Wat vind jij van Untappd?

Gestart door Jacques, 30-03-2024 16:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Bierschrijver Frits Dunnink heeft een blog geschreven over Untappd.
Zie https://www.bierschrijver.nl/2024/03/16/beoordelingsapp-untappd-scheidt-de-geesten/

Zelf gebruik ik de app niet. Toen de app uitkwam in 2010 was ik al ruim 30 jaar bierliefhebber en had ontelbaar veel bieren gedronken. Ik heb nooit de behoefte gehad om die allemaal in de app te zetten, maar ik weet dat anderen elke bier dat ze drinken noteren in de app. Ze kunnen dan terugkijken wat ze er op een bepaald moment van vonden. Zelf heb ik de ervaring dat een bier meerdere gezichten heeft afhankelijk van je eigen stemming en het gezelschap waarin je verkeert, maar ook van het bier dat je ervoor gedronken hebt.

PDGRRR

Ik maak sinds 2014 gebruik van Untappd, afgelopen najaar tikte ik m'n 5000e unieke check-in aan (je eigen bier brouwen en dan vooral lekker vaak split batches maken helpt enorm ;)) en na die "mijlpaal" heb ik besloten de app minder fanatiek te gebruiken. Behalve een waardering gaf ik ook altijd 'n tekstuele toelichting en/of proefnotitie en ik merkte dat m'n inspiratie een beetje op was om hier nog creatieve teksten voor te verzinnen. Doordat ik doorgaans wel 'n inhoudelijke review tikte kreeg ik bij tijd en wijle ook wel eens een reactie van de brouwer, zo ook van Jurgen van de Berghoeve Brouwerij. Maar bijvoorbeeld ook van Urbain van de Struise en nog een hoop anderen. Ook bij het vermoeden van een brouwfout (gusher of zuur bier) was ik, net als de Bierschrijver, mild in mijn review en probeerde ik de brouwer hiervan op de hoogte te stellen.

Ik heb de app destijds geïnstalleerd omdat enkele vrienden van me hem ook gebruikten en ik was toen ook al enige jaren mijn palet wat aan het verbreden qua bier. In de eerste jaren wilde ik vooral álles proberen, puur uit interesse. De badges die je kan verdienen bij Untappd doen me niets, in tegenstelling tot een hoop andere gebruikers die op o.a. de Facebook-pagina van Untappd bij iedere update klaagden dat ze niet genoeg nieuwe badges konden scoren. Er zijn dus gebruikers die bijvoorbeeld "Jupiler (2024)", dus een vintage pils inchecken om die teller voor unieke check-ins te laten draaien. En iemand maakt dat bier dus ook aan in de app, dat hoeft overigens niet per se de brouwer te doen.

Ik zag mijn check-ins vooral als advies voor mijn vrienden en vice versa. Op 1 persoon na ken ik iedereen in mijn vriendenlijst persoonlijk, dat onbekenden uitnodigen heb ik nooit zo gesnapt. Zal wel een status-dingetje zijn, denk ik ("Kijk eens welk obscuur bier ik heb gescoord!").

Tot circa 2019 zat ik voor m'n werk veel op de weg en wist na verloop van tijd wel een hoop goede verkooppunten te vinden. Met een beetje handig plannen zorgde ik vaak dat ik met 'n toeristische route van afspraak 1 naar afspraak 2 kon rijden. In principe kocht ik alles, uit de hele wereld, behalve zure bieren. Dat kon qua kosten soms goed uit de klauwen lopen, met name bij bieren uit andere continenten. De laatste jaren zit ik meer op kantoor en koop ik Nederlandse bieren bij een slijterij in de buurt en eens in de zoveel tijd ga ik op een vrije dag de grens over om in België op zoek te gaan naar leuke bieren, vooral Belgische maar ook nog uit andere Europese landen. De Amerikaanse doen mij niet zo veel meer, er zijn meer dan genoeg Europese bieren die minstens net zo goed zijn. Ik hoef tegenwoordig ook niet meer áltijd een mij onbekend bier te drinken, ik ben een aantal "eenvoudiger" biertypen erg gaan waarderen en die haal ik regelmatig in huis of ik koop er een kratje van.

