Geen hoparoma

Gestart door wolvert, 14-08-2024 19:52 u

Vorige topic - Volgende topic

wolvert

Voor de eerste keer meegedaan aan de ONK.
Het rapport was zeer uitgebreid en dank voor alle keurmeesters die dit voor hun rekening genomen hebben.
We hadden een witbier ingezonden en één van de opmerking was dat er geen hoparoma aanwezig was.
Nu willen wij dit punt verbeteren maar weten niet hoe.
De hop doen we in een grote hopspider van rvs.
De hoptoevoeging van ons 25 Liter witbier:
- 8 gram Amarillo  ( alfazuur 11%).    60 minuten bitterhop
- 8 gram Amarillo  ( alfazuur 11%).    10 minuten aromahop
- 8 gram Centennial ( alfazuur 11,5%).  10 minuten aromahop

Volgens BrouwVisie zou dit een EBU opleveren van 12 volgens Tinseth.

Goldin

Je zou eens een test kunnen doen door te dry hoppen met Amarillo en of Centennial.

Beide hops lenen hier zich prima voor. Dit zou hoparoma moeten geven zonder extra bitterheid.

hansHalberstadt

Witbier heeft toch nauwelijks hoparoma? Je brouwt immers een bier met ca 18 IBU met alleen een beetje kookhop. De geur en smaak komt vooral van de citrus en koriander en wat gisteigenschappen en de tarwe?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-08-2024  21:34 uWitbier heeft toch nauwelijks hoparoma? Je brouwt immers een bier met ca 18 IBU met alleen een beetje kookhop. De geur en smaak komt vooral van de citrus en koriander en wat gisteigenschappen en de tarwe?

Mee eens. Een witbier is geen bierstijl dat zich kenmerkt door een hoparoma, hoewel tegenwoordig er wel verschillende commerciële witbieren zijn die een hoppig aroma hebben. Hoparoma is trendy...

Schanulleke

Vroeger had Brugs Tarwebier ook wat hoparoma. Er is niks mis mee.

tdp

Citaat van: Schanulleke op 15-08-2024  12:31 uVroeger had Brugs Tarwebier ook wat hoparoma. Er is niks mis mee.

Daar is inderdaad niets mis mee, fijn biertje dat!

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 15-08-2024  12:31 uVroeger had Brugs Tarwebier ook wat hoparoma. Er is niks mis mee.

Er is daar inderdaad niet veel mis mee. Voor mij zijn witbieren en ook weizen niet interessant omdat ik het hoppige mis.

Meer hoparoma krijg je door:
- meer hop  smile
- meerdere hopgiften tijdens de laatste 10 minuten
- een hopgift direct na het koken
- een hopgift tijdens het koelen bij 80°C
- meerder keren koudhoppen

Allemaal zaken die je doet als je een IPA brouwt...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-08-2024  12:26 uMee eens. Een witbier is geen bierstijl dat zich kenmerkt door een hoparoma, hoewel tegenwoordig er wel verschillende commerciële witbieren zijn die een hoppig aroma hebben. Hoparoma is trendy...
Maar dat betekent dan dat wolvert door de feedback van een keurmeester op het verkeerde spoor gezet wordt en nu aan het proberen is een witbier hoppiger te maken, terwijl het dan geen witbier meer is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  15:20 uMaar dat betekent dan dat wolvert door de feedback van een keurmeester op het verkeerde spoor gezet wordt en nu aan het proberen is een witbier hoppiger te maken, terwijl het dan geen witbier meer is.

Zie mijn onderschrift: Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Ook binnen een bierstijl is er een continue ontwikkeling. Als bierkeurmeester zou ik niet snel oordelen dat een witbier te weinig hoparoma heeft, maar ik ga ook al een aantal jaren mee... (net als jij  :D )

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Biertypen zal wel iets zijn wat je op je flesje wil zetten, maar ik vind wel dat wat erop staat er ook in moet zitten. Als je meer hoparoma in een wit wil ja wit IPA, American wit, en je kunt misschien nog zowat namen bedenken, maar een witbier is een witbier als je dat toch wil gebruiken.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 15-08-2024  16:39 uBiertypen zal wel iets zijn wat je op je flesje wil zetten, maar ik vind wel dat wat erop staat er ook in moet zitten.

