Bierflesjes / ontploffingsgevaar

Gestart door Drents Hopbier, 08-08-2006 13:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Er was "enige" discussie over oplopende druk in een bierflesje en daarmee oplopend ontploffingsgevaar.

Gesproken werd over een maximale druk van 3-4 Bar. Omdat ik het idee had/heb dat het veel meer is, stuurde ik (en ontving ik) een mail naar/van Centraal Brouwerij Kantoor. Zie:
"Naar mij bekend is de combinatie fles/kroonkurk in ieder geval bestand tegen 12 Nar, daarna zal eerst de kroonkurk gaan lekken en vervolgens los laten. De fles is, uiteraard om veiligheidredenen, bestand tegen hogere druk.
 
Ik hoop dat u hiermee vooruit kunt.
 
Vriendelijke groet, mr. Robert P.M. Seegers
CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR"

Ik neem aan dat Nar een verschrijving is en dat Bar bedoeld werd. Uiteraard geldt bovenstaand alleen voor een onbeschadigde flesje en kroonkurk. Mijn vraag ging over de apollinaris (pijpje), hoe het met andere flessen gesteld is weet ik niet.

Hopbier

JeroenCV

Dus je krijgt geen bommen, maar vliegende kroonkurkken....dan moet je ook dekking zoeken.

Edgar

Ik denk dat degenen die wel eens in een brouwerij hebben gewerkt wel zullen weten dat de praktijk iets weerbarstiger is dan het specsheet.

De kroonkurken in een brouwerij zijn bovendien machinaal geplaatst, wij zullen ze vaak veel strakker plaatsen. Reken er dus niet op dat die eerst netjes loslaten voordat de boel ploft.

Adrie

Precies! Zoals in een ander onderwerp is aangehaald hebben we met de Vier Broeders zo'n superdeluxe kroonkurkapparaat. Deze plaatste de kroonkurken zodanig dat er bij teveel druk koolzuur kan ontsnappen. Bij mijn eenvoudiger apparaat is daar helaas geen sprake van. De kroonkurken worden blijkbaar toch iets strakker of anders op de flessen geklemd, waardoor er absoluut geen koolzuur langs kan.

Bij flessen van de Vier Broeders die per ongeluk vielen (en heel bleven) ontsnapt er gas en schuim langs de kroonkurk, bij flessen van mijn solo-bier is dat niet het geval.

Kunnen we nu eindelijk dit onderwerp eens laten rusten en geen gevaarlijke spelletjes meer spelen?

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 08-08-2006  13:58 uKunnen we nu eindelijk dit onderwerp eens laten rusten en geen gevaarlijke spelletjes meer spelen?
MO schreef op 02-06-2004 22:06 u
een bierflesje kan ongeveer 3.5 bar aan. Ik denk dat dit de absolute druk is, dit komt overeen met 2.5 bar overdruk.
En op 07-07-2006 om 11:01 uur
Nogmaals: een mogelijke druk van 12 bar in een flesje dat gechikt is voor 6 bar (en normaliter slechts 3 bar druk heeft) is levensgevaarlijk.

Omdat ik wist dat deze informatie niet klopte, heb ik navraag gedaan. Wat iemand met deze info (samen met alle waarschuwingen) doet is zijn/haar verantwoordelijkheid.

Hopbier (niet altijd een ander het laatste woord gunnend)


Jacques

Citaat van: Hoorns Hopbier op 08-08-2006  15:49 uHopbier (niet altijd een ander het laatste woord gunnend)

Dat doe ik dus ook niet  ;D

Ik wil je ten aanzien van kroonkurken wijzen op een artikel dat ik al in 1999 geschreven heb. Zie hier.

Ook ik heb in het verleden begrepen dat de flessen die wij gebruiken een druk aan kunnen van 10 tot 12 Bar. Als het goed is zou er dus voordat deze druk bereikt wordt koolzuur uit de fles ontsnappen.

Ik denk echter dat dit alleen opgaat als er sprake is van een geleidelijke opbouw van druk. Bij een fles vol met onvergiste wort en goed actieve gist kan in een snelle tijd voor koolzuurgas en druk ontstaan. In dergelijke omstandigheden zou er toch een gevaarlijke situatie kunnen ontstaan.

Wij weten niet wat voor type kroonkurken wij kopen. Dat zou wel eens van type A kunnen zijn en deze kunnen een druk van meer dan 8 Bar doorstaan.