Voor mij is Untappd vooral een beoordelings-tool, geen koopwijzer die consumenten actief adviseert (zoals Oscar graag zou zien). Héél af-en-toe laat ik een aanschaf afhangen door reviews te lezen, maar dan wel reviews met tekst en uitleg, niet enkel een aantal doppen. Als de app zelf (door middel van een algoritme) bieren aan mij zou adviseren op basis van eerdere check-ins zou ik daar weinig mee doen, ik ga liever van mijn eigen gevoel uit. Spotify lijkt mijn muzieksmaak ondertussen aardig door te hebben en als een liedje niet bevalt kan je die gewoon skippen. Dat kan bij bier niet zonder dat je letterlijk en figuurlijk geld door de gootsteen giet. Ik heb, met name in de beginjaren, een aantal miskopen gedaan waarbij het niet aan het bier (Timmermans Oude Gueuze) lag, maar aan mij. Die bieren gaf ik dan ook geen rating, omdat een lage score naar mijn mening dan niet terecht was. Maar ik heb ook veel bieren gehad die in mijn ogen niet voldeden aan de omschrijving op het etiket, zoals een "dubbel" die gewoon karamelwater was of een hoop Amerikaanse/Canadese "saisons" die nog zuurder waren dan eerder genoemde Timmermans. Die saisons (of farmhouse ales) hadden de brouwers natuurlijk liever geuze of lambic genoemd, maar dat mag niet en dus hadden ze maar een andere romantisch klinkende, níet beschermende biernaam gekozen, denk ik. Puur consumentenbedrog.

In een ideale wereld zouden slijters en horeca hun assortiment niet moeten laten afhangen van Untappd-scores, maar vooral kiezen voor wat zij graag willen presenteren en wat zij mooie bieren vinden. De realiteit is echter dat er ook geld verdiend moet worden en als je ziet dat het ontbreken van gekende Untappd-knallers een negatief effect op verkoopcijfers heeft zullen ze zich toch wel even achter de oren krabben. Ik geloof ook dat er ook in Nederland een aantal brouwerijen hun bestaansrecht grotendeels aan Untappd te danken heeft en dat zij hierom niets anders kunnen dan bijkans iedere week weer nieuwe bieren te presenteren om de 'Pokemonjagers van het bier' ("Gotta catch 'em all!") tevreden te houden en daarmee de verkoopcijfers op peil. Of dat die bieren ook écht zo uniek of vernieuwend zijn betwijfel ik wel, het lijkt erg vaak een variatie op een thema.

Afgelopen jaar heb ik namens mijn werkgever bij Stadsbrouwerij Tilburg (níet 013) naar mijn recept een bier gebrouwen en daar had ik met de brouwer (René) een interessant gesprek over hoe hij de beoordelingen op Untappd zag. Hij was ervan overtuigd dat hij een perfecte Kölsch gebrouwen heeft (hij smaakt inderdaad uitstekend), alles volgens de stijl, maar dan krijgt 'ie gemiddeld maar 3,3 uit 5. En dat vond hij jammer. Waarop ik zei dat ik 'n goede Kölsch waarschijnlijk ook lager zou waarderen dan een goede quadrupel of imperial stout, omdat (in mijn ogen) een Kölsch een compleet ander "doel" heeft dan zo'n zwaar bier: een Kölsch is een dorstlesser waar je er wellicht 3 kort na elkaar pakt op een warme dag, van 'n zware stout moet je rustig aan genieten en alle smaakjes proberen te proeven en herkennen. Een boterham versus een gebakje. Natuurlijk is de beleving en daarmee de rating anders. Maar geloof mij: als ik van de zomer 'n rondje Dorst op de mountainbike heb gedaan krijgt die Tölsch 4,5 punten en blijft die Bourbon Barrel aged Rocky Road Pecan Mudcake-stout lekker in de kelder staan. Het bier dat wij bij/met René gebrouwen hebben staat op 3,75 gemiddeld (ze zijn uitgedeeld aan opdrachtgevers et cetera, dat zal de ratings wellicht enigszins kleuren), maar met die score ben ik ontzettend tevreden.

