Welke modificaties hebben jullie gemaakt aan je brouwautomaat?

Gestart door JacoH, 30-07-2024 00:29 u

Vorige topic - Volgende topic

JacoH

Ik ben nog maar enkele maanden aan het brouwen, maar het enthousiasme blijft onvermindert hoog.

Een van de dingen die me het meest intrigeert is optimaliseren / tweaken / aanpassen.

Nu vroeg ik me af: welke aanpassingen hebben jullie gedaan aan je brouwautomaat, en waarom?

Om af te trappen:

- (valt mogelijk er niet helemaal binnen): neopreen hoes om de ketel zodat er minder warmte verloren gaat. Zeker handig als ik in de winter (buiten) ga brouwen.

- siliconen slang met kleine gaatjes aan het uitstroompijpje zodat het wort beter verdeeld wordt over het moutbed, het minder klatert (en dus minder kans op hot side oxidatie) en ik zonder bovenste filterplaat kan werken.

- kleinere nippel op de kraan. Mijn slangen hadden een kleinere diameter, en ik wil toch niet al te snel de ketel legen, omdat ik dan het wort wat kan laten klateren in het gistvat zodat er meer zuurstof in komt.

Modificaties die ik op dit moment nog in gedachten heb (maar nog over twijfel):

- roerwerk voor een hogere efficientie

- randjes uit de mouttunnel slijpen zodat ik de tunnel zo'n 2.5 cm kan laten zakken. Verklaring: ik brouw relatief kleine batches, van maximaal zo'n 10 liter in het gistvat. Op dat moment staat niet het hele moutbed vol wort. Ik heb het idee dat dit de efficientie niet ten goede komt. De moutkorf hangt nu op zo'n 8cm boven de bodem van de ketel. Als ik de moutkorf tussen de ophangingen doordruk komt deze 4 cm lager te rusten op de kraan en de opening van de volumemeter. Als ik de korf hier net boven zou kunnen laten hangen (bijv 3 cm lager dan deze nu hangt waardoor deze 1 cm boven de kranen hangt ipv 4 is er 3 liter extra wort direct in contact met de mout, dat kan de efficientie alleen maar ten goede komen lijkt me.

Ik ben erg benieuwd wat jullie aan jullie brouwautomaat verklust hebben!

hb-lot

Ik heb de overloop pijp verwijderd en het gat in de onderste plaat afgedopt.

Broewerke

In mijn vorige elektrische ketel heb ik aan de zijkant van de binnenpan verticale sleufjes gemaakt van 1 cm x 1 mm. Wel ruim onder de hoogte van t filterbed gebleven zodat het wort altijd door t moutbed moet. Geen overloop pijp meer en ruim voldoende doorstroming. Kan ik iedereen aanbevelen die met de dremel durft.
Begin voorzichtig en sleufjes bijmaken gaat altijd. Wort zoekt de gemakkelijkste weg en dus ruim onder je vloeistof hoogte blijven. Verspringend slijpen en zorg dat de stevigheid van je korf blijft. 3 rijen in hoogte verspringend en 3cm tussenliggend geeft al een flinke extra doorstroming.
Oh ja. Takel de binnenpan op elke gewenste hoogte op met een fietstakel. Hartstikke handig met spoelen. Ga bij start spoelen direct door naar koken en zo tegen de kook haal ik de korf weg. Geen gekletter. Dat litertje dat er dan nog uitloopt gaat nog bij de kook.
Spoel in braumeister maar 3 a 4 liter max.

joenedu

Citaat van: hb-lot op 30-07-2024  09:24 uIk heb de overloop pijp verwijderd en het gat in de onderste plaat afgedopt.

Dit heb ik ook gedaan!  8)
En een katrol-mechanisme om de moutkorf langzaam omhoog te takelen, zodat de onderkant altijd in het wort blijft en je geen gekletter krijgt bij het spoelen.

Leon058

In mijn Grainfather G30 het filter voor de pomp voorzien van RVS slangenklemmen om alles beter vast te maken. Een valse bodem uit een Robobrew om het element schoner te houden. Een hopspin om de hop bij elkaar te houden en de boel schoner te houden.

Hij heeft ook een jasje aan (graincoat). Verder nog de RVS kogel en veer eruit gehaald, verbetert de flow van de pomp.

Nog te doen:

- Camlocks installeren (heb het meeste al binnen)
- Spoelen "professionaliseren" weet nog niet hoe, wel ideëen over
- Roerwerk (heb er al eentje) installeren met een geschikte roerder (ik wil een hekroerwerk oid)

hansHalberstadt

Citaat van: joenedu op 30-07-2024  10:21 uEn een katrol-mechanisme om de moutkorf langzaam omhoog te takelen, zodat de onderkant altijd in het wort blijft en je geen gekletter krijgt bij het spoelen.
Weliswaar niet zelf een brouwautomaat, maar wel met collega-brouwer het katrolmechanisme toegepast, alleen dan nog 1 stap verder nl met constante kracht, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=582939
naast geen gekletter heb je nog een veel groter voordeel, namelijk dat je de spoelsnelheid kunt instellen via de kracht en dus met spoelen het idee van een professionele filterkuip benadert. Met een hoger rendement als voordeel.

JacoH

Citaat van: Leon058 op 30-07-2024  10:39 uVerder nog de RVS kogel en veer eruit gehaald, verbetert de flow van de pomp.
Bedankt voor je reactie!

Dit punt begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met de RVS kogel en veer? Of is dat typisch iets voor Grainfather wat niet van toepassing is op Klarstein / Arsegan / Brewmonk / Brouwmeester / Etc?

Leon058

Citaat van: JacoH op 30-07-2024  12:50 uBedankt voor je reactie!

Dit punt begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met de RVS kogel en veer? Of is dat typisch iets voor Grainfather wat niet van toepassing is op Klarstein / Arsegan / Brewmonk / Brouwmeester / Etc?

Ik weet niet of andere brouwautomaten zoiets hebben, maar het is een veiligheidssysteempje (zie foto's). Voorkomt dat er (hete) vloeistof uit de pijp komt als je per ongeluk de pomp aan zet en de recirculatie-arm er niet op zit. Bij mij is dat nog niet fout gegaan maar het is natuurlijk wel uitkijken.

Kapau

Ik kan bevestigen dat die er bij de Brew Monk niet op zit, daar spuit het wort zonder pardon door de pijp van de pomp heen, ook als er geen arm bevestigd is

Edwin brouwt

En die is er bij mijn Grainfather juist uitgegaan en ik heb een Quick Lock gemonteerd, zoals op de Chinese ketels zit :)

Kapau

Het is niet echt een modificatie maar meer een toevoeging, maar ik heb een hittebestendige pomp met quooker slangen aan de kraan van m'n ketel aangesloten, aan de andere kant zit een platenkoeler.