Het blijft dus oppassen geblazen!

Hopmans


De Euroflesjes kunnen wel meer druk hebben dan ik dacht.
Een Geuze kan dus makkelijk nagisten in een modern Euroflesje.

 :degroeten:

Jacques

Hoi Hoppie,

Wat ben jij toch een heerlijke stoker. En is het sigaretje lekker?

Hopmans


Yep, maar in het echt rook ik bijna niet meer.  ;)
Alleen op speciale gelegenheden (ONK in de partytent bijvoorbeeld).   samenvol

 :degroeten:

hansHalberstadt

Dit probleem wordt met de IPA's en de hopcreep weer interessant. Heeft iemand al eens ontploffende flesjes gehad tgv hopcreep?

Chris71

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2024  11:43 uDit probleem wordt met de IPA's en de hopcreep weer interessant. Heeft iemand al eens ontploffende flesjes gehad tgv hopcreep?

Nee, maar héél lang geleden wel met een gestokte vergisting die na botteling weer op gang was gekomen. Die is echt in duizenden stukjes uiteen geklapt, maar de dop heeft niet losgelaten ondanks de hoge druk. Mogelijk een slechte fles geweest  :weetniet: De rest heb ik met persoonlijke beschermingsmiddelen in de glasbak geloosd.

Jan de Graaff

Citaat van: Chris71 op 15-01-2024  13:14 uDe rest heb ik met persoonlijke beschermingsmiddelen in de glasbak geloosd.
Toch apart als je zo naar de glasbak moet:

maxresdefault.jpeg

hansHalberstadt

Vanavond een testje gedaan met gedefinieerde koolzuur afbouw. Een bier met de drukmeter door het dopje gemeten. 2.8 BAR bij 25°C levert 0.56% koolzuur. Dat is redelijk normaal. Toen 2 uur en 45 min zo laten staan. Daarbij gaat er dus koolzuur ontsnappen door het dopje waardoor het koolzuurpercentage in het bier afneemt. Na 2 uur en 45 min een nieuw dopje erop geperst en nog een halve dag teruggezet op 25°C om weer de evenwichtsdruk te bereiken. Net gemeten druk was toen 1.0 BAR bij 25°C en dat levert 0.29% koolzuur.
Dat levert een tijdconstante op van ca 2.5 uur.
Bij een bier met 1% CO2 (dat is ongeveer het dubbele van wat je normaal hebt) zit je na 2 uur met een klein gaatje in het dopje (of dopje eraf en nieuw dopje los erop leggen) weer op de normale hoeveelheid. Dan een nieuw dopje erop persen na ca 2 uur.

Image1.gif
 

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 15-01-2024  19:12 uToch apart als je zo naar de glasbak moet:
maxresdefault.jpeg
een bier met 3 x de normale hoeveelheid koolzuur zit op ca 8 BAR bij 20°C als je die koelt tot 0°C dan heb je nog maar 3.5 BAR en dat is een normale druk. dan het dopje eraf en een nieuw dople erop leggen. De koolzuur ontsnapt dan langzaam uit het bier en na een uurtje of 2 herdoppen en je heb weer normaal bier denk ik. om een idee te geven: er zit normaal 0.5% koolzuur in je bier=5g/l= en dat is 2500ml CO2 in gasvorm. dus ca 750 ml CO2 in een flesje.
met 3 x de normale druk is dat dus al snel ca 2 liter gas in een flesje van 300ml. Dus die hoeveelheid  teveel moet er dan uit. Dat is dus niet even simpel dopje oplichten en nieuw dopje erop. maar je moet echt wachten tot die 2 liter eruit is.

Schanulleke

En met dit weer goed te doen. Gewoon een nachtje buiten zetten.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 15-01-2024  20:24 uEn met dit weer goed te doen. Gewoon een nachtje buiten zetten.
Ja dus als je bier hebt met te veel druk dan is nu je kans smile

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2024  11:43 uDit probleem wordt met de IPA's en de hopcreep weer interessant. Heeft iemand al eens ontploffende flesjes gehad tgv hopcreep?

Niet allen hopcreep maar ook een infectie met een diastaticus gist kan zorgen hele hoge koolzuurgehalten.
Gelukkig ben ik dat weer kwijt, maar ik heb wel flessen gehad waaruit het bier uitspoot. Geen enkele fles is ontploft, wel was er een fles waarbij de dop van de fles was gegaan.