Schanulleke

Ik doe er niets mee en kan er ook niets mee. Ik ga liever op m'n eigen mening af. Ik heb een tijdje van elk bier dat ik dronk etiketjes afgeweekt. Laatst heb ik die schoenendoos weer eens omgekeerd. Bij de meeste etiketjes had ik geen herinnering meer en dat zegt ook wel wat; kennelijk niet goed genoeg om te onthouden. De echte goede biermomenten blijven ook zonder smaaknotities, etiketjes, untappd en ratebeer wel in het geheugen hangen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 30-03-2024  21:52 uDe echte goede biermomenten blijven ook zonder smaaknotities, etiketjes, untappd en ratebeer wel in het geheugen hangen.

Dat geldt volgens mij nog meer voor de zeer slechte biermomenten...

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 30-03-2024  22:24 uDat geldt volgens mij nog meer voor de zeer slechte biermomenten...

Die momenten zijn talrijker en die wil ik ook zo snel mogelijk vergeten, vooral als ik voor dat bier diep in de buidel heb moeten tasten. Maar misschien iets voor een nieuw topic: "Het smerigste bier dat je ooit gedronken hebt"

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 30-03-2024  22:37 uDie momenten zijn talrijker en die wil ik ook zo snel mogelijk vergeten, vooral als ik voor dat bier diep in de buidel heb moeten tasten.

Voor 1 van de slechtste bieren die ik ooit gedronken heb, heb ik ook flink moeten betalen. Dat maakt zo'n proefbeleving extra zuur en ook dat deze voor altijd in mijn geheugen is gegrift. Daar heb ik geen Untappd voor nodig...

Kapau

Ik ben zelf sinds 2016 lid en gebruik de app regelmatig. Vooral voor 3 dingen; het sociale aspect (delen en kijken wat vrienden aan het ontdekken zijn), bijhouden welke bieren ik wel-en-niet lekker vond om zo bijvoorbeeld bieren waar ik het onzeker over ben of ze de prijs waard zijn even te polsen. (Oh dit ziet er leuk uit, maar is het wel 20 euro waard? Oh nee twee jaar terug heb ik het door de gootsteen gespoeld), en feedback te verzamelen over m'n homebrews. Dat laatste vooral de laatste tijd, te kijken waar m'n bieren belanden en hiermee proberen m'n recepten te verbeteren.

PDGRRR

Citaat van: Kapau op 31-03-2024  09:01 u[...] en feedback te verzamelen over m'n homebrews. Dat laatste vooral de laatste tijd, te kijken waar m'n bieren belanden en hiermee proberen m'n recepten te verbeteren.

Dat is inderdaad ook nog een voordeel, zeker als je vrienden eerlijk durven te zijn.

seed7

"Een oase van data in een woestijn van meningen", Untappd is zo'n woestijn van meningen.

Lekker, mooi is niet het zelfde als goed.
Vies, lelijk is niet het zelfde als slecht.

"Ik hou niet van IPA, 1/2 sterretje" ... dat moet dan een goede IPA geweest zijn dat de drinker die zo vies vond ....

Ik heb niets met dit soort dingen, rating-sites, youtube- of spotify-algoritmen. Het leidt tot meer van het zelfde, het neemt verrassing weg, het vervlakt 'smaak'. Het gaat uiteindelijk voornamelijk over de bestemming, niet over de reis er naar toe.

ingo (ja, ambiance is goed voor 80% van de beleving)

Bierschuit

Ik gebruik Untappd toch wel met veel plezier.
Voor de socials, maar ook om de ratings op mijn eigen brouwsels van vrienden etc te bekijken.