Hoef niet meer te klieren met eerst een dompelkoeler en daarna pas de platenkoeler, kan gewoon direct na de pomp aan.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 02-08-2024  06:27 uik heb een hittebestendige pomp met quooker slangen aan de kraan van m'n ketel aangesloten
Is dit niet de originele pomp?
https://brouwmeester.shop/Pump

Theo Mol

Een gekalibreerde peilschaal op de stijgbuis van de brewmonk. Zit (of zat, ik heb nu een andere ketel) aan de stijgbuis geklemd met elektrabuisklemmetjes en kan makkelijk los.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=dlattach;attach=16178;image

Kapau

Citaat van: hansHalberstadt op 02-08-2024  09:53 uIs dit niet de originele pomp?
https://brouwmeester.shop/Pump

Ja, de pomp is wel kookproef maar de aansluitingen meestal niet. Ik heb een MP15-RM met een metalen kop, metalen aansluitingen, etc.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 02-08-2024  10:20 uJa, de pomp is wel kookproef maar de aansluitingen meestal niet. Ik heb een MP15-RM met een metalen kop, metalen aansluitingen, etc.
Oké. Ik heb zelf die pomp los gekocht en pomp daarmee voor het koelen 10 minuten rond om alles steriel te krijgen. daar kan de pomp prima tegen. Vandaar dat ik het me afvroeg. De aansluitingen zijn 2 siliconen 90 graden bochtjes en de rest zal toch origineel ook wel siliconen zijn neem ik aan?

Kapau

Citaat van: hansHalberstadt op 02-08-2024  10:24 uOké. Ik heb zelf die pomp los gekocht en pomp daarmee voor het koelen 10 minuten rond om alles steriel te krijgen. daar kan de pomp prima tegen. Vandaar dat ik het me afvroeg. De aansluitingen zijn 2 siliconen 90 graden bochtjes en de rest zal toch origineel ook wel siliconen zijn neem ik aan?

Ik heb begrepen dat de siliconen aansluitingen, of die tie wraps waarmee deze standaard vast zitten, na verloop van tijd kunnen loslaten of slecht worden door kokende wort. Of dit ook zo is weet ik niet, maar dit schijnt de reden te zijn waarom de fabrikanten aangeven geen kokende wort te circuleren met de standaard pomp.

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 02-08-2024  10:24 uIk heb zelf die pomp los gekocht en pomp daarmee voor het koelen 10 minuten rond om alles steriel te krijgen.
In de handleiding staat dat de pomp niet moet lopen tijdens het koken. Wat ik altijd doe, is aanzetten tot/vanaf 80 graden, maar weet niet meer waar ik die temperatuur vandaan had. Dit forum?

Ik zie nu echter staan: https://help.brouwland.com/hc/nl/articles/360020615458-Tot-welke-temperatuur-kan-ik-de-pomp-gebruiken

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 02-08-2024  10:34 uIn de handleiding staat dat de pomp niet moet lopen tijdens het koken. Wat ik altijd doe, is aanzetten tot/vanaf 80 graden, maar weet niet meer waar ik die temperatuur vandaan had. Dit forum?

Ik zie nu echter staan: https://help.brouwland.com/hc/nl/articles/360020615458-Tot-welke-temperatuur-kan-ik-de-pomp-gebruiken
Daar staat 98 °C vanwege luchtbellen (zijn dan stoombellen neem ik aan) maar dat gaat dus niet over de temperatuurbestendigheid van de pomp zelf. Bij aan zuigen met kokende wort ontstaan bij mij ook eerst even stoombellen, maar dat is niet erg.

JacoH

Citaat van: hb-lot op 02-08-2024  10:34 uIn de handleiding staat dat de pomp niet moet lopen tijdens het koken. Wat ik altijd doe, is aanzetten tot/vanaf 80 graden, maar weet niet meer waar ik die temperatuur vandaan had. Dit forum?

Apart. Ik dacht dat Brewmonk / Arsegan / Brouwmeester / Klarstein allemaal hetzelfde apparaat was met een andere aansturingsmodule.

Bij de Brouwmeester wordt echter inderdaad die 80 graden als max voor de pomp genoemd.

Vind ik ook best een gebrek van dit systeem, want dat maakt het gebruik met een platen of tegenstroomkoeler wel lastiger.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 02-08-2024  10:29 uIk heb begrepen dat de siliconen aansluitingen, of die tie wraps waarmee deze standaard vast zitten, na verloop van tijd kunnen loslaten of slecht worden door kokende wort.
Siliconen kan tegen 250°C. Tie wraps afhankelijk van materiaal waar ze van zijn gemaakt. Maar ik denk ook zeker 100°C en de tie wraps zitten op een temperatuur die tussen wort en omgevingstemperatuur inzit.

Kapau

Nog een kleine "modificatie", aan het kraantje van m'n ketel zit een 90 graden knietje bevestigd, zodat deze het wort van de bodem af "slurpt". Na de whirlpool ligt vrijwel alle trub in het midden van de ketel. Op deze manier krijg ik meer wort in het vat zonder de ketel schuin hoeven te houden.

Theo Mol

Citaat van: Kapau op 09-08-2024  07:24 uNog een kleine "modificatie", aan het kraantje van m'n ketel zit een 45 graden knietje bevestigd, zodat deze het wort van de bodem af "slurpt". Na de whirlpool ligt vrijwel alle trub in het midden van de ketel. Op deze manier krijg ik meer wort in het vat zonder de ketel schuin hoeven te houden.
Ja dat helpt. Ik had een knietje van 90 graden dat een of twee millimeter boven de bodem ophield. Daarmee hevel je de ketel leeg op een heel klein beetje na. De voorwaarde om dit te doen is, dat de ketel hoog genoeg staat om te kunnen hevelen want daarvoor heb je aan de buitenkant een langere leiding nodig dan aan de binnenkant.

Deze truuk werkt ook uitstekend voor bottelemmers. Met het knietje aan de binnenkant hevel je de emmer leeg en er blijft nog geen deciliter achter, zonder dat er iets scheef hoeft te staan.

JacoH

Ik heb vandaag voor het eerst gebrouwen met de aangepaste moutpijp, waarbij ik op 3 punten de randen er uit heb geslepen (dat viel nog niet mee, aardig hard materiaal!)

De moutpijp kan hierdoor zo'n 3cm lager hangen, wat 3 liter extra water is wat in contact is met het moutbed.

Ik heb vandaag voor het eerst netjes mijn efficientiecijfers gehaald, met een blond bier met een mash efficiency van zo'n 75%.

Nu moet ik wel zeggen dat ik ook voor het eerst helemaal niet gespoeld heb (daarvoor spoelde ik nog zeer beperkt, met zo'n 2 liter water), waardoor het moutbed nu netjes volledig onder water stond.

Ik heb nu het idee dat dat niet volledig onder staande moutbed de reden was van mijn efficientie problemen in het verleden.

Ik ga volgende brouwsel eens testen met een moutbed wat 'net' onder water staat, icm de maximale hoeveelheid spoelen die mogelijk is zonder dat het moutbed bij het mouten droogvalt.

Daarnaast ben ik deze keer uitgegaan van 10 liter in het gistvat, ipv de 8 liter waar ik in het begin nog wel eens op mikte.

Ik ben benieuwd met hoe weinig liter ik weg kan komen zonder het moutbed opnieuw droog te laten vallen, hoewel een paar liter extra op zich ook weer niet erg is, als alle cijfers kloppen en er een lekker bier uit komt.

