Grapefruit tijdens vergisting

Gestart door tdp, 13-05-2024 13:51 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Allen,

binnenkort ga ik de Elvis Juice 2.0 van Brewdog brouwen.

CiteerPunchy resinous hoppy aromas blast from the glass; light floral and citrus notes riff against huge piney character. Showcasing Citra, Simcoe and Amarillo at their absolute best. A huge dose of grapefruit peel brings swirls of fresh pithy zest, accentuating the dry hops and building on the dry, biscuit malt base.

Add as much grapefruit and orange peel as you dare to FV for extra citrus twist.

Heeft iemand dit ooit zo gedaan, met versie grapefruit/sinaasappelschillen in het 'Fermenting Vessel' vergistingsvat? Zo ja, hoe zou je dat aanvliegen? Direct, gelijk met de dryhop, wel/niet behandeld? Ben erg benieuwd!

tdp

Ter info, hierbij mijn recept (iets aangepast tov het recept uit DIY DOG, dat op basis van voorraad):

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSSxxx
Naam receptThe Kings Elixer (Elvis Juice 2.0)
Brouwdatum24-05-2024
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume27,0 l
Begin SG1,061 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,0%
Alcoholgehalte6,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)58 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,02 lWater uit Rossum 2023
2,57 mlFosforzuur
13,87 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l50 mg/l103 mg/l26 mg/l78 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,25 kgMaris Otter Extra PaleThomas Fawcett and Sons4 EBC86,2 %
1,00 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC13,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13,5 gMagnumbellen12,1%60 min.13,6 IBU
17,0 gAmarillobellen8,3%30 min.9,0 IBU
17,0 gSimcoebellen14,0%30 min.15,2 IBU
34,0 gCitrabellen13,4%5 min.7,6 IBU
34,0 gMosaicbellen12,0%5 min.6,8 IBU
17,0 gSimcoebellen14,0%5 min.3,9 IBU
17,0 gAmarillobellen8,3%5 min.2,3 IBU
68,0 gCitrabellen13,4%koudhop0,0 IBU
68,0 gAmarillobellen8,3%koudhop0,0 IBU
68,0 gSimcoebellen14,0%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
30,00 gGrapefruitschilspecerijnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gLallemand Verdant IPA ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,0%

hansHalberstadt

Gebruik je dan onbespoten grapefruits zonder imazalil op de schillen?

Chinook

Ik hou zelf totaal niet van grapefruit dus ik heb geen ervaring, maar de consensus lijkt te zijn schillen in vodka stoppen en eventueel vruchtvlees kaal toevoegen. Dat is ook hoe ik het zou doen eigenlijk. Tinctuur met vodka werkt met heel veel dingen erg goed en geeft je veel controle over het eindproduct.

Edwin brouwt

2 weken terug een grapefruit ale gebotteld: niet helemaal de Elvis juice, maar wel heel lekker.

Wat wij gedaan hebben is een halve liter vers geperst grapefruitsap toegevoegd op het eind van de kook.
En 3 a 4 dagen voor het bottelen :
3 grapefruits schillen met zo min mogelijk wit
1 grapefruit de zest (met zo'n fijne rasp)

(We hadden voor het sap 4 grapefruits nodig: de schillen en het zest hebben we op de brouwdag in een zip lock zakje gedaan en ingevroren. Dat hebben we 4 dagen voor het bottelen er bij gedaan)

En voor Hans:
https://www.rivm.nl/voedsel-en-voeding/veilig-voedsel/chemische-stoffen-in-voedsel/risicobeoordelingen-chemische-voedselveiligheid/risicos-imazalil-op-sinaasappels

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2024  16:54 uGebruik je dan onbespoten grapefruits zonder imazalil op de schillen?

Ik haal mijn groente en fruit meestal bij een biologische winkel, weet niet of het daar ook op gespoten wordt?

tdp

Citaat van: Chinook op 13-05-2024  22:18 uIk hou zelf totaal niet van grapefruit dus ik heb geen ervaring, maar de consensus lijkt te zijn schillen in vodka stoppen en eventueel vruchtvlees kaal toevoegen. Dat is ook hoe ik het zou doen eigenlijk. Tinctuur met vodka werkt met heel veel dingen erg goed en geeft je veel controle over het eindproduct.

Je trekt dan een soort van thee van de grapefruitschillen, en voegt dat dan toe? Heb je een verhouding daarin toevallig (tijd, hoeveelheid schil versus wodka)?

tdp

Citaat van: Edwin brouwt op 14-05-2024  00:02 u2 weken terug een grapefruit ale gebotteld: niet helemaal de Elvis juice, maar wel heel lekker.

Wat wij gedaan hebben is een halve liter vers geperst grapefruitsap toegevoegd op het eind van de kook.
En 3 a 4 dagen voor het bottelen :
3 grapefruits schillen met zo min mogelijk wit
1 grapefruit de zest (met zo'n fijne rasp)

(We hadden voor het sap 4 grapefruits nodig: de schillen en het zest hebben we op de brouwdag in een zip lock zakje gedaan en ingevroren. Dat hebben we 4 dagen voor het bottelen er bij gedaan)

En voor Hans:
https://www.rivm.nl/voedsel-en-voeding/veilig-voedsel/chemische-stoffen-in-voedsel/risicobeoordelingen-chemische-voedselveiligheid/risicos-imazalil-op-sinaasappels

Op hoeveel liter was dat?