In al de jaren dat ik brouw heb ik slechts twee ontploffende flessen gehad. Dat waren flessen met gekocht bier... Ook een keer een ontploffend blikje gehad.

Ik ben heel benieuwd of anderen vaker ontploffende flessen hebben meegemaakt.

hansHalberstadt

Zelf wel een keer meegemaakt meer dan 20 jaar terug. Toen ik terugkwam van zomervakantie rook het een beetje naar bier in huis. Er bleek toen een flesje geklapt in een krat wat alweer opgedroogd was toen ik thuiskwam. Kan zijn dat het toen warm was geweest in huis tijdens de vakantie.

Kapau

Ik heb verschillende ploffende flessen meegemaakt. Één keer toen ik met een vriend bier ging bottelen waarvan de flessen niet vooraf goed schoon gemaakt waren. Paar maanden later hele zolder onder de RIS.
Andere keren was het met de M20 gist. Deze blijft bij mij vaak op een attenuatie van 65-70% hangen. Bij een weizen gaat er al flink wat bottelsuiker in, en dan blijkbaar na het vullen komt de gist nog een beetje op gang wat zorgt voor weizenexplosieven. Tegenwoordig voeg ik wat CBC-1 toe bij bottelen, dat moet ook voorkomen dat de originele gist opeens weer actief gaat worden.
IPA/NEIPAs heb ik geen explosieven meegemaakt, wel wat subtiele gushers. Met m'n ongepasteuriseerde low-alcohol (windsor of LA-01) ook nooit problemen gehad.

joenedu

Ik heb van de zomer een twee hele lekkere bieren met Kveik Voss gebrouwen, die vielen erg goed in de smaak. Denk dat er wat Kveik in het bottelvat is achtergebleven want het bier erna begon ook te ontploffen in de fles. Drie flessen kapot op zolder, troep, vrouw niet blij. Heb alle flessen weer uitgeschonken in een gistvat en nog weer uit laten vergisten, daarna gebotteld. Smaakt nu nog prima maar dat is natuurlijk erg geoxideerd.

seed7

De voornaamste oorzaak zijn slechte flessen. Flessen met een beschadiging door veelvuldig hergebruik. Statiegeldloze "longnecks" zijn niet op meervoudig gebruik gemaakt en die zou ik niet gebruiken, ook al wassen wij de flessen met minder geweld dan de brouwers.

Als je een paar flesjes in een pan met water zet zodat ze helemaal onder staan en blijven kun je zien wat de dop doet als je het water opwarmt tot nabij kookpunt. Die laten druk af.

ingo

Theo Mol

Een Engels brouwpakket + de hoeveelheden uit het hoofd berekenen heeft knallers tot gevolg gehad.
Maar dat was in de IJzertijd, meer dan dertig jaar geleden, toen ik nog uit blikken brouwde.

PP

Ooit in het vorige Millenium een stout (5 vol%) op 5 L metalen vaatjes gebotteld.
Na een zomervakantie hing er een zeer aangename geur in de garage maar ik kon niet ontdekken wat de oorzaak was.
Uiteindelijk in een hoek een ingedroogd donker spoor ontdekt.
Bleek een van de vaatjes aan de onderkant opengescheurd te zijn (waarom de rubberen dop er niet afgeknald was heb ik nooit begrepen).

Groet, Paul

Jaap W

In het begin van mijn brouw carrière (10 jaar geleden) zijn bij mij 3 flesjes (van de 100) ontploft. Gisting ging goed, nagisting in de fles geen probleem, maar toen ze 3 weken in het donker en echt koud in de garage hadden gestaan en ik in de garage kwam rook ik een sterke bierlucht en bleek dat er dus 3 ontploft waren.  Van de ene op de andere dag waren er dus 3 geklapt. Met de rest van de flesjes geen problemen met te veel druk of wat dan ook.  :proost:  :beersmiley:

Jan de Graaff

Nog niet met bier gehad, maar ooit een keer zelf vlierbloesemlimonade gemaakt. Was heerlijk, maar de grote limonadeflessen (75cl) met beugels konden de druk van een onverwachte, spontane, wilde vergisting niet aan. En juist die flessen hadden we weggegeven vanwege het artisanale karakter ervan... Het heeft even geduurd voordat iemand weer flessen met brouwsels accepteerden van mij. Wat een puinhopen waren dat.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.