Noordzij_1

Citaat van: JacoH op 02-08-2024  20:31 uApart. Ik dacht dat Brewmonk / Arsegan / Brouwmeester / Klarstein allemaal hetzelfde apparaat was met een andere aansturingsmodule.

Bij de Brouwmeester wordt echter inderdaad die 80 graden als max voor de pomp genoemd.

Vind ik ook best een gebrek van dit systeem, want dat maakt het gebruik met een platen of tegenstroomkoeler wel lastiger.

Ik denk dat het grote euvel niet zozeer 80 of 100C° vloeistof is, maar bubbels en dus mogelijk luchtaanzuiging.
Dit soort pompen gaan snel kapot als ze af en toe een hap lucht nemen.
Dus ik DENK (maar geef geen garantie) dat bij koelen met de verwarming platen uit gewoon de pomp aan kan.

Verder ben ik niet heel bekend met een tegenstroom koeler, maar kun je deze niet als een normale koelspiraal in the wort zetten met alleen het water erop tot 80C° en daarna pas het wort pomp aan ?
Platenkoeler is inderdaad lastiger.

hansHalberstadt

Citaat van: Noordzij_1 op 11-08-2024  13:18 uIk denk dat het grote euvel niet zozeer 80 of 100C° vloeistof is, maar bubbels en dus mogelijk luchtaanzuiging.
Waarom zou de pomp luchtbubbels aanzuigen bij 100°C? Ik denk dat het hooguit stoombubbels kunnen zijn vanwege kleine onderdruk aan de pomp ingang, maar dat is bij 99.7 graden alweer over.

JacoH

Citaat van: Noordzij_1 op 11-08-2024  13:18 uIk denk dat het grote euvel niet zozeer 80 of 100C° vloeistof is, maar bubbels en dus mogelijk luchtaanzuiging.
Dus ik DENK (maar geef geen garantie) dat bij koelen met de verwarming platen uit gewoon de pomp aan kan.

Verder ben ik niet heel bekend met een tegenstroom koeler, maar kun je deze niet als een normale koelspiraal in the wort zetten met alleen het water erop tot 80C° en daarna pas het wort pomp aan ?
Platenkoeler is inderdaad lastiger.

Zou op zich kunnen, maar ik weet niet op de buitenslang daarop gemaakt is, en het maakt het schoonmaken ook lastiger.

Maar ik denk dat ik het gewoon eens met de pomp ga proberen vanaf een graad of 97. Ik denk dat het wel losloopt en een pomp van 30 - 50 euro vervangen valt te overzien.

Snelbier

Citaat van: JacoH op 11-08-2024  17:16 u..  Maar ik denk dat ik het gewoon eens met de pomp ga proberen vanaf een graad of 97. Ik denk dat het wel losloopt en een pomp van 30 - 50 euro vervangen valt te overzien.
Qua temperatuur komt het niet op een paar graden. Tijdens koken staat de pomp ook in de hete shit  :weetniet: .
Enige probleem is dampbellen in de pomp, zal dan niets aanzuigen of verpompen. Pompje draait dan 'dol' , droog, moet je niet te lang doen met elke pomp.

Tijdens koelen gebruik ik al jaren de pomp, koelt sneller. Pomp gaat gelijk aan met koelwater, en start meestal zonder problemen.
Soms moet je even terugblazen om de pomp gevuld te krijgen met wort.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 11-08-2024  17:42 uEnige probleem is dampbellen in de pomp, zal dan niets aanzuigen of verpompen. Pompje draait dan 'dol' , droog, moet je niet te lang doen met elke pomp.
Die dampbellen zijn stoom en ontstaan omdat de druk aan de ingang van de pomp wat lager is. Water kookt bij 100 °C maar bij bv 90% van de luchtdruk kookt het bij ca 97 °C en bij 80% van de luchtdruk is dat bij 93 °C dus als de pomp goed aanzuigt dan zal de inlaat druk bv 0.95 BAR zijn en kookt het bij ca 98.5 °C en krijg j met 100 °C daar dus stoombellen. echter zodra de pomp dan niet meer pompt door die bellen is ook de onderdruk weg dus gaat dan wel weer een beetje pompen. Dus er stelt zich altijd een evenwicht in met welliswaar bellen, maar ook een beetje stroming, dus de pomp krijgt dan nog steeds watersmering.
Bij bijvoorbeeld de grainfather ga je de koeler steriliseren door eerst een tijdje kokende wort rond te pompen, dus waaruit blijkt al dat het wel werkt.

Theo Mol

Citaat van: Noordzij_1 op 11-08-2024  13:18 uVerder ben ik niet heel bekend met een tegenstroom koeler, maar kun je deze niet als een normale koelspiraal in the wort zetten met alleen het water erop tot 80C° en daarna pas het wort pomp aan ?
Nee.
Een tegenstroomkoeler is geen dompelkoeler maar een warmtewisselaar. Wort en koelwater stromen langs elkaar waardoor het ene afkoelt en het andere opwarmt, net als in een platenkoeler.

JacoH

Citaat van: Theo Mol op 12-08-2024  10:49 uNee.
Een tegenstroomkoeler is geen dompelkoeler maar een warmtewisselaar. Wort en koelwater stromen langs elkaar waardoor het ene afkoelt en het andere opwarmt, net als in een platenkoeler.
Zeker, en werkt heel fijn moet ik zeggen.

Als je creatief wil zijn (en je ketel groot genoeg is, daar heb ik ook mijn twijfels over) zou je echter de tegenstroomkoeler ook als dompelkoeler kunnen gebruiken. Het koelwater gaat door de buitenste slang, en die slang is vrij dik dus het koeleffect valt denk ik niet tegen.

Ik ga het echter toch maar niet proberen, meer gedoe qua schoonmaken dan een normale dompelkoeler, en ik zou ook bang zijn dat het de levensduur van de buitenslang niet ten goede komt.

JacoH

Ik heb het eerder opgevatte plan uitgevoerd, en de randen op 3 plekken uit de moutkorf geslepen. (dat deed wel pijn, want het oog wil natuurlijk ook wat, en het is er niet per se mooier op geworden). Hierdoor kan ik de moutkorf zo'n 4 cm lager hangen (zonder pijpje op de pomp) en zo'n 3cm lager met het pijpje op de pomp.

Nu de mout volledig onder water / wort staat haal ik de laatste twee brouwsels netjes de gewenste cijfers met een moutefficientie van zo'n 76%

Het eerste brouwsel van die twee heb ik niet gespoeld, het 2e wel. Beide zaten qua efficientie echter ongeveer even hoog, dus ik vraag me wel af of spoelen in dit geval veel nut heeft.

Dat is echter moeilijk te vergelijken, want in het 2e brouwsel zat 14% havervlokken, en dat schijnt vaak een wat lagere efficientie te geven.

Nu het moutbed volledig onder staat gebruik ik wel weer de bovenste filterplaat, zodat ik daar de verdeelslang op kan leggen. Roeren heb ik de afgelopen 2 brouwsels volledig overgeslagen.

