Supersnelle vergisting met WHC Mango Madness

Gestart door Jacques, 08-10-2024 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Gisteren heb ik gebrouwen. De storting was er eentje die gebruikt voor een traditioneel witbier: 55% pilsmout, 35% tarwemout en 10% haver. Het begin SG was 1061.
De gist die heb gebruikt is de WHC Mango Madness. WHC adviseert een vergistingstemperatuur van 31 tot 37 °C. Zo warm heb ik de gist niet gebruikt. Ik had de Inkbird ingesteld op 27 °C. De stekker van de koeling heb niet in de inkbird gestoken zodat de vergistingstemperatuur de vrije loop kon gaan boven de 27 °C. Dit heeft geleid tot een maximale vergistingstemperatuur van 31 °C.

In totaal heb ik 22 liter wort. Ik heb een volledige verpakking (11 g) aan het brouwsel gegeven. Dat is dus 0,5 g per liter. WHC adviseert 0,3 tot 1 g per liter.

Het verloop van de vergisting was spectaculair.

Vergisting 20401008 MangoWango.png

Na een relatief lange lagfase is de vergisting als een speer aan de gang gegaan. In feite is de vergisting binnen 24 uur afgerond. Ik laat het bier nog een aantal dagen staan, al is het alleen al om de gist te laten uitzakken.

Overigens geeft de BrewBrain Float een vertekend beeld. Ik heb op het einde van de middag ook een refractometing gedaan. Daaruit bleek dat het SG 1010 was in plaats van 1001 wat de float aangaf. Dit soort verschillen komt vaker voor en wordt veroorzaakt door hopharsen die zich vasthechten aan de bovenkant van de float.

De smaak van het monster was veelbelovend. Heerlijk fris en fruitig. De pH was 3.99, maar dat zal de komende dagen gaan stijgen.

hansHalberstadt

Is die gist nog ergens verkrijgbaar? Mocht je het restant van het pakje nog hebben met een paar korreltjes dan houd ik me aanbevolen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2024  23:18 uIs die gist nog ergens verkrijgbaar? Mocht je het restant van het pakje nog hebben met een paar korreltjes dan houd ik me aanbevolen.

Je kunt hier je e-mailadres invullen, dan laat Braumarkt weten wanneer de gist weer verkrijgbaar is https://braumarkt.com/nl/WHC-Lab-Mango-Madness-11-gr

Kassuul

Lijkt mij een Kveik in speciale verpakking  ::)

Schanulleke

Het schijnt een isolaat uit Ebbegard kveik te zijn.

hansHalberstadt

Mocht iemand de gist hebben dat wil ik hem graag op reincultuur zetten. Leeg pakje opsturen met nog een paar korreltjes is al voldoende. Wachten op Braumarkt kan, maar wie zegt dat ze de gist ooit nog krijgen. In dat geval heeft niemand hem meer in handen. Dus beter om de gist nu zeker te stellen.

Schanulleke

Ik heb 'm in de koelkast, dus geen paniek. Zo bijzonder lijkt me die gist nu ook weer niet, de kans op een hittegolf is het komende halfjaar nagenoeg nul en de gist kan altijd nog besteld worden in de UK.

Er is trouwens ook weer een nieuwe: WHC Pineapple Passion.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 09-10-2024  09:19 uEr is trouwens ook weer een nieuwe: WHC Pineapple Passion.

Interessant. Ik zie deze gist nog niet bij een Nederlandse of Belgische leverancier. Zodra dat het geval is zal ik de gist opnemen in het overzicht met korrelgisten.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 09-10-2024  08:29 uHet schijnt een isolaat uit Ebbegard kveik te zijn.

Dat zou zeker kunnen. Met de Ebbegard kveik heb ik ook hele fruitige IPA's gebrouwen.

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 08-10-2024  22:51 uWHC adviseert een vergistingstemperatuur van 31 tot 37 °C. Zo warm heb ik de gist niet gebruikt. Ik had de Inkbird ingesteld op 27 °C.

