72 º stap verbeterde schuimvorming

Gestart door brouwerij de Stier, 12-02-2024 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwerij de Stier

Er is hier al veel vermeld over het verbeteren van de schuimvorming. Nu heb ik in het boek van Adrie gelezen dat als je de 72º stap verlengd de schuimvorming verbetert. Nu is mijn vraag; Hoeveel langer moet je deze stap dan verlengen? Ik hoor graag van jullie

Snelbier

Citaat van: brouwerij de Stier op 12-02-2024  15:50 uEr is hier al veel vermeld over het verbeteren van de schuimvorming. Nu heb ik in het boek van Adrie gelezen dat als je de 72º stap verlengd de schuimvorming verbetert. Nu is mijn vraag; Hoeveel langer moet je deze stap dan verlengen? Ik hoor graag van jullie
Ik geloof er niet in, op basis van eigen brouwsels.
Ik maisch zwart-wit gesteld op goede vergistbaarheid óf veel dextrines (onvergistbaar). Dus lang op 65'C en kort op 72, of juist omgekeerd.
Schuim bij mij niét te herleiden naar tijd op 72'C.

Voorbeeldje: Westmalle-Tripelig die ik meermaals per jaar brouw..
Goed vergistbaar maken, dus lang op 65 en kort op72'C.
Soms loopt de tijd op 72'C uit ivm andere dingen te doen..
NIKS van te merken in het bier, schuimt ALTIJD als een malle.
Groet, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerij de Stier op 12-02-2024  15:50 uin het boek van Adrie gelezen dat als je de 72º stap verlengd de schuimvorming verbetert
Waarom zou dat zo zijn? Staat dat er ook bij in het boek? 

brouwerij de Stier

Nee, dat vind ik helaas niet terug in het boek

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerij de Stier op 12-02-2024  19:20 uNee, dat vind ik helaas niet terug in het boek
Misschien aan Adrie vragen dan als die nog ergens bereikbaar is. Weet niet of hij nog iets in een gilde doet? Ik vind het altijd erg onhandig als ik iets moet doen, terwijl ik niet weet waarom en hoe iemand daarop gekomen is.

brouwerij de Stier

Ja, als je dat wilt vragen en hier het antwoord wilt posten. Dan leer ik daar weer wat van

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerij de Stier op 13-02-2024  16:56 uJa, als je dat wilt vragen en hier het antwoord wilt posten. Dan leer ik daar weer wat van
Er zal vast iemand op het forum zijn die Adrie persoonlijk kent of in het gilde zit bij hem?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.