Broewerke

Citaat van: JacoH op 05-09-2024  15:18 uIk heb het eerder opgevatte plan uitgevoerd, en de randen op 3 plekken uit de moutkorf geslepen. (dat deed wel pijn, want het oog wil natuurlijk ook wat, en het is er niet per se mooier op geworden). Hierdoor kan ik de moutkorf zo'n 4 cm lager hangen (zonder pijpje op de pomp) en zo'n 3cm lager met het pijpje op de pomp.

Nu de mout volledig onder water / wort staat haal ik de laatste twee brouwsels netjes de gewenste cijfers met een moutefficientie van zo'n 76%

Het eerste brouwsel van die twee heb ik niet gespoeld, het 2e wel. Beide zaten qua efficientie echter ongeveer even hoog, dus ik vraag me wel af of spoelen in dit geval veel nut heeft.

Dat is echter moeilijk te vergelijken, want in het 2e brouwsel zat 14% havervlokken, en dat schijnt vaak een wat lagere efficientie te geven.

Nu het moutbed volledig onder staat gebruik ik wel weer de bovenste filterplaat, zodat ik daar de verdeelslang op kan leggen. Roeren heb ik de afgelopen 2 brouwsels volledig overgeslagen.

Vergeef me als ik t fout zie doch als de steunen in de buitenketel het probleem is geweest dan had ik die verwijderd en nieuwe gemaakt die je los aan de rand kunt hangen waar je dan je binnenpan aan ophangt. Nogmaals misschien zie ik het verkeerd.
Wel knap dat je rigoureus de dremel neemt

JacoH

Citaat van: Broewerke op 05-09-2024  18:45 uVergeef me als ik t fout zie doch als de steunen in de buitenketel het probleem is geweest dan had ik die verwijderd en nieuwe gemaakt die je los aan de rand kunt hangen waar je dan je binnenpan aan ophangt. Nogmaals misschien zie ik het verkeerd.
Wel knap dat je rigoureus de dremel neemt
Dat was inderdaad ook een oplossing geweest. Ik heb er niet over nagedacht eerlijk gezegd. Het voordeel van jouw oplossing was geweest dat ik dan wel het deksel nog had kunnen gebruiken (maar dat is toch al lastig door de siliconen slang die ik aan het pijpje heb gekoppeld). Het voordeel van mijn oplossing is dat de moutpijp zo'n 5 tientjes kost, en de ketel zo'n 250 - 300.

Het deed een beetje pijn om te gaan slijpen in de moutpijp, maar 5 tientjes aan potentiele schade vind ik nog wel te overzien.

Overigens ben ik begonnen met de dremel, maar dat ging oertraag (het is behoorlijk stevig materiaal) en na 3 tolletjes volledig te hebben opgebrand heb ik gekozen voor de hardere aanpak en de slijptol gepakt.

JacoH

Niet per se een modificatie, maar een aanpassing aan het brouwproces. Recent heb ik eens een digitale thermometer in de wortslang gestoken om te kijken hoe nauwkeurig de temperatuurmeter van de brouwketel is.

De thermometer lijkt aardig accuraat (in kokend water gehouden, geeft 98 - 99 graden aan), maar het wort dat uit de wortslang komt is zo'n 3 graden warmer volgens de thermometer dan volgens de meter in de brouwketel.

Volgend brouwsel (halverwege oktober) ga ik dus 2 graden lager aanhouden in de maischstappen (en nog eens meten met een 2e digitale thermometer die ik van een familielid heb geleend).

MH

Citaat van: Kapau op 09-08-2024  07:24 uNog een kleine "modificatie", aan het kraantje van m'n ketel zit een 90 graden knietje bevestigd, zodat deze het wort van de bodem af "slurpt". Na de whirlpool ligt vrijwel alle trub in het midden van de ketel. Op deze manier krijg ik meer wort in het vat zonder de ketel schuin hoeven te houden.

Wat voor knietje is dit? Heb je toevallig een link?
Dit wil ik ook nog modificeren aan mijn SB30

Koenders

Citaat van: MH op 12-09-2024  12:18 uWat voor knietje is dit? Heb je toevallig een link?
Dit wil ik ook nog modificeren aan mijn SB30

Dat heb ik ook gedaan en dat is een halfduims knietje. (1/2")
Het scheelt me elke keer zo'n twee liter wort wat er extra het vat ingaat, dus die zou ik zeker doen.
En gooi dan ook gelijk dat bazookafilter maar weg.  ;)

hansHalberstadt

Zolang er modificaties nodig zijn aan brouwautomaten is dat naar mij idee een teken dat het systeem nog niet volwassen is.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2024  10:41 uZolang er modificaties nodig zijn aan brouwautomaten is dat naar mij idee een teken dat het systeem nog niet volwassen is.
In mijn ogen is het tunen en je verdiepen in wat er gebeurt, net als ik vinden er meer dat interessant. Dat jij altijd onderzoeken start (lees ik trouwens graag), moeten we toch ook niet interpreteren alsof jij het proces nog niet in de vingers hebt?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2024  10:41 uZolang er modificaties nodig zijn aan brouwautomaten is dat naar mij idee een teken dat het systeem nog niet volwassen is.

Is jouw brouwinstallatie nog steeds hetzelfde als waarmee je begonnen bent?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-09-2024  17:10 uIs jouw brouwinstallatie nog steeds hetzelfde als waarmee je begonnen bent?
Was zelfbouw, dus moet je sowieso aldoor een learning curve. Maar laatste paar jaar inderdaad nauwelijks meer wat gewijzigd.
om een paar voorbeelden te geven:
- ik had eerst voor het spoelwater 2 regelbare pompjes in antiserie met als doel om ook een negatieve druk te kunnen maken wat nodig is omdat in het begin het nivo in de beslagkuip hoger staat dan in de kookketel. maar uiteindelijk blijkt echter dat met 1 pompje  en dat pompje in het begin uit  dat met een lege kookketel het welliswaar iets sneller stroomt, maar dat dat geen probleem is omdat het filterbed toch nog volledig zweeft en vastlopen door te snel filteren dan uitgesloten is. Dus van 2 pompjes naar 1 is een versimpeling.

-in de slang van beslagkuip naar kookketel heb ik een fietsventieltje grmaakt als klepje zodat ik daar met een injectiespuitje wat wort kan aftappen om het SG te meten tijdens het spoelen zonder kans dat het terug kan stromen en lucht aan zuigen. dus niet echt essentieel allemaal, maar maakt het wel makkelijker andes moet ik vanuit de kookketel monsters nemen vanuit het slangetje en dat is allemaal super heet. of erop vertrouwen dat de hoeveelheid spoelwater goed gekozen is. 

kortom allemaal finetuning om het leven simpeler te maken en allemaal net wat gestroomlijnder.

GvB84

Ach. De ene is een techneut en wil het proces van a tot z onder controle hebben. De andere neemt de techniek zoals die is en weet wat de beperkingen van zijn installatie zijn.
Het maakt voor ons, hobbyisten, niet zoveel uit.
Als je maar weet wat je aan het doen bent. En, nog veel belangrijker, geniet van het brouwproces en daarna van het resultaat. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2024  17:44 uWas zelfbouw, dus moet je sowieso aldoor een learning curve. Maar laatste paar jaar inderdaad nauwelijks meer wat gewijzigd.