Zoals ik schreef is er continu beweging in smaak...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-08-2024  15:36 uZie mijn onderschrift: Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Ook binnen een bierstijl is er een continue ontwikkeling.

Maar in de BKG referentie zal toch wel een duidelijke omschrijving zitten vanwaar je een witbier op moet beoordelen?
Lijkt mij toch gewoon verkeerd beoordeeld. Zelf denk ik trouwens bijna nooit in hokjes. Ik brouw bieren die ik lekker vindt en vaak geen idee welk biertype het dan precies is. Maar ik doe dan ook vrijwel nooit mee met wedstrijden, want dan moet ik weer in hokjes gaan denken bij de recepten.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  17:05 uMaar in de BKG referentie zal toch wel een duidelijke omschrijving zitten vanwaar je een witbier op moet beoordelen?
Lijkt mij toch gewoon verkeerd beoordeeld. Zelf denk ik trouwens bijna nooit in hokjes. Ik brouw bieren die ik lekker vindt en vaak geen idee welk biertype het dan precies is. Maar ik doe dan ook vrijwel nooit mee met wedstrijden, want dan moet ik weer in hokjes gaan denken bij de recepten.
Ik ben een slechte proever, vind iets lekker of niet. Kan niet omschrijven waarom niet of wel.
BJCP etc maakt dan onderscheid uit smaken uit mout, hop, of gist  :weetniet:
Als ik sinaasappel proef zit het erin, kan me niet voorstellen dat iemand weet te vertellen waarom en waar vandaan.
Slappe tv-shows waar een 'bier-desklunzige' weet te vertellen dat er een 'zuurtje in het bier zit'.. ik haak meteen af.  KOOLZUUR, muts.  Vertel meer, hoe en waarom, in elk bier zit een zuurtje. Zelfs in Engeland.
Smaken is een lastig gebied. Mijn respect voor alle BJCP-juristen, mij krijg je er niet voor.
Proost, Snelbier

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  17:05 uMaar in de BKG referentie zal toch wel een duidelijke omschrijving zitten vanwaar je een witbier op moet beoordelen?

Ik vermoed dat ik wel weet wat hier aan de hand is. Als je een bier instuurt op het ONK kan je tegenwoordig een "variant" of mutatie opgeven. Zo heb ik mijn Extra Stout ingestuurd als een Irish Dry Stout (Extra Stout bestaat volgens het BKG niet) met als variant "Hop" omdat 'ie gedryhopped was met Northdown. Zo kan je Witbier volgens mij ook insturen met variant "Hop", en als de dames en heren vervolgens geen of onvoldoende hop menen waar te nemen krijg je commentaar zoals "geen hoparoma" oid.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 15-08-2024  20:51 uIk vermoed dat ik wel weet wat hier aan de hand is. Als je een bier instuurt op het ONK kan je tegenwoordig een "variant" of mutatie opgeven. Zo heb ik mijn Extra Stout ingestuurd als een Irish Dry Stout (Extra Stout bestaat volgens het BKG niet) met als variant "Hop" omdat 'ie gedryhopped was met Northdown. Zo kan je Witbier volgens mij ook insturen met variant "Hop", en als de dames en heren vervolgens geen of onvoldoende hop menen waar te nemen krijg je commentaar zoals "geen hoparoma" oid.

Dat zou veel verklaren...

Scooby228

Citaat van: wolvert op 14-08-2024  19:52 uWe hadden een witbier ingezonden en één van de opmerking was dat er geen hoparoma aanwezig was.
Het kan zijn dat er, omdat er geen hoparoma aanwezig is, wat gewenst is in een witbier, er op het keuringsformulier bij geur /hoppig de G van goed is omcirkeld, dus dat de keurmeestert bedoelt dat het goed is dat er geen hoparoma aanwezig is (zo werkt het formulier).

Citaat van: Jacques op 15-08-2024  16:59 uZoals ik schreef is er continu beweging in smaak...

Dus als ik witbier op het etiket zet en bv. 5% specialB gebruik is ook een beweging in smaak?