Wat is de reden dat je niet binnen de aanbevolen temperatuur hebt vergist? Bij Kveiks gaat dat helemaal prima! 35C en dan krijg je ook de mango er lekker in, mijn idee is dat dit met 27C niet zo goed zal lukken ..

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 09-10-2024  21:05 uWat is de reden dat je niet binnen de aanbevolen temperatuur hebt vergist? Bij Kveiks gaat dat helemaal prima! 35C en dan krijg je ook de mango er lekker in, mijn idee is dat dit met 27C niet zo goed zal lukken ..

De voornaamste reden is energiebesparing. Met de huidige temperatuur op mijn brouwzolder moet de verwarming in de vergistingskast te veel werken.
Het wort was te ver gekoeld achteraf gezien (23 °C). Beter was geweest om te koelen tot zo'n 29°C dan had de vergisting de rest gedaan. Nu heb ik verwarmd tot 27 en daarna is de temperatuur verder opgelopen tot 31 °C.

Het monster dat ik geproefd heb, had een duidelijke mango smaak, voldoende voor mijn smaak in ieder geval.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 09-10-2024  09:19 uIk heb 'm in de koelkast, dus geen paniek.
Maar ik wil hem natuurlijk ook in mijn koelkast hebben  ;)

Schanulleke

Dan moet ik het pakje open maken zonder er op korte termijn verder iets mee te doen. :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 10-10-2024  13:59 uDan moet ik het pakje open maken zonder er op korte termijn verder iets mee te doen. :weetniet:
Nee, dat is zeker niet de bedoeling. Ik heb geen haast heb eerst nog wat andere brouwsels in de planning staan. Maar evt leeg pakje opsturen met nog een korreltje gist erin als je het zelf gebruik hebt, zou een optie kunnen zijn mocht Braumarkt het niet meer hebben. Of evt ruilen tegen een andere gist kan ook allemaal.

Jacques

De nagisting heeft 3 dagen geduurd. In die tijd daalde het SG van 1010 naar 1008. Daarmee heeft de gist een veel hogere vergistingsgraad gehaald dan de specificaties van de gist. Namelijk 87% in plaats van de 81% die WHC opgeeft.
Ik heb een volmout bier gebrouwen zonder suiker en het maischschema was 68 °C 40 minuten en 72 °C 20 minuten.

Het bier heeft 3 dagen strak op 1008 gestaan. De gist flocculeerde heel slecht en bij het aftappen was deze veel vloeibaarder dan anders. De afgelopen dagen heb ik 3 keer per dag kleine hoeveelheden gist getapt om zo veel mogelijk gist kwijt te raken. Het voordeel daarvan is dat er weinig of geen zuurstof door het waterslot naar binnen gaat.

Vandaag gebotteld. Een week dus na het brouwen. Aan het bier 7 g kristalsuiker toegevoegd voor de hergisting op de fles. Geen bottelgist toegevoegd. Het bier staat nu in de vergistingskast die nu dienst doet als warme kamer. De temperatuur is ingesteld op 25°C.

De pH van het bier tijdens het bottelen was 4,12. Dat is vrij laag. Het bier heeft een heerlijke frisse smaak die doet denken aan tropisch fruit. Ik ben heel benieuwd hoe dit bier zich verder ontwikkeld.

Jacques

Een foto om te laten zien hoe heftig de vergisting verlopen is. Je ziet een dikke laag "hopharsen" tegen de wanden van de CCT. Maar ook dat er flinke hoeveelheid hopharsen op de dop zitten van de BrewBrain Float. Die hopharsen verstoren de meting in ernstige mate. Volgens de float was het SG .996 terwijl het SG gemeten met de refractometer 1008 was.

PXL_20241011_122132553.NIGHT.jpg

Jacques

Niet alleen een supersnelle hoofdgisting, maar ook een snelle hergisting op fles zonder bottelgist.
De druk in de fles is nu zo'n 2 Bar. De stijging gaat nu langzamer en ik denk dat ik op zo'n 2,5 Bar uit ga komen.
Daarna volgt nog een periode dat het gevormd koolzuur zich bindt aan het bier.