Het steeds iets wijzigen aan een brouwinstallatie is iets wat heel gebruikelijk is. Je ziet dat ook bij professionele brouwerijen... Technische ontwikkeling is van alle tijden. Ook hierbij is de Deming cirkel van toepassing.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 22-09-2024  15:00 uIn mijn ogen is het tunen en je verdiepen in wat er gebeurt, net als ik vinden er meer dat interessant. Dat jij altijd onderzoeken start (lees ik trouwens graag), moeten we toch ook niet interpreteren alsof jij het proces nog niet in de vingers hebt?
Die proefjes zijn inderdaad vaak met als doel om dingen te weten te komen die nog onbekend zijn, dus in dat opzicht zou je kunnen concluderen dat je het nog niet in de vingers hebt. Een ander doel kan zijn om dingen te checken of het inderdaad is zoals je verwacht. Dan is het doel dus om te bewijzen dat je het in de vingers hebt.

Noordzij_1

Stoombubbels zijn inderdaad een stuk logischer dan luchtbubbels.  ;D
Maar dan nog, zou ik niet graag een dure pomp de vormende bubbels van de bodem van een kokend pannetje water laten opzuigen...

Spyro

Citaat van: Noordzij_1 op 17-10-2024  10:51 u.......zou ik niet graag een dure pomp de vormende bubbels van de bodem van een kokend pannetje water laten opzuigen...
Inderdaad, veel pompen kunnen nl. niet tegen kokende vloeistof, en als ze er al tegen kan, dan kan cavitatie optreden, met mogelijke schade aan de pomp bij langdurige blootstelling eraan....

JacoH

Citaat van: GvB84 op 22-09-2024  18:02 uAch. De ene is een techneut en wil het proces van a tot z onder controle hebben. De andere neemt de techniek zoals die is en weet wat de beperkingen van zijn installatie zijn.
resultaat. 
En ook wat je wel of niet leuk vind verschilt per persoon, en daarmee ook je wensen qua installatie.

Zo lees ik hier van veel mensen dat ze 'hands-on' leuk vinden. Zelf temperaturen instellen en in de gaten houden, tijd bijhouden, roeren, zien wat er gebeurd, etc. Persoonlijk kan dat aspect mij eerlijk gezegd gestolen worden, en als ik er iets van kan wegautomatiseren zal ik dat niet nalaten.

Ik vind zelf het optimaliseren van de installatie en het proces veel interessanter, en ik kan me niet voorstellen dat ik voorlopig klaar ben met tweaken aan de installatie en het proces.

Misschien ben ik daarmee meer een 'procestechnoloog' dan een 'brouwer'.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: JacoH op 17-10-2024  14:12 uIk vind zelf het optimaliseren van de installatie en het proces veel interessanter

is dat dan niet automatiseren?

Citaat van: JacoH op 17-10-2024  14:12 uPersoonlijk kan dat aspect mij eerlijk gezegd gestolen worden, en als ik er iets van kan wegautomatiseren zal ik dat niet nalaten.

JacoH

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 17-10-2024  17:36 uis dat dan niet automatiseren?

Klopt (lijkt mij). Ik automatiseer graag zoveel mogelijk tijdens het brouwproces. Ik vind de installatie en het proces interessanter dan hands-on in de ketel staan roeren.

Spyro

Niet echt een grote verbouwing of echte verbetering aan de bestaande ketel, maar tijd geleden een andere nieuwe controller gekocht voor mijn Speidel 20 L. Soms haperde het controlepaneel waardoor instellen soms ergerlijk was, knop "P" (enter) was inwendig blijkbaar bijna aan zijn einde. >:( Dus op zoek naar een 2de-handse Speidel, weinig te koop aangeboden op de markt te vinden, en een nieuwe vond ik zonde van het geld daar ik de eigenlijke brouwketel had waar echt niets aan was. Dus maar op zoek gegaan naar controllers, apart ook niet te vinden, enkel een nieuwe op Speidel. Dus toch maar de redenering gemaakt dat ik voor dat geld geen nieuwe Speidel kon kopen en er eentje besteld. Wel veel leuker nu met die wifi, kun je het allemaal volgen van op afstand. Hopelijk gaat deze zo lang mee als de vorige...?  :D Wel "pijnlijk" als je de draden van de weerstand moet afknippen, maar alles is goed te (her)installeren, er zit een handleiding bij hoe het te doen.
Besteld op Speidel.com (directe link naar de controller).

thepsych

Citaat van: Spyro op 19-10-2024  15:27 uNiet echt een grote verbouwing of echte verbetering aan de bestaande ketel, maar tijd geleden een andere nieuwe controller gekocht voor mijn Speidel 20 L. Soms haperde het controlepaneel waardoor instellen soms ergerlijk was, knop "P" (enter) was inwendig blijkbaar bijna aan zijn einde. >:( Dus op zoek naar een 2de-handse Speidel, weinig te koop aangeboden op de markt te vinden, en een nieuwe vond ik zonde van het geld daar ik de eigenlijke brouwketel had waar echt niets aan was. Dus maar op zoek gegaan naar controllers, apart ook niet te vinden, enkel een nieuwe op Speidel. Dus toch maar de redenering gemaakt dat ik voor dat geld geen nieuwe Speidel kon kopen en er eentje besteld. Wel veel leuker nu met die wifi, kun je het allemaal volgen van op afstand. Hopelijk gaat deze zo lang mee als de vorige...?  :D Wel "pijnlijk" als je de draden van de weerstand moet afknippen, maar alles is goed te (her)installeren, er zit een handleiding bij hoe het te doen.
Besteld op Speidel.com (directe link naar de controller).
Jezus, wat is zo'n controller duur. Even zitten kijken naar het filmpje over de Braumeister en dat ziet er wel allemaal gelikt uit. Ik denk dat het brouwen daar veel anders verloopt dan met mijn Grainfather. Maar wat een prijzen, moet je wel flink investeren, maar is natuurlijk voor levenslang! Overigens heb je de oude controller nog opengemaakt en gekeken of het knopje P te repareren is?

Spyro

Citaat van: thepsych op 20-10-2024  22:06 uJezus, wat is zo'n controller duur. Even zitten kijken naar het filmpje over de Braumeister en dat ziet er wel allemaal gelikt uit. Ik denk dat het brouwen daar veel anders verloopt dan met mijn Grainfather. Maar wat een prijzen, moet je wel flink investeren, maar is natuurlijk voor levenslang! Overigens heb je de oude controller nog opengemaakt en gekeken of het knopje P te repareren is?
Nee, die ligt hier gewoon aan de kant, weet niet of die "knop" te vervangen is eigenlijk...? Ik haal hem binnen x aantal wel eens open, misschien is hij wel te herstellen voor "hergebruik" om een andere "ketel" hier aan te sturen...? Het idee was dat ik voor dat geld geen nieuwe Speidel+ kon kopen, dus die controller apart kopen was een betere optie. Blij met de beslissing, heb nu een modern stukje techniek "in een oud jasje" om het zo maar te zeggen. De RVS mantel zal nooit stuk gaan, de rest is te vervangen, dus hopelijk nog lang geniet van de aanwinst. Heb de Speidel 2de-hands gekocht, dus geen rib uit het budget toentertijd. Nu, hobby is fun, dus als het kan, waarom niet, als het bier meezit is het des temeer een meevaller hé...  :beersmiley: :brouwen:

hansHalberstadt

Ik heb geen modificaties gemaakt aan een bestaande brouwautomaat, maar ben bezig en een te maken zoals ik hem zelf helemaal hebben wil:
bedoeld voor kleinere testbrouwsels van max 10 liter.
- Roerwerk met programmeerbare roereigenschappen instelbaar via maischschema.
- Instellen maischschema via Arduino.
- Filteren via traditioneel hevelfilter en 2e pan als kookketel.