Verder erg handig voor mijn vrouw om te gebruiken als ze voor de verassing wat nieuwe biertjes wil halen voor mij. :proost:

Verder moet je niet teveel naar de ratings van andere willen kijken.
Zoals eerder hier genoemd, is een rating sterk afhankelijk van het moment, gezelschap en ook zeker smaak van de persoon zelf.

De Hopman

Ik heb een paar jaar geleden een keer een account aangemaakt, en een halfslachtige poging gedaan om gedronken biertjes te noteren. Maar ik kwam erachter dat ik bijzonder weinig zin had om op een terrasje of in het café elke keer met mijn mobiel bezig te zijn, en dat ik liever met vrienden bleef kletsen.
Daarnaast had ik in de loop der jaren al veel bieren gedronken die natuurlijk niet ingecheckt waren, en dat bijwerken had ik geen zin in. Bier drinken is genieten, en die hele administratie begon teveel op werken te lijken. Daarnaast weet ik wat ik lekker vind, en ondanks het regelmatige alcoholgebruik is met mijn geheugen niks mis  ;D

Citaat van: Bierschuit op 31-03-2024  14:08 uZoals eerder hier genoemd, is een rating sterk afhankelijk van het moment, gezelschap en ook zeker smaak van de persoon zelf.
Ook dit is zeker waar. In de zon op een terrasje kan zelfs een koude Heineken beter smaken dan een stevige stout. Nou ja, in theorie dan. ;)

hansHalberstadt

Ik heb de app even gedownload om te zien wat er gevraagd werd. Het begon al met het feit dat ik weer het zoveelste account moet aanmaken met weer allerlei privacy consequenties en mogelijk weer risico op spam in je email.
En ik ben heel slecht in administratie bijhouden, dus als ik dat voor elk biertje moet doen is het plezier er al gelijk af. Dus gelijk de app maar weer van mijn telefoon gehaald daarna.

Schanulleke

Het zal ook een generatie-dingetje zijn. De wat oudere onder ons hebben denk ik niet zoveel met cyber-exhibitionisme. Want dat is het toch wel een beetje: "Kijk mij, ik zit lekker interessant te zijn".

PDGRRR

Citaat van: Schanulleke op 31-03-2024  21:56 uHet zal ook een generatie-dingetje zijn. De wat oudere onder ons hebben denk ik niet zoveel met cyber-exhibitionisme. Want dat is het toch wel een beetje: "Kijk mij, ik zit lekker interessant te zijn".

Dat zal dan vooral het cyber-gedeelte zijn, want laten we vooral niet doen alsof mensen van vóór een bepaald jaartal wars zijn van dikdoenerij.

Dat gezegd hebbende zijn er inderdaad een hoop gebruikers (jong en oud) die het belangrijk lijken te vinden de meest begeerde bieren in te checken. Maar een ander deel (de meerderheid?), mijn vriendenkring inbegrepen, gebruikt het vooral om hun vrienden te informeren welk biertje hen wel of niet gesmaakt heeft. Weinig patserigs aan, gewoon kennisdeling onder vrienden.

tdp

Ik heb Untappd, maar vergeet vaker wel dan niet in te checken. Het concept is best oké, maar zoals Ingo al mooi aangaf, "Een oase van data in een woestijn van meningen".

Mooi voorbeeld; De score van Othmar Rauchbier. Wanneer je niet van Rauch houdt, is het dan een 1/5 of toch nog steeds een 4/5 omdat het zo'n fantastisch goed gebrouwen bier is? Mij mag je er 's nachts voor wakker maken, hele volksstammen zetten het bij mijn achterdeur omdat ze het niet te drinken vinden. Nu is 'lekker' erg persoonlijk, maar dat laat zich wel lastig vangen in zo'n app; Beoordeel je de smaak(beleving) of de kwaliteit?