Voor nu na 4 dagen hergisting ziet het bier er al goed uit. De smaak is veel belovend voor een NEIPA. Heerlijk juicy fruitig met een aangename bitterheid. Van diacetyl is geen spoor.

PXL_20241018_200832618.PORTRAIT.ORIGINAL~2[1]-2.jpg

Bert2024

Goedemorgen,

Ik ben voor het eerst een IPA aan het brouwen. Maak er meteen een experiment van en splits de basiswort in 3 batches die ik verschillende hopgiften geef (waaronder een koudhop). Ik gebruik hiervoor de Mango Madness (twee weken geleden gewoon in Almere gekocht, maar begreep toen wel dat ik geluk had dat ze die op dat moment op voorraad hadden) en begrijp dat jullie daar iets van willen opkweken? Ik bewaar de verpakking met wat restkorreltjes erin, dus geef maar door waar ik dat naartoe moet opsturen! Woon trouwens in de buurt van Rotterdam dus ophalen mag ook...

hansHalberstadt

Citaat van: Bert2024 op 27-10-2024  08:32 uGoedemorgen,

Ik ben voor het eerst een IPA aan het brouwen. Maak er meteen een experiment van en splits de basiswort in 3 batches die ik verschillende hopgiften geef (waaronder een koudhop). Ik gebruik hiervoor de Mango Madness (twee weken geleden gewoon in Almere gekocht, maar begreep toen wel dat ik geluk had dat ze die op dat moment op voorraad hadden) en begrijp dat jullie daar iets van willen opkweken? Ik bewaar de verpakking met wat restkorreltjes erin, dus geef maar door waar ik dat naartoe moet opsturen! Woon trouwens in de buurt van Rotterdam dus ophalen mag ook...
Super als je het zou willen opsturen. Dan stuur ik even een pb.

Jacques

Citaat van: Jacques op 18-10-2024  22:31 uVoor nu na 4 dagen hergisting ziet het bier er al goed uit. De smaak is veel belovend voor een NEIPA. Heerlijk juicy fruitig met een aangename bitterheid. Van diacetyl is geen spoor.

We zijn ruim een week verder.

PXL_20241027_211003628[1].jpg

De smaak is nog steeds fruitig. Daarnaast heeft het bier een vollere en wat meer moutige smaak gekregen. Een prima NEIPA!
Er is voldoende schuim bij het inschenken. De schuimhoudbaarheid kan beter, maar het kan dat dit over een paar weken beter is.

hansHalberstadt

Gisteren de gist opgestuurd gekregen van Bert2024.

overzicht.gif

Vanmorgen gestart met opkweken

Potje gerstemout stroop SG=1040 (1 theelepel stroom op 60 ml)
leeg potje
steriliseren en afkoelen.
Potje helft overgieten in leeg potje om neergeslagen eiwit kwijt te raken
zakje afsprayen met 70% alcohol en openknippen met steriele schaar
Aannemen in potje steriele wort 1040 strooien op het oppervlak
Zakje eromheen en uurtje wachten. Dan zwenken om wat zuurstof op te lossen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2024  08:31 uGisteren de gist opgestuurd gekregen van Bert2024.

overzicht.gif

Vanmorgen gestart met opkweken

Potje gerstemout stroop SG=1040 (1 theelepel stroom op 60 ml)
leeg potje
steriliseren en afkoelen.
Potje helft overgieten in leeg potje om neergeslagen eiwit kwijt te raken
zakje afsprayen met 70% alcohol en openknippen met steriele schaar
Aannemen in potje steriele wort 1040 strooien op het oppervlak
Zakje eromheen en uurtje wachten. Dan zwenken om wat zuurstof op te lossen.