John

Citaat van: Spyro op 17-10-2024  11:52 uInderdaad, veel pompen kunnen nl. niet tegen kokende vloeistof, en als ze er al tegen kan, dan kan cavitatie optreden, met mogelijke schade aan de pomp bij langdurige blootstelling eraan....

Hoe gaat dat dan bij alle brouwautomaten die tegenwoordig veel verkocht worden?

JacoH

Citaat van: John op 22-10-2024  19:22 uHoe gaat dat dan bij alle brouwautomaten die tegenwoordig veel verkocht worden?
Officieel mag je met veel van deze brouwautomaten niet pompen boven X (ik dacht 80) graden. Je pompt dus alleen tijdens het maischen. Ik heb het een keer geprobeerd om de ketel te legen met de pomp (vond het risico van een kapotte pomp wel te overzien). Maar het laatste brouwsel heb ik gewoon weer met zwaartekracht van de ketel door de tegenstroomkoeler naar het gistvat gekregen. Ik denk dat ik dit ook blijf doen, want ik vind de bazookafilter en het knietje in de brouwketel toch wel prettig. Dat kost me een half litertje extra aan wort, maar het zorgt ook voor een stuk minder troep in het vergistingsvat.

thepsych

Citaat van: JacoH op 22-10-2024  22:25 uOfficieel mag je met veel van deze brouwautomaten niet pompen boven X (ik dacht 80) graden. Je pompt dus alleen tijdens het maischen. Ik heb het een keer geprobeerd om de ketel te legen met de pomp (vond het risico van een kapotte pomp wel te overzien). Maar het laatste brouwsel heb ik gewoon weer met zwaartekracht van de ketel door de tegenstroomkoeler naar het gistvat gekregen. Ik denk dat ik dit ook blijf doen, want ik vind de bazookafilter en het knietje in de brouwketel toch wel prettig. Dat kost me een half litertje extra aan wort, maar het zorgt ook voor een stuk minder troep in het vergistingsvat.
Volgens mij kan de pomp van de Grainfather G30 wel tegen 100 graden.

hansHalberstadt

In de meeste brouwautomaten zit de MP-10RN of sterk daarop lijkende pomp. Zo een heb ik ook gekocht en kan 100°C hebben zonder problemen.

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 22-10-2024  22:28 uVolgens mij kan de pomp van de Grainfather G30 wel tegen 100 Graden.
Klopt. Ik denk dat dat dezelfde is als MP-10RN alleen geel ipv groen.

John

De pomp van de Grainfather ziet er érg vergelijkbaar uit als een Iwaki MDR-20 en MDR-30. Ik heb een zelf de Grainfather en enkele Iwaki pompen in mijn Herms. Van de Iwaki pompen wordt inderdaad gezegd max. 80 graden.

Ik snap alleen niet dat cavitatie bij de ene pomp wel schadelijk is en bij de andere niet: de opbouw van de pomp is m.i. identiek.

Theo Mol

Citaat van: thepsych op 22-10-2024  22:28 uVolgens mij kan de pomp van de Grainfather G30 wel tegen 100 graden.
Dat zou kunnen maar ik kreeg vorige week een waarschuwende piep toen ik wilde gaan pompen en iets in mijn G40 de temperatuur nog te hoog vond. De pomp ging niet aan. Een aantal minuten en graden later mocht het wel. Ik denk dat een kookbestendige pomp hier geen verandering betekent - of is ergens in te stellen bij welke temperatuur gepompt kan worden?

De gisting verliep gelukkig vlot zodat ik geen tijd heb verloren  ;)

Pieter1954

Bij mijn G40 doet hij het niet bij 100o. Ook bij mijn vorige G30 niet.
Na even een paar graadjes afkoelen functioneert hij weer gewoon.

hb-lot

Volgens mij zijn ze vooral bang voor cavitatie, en dus beschadiging, en raden ze daarom af deze pompen bij 100 graden te gebruiken.

Kegland, zag ik laatst, heeft nu een alternatieve kop voor hun 25 Watt pomp die cavitatie zou moeten voorkomen: https://kegland.com.au/products/tc-breakdown-3-inch-tri-clover-conversion-kit-for-25w-pump

Al wordt ook bij de standaard pomp al verteld dat deze bij koken gebruikt kan worden, maar cavitatie kan wel optreden weet ik uit ervaring. De eerste keer dat ik deze gebruikte, had ik hier last van, ik had toen nog niet door wat het was en dat het kwaad kon. Hij doet het nog, dus hopelijk weinig/geen schade nog, geen idee hoe snel dat optreedt.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 23-10-2024  11:02 uVolgens mij zijn ze vooral bang voor cavitatie, en dus beschadiging
Wat voor beschadiging heb je het dan over? ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die rondslaande stoombelletjes enige schade toe kunnen brengen, want dat is niet meer dan wat er ook gebeurt bij wat lucht in de leiding. daar kan de pomp ook prima tegen.

John

Citaat van: JacoH op 22-10-2024  22:25 uOfficieel mag je met veel van deze brouwautomaten niet pompen boven X (ik dacht 80) graden. Je pompt dus alleen tijdens het maischen...

In de handleiding van de Grainfather staat dat je de laatste 10 minuten het kokende wort door de tegenstroomkoeler moet POMPEN om de koeler steriel te maken... blijkbaar kan die pomp er wél tegen.

Pieter1954

Snelbier

Circulatiepijp van Brewmonk ingekort.
Steekt 'origineel' iets boven de ketel uit, NIET handig als je de ketel op z'n kop wegzet en dan de plastic pijp kraakt.
Nieuwe pijp erop, stukje korter gemaakt.  Meteen de volumes met marker correct op de pijp gezet, week ruim 1L af. Kleine moeite.

John

Citaat van: Pieter1954 op 24-10-2024  20:25 uNiet dus.

Niet alleen pompen tijden het maischen dus (maar ook rondpompen tijdens koken om koeler steriel te maken en pompen door koeler naar gistketel).

JacoH

Citaat van: John op 24-10-2024  21:49 uNiet alleen pompen tijden het maischen dus (maar ook rondpompen tijdens koken om koeler steriel te maken en pompen door koeler naar gistketel).
Dat zou je natuurlijk ook op zwaartekracht kunnen doen. Ik ben het proces ook nog aan het fine-tunen, en weet nog niet waar ik uiteindelijk op ga uitkomen. Ik heb het zowel met de pomp gedaan (met de temperatuur op een graad of 95), maar de laatste batch heb ik weer op zwaartekracht gedaan.