Enfin, ik gebruik het wel, net zo fanatiek als ik alle andere social media gebruik, amper.

Adbrouwt

Gebruik de app vooral om bieren die ik nog niet gedronken heb te beoordelen. Grappig om te zien dat je smaak ook veranderd. Vroeger schreef ik bijna bij elk rookbier dat het leek alsof ik een asbak leeglikte. Tegenwoordig kun je mij er voor wakker maken. Maak ook altijd een foto wat soms een leuke herinnering terugroept van een vakantie of bierfestival.
Verder het sociale aspect van wat andere vrienden gedronken hebben. Soms koop ik een bier als een vriend een bier goed beoordeeld.
De badges en het andere geneuzel vind ik niet interessant.
Check trouwens alleen of zoveel mogelijk unieke bieren in.
Dus al met al een tevreden gebruiker.

EvdBroek

Ik gebruik Untappd al sinds 2013, sinds die tijd heb ik zo'n 1300 verschillende bieren geproefd en beoordeeld. Persoonlijk vind ik het leuk om te zien wat bekenden van mij drinken (die ook Untappd gebruiken) en verder gebruik ik het zelf om bij te houden welke bieren in reeds geproefd heb.
Uit ervaring weet ik ook dat kleine brouwerijen het erg leuk vinden als ze op Untappd verschijnen met een mooie beoordeling.

Schanulleke

Citaat van: PDGRRR op 01-04-2024  18:41 uMaar een ander deel (de meerderheid?), mijn vriendenkring inbegrepen, gebruikt het vooral om hun vrienden te informeren welk biertje hen wel of niet gesmaakt heeft. Weinig patserigs aan, gewoon kennisdeling onder vrienden.

Hoeveel leuker is het niet om dat gewoon te doen in de kroeg, de bierbrouwclub of op een thuis georganiseerd bierproefavondje of -middagje.

Ik hoop wel dat die foto bij het artikel met al die mensen die op hun telefoon zitten in scene is gezet, want anders is het gewoon een beetje zielig.

Adbrouwt

Citaat van: Schanulleke op 02-04-2024  10:40 uHoeveel leuker is het niet om dat gewoon te doen in de kroeg, de bierbrouwclub of op een thuis georganiseerd bierproefavondje of -middagje.
Ik behoor tot de groep bierdrinkers die meer tijd besteed aan bier drinken dan in de kroeg te zitten.

Schanulleke

De opmerking ging over bierproeven.

PDGRRR

Citaat van: Schanulleke op 02-04-2024  10:40 uHoeveel leuker is het niet om dat gewoon te doen in de kroeg, de bierbrouwclub of op een thuis georganiseerd bierproefavondje of -middagje.

Het één sluit het ander niet uit ;)

Citaat van: Schanulleke op 02-04-2024  10:40 uIk hoop wel dat die foto bij het artikel met al die mensen die op hun telefoon zitten in scene is gezet, want anders is het gewoon een beetje zielig.

Volgens mij zijn dat AI-gegenereerde beelden.

tdp

Citaat van: Adbrouwt op 02-04-2024  11:19 uIk behoor tot de groep bierdrinkers die meer tijd besteed aan bier drinken dan in de kroeg te zitten.

Maar jij bent dan ook een stille genieter ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 02-04-2024  10:40 uIk hoop wel dat die foto bij het artikel met al die mensen die op hun telefoon zitten in scene is gezet, want anders is het gewoon een beetje zielig.
Het schermpje is dikwijls belangrijker dan wat er gebeurt aan tafel staat eronder. Dus ze hadden het al in de gaten.