Er zijn meer methoden om aan deze gist te komen...
Gewoon kopen is een optie, zie https://www.rolling-beers.fr/en/56-homebrew-yeasts

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  14:57 uEr zijn meer methoden om aan deze gist te komen...
Gewoon kopen is een optie, zie https://www.rolling-beers.fr/en/56-homebrew-yeasts

Ik had die site nog niet gezien, maar zit in Frankrijk blijkbaar. Even onduidelijk wat dan de besteltijd en de verzendkosten zijn. Een van de voordelen die ik zie in het zelf op schuine buis hebben is dat je geen last hebt van winkels met onbetrouwbare levertijden. (ik zal geen namen noemen  ;) )

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2024  15:04 uIk had die site nog niet gezien, maar zit in Frankrijk blijkbaar. Even onduidelijk wat dan de besteltijd en de verzendkosten zijn. Een van de voordelen die ik zie in het zelf op schuine buis hebben is dat je geen last hebt van winkels met onbetrouwbare levertijden. (ik zal geen namen noemen  ;) )

Voor de meesten van ons is korrelgist gebruiken veel handiger dan gist opkweken. Maar goed om te weten dat we in tijd van nood bij je kunnen aankloppen.  smile

Arthur B

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2024  15:04 uEven onduidelijk wat dan de besteltijd en de verzendkosten zijn.

Levertijd is als een speer. Bestelkosten een tikkie meer dan lokaal (ongeveer € 10), maar dat werd bij mij goedgemaakt door de goedkope Kveiks...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45601.msg696445.html#msg696445

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  15:15 uVoor de meesten van ons is korrelgist gebruiken veel handiger dan gist opkweken.
Klopt. Het varieert per persoonlijke voorkeur wat iemand handig vindt. Ik vind het bijvoorbeeld niet handig dat ik op woensdag zin krijg om zondag te brouwen en dat ik dan niet de gist in huis heb op tijd of de kans loop zoals bij Brauwmarkt dat ik geen enkel idee heb wanneer de gist binnenkomt. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn.
Dus dat iets handiger is kun je niet concluderen. Je kunt hooguit concluderen dat je het persoonlijk handiger vindt

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2024  19:43 uKlopt. Het varieert per persoonlijke voorkeur wat iemand handig vindt. Ik vind het bijvoorbeeld niet handig dat ik op woensdag zin krijg om zondag te brouwen en dat ik dan niet de gist in huis heb op tijd of de kans loop zoals bij Brauwmarkt dat ik geen enkel idee heb wanneer de gist binnenkomt. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn.
Dus dat iets handiger is kun je niet concluderen. Je kunt hooguit concluderen dat je het persoonlijk handiger vindt

Of je zorgt dat je meerdere gedroogde gisten in huis hebt. Gedroogde gist neemt weinig ruimte in en kan heel lang bewaard worden in een koelkast.
Je kunt dan zelfs 's ochtens opstaan en bedenken dat het een mooie dag is om te brouwen...

Het is inderdaad wat je leuk vindt...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  21:14 uOf je zorgt dat je meerdere gedroogde gisten in huis hebt. Gedroogde gist neemt weinig ruimte in en kan heel lang bewaard worden in een koelkast.
Je kunt dan zelfs 's ochtens opstaan en bedenken dat het een mooie dag is om te brouwen...

Het is inderdaad wat je leuk vindt...
Gist opkweken is voor mij geen hobby op zich en ook niet echt leuk. In essentie gaat het om de gisten die niet commercieel verkrijgbaar zijn of heel duur zoals die smack packs en niet als korrelgist verkrijgbaar of onbetrouwbaar qua levering zoals bv verboden vrucht die tijden lang niet leverbaar was. En soms pak je gewoon dingen die op je pad komen en slecht verkrijgbaar zijn zoals bv de Mango Maddness. Maar het voelt nu alsof ik me moet gaan verdedigen. :weetniet:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2024  21:31 uMaar het voelt nu alsof ik me moet gaan verdedigen.

Dat hoeft niet. Doe vooral je ding. En accepteer dat anderen een ander pad volgen...
Dat is het mooie van bierbrouwen, er zijn altijd andere wegen naar een goed bier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  22:16 uaccepteer dat anderen een ander pad volgen...