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 16-08-2024  20:36 uDus als ik witbier op het etiket zet en bv. 5% specialB gebruik is ook een beweging in smaak?

Als meerdere commerciële brouwerijen dat doen, dan is dat inderdaad een beweging in smaak.
Bier is continu in beweging...

Gooi dan die bkg gids in de vuilbak en praat niet meer over stijlen.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 16-08-2024  22:59 uGooi dan die bkg gids in de vuilbak en praat niet meer over stijlen.

De beschrijving van de stijl wordt dan aangepast... Dat is in de loop der jaren met meerdere stijlen gebeurd. Bier is een dynamische drank en bierstijlen ook.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-08-2024  23:22 uDe beschrijving van de stijl wordt dan aangepast... Dat is in de loop der jaren met meerdere stijlen gebeurd. Bier is een dynamische drank en bierstijlen ook.
Maar een wedstrijd en keuring is een moment. Dus dan moet je een op dat moment geldende lijst hebben waarmee je de bieren kunt beoordelen, en die lijst moet van tevoren ook bekend zijn bij de brouwers zodat die weten hoe ze kun bier moeten plaatsen daarin.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2024  23:27 uMaar een wedstrijd en keuring is een moment. Dus dan moet je een op dat moment geldende lijst hebben waarmee je de bieren kunt beoordelen, en die lijst moet van tevoren ook bekend zijn bij de brouwers zodat die weten hoe ze kun bier moeten plaatsen daarin.

Er gaat redelijk veel tijd overheen (jaren) voordat de eerste "afwijkende" bieren op de markt komen en de aanpassing van de biertypengids. Een speciale commissie van het BKG gaat erover. Er moeten meerdere commerciële bieren zijn voordat er een aanpassing komt. Als consument ben je meestal al gewend aan de aanpassing voordat de beschrijving wordt aangepast.

hansHalberstadt

Dus blijft de vraag hoe een witbier dan als opmerking kan krijgen dat at er geen hoparoma aanwezig was, terwijl de kans dat het door een aanpassing van de biertypegids komt dus vrijwel 0 is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2024  23:45 uDus blijft de vraag hoe een witbier dan als opmerking kan krijgen dat at er geen hoparoma aanwezig was, terwijl de kans dat het door een aanpassing van de biertypegids komt dus vrijwel 0 is.

CiteerAls consument ben je meestal al gewend aan de aanpassing voordat de beschrijving wordt aangepast.
Ook een bierkeurmeester is natuurlijk ook een bierconsument...
Waar ik op wijs is dat bierstijlen niet in beton zijn gegoten en continu in beweging zijn.

En verder zijn er in dit topic mogelijke oorzaken genoemd, zoals het aangeven op het formulier dat het bier als hoppig is bedoeld en een mogelijke onjuiste interpretatie van het formulier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-08-2024  10:39 uOok een bierkeurmeester is natuurlijk ook een bierconsument...
Waar ik op wijs is dat bierstijlen niet in beton zijn gegoten en continu in beweging zijn.

En verder zijn er in dit topic mogelijke oorzaken genoemd, zoals het aangeven op het formulier dat het bier als hoppig is bedoeld en een mogelijke onjuiste interpretatie van het formulier.

Prima allemaal, maar voor een keuring moeten de regels eenduidig zijn, dus op dat moment wel in beton gegoten, anders heeft de beoordeling nauwelijks waarde. Gissen naar mogelijke oorzaken schiet ook niemand wat me op. Enige is dan om een screenshot te posten van het betreffende keuringsformulier gedeelte. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2024  10:59 uPrima allemaal, maar voor een keuring moeten de regels eenduidig zijn, dus op dat moment wel in beton gegoten, anders heeft de beoordeling nauwelijks waarde.

Tja, het is maar hoe je er tegenaan kijkt...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-08-2024  11:43 uTja, het is maar hoe je er tegenaan kijkt...

