziet dan proeft. Dus zodra je oog erop valt maar even doorbijten... 🍻

Oh dat heb ik zelf niet. Ik vind dat oxidatie wel echt heel duidelijk te proeven is nog voor je het ziet

Arthur B

Citaat van: Chinook op 15-11-2024  23:19 uOh dat heb ik zelf niet. Ik vind dat oxidatie wel echt heel duidelijk te proeven is nog voor je het ziet

Echt? Ik zie de kleur eerst donker worden...

tdp

Afgelopen vrijdag de eerste open getrokken:
Geur is fantastisch, kleur 'gevoelsmatig' wat donkerder dan ik had verwacht. Smaakt echt goed, geen oxidatie (tot nu toe) te proeven. Snel drinken dan maar!

Jacques

Citaat van: tdp op 24-11-2024  20:45 uAfgelopen vrijdag de eerste open getrokken:
Geur is fantastisch, kleur 'gevoelsmatig' wat donkerder dan ik had verwacht. Smaakt echt goed, geen oxidatie (tot nu toe) te proeven. Snel drinken dan maar!

Gefeliciteerd!
Kun je iets meer zeggen over de geur?

tdp

Tropisch fruit, Punica, dat zijn de associaties die ik er mee heb!

Markie Mark

@tdp: Heb je nog een foto van het bier uitgeschonken in een glas? Het leest als een lekker bier.

tdp

Markie Mark

Citaat van: tdp op 25-11-2024  19:42 uZie foto;
IMG_7556.jpg
Kijk dat maakt dorstig! Ziet er goed uit Teun.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.