Dat is inderdaad een belangrijk punt. niet alleen accepteren, maar ook serieus nemen in andere keuzes. mits die keuzes natuurlijk wel kunnen. bv SG meten tijdens gisting met een refractometer zonder correctie kan iemand voor kiezen maar dat levert onzin. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  15:15 uMaar goed om te weten dat we in tijd van nood bij je kunnen aankloppen.
Als mensen gist willen hebben die ik op schuin buis bewaar dan kan ik die leveren mits er voldooende mensen zijn die het willen hebben, zodat het de moeite loont om het op te kweken en in verstuurbare vorm te brengen. Dat is wel redelijk veel werk, maar kun je wel mensen mee helpen. We zullen dus zien hoe het loopt met deze mango gist in de winkels. Zoals velen weten heb ik dat ook gedaan met bijvoorbeeld de gist van brouwerij het IJ en de Delta X gist van Triple-W.

Jacques

De berichten over het opkweken van de gist door Hans Halberstadt zijn afgesplitst.
Dit topic gaat namelijk over het gebruik van de korrelgist WHC Mango Madness...  smile

Voor de afgesplitste berichten zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47422.html

Bert2024

Vanochtend gebotteld (vorige week zondag gebrouwen). Ik had geen geduld meer, het waterslot bleef rustig en de sg al dagen constant. De drie batches ruiken heerlijk fris en fruitig, de ene is wat bitterder dan de ander, maar ik laat ze nu eerst maar eens rustig hergisten op de fles.

Week zeker dat ik volgende week ga proeven, want ik ben (in ieder geval waar het bier betreft) nogal ongeduldig. Vanavond een flesje van m'n decemberbier (had ik al gezegd dat ik ongeduldig ben?) opengetrokken en die combineerde door z'n kruiden en zoetige afdronk prima met een stuk amandelstaaf. Ik ben weer een gelukkig man, zeker nu ik zojuist mijn MangoMadness geoogst en veiliggesteld heb voor een volgende sessie...

hansHalberstadt

Citaat van: Bert2024 op 03-11-2024  21:34 uWeek zeker dat ik volgende week ga proeven, want ik ben (in ieder geval waar het bier betreft) nogal ongeduldig.
Dat herken ik bij mezelf ook wel. Onder het motto van het bedenken van een goede reden 'kijken hoe de druk op de fles zich ontwikkelt' maak ik dan vaak zelfs al op dag 2 na bottelen er al eentje open  ;)

Bert2024

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2024  21:45 uDat herken ik bij mezelf ook wel. Onder het motto van het bedenken van een goede reden 'kijken hoe de druk op de fles zich ontwikkelt' maak ik dan vaak zelfs al op dag 2 na bottelen er al eentje open ;)

Ja, ik moet nog zien dat ik het tot volgend weekend volhoud.  :-\

Ik heb de discussie en de voortgang van jouw MM-gistproject een beetje gevolgd de afgelopen dagen, maar het klinkt allemaal vrij wetenschappelijk. Zoals hierboven gezegd heb de MM geoogst uit de slurry want ik wil hem toch wel in de koelkast bewaren...

hansHalberstadt

Citaat van: Bert2024 op 03-11-2024  22:06 uJa, ik moet nog zien dat ik het tot volgend weekend volhoudt  :-\

ik ben wel heel benieuwd naar die gist. Dus laat vooral weten hoe het afloopt.

Jacques

Citaat van: Bert2024 op 03-11-2024  21:34 uVanochtend gebotteld (vorige week zondag gebrouwen). Ik had geen geduld meer, het waterslot bleef rustig en de sg al dagen constant. De drie batches ruiken heerlijk fris en fruitig, de ene is wat bitterder dan de ander, maar ik laat ze nu eerst maar eens rustig hergisten op de fles.