Hoe zou je er dan tegenaan moeten kijken?
Zou het dan niet zo moeten zijn dat ideaal gezien het niet uitmaakt bij welke keurmeester je je bier laat keuren? Dus dan moet iedere keurmeester de regels op dezelfde manier hanteren en ook voor de inzender duidelijk zijn wat de regels zijn. Dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 18-08-2024  10:55 uHoe zou je er dan tegenaan moeten kijken?
Zou het dan niet zo moeten zijn dat ideaal gezien het niet uitmaakt bij welke keurmeester je je bier laat keuren? Dus dan moet iedere keurmeester de regels op dezelfde manier hanteren en ook voor de inzender duidelijk zijn wat de regels zijn. Dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Die ideale situatie hebben we niet en iedereen gaat daar anders mee om. De ene accepteert het zoals het is en de andere doet nooit meer mee aan een wedstrijd. Het is nu eenmaal zo dat de beoordeling van je bier in bepaalde mate afhangt van de keurmeester die je treft.

Het BKG doet nog eea aan opleiding en toetsing (examen) maar bij de Dutch Beer Challenge lopen keurmeesters rond die bij het BKG het examen niet gehaald hebben.😢

hansHalberstadt

Ik snap ook wel dat de praktische uitvoering nooit ideaal kan zijn. Maar het begint met hoe je het zou moeten willen.

Als er een wedstrijd is zijn er regel. Als die regeels dan vrij geinterpreteed kunnen worden omdat een bier dynamisch ds en iedere keurmeester zijn persoonlijke dynamiek er in kan doorgeven dan is er geen wedstrijd met regels maar een loterij van keurmeesters. Bij sportwedstrijden zijn er ook regels die worden toegepast en veranderen ook, maar die veranderende regels worden pas toegepast als ze op papier staan en aanvaard worden door iedereen. Dat het een log proces is, is niet een reden om de regels niet te blijven volgen en te wachten totdat die gekend en aanvaard zijn door alle keurmeesters en/of deelnemers.
anders speel je mee in een loterij.

Edwin brouwt

Even de bkg gids erbij gepakt, want dat is de leidraad voor een keuring, niets anders.

Geurassociaties
"Geen of zeer weinig hoparoma"

Smaak:
"Een lichte hopbitterheid kan aanwezig zijn. maar mag de verfrissende smaak van de kruiden niet in de weg zitten"

Als het commentaar "weinig tot geen hoparoma" is, en er is bij het indienen gewoon witbier aangegeven zonder "extra's", en met die redenen zijn er minder punten toegekend, dan heeft de keurmeester zijn/haar werk niet goed gedaan.

Elke wedstrijd heeft zijn Gids voor internationale wedstrijden zal dat zeker de BKG niet zijn. zie bijvoorbeeld Dutch beer challenge.

zie ook hier:

https://daretodrinkdifferent.nl/blog/bierwedstrijden-en-bierverkiezingen/

"Er zijn veel verschillende bierwedstrijden en verkiezingen, en het kan geen kwaad de verschillen eens uit te leggen. Het verschil is simpel: een verkiezing gaat over subjectieve kenmerken zoals 'leuk' of 'lekker'. Bij een wedstrijd wordt van tevoren een serie kenmerken afgesproken met parameters waaraan die kenmerken moeten voldoen - volstrekt objectief dus."

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-08-2024  10:55 uHoe zou je er dan tegenaan moeten kijken?

Bierstijlen zijn minder zwart-wit dan wel eens gedacht wordt. Zo zijn er veel bierstijlen die in elkaar overgaan, bijvoorbeeld een dubbel en een bockbier en een zwaar blond en een tripel om maar iets te zeggen.

En dan heb je dus ook de continue verandering van bierstijlen. Een mooi voorbeeld is de tripel. Dat was zo'n 40 jaar geleden een bier zonder kruiden. Met de komst van Hoegaarden Grand Cru en de Karmeliet Tripel zijn koriander en sinaasappel heel gewoon geworden terwijl die in de traditionele tripel van Westmalle niets te zoeken hebben.

Verder is het keuren van bier altijd mensenwerk. De proefervaringen van een keurmeester spelen een rol... En de ene keurmeerster beleeft een bier anders dan een andere. Keumeesters zijn geen meetinstrumenten die een vaste analyse geven van een bier. De beschrijvingen van het BKG zijn vooral richtlijnen...