Alexander_H

Vind het leuk om te zien waar vrienden en familie uithangen, en wat daar te drinken is.
Heb ook wel fanatiek "die heb ik nog niet" gedaan een tijdje, maar ik merk dat ik er ook steeds minder zin in heb om bij te houden.
Wel handig, omdat ik soms voor proeverijen wat eigenbrouw meegeef, en er zelf dan niet bij ben, om een indruk te krijgen wat anderen (onbekenden) er van vinden, aangezien vrienden en familie vaak te positief raten omdat ze je niet willen kwetsen.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 30-03-2024  16:30 uBierschrijver Frits Dunnink heeft een blog geschreven over Untappd.
Zie https://www.bierschrijver.nl/2024/03/16/beoordelingsapp-untappd-scheidt-de-geesten/

Zelf gebruik ik de app niet. Toen de app uitkwam in 2010 was ik al ruim 30 jaar bierliefhebber en had ontelbaar veel bieren gedronken. Ik heb nooit de behoefte gehad om die allemaal in de app te zetten, maar ik weet dat anderen elke bier dat ze drinken noteren in de app. Ze kunnen dan terugkijken wat ze er op een bepaald moment van vonden. Zelf heb ik de ervaring dat een bier meerdere gezichten heeft afhankelijk van je eigen stemming en het gezelschap waarin je verkeert, maar ook van het bier dat je ervoor gedronken hebt.

Helemaal mee eens!
Ach ja! Ieder zijn hobby en bezigheidstherapie!

Noordzij_1

Best een handige app.
Ik geef altijd een rating, en als ik dan twijfel of ik het biertje al eens op heb en/of wat ik ervan vond kun je dat met de barcode scanner dus snel terug vinden.

Edwin brouwt

Ik ben eigenlijk begonnen omdat ik mijn eigen bieren wilde "ranken". Daarnaast vroegen steeds meer mensen die mijn bieren drinken of ze op untappd staan, en het is best leuk dat anderen mijn bieren ook kunnen beoordelen.

Bvk1983

Ik gebruik Untappd nu zo'n 10 jaar. In het begin om zoveel mogelijk verschillende bieren te drinken, nu vooral om terug te kijken wat ik van een bepaald bier vond (anders dan veel anderen denk ik dat mijn smaak maar erg beperkt wordt bepaald door entourage/situatie), te zien wat vrienden drinken, maar vooral ook om te zien wat vrienden en vrienden van vrienden van mijn gebrouwen bier vinden.

joenedu

Hier ook een tevreden gebruiker. Erg leuk om te zien waar je eigen gebrouwen bieren allemaal terechtkomen (vrienden nemen het mee en laten andere vrienden weer proeven), maar ook om een naslagwerk te hebben van alles wat geproefd is. Dus eigenlijk om redenen die hier al genoemd zijn.
Op festivals of op een terrasje check ik ze meestal later in om de gezelligheid, dus om niet de hele tijd op een schermpje te zitten.

Fractus

Ik gebruik al bijna 6 jaar Untappd. Toen ik net begon was het een leuke manier om bij te houden of ik iets lekker vond, en in geval van een onbekend biertje even te checken of mijn biervrienden hem al eerder op hadden en wat ze ervan vonden.

Ik merk dat het steeds minder leuk is om bieren in te checken. De bierwereld (in Nederland) is van vaste brouwsels langzaam veranderd in een assortiment met vooral eenmalige specials. Dat is leuk voor de mensen die zoveel mogelijk verschillende bieren willen drinken en waarschijnlijk mede ontstaan door Untappd. Maar het maakt het veel moeilijker om bij te houden welke bieren je lekker vindt, en deze eventueel nogmaals te bestellen/kopen. Het is nu het zoveelste sociale mediaplatform, waar een soort biercompetitie gaande is. Ik mis alleen de badge alcoholist nog voor de mensen met 1000 check-ins per jaar  :police:

Tegenwoordig zet ik er alleen maar iets op als ik denk dat vrienden het leuk vinden om te zien, een bijzonder biertje waar we het eerder over gehad hebben of als ik een lokaal biertje drink op vakantie. Verder gebruik ik het steeds minder.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.