De WHC Mango Madness is een supersnelle gist als het gaat om de vergisting. Het uitvlokken van de gist ging echter veel langzamer dan bij de WHC High Voltage. Dat maakt dat je wat langer moet wachten met bottelen als e niet te veel gist in je fles wilt hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-11-2024  17:00 uDe WHC Mango Madness is een supersnelle gist als het gaat om de vergisting. Het uitvlokken van de gist ging echter veel langzamer dan bij de WHC High Voltage. Dat maakt dat je wat langer moet wachten met bottelen als e niet te veel gist in je fles wilt hebben.

Heb je nog aanbevelingen mbt de optimale vergistingstemperatuur van die Mango Madness evt opgesplitst in bijvoorbeeld dag 1,2 en volgende dagen?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-11-2024  17:11 uHeb je nog aanbevelingen mbt de optimale vergistingstemperatuur van die Mango Madness evt opgesplitst in bijvoorbeeld dag 1,2 en volgende dagen?

Zie https://whclab.com/product/mango-madness-yeast/?v=1a13105b7e4e ...  smile

Bert2024

Citaat van: Jacques op 04-11-2024  17:00 uDe WHC Mango Madness is een supersnelle gist als het gaat om de vergisting. Het uitvlokken van de gist ging echter veel langzamer dan bij de WHC High Voltage. Dat maakt dat je wat langer moet wachten met bottelen als e niet te veel gist in je fles wilt hebben.

Ik had het inderdaad wel gelezen in jouw reactie hierboven, maar het is me helaas niet gelukt om het bottelen uit te stellen. Nadat ik heb bepaald welke batch het best gelukt is ga ik sowieso binnenkort opnieuw aan de brouw en dan pak ik wat meer tijd (hoop ik ::) )

Bert2024

Gisteravond een mooi blondje gemaakt (voor het eerst ook rijst daarbij gebruikt). Vorige week had de Mango Madness gist geoogst van een IPA-batch. De opbrengst was een jampotje en een appelmoespot vol mooie schone gistslurry. Het jampotje heb ik gisteren gebruikt in een 10 litervat (sg 1,047) en na ongeveer een half uur kwam de vergisting al op gang die binnen de kortste keren tamelijk uitgelaten werd.

Het staat nu zo'n 16 uur te borrelen en de heftigheid neemt nu al iets af. Het vat staat geïsoleerd in de kamer en de temperatuur is aanzienlijk hoger dan de omgeving.

Deze batch zal ik wat langer laten staan om de gist rustig te laten uitvlokken. En misschien gooi ik nog wat suikeroplossing erbij, want de 1047 is natuurlijk wel een beetje aan de lage kant voor een blond...

Jacques

Citaat van: Bert2024 op 08-11-2024  14:57 uDeze batch zal ik wat langer laten staan om de gist rustig te laten uitvlokken. En misschien gooi ik nog wat suikeroplossing erbij, want de 1047 is natuurlijk wel een beetje aan de lage kant voor een blond...

Ligt ook een beetje aan je eind SG. Bij mij haalde de gist een veel hogere vergistingsgraad dan de specificaties aangeven. (86,8% tegen 76 tot 80% volgens WHC).

Wat was de vergistingsgraad van jouw eerdere brouwsel met deze gist?

Bert2024

Citaat van: Jacques op 08-11-2024  15:46 uWat was de vergistingsgraad van jouw eerdere brouwsel met deze gist?
batch 1: SSG 1,042 ESG 1,013
batch 2: SSG 1,045 ESG 1,006
batch 3: SSG 1,047 ESG 1,010
Maar wat de vergistingsgraad dan is...?

hansHalberstadt

Citaat van: Bert2024 op 08-11-2024  17:33 ubatch 1: SSG 1,042 ESG 1,013

Bijvoorbeeld
SVG=(42-13)/42*100%=69%

Jacques

Citaat van: Bert2024 op 08-11-2024  17:33 ubatch 1: SSG 1,042 ESG 1,013

1 69,0%
2 86,7%
3 78,7%

Zowel binnen, onder als hoger dan de specificaties van WHC...