Neemt allemaal niet weg dat in een traditioneel witbier hop een ondergeschikte rol speelt. Als je op safe wilt spelen bij een wedstrijd dan mag de hop geen boventoon vormen. Maar een licht hoppig aroma kan geen kwaad. Bier waarin helemaal geen hop te proeven is, is niet meer anno 2024...
Anders gezegd: weinig hoparoma zal bij de meeste keurmeesters beter scoren dan geen hoparoma.

Het gaat om een wedstrijd met objectieve richtlijnen. Wat iedereen maakt voor eigen gebruik of commercieel maakt niet uit in een wedstrijd is er een gids die de keurmeesters moeten kennen, normaal gezien kan men die tijdens de keuring zelfs gebruiken, en die moet dan toegepast worden. En niet van, maar met meer of minder dit of dat is het bier wel lekkerder en meer 2024. 

Daar gaat het hier eigenlijk om, maar ja als je dat niet wil snappen.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 18-08-2024  22:09 uHet gaat om een wedstrijd met objectieve richtlijnen. Wat iedereen maakt voor eigen gebruik of commercieel maakt niet uit in een wedstrijd is er een gids die de keurmeesters moeten kennen, normaal gezien kan men die tijdens de keuring zelfs gebruiken, en die moet dan toegepast worden. En niet van, maar met meer of minder dit of dat is het bier wel lekkerder en meer 2024. 

Daar gaat het hier eigenlijk om, maar ja als je dat niet wil snappen.

Ik ben al zo'n 45 jaar bierliefhebber, heb veel bieren gekeurd en heb veel ontwikkelingen voorbij zien komen. Bierstijlen bewegen meer dan soms wordt gedacht wordt. Het is overigens iets van alle tijden. Echter, in het verleden werden bierstijlen minder strak beschreven.

Jacques

Dat een hoppig aroma in steeds meer bieren gemeengoed wordt, wordt ook gezien door anderen. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47259.html
Citaat van: Jacques op 18-08-2024  23:26 uTegenwoordig wordt er veel meer gekoudhopt en worden aromahop doorgaans toegevoegd tijdens de vergisting en nagisting bij heel veel bierstijlen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-08-2024  23:40 uDat een hoppig aroma in steeds meer bieren gemeengoed wordt, wordt ook gezien door anderen. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47259.html

Stap die gezet kan worden is dan om een biertype toe te voegen in de BKG lijst zodat dat bier dan volgende de definitie daarvan gekeurd kan worden. Maar je kunt geen witbier keuren op een extra eigenschap die niet in het lijstje voorkomt waar je op dat moment mee werkt voor bierkeuringen. Maar dat punt is nu al door diverse mensen naar voren gebracht, dus ik val in herhaling.

Citaat van: Jacques op 18-08-2024  22:14 uIk ben al zo'n 45 jaar bierliefhebber, heb veel bieren gekeurd en heb veel ontwikkelingen voorbij zien komen. Bierstijlen bewegen meer dan soms wordt gedacht wordt. Het is overigens iets van alle tijden. Echter, in het verleden werden bierstijlen minder strak beschreven.
Zoals ik al zei, daar gaat het niet om.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 19-08-2024  04:19 uZoals ik al zei, daar gaat het niet om.

Ik snap zeker dat veel hobbybrouwers behoefte aan vaste lijnen als ze mee willen doen aan wedstrijden. In zoverre is de opmerking dat een hoparoma ontbreekt wat vreemd. Dit heb ik ook in mijn eerste bijdrage aan dit topic ook aangegeven. Traditioneel kenmerkt een witbier zich niet door een hoppig karakter.

Maar waar ik wijs is dat bierstijlen veel minder vast omlijnd zijn dan vaak gedacht wordt. Ze zijn continu in beweging. Zowat alle bieren zijn hoppiger geworden ongeacht de stijl. Een bier zonder iets van hoppigheid is snel iets afwijkend, terwijl dat in het verleden heel gebruikelijk was.