Daarbij was de routine: met de tuinslang water door de tegenstroomkoeler pompen om het oude water er uit te verwijderen --> tegenstroomkoeler aan de kraan van de ketel koppelen --> paar minuten voor het einde van het brouwproces zo'n 4.5 liter aftappen in een maatbeker (en weer teruggooien in de ketel) tot het wort goed heet uit de koeler komt.

Voordelen van met de pomp:
  • minder verlies in de ketel, alles gaat het gistvat in.
  • hogere flow door de koeler
  • je kunt de ketel lager neerzetten, wat praktischer is met het brouwen
  • je kunt de slang terug naar de ketel leiden, waardoor je het wort snel een graad of 20 kunt afkoelen aan het begin van het koelproces, waardoor je minder lang doorkookt, wat weer ten voordeel komt aan de aromahoppen

Voordelen van hevelen met zwaartekracht
  • als je het goed timed kun je de temperatuur van het wort aan het eind van het koken snel een graad of 15 naar beneden brengen door een aantal maatkannen terug te schenken in de ketel. Met de pomp gaat dit wel iets makkelijker
  • lagere flow door de koeler betekend dat je minder hoeft op te letten wat de temperatuur van het wort is die uit de koeler komt, zeker in de zomer als het kraanwater warmer is een voordeel
  • doordat je het knietje en de bazookafilter van de ketel kunt gebruiken heb je minder rotzooi in het vergistingsvat
  • doordat je minder druk opbouwt is er een kleinere kans dat de slang van de koeler afkomt (vooral een risico als je de flow aan het eind van de tegenstroomkoeler knijpt om het wort kouder uit de koeler te laten komen)

Beide wel wat voor te zeggen. Ik ga het een aantal brews proberen met zwaartekracht, want bij mij kwam er anders toch wel aardig veel rommel in het gistvat te liggen.

Edwin brouwt

Citaat van: Pieter1954 op 24-10-2024  20:25 uNiet dus.
Wel dus. Ik brouw al een aantal jaren met de G30, pomp altijd aan het eind van de kook 5 tot 10 minuten op kookstand het wort door de tegenstroomkoeler en mijn G30 werkt nog steeds perfect.

hansHalberstadt

JacoH

Citaat van: Edwin brouwt op 25-10-2024  00:50 uWel dus. Ik brouw al een aantal jaren met de g30, pomp altijd aan het eind van de kook 5 tot 10 minuten op kookstand het wort door de tegenstroomkoeler en mijn g30 werkt nog steeds perfect.
Als ik het me goed herinner heeft iemand hier ooit verteld dat het pompen van kokende wort ook gewoon volgens de handleiding van de Grainfather toegestaan is?

hansHalberstadt

Met de Grainfather waarmee ik heb geholpen brouwen was het doel in ieder geval om de koelspiraal voor het koelen eerst 10 minuten rond te pompen met kokende wort. Dus dan zou die pomp er toch wel tegen moeten kunnen. (is trouwens al 20 x goed afgelopen met diezelfde Grainfather).

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 25-10-2024  00:54 uHoe concludeer je dat?
Omdat bij mijn G40 de pomp niet werkt met kokende wort. En dat was bij de GF30 ook zo. Een paar graden laten afkoelen en dat doet hij het weer.

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 25-10-2024  09:40 uOmdat bij mijn G40 de pomp niet werkt met kokende wort. En dat was bij de GF30 ook zo. Een paar graden laten afkoelen en dat doet hij het weer.
Oké nu snap ik het. Er is dus duidelijk een spraakverwarring.
Het gaat om 2 zaken:
1) kokende wort waardoor geen onderdruk gemaakt kan worden door een pomp
2) beschadigen van een pomp door hoge temperatuur vanwege bv smelten van plastic of blijvend vervormen van materiaal.

De discussie gaat over 2 waarbij we ervan uit gaan dat de pomp tegen 100°C kan en jij hebt het over 1 waarbij het probleem ontstaat van stoombellen in de leiding waardoor de pomp en alle slangen eromheen tijdelijk geen onderdruk aankan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-10-2024  16:32 uen jij hebt het over 1 waarbij het probleem ontstaat van stoombellen in de leiding waardoor de pomp en alle slangen eromheen tijdelijk geen onderdruk aankan.

Volgens mij zegt Pieter iets anders...

Hij schreef
Citaat van: Pieter1954 op 25-10-2024  09:40 uOmdat bij mijn G40 de pomp niet werkt met kokende wort. En dat was bij de GF30 ook zo. Een paar graden laten afkoelen en dat doet hij het weer.
Dat de pomp niet werkt kan sortwarematig geregeld worden. Dat hoeft dus niet door stoombellen te gebeuren. Dat is een invulling van jouw kant...
Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar even doorvragen kan geen kwaad om misverstanden te voorkomen. "Voor je het weet gaat een verkeerde aanname rondzingen op het forum."

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-10-2024  22:03 uHij schreefDat de pomp niet werkt dat kan sortwarematig geregeld worden. Dat hoeft dus niet door stoombellen te gebeuren. Dat is een invulling van jouw kant...
Wij hebben hier thuis ook zo'n Grainfather en ik heb ook een keer bij iemand gebrouwen met zo'n ding. Dus ik weet uit ervaring dat je gewoon bij 100°C de pomp kunt gebruiken en dat wordt dus niet softwarematig geblokkeerd. Zou ook gek zijn omdat je de koeler moet desinfecteren met rondpompen van kokende wort . Of het door stoombellen komt of softwarematig maakt overigens voor de discussie weinig verschil. Het valt beide onder mijn puntje 1 terwijl de uiteindelijke vraag was of de pomp door koken beschadigt (puntje 2)

hansHalberstadt

Om even het beeld helder te krijgen nav de opmerking van Jacques:
Draait je pomp wel bij 100°C maar pompt hij slecht of helemaal niet of draait de pomp niet.
Edwin brouwt geeft aan dat zijn G30 pomp gewoon draait bij 100°C. Als die van jou dan niet zou draaien dan zou die tegen een maximaal beveiliging aanlopen die dan blijkbaar tolerantie heeft waardoor hij bij de ene Grainfather wel draait bij koken en ij de andere Grainfather niet. Dat lijkt me niet de bedoeling van het ontwerp.

TimW

Citaat van: hansHalberstadt op 25-10-2024  22:41 uOm even het beeld helder te krijgen nav de opmerking van Jacques:
Draait je pomp wel bij 100°C maar pompt hij slecht of helemaal niet of draait de pomp niet.
Edwin brouwt geeft aan dat zijn G30 pomp gewoon draait bij 100°C. Als die van jou dan niet zou draaien dan zou die tegen een maximaal beveiliging aanlopen die dan blijkbaar tolerantie heeft waardoor hij bij de ene Grainfather wel draait bij koken en ij de andere Grainfather niet. Dat lijkt me niet de bedoeling van het ontwerp.