Bert2024

Citaat van: Jacques op 09-11-2024  17:00 u1 69,0%
2 86,7%
3 78,7%

Zowel binnen, onder als hoger dan de specificaties van WHC...
De eind SG's heb ik op basis van de omrekentabel (Brix -> SG) van BrewersFriend. Ik weet dus niet hoe betrouwbaar dat allemaal is. Feit is wel dat ik batch 1 inmiddels gedronken heb en dat is echt een licht biertje (nu al heerlijk overigens). En vanmiddag in het zonnetje batch 2 geprobeerd die inderdaad al wat sterker proeft. Dus relatief klopt het wel, maar of de absolute metingen ook kloppen dat weet ik dus echt niet!

Jacques

Citaat van: Bert2024 op 10-11-2024  16:00 uDe eind SG's heb ik op basis van de omrekentabel (Brix -> SG) van BrewersFriend. Ik weet dus niet hoe betrouwbaar dat allemaal is.

Er zijn kleine verschillen per omrekentool die je gebruikt, maar ze zijn bijna allemaal te vertrouwen.

Net een vergelijkende bereken uitgevoerd met BrewersFriend en de rekentool van forumlid Hans Halberstadt. De uitkomsten waren gelijk. Dat zit wel goed.

Johan_vL

Die Mango madnes heeft ook mijn interesse, produceert hij ook echt een duidelijke mango (madness) smaak, geur? :degroeten:

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 10-11-2024  20:43 uDie Mango madnes heeft ook mijn interesse, produceert hij ook echt een duidelijke mango (madness) smaak, geur? :degroeten:

Hij produceert een tropisch fruit aroma. Echt mango? Kan ik niet zeggen. Het bier dat ik gebrouwen heb, heeft niet die typisch zoetige mango smaak. Mijn bier is door de hoge vergistingsgraad niet zoet.

Johan_vL

Kveik is nooit zoet, maar kan wel echt mango, ananas hebben. Ik dacht misschien is het een stam uit de Hornindal, maar @dudesbrew zegt dat het een stam is uit de Ebbegaarden. Die laatste valt inderdaad tegen qua mango. Tenminste, toen ik met Ebbegaarden brouwde beloofde ze ook manga en guave, maar ik was niet overtuigd. Ook niet op 35 graden. Hornindal blijft favoriet voor tropisch fruit (zonder zoet en met hoge vergistingsgraad). Zonder smaakjes is Lutra mijn favoriet, die kan ook zware wort aan, scheurt er doorheen en vergelijkbaar met US-05.

Bert2024

Citaat van: Jacques op 10-11-2024  21:45 uHij produceert een tropisch fruit aroma. Echt mango? Kan ik niet zeggen. Het bier dat ik gebrouwen heb, heeft niet die typisch zoetige mango smaak. Mijn bier is door de hoge vergistingsgraad niet zoet.
Citaat van: Johan_vL op 10-11-2024  20:43 uDie Mango madnes heeft ook mijn interesse, produceert hij ook echt een duidelijke mango (madness) smaak, geur? :degroeten:
Sluit me hier helemaal bij aan. De mango's die ik op de zaterdagmarkt in Rotterdam haal proeven toch echt heel anders dan het bier gebrouwen met Mango Madness  ;D Maar een fris tropisch smaakje en aroma zit er zeker aan. Ik had ook vers limoensap toegevoegd. Geeft een heerlijk zuurtje aan het geheel. Maar overall heb ik sterk het idee dat de hop veel belangrijker is voor de smaak dan de gist. (Ik heb oa Mandarina Bavaria gebruikt)

hansHalberstadt

Citaat van: Bert2024 op 11-11-2024  19:01 uMaar overall heb ik sterk het idee dat de hop veel belangrijker is voor de smaak dan de gist. (ik heb oa Mandarina Bavaria gebruikt)
Uiteindelijk is het toch de hop die de smaak en geur van een NEIPA moet geven. De gist kan misschien wel iets doen met bio transformatie of bepaalde geur en smaak, maar hooguit ter aanvulling. Hop is niet voor niets het hoofdingrediënt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-11-2024  19:35 uUiteindelijk is het toch de hop die de smaak en geur van een NEIPA moet geven. De gist kan misschien wel iets doen met biotransformatie of bepaalde geur en smaak, maar hooguit ter aanvulling. Hop is niet voor niets het hoofdingrediënt.