Je kunt als hobbybrouwer je strikt houden aan de omschrijvingen van een bierstijl maar ook meebewegen met wat er in de markt gebeurt. De definitie biedt daarvoor ook wat ruimte (niet zo heel vreemd, want de ontwikkeling naar meer hoppigere bieren is al een tijdje bezig...)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-08-2024  10:20 uMaar waar ik wijs is dat bierstijlen veel minder vast omlijnd zijn dan vaak gedacht wordt. Ze zijn continu in beweging. Zowat alle bieren zijn hoppiger geworden ongeacht de stijl. Een bier zonder iets van hoppigheid is snel iets afwijkend, terwijl dat in het verleden heel gebruikelijk was.
Dat is helder, maar staat los van het feit dat de regels voor wedstrijden eenduidig moeten zijn. Vergelijk het met de Tour de France. Daar ligt de finish ook vast. De organisatie kan niet tijdens een etappe de finish verplaatsen of de route veranderen of de eisen die aan de fiets gesteld worden veranderen, omdat fietsen nu eenmaal steeds verbeteren. (Hooguit kan de route aangepast worden bij overmacht als er toevallig een rotsblok op valt of de weg weggespoeld is)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-08-2024  10:27 uDat is helder, maar staat los van het feit dat de regels voor wedstrijden eenduidig moeten zijn. Vergelijk het met de Tour de France. Daar ligt de finish ook vast. De organisatie kan niet tijdens een etappe de finish verplaatsen of de route veranderen of de eisen die aan de fiets gesteld worden veranderen, omdat fietsen nu eenmaal steeds verbeteren. (Hooguit kan de route aangepast worden bij overmacht als er toevallig een rotsblok op valt of de weg weggespoeld is)

De regel bij de Tour de France was dat de finish altijd op de Champs Elysees was...
Een mooi voorbeeld van meebewegen...  smile

Maar dat de opmerking van de keurmeester wat vreemd overkomt in het licht van de huidige beschrijving is iets waar we het over eens zijn.

Citaat van: Jacques op 15-08-2024  12:26 uMee eens. Een witbier is geen bierstijl dat zich kenmerkt door een hoparoma, hoewel tegenwoordig er wel verschillende commerciële witbieren zijn die een hoppig aroma hebben. Hoparoma is trendy...
Naar mijn idee is het goed als een hobbybrouwer die deelneemt aan wedstrijden rekening te houden met ontwikkelingen. Ik heb dat destijds bij de Brand wedstrijd 2013 en dat heeft mij veel gebracht...  smile

https://vandestreekbier.nl/blogs/nieuws/wat-is-de-european-beer-star

"Het klein nadeel van deze biercompetities is wel dat de bieren worden geproefd in een bepaalde bierstijl. Als je bier afwijkt van de stijl waarin het wordt ingeschreven, maak je geen schijn van kans. De beerjudges kijken, ruiken en proeven op basis van de stijlbeschrijving. Dan kun je een prachtig bier hebben gebrouwen, maar als het niet in stijl past, krijg je geen medailles."
dit is als er volgens de regels gekeurd wordt.

Met een formule 1 rijdt je ook geen rally´s .

De Tour de france eindigd traditioneel op de Champs Elysees op de laatste dag. Maar elk jaar komen er andere bergen andere etappes en is geen enkel jaar hetzelfde, zo ook niet de openingrit.

Jacques

Het is wel duidelijk hoe we er tegenaan kijken.

wolvert

Hier het keuringsrapport.
Wij zien dat er veel reacties op dit onderwerp zijn gekomen.
Het is niet de bedoeling om het bier hoppig maken maar meer geur en aroma te geven.
Het is een jury beoordeling dus er valt altijd iets op aan te merken.
Maar wij vinden ook dat dit bier meer geur en aroma mag hebben.
Bedankt voor de opbouwende adviezen want daar hebben wij iets aan voor de volgende brouw.

Scooby228

Citaat van: wolvert op 20-08-2024  13:52 uHier het keuringsrapport.
Wij zien dat er veel reacties op dit onderwerp zijn gekomen.
Het is niet de bedoeling om het bier hoppig maken maar meer geur en aroma te geven.
Het is een jury beoordeling dus er valt altijd iets op aan te merken.
Maar wij vinden ook dat dit bier meer geur en aroma mag hebben.
Bedankt voor de opbouwende adviezen want daar hebben wij iets aan voor de volgende brouw.