De handleiding van de GF30 v3 zegt dat het verwarmingselement uit moet zijn voordat de koeler wordt gedesinfecteerd dmv rondpompen. Van kokende wort is dan geen sprake meer, wel van hete wort.

Jacques

Citaat van: TimW op 26-10-2024  07:52 uDe handleiding van de GF30 v3 zegt dat het verwarmingselement uit moet zijn voordat de koeler wordt gedesinfecteerd dmv rondpompen. Van kokende wort is dan geen sprake meer, wel van hete wort.

Ik vermoed dat het je bedoeling was een andere reactie te citeren...
Deze denk ik
Citaat van: JacoH op 25-10-2024  01:15 uAls ik het me goed herinner heeft iemand hier ooit verteld dat het pompen van kokende wort ook gewoon volgens de handleiding van de Grainfather toegestaan is?

@Pieter1954 schreef dat bij hem de Grainfather niet werkt tijdens het pompen van kokende wort. De vraag is waarom niet. Is dat omdat de pomp automatisch uitgeschakeld wordt of omdat de pomp door het ontstaan van kookbellen niet functioneert.

hansHalberstadt

Citaat van: TimW op 26-10-2024  07:52 uDe handleiding van de GF30 v3 zegt dat het verwarmingselement uit moet zijn voordat de koeler wordt gedesinfecteerd dmv rondpompen. Van kokende wort is dan geen sprake meer, wel van hete wort.
Daarmee voorkom je inderdaad het eventuele probleem van stoombellen. Maar voor de vraag of de pomp tegen 100°C kan maakt dat geen verschil. Verder is het nog zo dat het kookpunt afhangt van de druk. En met zeg 40 cm wort heb je dus ter hoogte van de pomp een druk van 0.04 BAR hoger dan de omgevingsdruk [1]. Dan ligt het kookpunt al op 101°C. Stel even dat de pomp 0,1 BAR onderdruk levert aan de zuigkant als je hem aanzet. Dan is het kookpunt meteen gezakt tot 96,6 °C dus moet je je wort afkoelen tot 96,6 °C om stoombellen in de aanzuigleiding van je pomp te voorkomen.
Het effect van stoombellen zal zijn dat je pomp even wat minder goed pompt, maar daardoor valt de onderdruk ook gelijk weg dus is de stoom ook weg, dus het is een soort tegengekoppeld mechanisme.
een maal door de koeler en een keer rond is er al zoveel warmte weg dat de temperatuur dan al heel snel onder die 96 graden zit. Lijkt me allemaal niet zo'n probleem als de pomp gewoon tegen 100 °C kan zonder smeltend plastic etc. Dat is dus de belangrijkste eis en voldoen die pompjes wel aan. (Althans die van de grainfather (geel pompje) en ook dat pompje van mij : groen pompje)

[1] http://chemieleerkracht.blackbox.website/index.php/ijs-laat-water-koken/ 

TimW

Citaat van: Jacques op 26-10-2024  08:19 uIk vermoed dat het je bedoeling was een andere reactie te citeren...
Deze denk ik
@Pieter1954 schreef dat bij hem de Grainfather niet werkt tijdens het pompen van kokende wort. De vraag is waarom niet. Is dat omdat de pomp automatisch uitgeschakeld wordt of omdat de pomp door het ontstaan van kookbellen niet functioneert.

Inderdaad.  Dank voor de verduidelijking..

John

Vwb degene die vertelde ober koken/rondpompen: dat was ik. In de handleiding die ik heb staat niets vwb warmte-element uitschakelen voor rondpompen door koeler. Sterker nog er staat dat de laatste 10 min. van koken rond moet worden gepompt om steriel te maken.

Mijn pomp werkt altijd: ongeacht de temperatuur en of warmte-element is ingeschakeld.

John

hansHalberstadt

Citaat van: John op 26-10-2024  13:52 uMijn pomp werkt altijd: ongeacht de temperatuur en of warmte-element is ingeschakeld.

John
merk jij iets van stoombellen in de aanvoer naar de pomp tijdens het koken bv hoor je wat gerommel wat lijkt op lucht in de leiding?

Pieter1954

Even voor alle duidelijkheid.
Ik pomp niet tijdens het koken. Als ik dan op het eind, 10 min vóór einde kook, de koelspiraal aansluit en en wil rondpompen cq steriliseren gebeurt er niets. Of dit door stoombellen gebeurd weet ik niet. Zodra ik de verwarming uitschakel en de temperatuur enkele graden daalt doet de pomp het weer. Daarom vermoed ik dat er een of andere thermoschakeling zijn ingestelde werk doe. Ik heb er verder geen probleem mee omdat ik denk dat steriliseren/ontsmetten bij 96o net zo goed werkt als bij 100o.

John

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2024  14:06 umerk jij iets van stoombellen in de aanvoer naar de pomp tijdens het koken bv hoor je wat gerommel wat lijkt op lucht in de leiding?

Nee, nooit gehoord.

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 26-10-2024  14:50 uAls ik dan op het eind, 10 min vóór einde kook, de koelspiraal aansluit en en wil rondpompen cq steriliseren gebeurt er niets. Of dit door stoombellen gebeurd weet ik niet. Zodra ik de verwarming uitschakel en de temperatuur enkele graden daalt doet de pomp het weer.
ik hoor verschillende verhalen van mensen over de grainfather. de ene kan gewoon pompen als het kookt en jij blijkbaar niet. dus dan lijken er meerdere software versies te zijn of verschillende maximaal thermstaten :weetniet: 

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2024  14:06 umerk jij iets van stoombellen in de aanvoer naar de pomp tijdens het koken bv hoor je wat gerommel wat lijkt op lucht in de leiding?
Ik heb dat gemerkt de eerste keer dat ik mijn nieuwe ketel gebruikte. De pomp mag, ook volgens de fabrikant van de ketel, tijdens koken gebruikt worden.

Het was de eerste keer met een nieuwe ketel, dus ik herkende het niet als zijnde cavitatie en ben blijven pompen, maar het viel me op dat de pomp veel luider was en veel meer vibratie had als die van mijn vorige ketel. Het heeft ongeveer een half uur geduurd, daarna (3 brouwsels) is het gek genoeg niet meer voorgekomen. Ik zou hem eigenlijk eens open moeten maken om te kijken of er daadwerkelijk schade is opgetreden, al zal lager en as schade niet direct zichtbaar zijn.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2024  18:11 uik hoor verschillende verhalen van mensen over de grainfather. de ene kan gewoon pompen als het kookt en jij blijkbaar niet. dus dan lijken er meerdere software versies te zijn of verschillende maximaal thermstaten :weetniet: 
Mijn GF pompt ook (nog steeds) tijdens het koken, heb die al sinds eind 2018, ook al een pomp vervangen door eentje (dezelfde) vanop Ali omdat ze het niet echt meer fantastisch deed, nu pompt ie naar behoren, maar door het aangehaalde probleem van aanbranden hier ook her en der (ondanks het vermogen te beperken door +6" op de set-knop te drukken en het %vermogen zo in te geven) is ie naar "spoelwaterketel" verbannen. Ik brouw nu 99% van de tijd met een Speidel 20 liter, brandt nooit aan en is veel fijner brouwen nu...  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.