Biotransformatie kan de smaak van je bier behoorlijk beïnvloeden. Sommige thiolen zijn super smaakactief.

Jacques

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  14:57 uEr zijn meer methoden om aan deze gist te komen...

Ik zag op de site van Braumarkt dat de gist weer te koop is bij hun. Zie https://braumarkt.com/nl/WHC-Lab-Mango-Madness-11-gr

Levertijd 1 week moet je echter met een korreltje gist nemen. 2 weken geleden heb ik WHC gist besteld bij Braumarkt en deze bestelling is nog steeds "in progress"...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-11-2024  17:05 uIk zag op de site van Braumarkt dat de gist weer te koop is bij hun. Zie https://braumarkt.com/nl/WHC-Lab-Mango-Madness-11-gr
Klopt. Ik kreeg een melding van ze omdat ik die had ingesteld. Maar inderdaad is het nog maar de vraag of je je brouwdag daarop kunt plannen. evt kan ik nu dus uitwijken naar mijn schuine buis variant (dankzij Bert2024) mocht de te verwachten leverdatum niet gehaald worden tegen de tijd dat ik de gist wil bestellen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-11-2024  17:30 uKlopt. Ik kreeg een melding van ze omdat ik die had ingesteld. Maar inderdaad is het nog maar de vraag of je je brouwdag daarop kunt plannen. evt kan ik nu dus uitwijken naar mijn schuine buis variant (dankzij Bert2024) mocht de te verwachten leverdatum niet gehaald worden tegen de tijd dat ik de gist wil bestellen.

Ik mag hopen dat Braumarkt de leveringsproblemen oplossen, want het onacceptabel dat als je op je website schrijft dat de levertijd 1 week is (wat al lang is), je na 2 weken nog niets geleverd hebt gekregen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-11-2024  13:05 uIk mag hopen dat Braumarkt de leveringsproblemen oplossen, want het onacceptabel dat als je op je website schrijft dat de levertijd 1 week is (wat al lang is), je na 2 weken nog niets geleverd hebt gekregen...
Klopt, maar wel de praktijk waar je nu rekening mee moet houden, dus maar goed als je dan alternatieven hebt waar je wel op kunt bouwen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-11-2024  14:41 uKlopt, maar wel de praktijk waar je nu rekening mee moet houden, dus maar goed als je dan alternatieven hebt waar je wel op kunt bouwen.

Je bedoelt de Franse leverancier die binnen een paar dagen verpakkingen korrelgist van WHC afstuurt? Ja, dat is wel handig.  smile

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-11-2024  16:17 uJe bedoelt de Franse leverancier die binnen een paar dagen verpakkingen korrelgist van WHC afstuurt? Ja, dat is wel handig.  smile
Bijvoorbeeld, voor mensen waarvoor dure verzendkosten geen rol spelen.

Arthur B

Citaat van: hansHalberstadt op 16-11-2024  18:54 uBijvoorbeeld, voor mensen waarvoor dure verzendkosten geen rol spelen.

Voor mij was het geloof ik 3 euro meer. Daar is toch wel overheen te komen? Bovendien was de gist die ik moest hebben weer veel goedkoper daar, dus tel uit mijn winst.

Jacques

Zo juist het bier dat ik gebrouwen heb met de Ebbegard kveik vergeleken met dit bier. De Mango Madness heeft duidelijk meer mango aroma dan de Ebbegard. Helemaal eerlijk is de vergelijking niet. De Ebbegard is inmiddels 15 maanden oud en is door veroudering wat minder fris.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.