Het is zoals ik al verwacht had, de keurmeester heeft het goed gedaan. Hij heeft Hoppig onder geur als Goed beoordeeld. Hij zegt dus niet dat er te weinig hoparoma in dit Witbier zit.

hansHalberstadt

Geen hopsmaak kan misschien door jou als een negatieve opmerking herkend zijn, maar ik denk dat 'geen hopsmaak' juist is zoals het hoort. Er is alleen door de keurmeester opgemerkt dat kruidige bitterheid (waarschijnlijk door sinasappelschil) overheerst, dus dat is dan het minpunt wat de puntenaftrek zou moeten verklaren.   

wolvert

Citaat van: hansHalberstadt op 20-08-2024  18:28 uGeen hopsmaak kan misschien door jou als een negatieve opmerking herkend zijn, maar ik denk dat 'geen hopsmaak' juist is zoals het hoort. Er is alleen door de keurmeester opgemerkt dat kruidige bitterheid (waarschijnlijk door sinasappelschil) overheerst, dus dat is dan het minpunt wat de puntenaftrek zou moeten verklaren. 
We gaan ook de sinaasappelschil hoeveelheid aanpassen. Geen Hoparoma wordt twee keer genoemd en voor allebei punten aftrek. De hoeveelheid punten aftrek kan niet alleen voor kruidigheid/sinaasappel schil zijn.

Jacques

Citaat van: wolvert op 20-08-2024  23:10 uWe gaan ook de sinaasappelschil hoeveelheid aanpassen. Geen Hoparoma wordt twee keer genoemd en voor allebei punten aftrek. De hoeveelheid punten aftrek kan niet alleen voor kruidigheid/sinaasappel schil zijn.

Je moet dat niet zien als puntenaftrek. Als keurmeester heb je een oordeel over een bier. Dat moet tot uitdrukking komen in een totaalscore. In dit geval 76 punten. Dat is een mooie score.

wolvert

Citaat van: Jacques op 20-08-2024  23:28 uJe moet dat niet zien als puntenaftrek. Als keurmeester heb je een oordeel over een bier. Dat moet tot uitdrukking komen in een totaalscore. In dit geval 76 punten. Dat is een mooie score.
We waren ook uitermate tevreden met de score dat is het punt niet. We willen de onderdelen waar we minder op scoren verbeteren.
Wij dachten te lezen dat de hoparoma en de sinaasappelschil aangepast moesten worden.
Na het proeven van dezelfde batch konden wij daar ons in vinden.
We hebben nu de spullen besteld en gaan aan de slag.
Split batch
- Voor de hoparoma iets te versterken pakken 18 gram amarillo en centennial.
  We voegen die pas toe na afkoeling naar 80 graden
  20 Minuten laten we het erin zitten ( whirepolen het) en gaan dan koelen.
- Het andere gedeelte voegen we dezelfde hoeveelheid toe na de hoofdvergisting
  dmv magneten in een hopzakje aan het deksel.

Wij zullen het resultaat van het brouwsel op dit forum zetten.

hansHalberstadt

Citaat van: wolvert op 21-08-2024  16:19 uWij dachten te lezen dat de hoparoma en de sinaasappelschil aangepast moesten worden.
Na het proeven van dezelfde batch konden wij daar ons in vinden.
We hebben nu de spullen besteld en gaan aan de slag.
Split batch
- Voor de hoparoma iets te versterken pakken 18 gram amarillo en centennial.
  We voegen die pas toe na afkoeling naar 80 graden
  20 Minuten laten we het erin zitten ( whirepolen het) en gaan dan koelen.
- Het andere gedeelte voegen we dezelfde hoeveelheid toe na de hoofdvergisting
  dmv magneten in een hopzakje aan het deksel.

Wij zullen het resultaat van het brouwsel op dit forum zetten.
Maar dan ben je nog steeds bezig een probleem op te lossen waarvan je denkt dat het een probleem is gebaseerd op een misverstand.

wolvert

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2024  19:14 uMaar dan ben je nog steeds bezig een probleem op te lossen waarvan je denkt dat het een probleem is gebaseerd op een misverstand.
Ik snap wat je bedoeld. Met of zonder hoparoma blijft het een heerlijk biertje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.