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 14-05-2024  10:25 uIk haal mijn groente en fruit meestal bij een biologische winkel, weet niet of het daar ook op gespoten wordt?
zou je even moeten vragen. weet niet of de term ''biologisch'' op die manier beschermd is. Maar ik zou het wel verwachten inderdaad. blijkbaar is de hoeveelheid gif wel acceptabel volgens de link van Edwin brouwt.   

Thijs1985

Citaat van: hansHalberstadt op 14-05-2024  11:01 uzou je even moeten vragen. weet niet of de term ''biologisch'' op die manier beschermd is. Maar ik zou het wel verwachten inderdaad. blijkbaar is de hoeveelheid gif wel acceptabel volgens de link van Edwin brouwt.   

Op biologische waar zijn bepaalde bestrijdingsmiddelen wel toegestaan. Wel slechts een beperkt aantal, en niet de chemische middelen, maar er kunnen bepaalde middelen worden gebruikt. Wel moeten deze middelen van natuurlijke oorsprong zijn (al zegt mij dat nooit zoveel, de gevaarlijkste gifstoffen zijn vaak natuurlijk).

Chinook

Citaat van: tdp op 14-05-2024  10:27 uJe trekt dan een soort van thee van de grapefruitschillen, en voegt dat dan toe? Heb je een verhouding daarin toevallig (tijd, hoeveelheid schil versus wodka)?

Ja, zorg ervoor dat je zo min mogelijk wit meeneemt en dan genoeg alcohol toevoegen totdat de schillen bedekt zijn. Meestal heb je met een week of twee redelijke extractie (bijvoorbeeld vanaf de brouwdag), maar er zijn ook stoffen die langzamer worden opgenomen. Van grapefruit weet ik het niet, maar extract van vanille bijvoorbeeld wordt veel complexer met tijd (denk aan 3+ maanden). Kan allemaal op kamertemperatuur. Als het warmer is gaat het wel iets sneller, maar teveel hitte tast de smaak aan.

Edwin brouwt

Citaat van: tdp op 14-05-2024  10:29 uOp hoeveel liter was dat?
Dat was voor 20 liter.

En zoals hierboven beschreven: ook nog een dag of 2 voordat je de zest/schillen toevoegt op alcohol (in mijn geval wodka) zetten. Gewoon, dat het net onder staat.

tdp

Dank heren. Maar voeg jij dan alleen de wodka toe, of ook de schillen, Edwin?

GvB84

Ik heb weleens grapefruitschillen toegevoegd samen met de dryhop. Ik heb eerst de grapefruits goed gewassen. Toen met de dunschiller de schil eraf gehaald. Deze heb ik kort in heet water uit de qoocker gelegd. Daarna met de dryhop in een hopzakje toegevoegd. 1 grapefruit op 20 liter. De smaak van de grapefruits was te herkennen maar heel subtiel.
Door het kort in heet water te leggen vervliegen de smaakstoffen denk ik best snel.
De volgende keer zou ik 4 grapefruits nemen.

hansHalberstadt

Op die manier heb ik ook citroenschil verwerkt voor de IJwit kloon. Dun schillen en dan in een potje heet water en gelijk het dekseltje erop en vastdraaien. Dan isoleren in een handdoek en rustig een paar uur af laten koelen. Dan trekken de etherische oliën in het water maar er kan niets verdampen, omdat het dekseltje er immers op zit. Dan het potje toevoegen aan het wort als het al bijna is uitgegist, anders verdampen de geurstoffen alsnog via de ontsnappende koolzuur. Datzelfde proces kun je ook voor grapefruitschil doen. Eventueel wat alcohol erbij nog om het sneller/beter te extraheren. En evt au bain-marie warmhouden. 

Edwin brouwt

Citaat van: tdp op 15-05-2024  08:57 uDank heren. Maar voeg jij dan alleen de wodka toe, of ook de schillen, Edwin?
Alles :) ik doe de schillen en zest in een hopzakje (zo'n nylon, fijnmazig).
Het is zo weinig wodka, daar proef je niets van. En ik denk dat er nog steeds wat grapefruit aroma uit kan komen dus ook de schillen en de zest.

tdp

Heeft iemand ervaring met dit spul? Zag het liggen bij de HANOS en heb het in een opwelling meegenomen :)

Grapefruit.jpg

https://vn.my-vb.com/qr-code-nl/apm0.html =>

Voedingswaarden*
(Waarde per 100 g)
Energie : 179 Kj - 42 Kcal

Totaal vet : 0 g
Waarvan verzadigd vet : 0 g

Koolhydraten : 9.9 g
Waarvan suiker : 8.4 g

Eiwitten : 0.6 g
Voedingsvezels : 0 g

Zout : 0 g
Natrium : 0 mg
*according to regulation (EU) N°1169/2011

HS65

Is zest en schil met zo min mogelijk wit niet het zelfde?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.